Spring naar inhoud

* * - - - 2 stemmen

Een poll over sterilisatie katten .......

• Log in om te reageren
186 reacties op dit onderwerp
catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#61 Geplaatst 20 augustus 2010 - 23:55

Ik bedoel bij controleren als de katten gechipt zijn en ze worden gevonden dood of levend dan moeten ze die chip effectief ook controleren. Nu vinden ze soms een dode kat terug langs de weg en er wordt nooit moeite gedaan om ze te controleren op een chip.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#62 Geplaatst 21 augustus 2010 - 06:50

catherine zei:

Ik bedoel bij controleren als de katten gechipt zijn en ze worden gevonden dood of levend dan moeten ze die chip effectief ook controleren. Nu vinden ze soms een dode kat terug langs de weg en er wordt nooit moeite gedaan om ze te controleren op een chip.

En dat gebeurd omdat er nog teveel vanuit wordt gegaan dat de diertjes niet gechipt zijn.

Toen mijn hond overleden was heb ik haar door de dierenambulance laten ophalen en het formulier gevraagd om haar bij de databank af te melde. De mensen van de dierenambulance waren stomverbaasd dat Inca een chip had.

Vanaf de chip kwam heb ik de dieren laten chippen en als ieder dat zou doen dan wordt controle van de chip vanzelf een gewoonte maar als slechts i op de 50 dieren een chip heeft dan wordt die controle makkelijk vergeten.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#63 Geplaatst 21 augustus 2010 - 06:57

miranda zei:

Ik heb NEE gestemd.... ik ben volledig akkoord om vewilderde en loslopende katten en katten uit asiel te steriliseren maar ik vind niet dat als iemand perse een nestje wil hebben dit kan verboden worden. Waar gaat het  naar toe leiden??? als fokkers en patriculieren en handelaren hun katten gaan moeten steriliseren zal er op langere termijn geen kittens meer zijn dus ook uitsterven van de kattensoort. En als de catterys ook hun poezen moeten steriliseren of castreren hoe gaan jullie dan reageren als je geliefde ras niet meer bestaat. Wat ik beter zou vinden is een beperking van het houden van katten :catscratchhead .... de chip en registratie vind ik dan wel weer een goede zaak....

Als iemand perse een nestje wil dan kan die zich registreren als fokker en volgens de regel de ouderdieren laten testen en de kittens op eenverantwoorde manier geboren laten worden, enten, ontwormen, chippen en neutraliseren voor de ukjes als ze minimaal dertien weken zijn plaatsen.

Er zal geen ras of htk uitsterven omdat er mensen blijven die een nestje willen en dat dan ook op een verantwoordelijke en doordachte manier volgens de regels geboren zullen laten worden.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#64 Geplaatst 21 augustus 2010 - 07:00

miranda zei:

ik begrijp wel jouw standpunt ... doch ik ben er niet mee eens met zulke drastische maatregel. Maar jullie denken meestal ook niet meer dan dat de neus langer is en zien alleen de hoeveelheid kittens die worden binnengebracht.. als ik dit zie aan de hoeveelheid gaan ook mij haren rijzen maar ik vind niet dat ook iemand het recht heeft als je perse een nestje wil dat dit kan verboden worden(zelf zijn mijn poezen geholpen)omdat ik er tenvolle voor koos geen kittens te willen maar iemand verbieden?? euhm noway

Nee jij ziet niet verder dan je neus lang is. Je zou eens een jaartje als opvanger kunnen gaan werken zodat jij de werkelijkheid leert kennen en recht zult willen doen aan de dieren in plaats van het zogenaamde recht van het beest dat mens genoemd wordt te vuur en te zwaard wenst te verdedigen.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#65 Geplaatst 21 augustus 2010 - 07:01

arifiene zei:

Ik denk net dat ik verder zie dan mijn neus en dat jij het tegendeel doet.

Jij hebt het over 'het recht om kittens te kweken', ik heb eht over 'het recht op een dierwaardig leven' voor de beestjes. Mijn recht weegt volgens mij veel zwaarder door dan het jouwe.

Moesten er weinig htk's zijn kun je dit inderdaad toelaten, maar dat is niet zo. Jammer maar helaas, dan heb je geen recht om er nog bij te kweken, zeker niet als je weet dat er door jouw toedoen weer een hoop worden doodgespoten.

Precies!

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#66 Geplaatst 21 augustus 2010 - 07:04

miranda zei:

mijn toedoen??? de mijne zijn geholpen wat een ander doet met zijn poezen moet elk voor zich uitmaken... dan moet je ook fokkers aanpakken die meer dan 10 katten houden er is ook een overaanbod.

Ja jouw toedoen want jij wil pretnestjes waarbij de kittens met zeven weken worden geplaatst en als er geen thuis voor is worden gedumd blijven toestaan.

Het houden van meer katten (ik heb er negen) wil jij aanpakken, maar die figuren die 1 poes hebben die drie nestjes per jaar geeft moet worden gespaard want die met maar 1 kat heeft volgens jou recht op die nestjes waarvan de meeste kittens in het asiel of andere opvang belanden. Dat die diertjes geen dierwaardig bestaan hebben zal je een grote rotzorg zijn als zij die meer katten hebben maar aangepakt worden.

Dat ik met negen katten wel een catterynaam heb maar nooit een nestje heb gehad en ook niet zal laten komen maakt niet uit, ik moet worden aangepakt en die mensen die de kat uitmergelen door veel te veel nestjes moeten voor nog een nestje kunnen kiezen en ik als goede diervriendelijke buur moet de kittens die op straat leven gewoon te eten blijven geven en het teveel aan dieren dat ik volgens jou heb opruimen dan wel aangepakt worden.

Bewerkt door Sihirci, 21 augustus 2010 - 07:13.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#67 Geplaatst 21 augustus 2010 - 07:23

miranda zei:

dit is ook wat ik bedoelde... dat de gemeentens of  steden eerst even serieus beginnen met alle loslopende verwilderde katten te vangen en te steriliseren.Dan serieus die broodfok aan te pakken.
en catterys een aantal max.kittens per jaar opleggen...Dat asiels de katten steriliseren of castereren vind ik goed alhoewel het ook NIET elke keer wordt gedaan. Het zou al veel schillen.
Het is inderdaad zo dat goede katteneigenaars hun poezen of katers laten helpen dit noem ik verantwoordelijkszin... en dat er een verplichtte registratie komt door middel van chip kunnen ze ook ergens controle houden zo gaat het ook met honden.Katten die niet gechipt zijn en geregistreerd deze laten steriliseren.Nou ja elke zijn mening hierover.

Nee dat zal niet helpen als niet eerst die kleut wordt aangepakt die de kat drie nestjes per jaar en dat al vijf jaar op rij laat krijgen. Het moederpoesje heeft inmiddels 60 nakomelingen die gratis worden weg gegeven of in het bos worden gedumd en ook die gedumpte diertjes fokken door. Jij wil alleen die gedumpte doorfokkende diertjes aanpakken en de bron laten bestaan. Ik wil de bron droogleggen en fikse boetes aan die niet fokker die wel al 60 kittens geboren heeft laten worden. De goede fokkers mogen van mij blijven.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#68 Geplaatst 21 augustus 2010 - 07:34

miranda zei:

Die loslopende katten steriliseren en de rest laten (huiskatten) helpt GEEN ZIER. Het zijn de mensen met huiskatten die de katten in het wild dumpen, vooral de kittens dan. Zolang die huiskatten niet worden gesteriliseerd verandert er NIETS.

De manier waarop het hier gesteld worden komt er maar één ding van nl het uitsterven van felix vulgaris...
ik begrijp heel goed dat er heel veel mensen zijn met geen zin voor verantwoordelijkheid (foutje van de huidige maatschappij!)maar de stelling die nu wordt aangenomen is heel drastisch en vind ik ook niet kunnen.. ik ga ook aan niks toegeven waar ik niet 100% achtersta... ik sta wel achter de stelling van HTK fokken als je herkenning hebt.
Huiskatjes zijn niet minderwaardiger dan raskatten in mijn ogen.

Niemand heeft gezegd dat htk tjes minder zouden zijn, ieder ras stamt af van de huis/tuin/keuken kat. Waar deze discussie wel over gaat is dat ieder zijn/haar verantwoordelijkheid heeft en moet nemen en de katten dus moet laten helpen of een fokvergunning zou moeten hebben voor een nestje geboren wordt ende figuren zonder vergunning (erkennning) vet aangepakt zouden moeten worden.Verplicht steriliseren voor ieder zonder vergunning, een wettelijk verbod een moederkat meer dan drie nestjes per 2 jaar te laten krijgen. Aansprakelijk stellen van de fokker ongeacht of die huiskatten of raskatten fokt voor alle kosten die dumpkittens kosten plus een forse boete en zo een start maken om alle katten een goed en katwaardig leven te bieden.

griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#69 Geplaatst 21 augustus 2010 - 09:59

Wat een discussie-punt ;)

Wat mij wat zorgen baard is die verplichte chip bij katten... Gaat daar véél gevolg aan gegeven worden?
Als vrijwilliger (nu ex-vrijwilliger) in een asiel (tot over een paar maanden geleden), zijn er héél véél gevonden honden "chip-loos" alhoewel het een verplichte zaak is. Héél véél mensen hangen die wet aan hun laars!!! Van oude honden tot zelfs pups die in het asiel binnenkomen zijn niet gechipt!

Mijn 2 hondjes waren ook niet gechipt, de ene ben ik 3 jaar geleden als pup gaan "redden" uit een benarde situatie, de andere is een seniorke die gedumpt was, zonder chip, zij is dan gechipt in het asiel. Mijn pup heb ikzelf gaan laten chippen bij mijn DA, maar zijn haar 4 nestgenootjes gechipt door hun nieuwe baasjes??? Zelfs mijn 3 jaar oude buurhond is nog niet eens gechipt (kost geld hoor!).

Denk dat men in België eens serieus werk moet maken van zijn welgestelde wetten op te volgen, en dan voor iedereen!!

Guest_sylvani_*
Guest_sylvani_*

#70 Geplaatst 21 augustus 2010 - 10:49

ik kon niet meer stemmen (link werkt niet meer) . maar ik zou ja gestemd hebben omdat ik vind dat er al meer dan genoeg zwervertjes zijn.maar de vraag is inderdaad , hoe gaan ze dat controleren want een deftig zwerfkatten beleid hebben ze hier in gent ook al niet .bij de stad word je van het kastje naar de muur gezonden,bij de poezenboot krijg je geen gehoor , en bij het dierenasiel van gent moet ik 60 euro (50 euro waarborg en 10 euro huur/dag)betalen voor een vangkooi om dan de katten zelf te vangen :o :gek: . dus m.a.w als ze de zwerfkatten al niet onder controle kunnen houden hoe gaan ze dat dan met de anderen katten kunnen doen.

btw als er iemand is die een extra draagkooi heeft en die niet gebruikt zou ik die even mogen lenen? hebben hier wel 2 draagkooien maar aangezien de kitten's en eventuele andere katten bijna allemaal niesziekte hebben , kan ik er maar 1 van gebruiken (die van de honden) want 1 moet zeker niesziekte vrij blijven voor winnie.

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#71 Geplaatst 21 augustus 2010 - 11:04

sylvani zei:

ik kon niet meer stemmen (link werkt niet meer) . maar ik zou ja gestemd hebben omdat ik vind dat er al meer dan genoeg zwervertjes zijn.maar de vraag is inderdaad , hoe gaan ze dat controleren want een deftig zwerfkatten beleid hebben ze hier in gent ook al niet .bij de stad word je van het kastje naar de muur gezonden,bij de poezenboot krijg je geen gehoor , en bij het dierenasiel van gent moet ik 60 euro (50 euro waarborg en 10 euro huur/dag)betalen voor een vangkooi om dan de katten zelf te vangen :o :gek: . dus m.a.w als ze de zwerfkatten al niet onder controle kunnen houden hoe gaan ze dat dan met de anderen katten kunnen doen.

btw als er iemand is die een extra draagkooi heeft en die niet gebruikt zou ik die even mogen lenen? hebben hier wel 2 draagkooien maar aangezien de kitten's en eventuele andere katten bijna allemaal niesziekte hebben , kan ik er maar 1 van gebruiken (die van de honden) want 1 moet zeker niesziekte vrij blijven voor winnie.
Wij (VZW Kat zoekt thuis) willen best wel helpen, maar doordat we zoveel aanvragen krijgen (stad Gent vangt niet in de zomer) zijn onze vangkooien bijna voortdurend in gebruik :/...
Eens vragen bij de dierenarts?

Guest_Elfonia_*
Guest_Elfonia_*

#72 Geplaatst 21 augustus 2010 - 14:30

dus als het bij htk's nu hoort te gebeuren zoals bij het fokken van een bepaald ras, dan gaan deze nu ook min. 500 € kosten (ha ja, want fokkers beweren dat met deze vraagprijs ze nog zoveel verlies doen O:) ) + dan nog eens chip + castratie/sterilisatie erbij!

Volgens mij gaat haast niemand er dat nog willen aan geven en ik eerlijk gezegd ook niet!
Dan je net zo goed een brit oid. nemen! Maar deze zijn "specialer" dus deze zullen ook wel weer duurder worden??? :catscratchhead

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#73 Geplaatst 21 augustus 2010 - 14:47

Elfonia zei:

dus als het bij htk's nu hoort te gebeuren zoals bij het fokken van een bepaald ras, dan gaan deze nu ook min. 500 € kosten (ha ja, want fokkers beweren dat met deze vraagprijs ze nog zoveel verlies doen O:) ) + dan nog eens chip + castratie/sterilisatie erbij!

Volgens mij gaat haast niemand er dat nog willen aan geven en ik eerlijk gezegd ook niet!
Dan je net zo goed een brit oid. nemen! Maar deze zijn "specialer" dus deze zullen ook wel weer duurder worden??? :catscratchhead

Als ze tests enzo gaan doen wel ja.
Maar dat lijkt me eerlijk gezegd een beetje ridicuul.
200 euro incl chip, vaccinatie en sterilisatie en ontworming max lijkt me genoeg.
Maar zoveel kost een kat sowieso als je het goed wil doen.
Diegene die niét willen goed doen, tja, jammer, geen kat dan.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#74 Geplaatst 21 augustus 2010 - 15:30

P E T C O M F O R T - dierenarts, honden uitlaatservice en verzorging

Onderstaande prijzen gelden per huisdier. Uw huisdieren worden bij u thuis geënt. Voor entingen en chippen van huisdieren rekenen wij geen voorrijkosten of consult.

Nies-en Kattenziekte €   37,50 dit moet bij kittens 2 x
Chippen
Hond en Kat          €   25,00
castratie                  €   60,00
Poes (sterilisatie)          € 100,00

Ontwormtabletten
Milbemax (werkt tegen hart-, spoel-, lint- en haakwormen)
Kat
<4 kg kleine kat tablet € 4,50

Advantage
Kat
Advantage 40 (<4 kg) € 17,50

Even wat geknipt en geplakt, en nu dan even tellen om de da kosten voor een  kitten te berekenen.
2 maal enten        € 75.00
chip                    € 25.00
castratie katertje  € 60.00
4 x ontwormen     € 18.00
ontvlooien 3 x      € 17.50
                      -----------------
                        € 195.50 voor een katertje, een poesje is € 40.00 duurder en dat zijn alleen de medische kosten voor de kittens...

Overige kosten
Aanvraag fokvergunning
Testen voor ouders,
extra zorg voor moederpoes,
eten voor de kittens tot ze minimaal 13 weken zijn,
grit,
speeltjes.

Mogen dus niet berekend worden en de mens die dus verantwoord zou willen fokken moet dus flink bijleggen.
Een eventuele keizersnede of artsbegeleiding tijdens zwangerschap en bevalling zijn hier niet in opgenomen.

N.B.
De prijzen komen van i-net en zijn een stuk goedkoper dan bij mijn DA.

wea
wea
  • 6.093 berichten
  • 5 katten

#75 Geplaatst 21 augustus 2010 - 15:43

@sihirci, ja dat frustreert mij ook enorm. Men wil geen 200 euro aan een HTK kat geven, maar als je alles optelt, kom je met zo'n bedrag vaak nog goedkoper uit dan als je alles zelf moet betalen en een gratis kitten. ik denk dat veel mensen dan ofwel 1) hun kat niet verzorgen zoals het zou moeten (niet steriliseren, vaccineren, ...) ofwel 2) eigenlijk niet meer weten hoeveel dit hun gekost heeft.

dat wil toch wel wat zeggen hé, da ter zoveel katten zijn dat mensen eigenlijk nog niet de kostprijs kunnen vragen voor een kat!!!

tja, die prijzen zijn ook iets geodkoper dan mijn DA.

Bewerkt door wea, 21 augustus 2010 - 15:44.