Spring naar inhoud

* * - - - 2 stemmen

Een poll over sterilisatie katten .......

• Log in om te reageren
186 reacties op dit onderwerp
wea
wea
  • 6.090 berichten
  • 5 katten

#151 Geplaatst 01 september 2010 - 12:14

Weet je, het is momenteel zo erg dat er op dit moment even een time out moet zijn ivm HTK katten fokken. op dit moment moet dat echt verboden worden omdat het elk jaar verergert.

Dat wil niet zeggen dat als het over een paar jaar weer beter gaat, men wat meer kan toelaten. Trouwens, het fokken met HTK zal niet verboden worden, je moet je gewoon laten registreren als fokker, je moet dan zorgen dat alles eerst gesteriliseer wordt voor het geplaatst wordt (dus een investering).

het is alleen zo dat nu op dit moment elk jaar meer en meer kittens de dodenspuit krijgen en dat moet gekeerd worden. Sorry, maar ik snap niet dat er kattenliefhebbers zijn die niet even een kleine inspanning willen leveren om het doodspuiten van katten te verminderen.

De wet zegt niet dat niemand nog mag fokken, maar wel dat het bewust moet zijn en dat er wel risicos aan zitten (financieel) want je mag alleen gesteriliseert plaatsen. En liefst niet in de eerste paar jaar, maar pas over een jaar of 4 beginnen met HTKs te fokken. die inspanning is toch niet teveel gevraagd? Toch niet als je ziet wat de prijs is die we nu betalen voor die leuke kittens?

wea
wea
  • 6.090 berichten
  • 5 katten

#152 Geplaatst 01 september 2010 - 12:19

Elfonia zei:

Waarom wordt dit voorstel steeds genegeerd? Dat men dit eens toepast, dan spreken we verder!

.

heel simpel: de orde is een te sterke lobby in B. Die is tegen goedkoper steriliseren. DA worden op de vinger getikt als ze aan gunsttarieven werken.

en trouwens: ik denk niet dat geld hier de grote boosdoeners is. Het is eerder laksheid, het leuke kitten syndroom of eeen desinteresse voor dierenwelzijn dat het nu zo de spuigaten uitloopt. Zulke mentaliteit los je niet op met het goedkoper maken van sterilisatie.

Maar ik ben het met je eens dat het wel goedkoper zou moeten zijn, alleen gaat dat het probleem van nu niet oplossen.

Guest_Elfonia_*
Guest_Elfonia_*

#153 Geplaatst 01 september 2010 - 12:46

ik denk dus van wel ;)

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#154 Geplaatst 01 september 2010 - 12:49

Elfonia zei:

ik denk dus van wel ;)

Waarom? Wat denk je dat de gedachtengang is van mensen die hun kat niet laten steriliseren?

Guest_VeganCatgirl_*
Guest_VeganCatgirl_*

#155 Geplaatst 01 september 2010 - 13:57

Mensen die 100 euro teveel vinden om een kat te steriliseren, hoeven van mij geen kat! Eén keer 100 euro is nu toch niet teveel gevraagd??? Wat als poeslief poot breekt? Laat maar lopen?

Het mag van mij ook goedkoper, maar ik vind dat mensen met een kat 100 euro moeten over hebben om ze te steriliseren. Want voor mensen die geen geld hebben, is 50 euro ook veel.

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#156 Geplaatst 01 september 2010 - 14:10

Elfonia zei:

dat je vindt dat ik geen geweten dan heb, mij best. Ik weet wel beter... 8)

Maar het valt me op dat de vraag om helpen goedkoop te maken, genegeerd wordt.

Waarom wordt dit voorstel steeds genegeerd? Dat men dit eens toepast, dan spreken we verder!

Dan laten de mensen die geen nestjes willen, ze vast helpen.
En wie wel eentje wil, heeft de mogelijkheid ertoe.
Die mensen studeren ook 5 jaar, worden zelfstandig, hebben zware investeringen... Het zijn de eigenaren die verantwoordelijkheid moeten nemen, niet de dierenartsen.
Bovendien: Als je op voorhand weet dat je geen 100 euro zal kunnen/willen besteden in de toekomst voor een sterilisatie, dan neem je toch gewoon geen kat? Punt uit.

Elfonia zei:

ik denk dus van wel ;)
Dan ben je verkeerd.
Er zijn genoeg mensen die er wel het geld voor hebben maar waarvan ht welzijn van hun kat of het kittenoverschot hun gewoon niets kan schelen.

wea
wea
  • 6.090 berichten
  • 5 katten

#157 Geplaatst 01 september 2010 - 16:47

arifiene zei:

Er zijn genoeg mensen die er wel het geld voor hebben maar waarvan ht welzijn van hun kat of het kittenoverschot hun gewoon niets kan schelen.

dat is zoooo waar. Het is vaak opmerkelijk om te zien hoe 'rijke' mensen geen zak met hun kat inzitten en 'armere' mensen hun dieren piekfijn verzorgen.

Dat mensen niet steriliseren omdat ze het geld niet hebben is niet de reden waarom de grote meerderheid het niet doet. Het kan een heleboel mensen gewoon geen zak schelen of hun kat jongen aan de lopende band krijgen want ze dumpen/doden ze wel.

Kijk eens naar dat filmpje met die puppy's in een kolkende rivier gooien. Doen ze dat omdat het duur is om puppys naar een asiel te doen? nee, ze doen dat omdat ze dat maar normaal vinden. Zo is dat ook met steriliseren, mensen doen dat niet omdat dat te duur zou zijn, mensen doen dat niet omdat ze dat maar normaal vinden om dat niet te doen.

Je kan campagnes voeren tot je erbij neervalt, een heel deel mensen is alleen te overhalen met harde wetten. Als je rekent op de goodwil van mensen: dan zou je in theorie elke wet maar moeten afschaffen. als we de mensen uitleggen dat iets verkeerd is, dan zullen ze wel beter handelen. Dus afschaffen wet op moorden, diefstal,... we gaan gewoon camagnes voeren en de mensen zeggen dat ze dat niet meer mogen doen. We gaan hun piekfijn uitleggen waarom dat verkeerd is en wijzen op de gevolgen. Dat is nu dus de strategie voor kattenwelzijn. Als dat niet werkt voor de rest van de wetten, waarom zou dat dan wel gaan werken voor kattenwelzijn?

en sorry, als je geen 100 euro wil betalen voor een ingreep voor een kat dan hoop ik echt dat die kat nooit iets voorheeeft. de keren dat ik 100 euro en meer aan een DA bezoek heb uitgeven.... als je dat niet wil uitgeven aan een kat, dan pak je maar beter een hamster. Mensen moeten toch geen recht hebben op een kat als ze de basis behoeftes van een kat niet kunnen/willen  betalen.

Nadine
Nadine
  • 1.284 berichten

#158 Geplaatst 01 september 2010 - 19:24

griffel1977 zei:

Ik heb ja gestemd, alhoewel ik het betwijfel of dit een oplossing is! Hoe gaat men lakse mensen verplichten om hun kat te steriliseren??? Wie gaat dit allemaal nagaan???

Als ik zie hoeveel gevonden honden het asiel betreden die nog géén chip hebben, en dat is ook verplicht. Nog maar mijn buurhondje, 3 jaartjes oud, heeft nog géén chip, want dat kost geld!

Hoe gaan ze de boeren hun onsteriele kattenpopulatie's aanpakken????? Want volgens de boeren zijn het aanloopkatten.

Deze week zorg ik voor de katten van een nicht van mij... 4 meisjes, en 1 jongen, allen 1 jaar oud, wél niets is steriel, met als gevolg dat de 4 meisjes al 1 nestje gehad hebben dit jaar (waarvan er nog 4 kittens een thuis zoeken) en waarvan er terug 1 mama-poes is bevallen (7 kittens) en daarbij zijn de 2 andere terug zwanger... Ik kan het niet aan hun hoofd brengen om hun katten steriel te laten maken, want ze hebben het geld hiervoor niet... En dan nog weten dat de 2 boerderijen naast hun met een ongelooflijke populatie onsteriele katten zitten, waar niemand iets aan doet!!! Zelfs de gemeente niet! Wat gaat die wet dan uitmaken...
In welke gemeente wonen die? Is er geen buurgemeente die dat wel zou kunnen doen? Of kan er niet samengelegd worden zodat die sterilisatie WEL kan doorgaan? Hier blijkt maar weer eens dat mensen die geen geld hebben of er geen willen uitgeven aan hun dieren, GEEN dieren zouden mogen hebben...

Thundernimf
Thundernimf
  • 3.812 berichten
  • 5 katten

#159 Geplaatst 01 september 2010 - 19:39

Waarom wordt het als egoïstisch beschouwd als ik zelf een nest zou willen van mijn katten + op voorwaarde dat ik ze allemaal bijhoud? Waarom zou ik de 'fouten' van anderen moeten goedmaken door mijn eigen katten geen kittens te laten krijgen en hun 'overschot' op te halen? Dit klinkt natuurlijk veel te hard, mijn katten komen ook uit het asiel en bekijk ik ook niet als overschot. Diegene die willen begrijpen wat ik bedoel doen dat ook met mijn zinnen zo te zetten. Ik zou trouwens doodgraag opvanggezin willen zijn voor kittens, maar MIJN probleem zou dan zijn ze terug te moeten afgeven. Hartpijn --> no no voor mij dus. Zoals ook al vermeldt, is er het controle item. Hoe gaan ze dit controleren? Als er iemand gestraft zal worden, zijn het mensen die geregistreerd staan via chips. Als ik dus (theoretisch gezien, want ik ben ertoe verplicht) beslis om mijn katten niet te steriliseren, kan ik gestraft worden omdat ze dit kunnen nagaan. Als de buren met hun gevonden kitten (onbestaand, maar goed) niets aanvangen, wie gaat hen straffen?

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#160 Geplaatst 01 september 2010 - 19:39

Europees moet er een fokverbod komen !!!!!

Er zijn VEEL te veel kittens en vreselijk veel kittens en katten worden gedood omdat er geen thuis voor kan worden gevonden... Als ex? opvanger ben ik van mening dat eerst de al levende diertjes een thuis zullen moeten krijgen voor en er nieuwe aanwas gefokt wordt.

Ja ik ben stapel op katten ,maar vind hen die fokken terwijl er duizenden katten worden doodgespoten een vreselijke misdaad en de fokkers van die huiskatjes moordenaars. Moordenaars omdat door het vermeerderen steeds meer katten worden platgespoten :cry:

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#161 Geplaatst 01 september 2010 - 19:40

Thundernimf zei:

Waarom wordt het als egoïstisch beschouwd als ik zelf een nest zou willen van mijn katten + op voorwaarde dat ik ze allemaal bijhoud? Waarom zou ik de 'fouten' van anderen moeten goedmaken door mijn eigen katten geen kittens te laten krijgen en hun 'overschot' op te halen? Dit klinkt natuurlijk veel te hard, mijn katten komen ook uit het asiel en bekijk ik ook niet als overschot. Diegene die willen begrijpen wat ik bedoel doen dat ook met mijn zinnen zo te zetten. Ik zou trouwens doodgraag opvanggezin willen zijn voor kittens, maar MIJN probleem zou dan zijn ze terug te moeten afgeven. Hartpijn --> no no voor mij dus. Zoals ook al vermeldt, is er het controle item. Hoe gaan ze dit controleren? Als er iemand gestraft zal worden, zijn het mensen die geregistreerd staan via chips. Als ik dus (theoretisch gezien, want ik ben ertoe verplicht) beslis om mijn katten niet te steriliseren, kan ik gestraft worden omdat ze dit kunnen nagaan. Als de buren met hun gevonden kitten (onbestaand, maar goed) niets aanvangen, wie gaat hen straffen?

Je vermoord daarmee katten die al in opvang zijn.

Thundernimf
Thundernimf
  • 3.812 berichten
  • 5 katten

#162 Geplaatst 01 september 2010 - 19:41

Neen, daar wil ik even een correctie maken. IK vermoord die katten niet, dat zijn hun vorige eigenaars die hen daar hebben geplaatst of ervoor hebben gezorgd dat ze daar uiteindelijk zijn beland.

Thundernimf
Thundernimf
  • 3.812 berichten
  • 5 katten

#163 Geplaatst 01 september 2010 - 19:44

Trouwens laten we deze theorie even in het belachelijke/extreme doortrekken en hetzelfde doen bij kinderen. Er zijn zoveel kinderen huisloos/ouderloos, moeten we deze dan ook eerst allemaal adopteren alvorens er zelf te nemen? Natuurlijk, je laat hen niet inslapen, maar levensomstandigheden en dergelijke spelen hier ook een rol, he.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#164 Geplaatst 01 september 2010 - 19:46

Thundernimf zei:

Neen, daar wil ik even een correctie maken. IK vermoord die katten niet, dat zijn hun vorige eigenaars die hen daar hebben geplaatst of ervoor hebben gezorgd dat ze daar uiteindelijk zijn beland.

Je vermoord die katten door plaatsen in te nemen voor nieuwe kittens die vaak ook weer op straat gemietered worden. 70 % van alle nieuw geboren huiskatten beland in een asiel, wil jij dat jouw fokjes aandoen omdat jij zonodig kittens wil?

Als je graag een nestje wil neem dan een zwangere kat op en beleef hoeveel liefde je voor zo'n nestje zult voelen.

Thundernimf
Thundernimf
  • 3.812 berichten
  • 5 katten

#165 Geplaatst 01 september 2010 - 19:50

Ik heb al eerder gezegd dat ik mijn kittens zou houden, maar dit terzijde.

Dat had ik graag willen doen, als er in het asiel eentje had gezeten. De enige volwassen kat die er zat die me heel erg aansprak, was er eentje waarover ze geen achtergrondinformatie hadden. Aangezien ik op een appartement woon, wou ik ofwel kittens (gewend vanaf geboorte aan appartement) ofwel een binnenhuiskat (al gewend). Niet dadelijk hetgeen je in het asiel vindt. En ik zeg het nogmaals. De eigenaars die hun katten wegdoen, zijn hier schuldig. Trouwens, fokkers van raskatten, wat zijn die in jouw ogen? Persoonlijk vind ik dat veel erger. Zovelen euro's uitgeven aan katten die meestal nog zwakker zijn dan een gewone kat terwijl er zovelen in het asiel zitten.