Spring naar inhoud

- - - - -

meerjaren plan en fokkers: antwoord van het fod

• Log in om te reageren
40 reacties op dit onderwerp
wea
wea
  • 6.109 berichten
  • 5 katten

#1 Geplaatst 20 augustus 2010 - 10:22

eventjes om te zeggen dat ik pas begin september antwoord ga krijgen van het FOD ivm fokken en het meerjarenplan (wegens verlof :s )

Maar, heb al wel gehoord dat de fokkersverenigingen ook meegewerkt hebben aan het plan. Zij zouden volgens mijn bron achter het plan hebben gestaan. Dus die stap 6 is alleen voor particulieren, niet fokkers.

Ook zouden hobby fokkers zich kunnen laten registreren zodat zij ook kunnen blijven fokken.

het fokken met HTKs zou ook toegestaan zijn als men erkend is.

Het probleem is dat het plan te vroeg is uitgelekt en ze dus eigenlijk nog niet alles hebben uitgewerkt (of goed nagelzen blijkbaar).

Dus in realiteit is het plan nog niet af en dus helemaal niet zo zwart-wit als men nu vreest.

Als ik begin september bevestiging heb van het FOD hierover, post ik het ook wel. Maar ik vermoed dat ik nu toch de juiste info heb gekregen.

controleren is idd een probleem. maar men wil via deze wet de mogelijkheid hebben om de excessen aan te pakken. mensen die nestje na nestje laten komen en de kittens niet verzorgen of in een asiel steken kunnen dan wel aangesproken worden. Nu kan men niks doen tegen zulke toestanden. het zijn vooral zulke toestanden die men eindelijk eens wil aanpakken door deze wet. Men wil dit kunnen vermijden en jammer genoeg gaat dat dus alleen als de wet zegt: verplicht steriliseren en chippen.

Ook wil ik even melden dat het vroegcastratie project goed verloopt en dat er nog geen kitten is overleden aan de narcose. Er zou enkel een kitten overleden zijn aan een calicivirus infectie enkele dagen na de operatie.

Bewerkt door wea, 07 september 2010 - 09:00.

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 20 augustus 2010 - 10:28

Bedankt wea om dat allemaal uit te zoeken. Dacht al dat het wat fout geformuleerd was. Anders was het wel echt heeeeel verregaand. Zo'n genuanceerder plan zou pakke beter zijn! :duim:

miranda
miranda
  • 7.830 berichten
  • 1 katten

#3 Geplaatst 20 augustus 2010 - 10:30

met dit kan ik me volkomen in vinden.

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#4 Geplaatst 20 augustus 2010 - 10:31

wea zei:

Het probleem is dat het plan te vroeg is uitgelekt en ze dus eigenlijk nog niet alles hebben uitgewerkt (of goed nagelzen blijkbaar).

Dus in realiteit is het plan nog niet af en dus helemaal niet zo zwart-wit als men nu vreest.

Nu daar verschiet ik helemaal niet van :ha
Zoals jij het zegt is het eigenlijk exact met hoe ik het zie: verplicht castreren als je geen fokker bent, maar fokken mag wel met htk's die dan eigenlijk een "goedkoop" ras kunnen worden.

wea
wea
  • 6.109 berichten
  • 5 katten

#5 Geplaatst 20 augustus 2010 - 10:34

tja dat diegene die hier echt officieel op kan antwoorden nu op verlof is, zegt toch wel genoeg dat ze niet klaar waren om dit plan nu al uit te brengen....

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#6 Geplaatst 20 augustus 2010 - 10:43

Dat zijn daar toch een bende è!§'(§(ç(

Enfin, zo heb ik er natuurlijk niets op tegen, want zo verandert er voor mij niets en voor de onverantwoorde htk-fokkers heel veel :catangel

Maar toch een opmerking over de htk als goedkoop ras... Als een htkfokker alles doet wat een raskattenfokker ook doet, dan kom je er met 200-300 euro echt niet hoor ;)

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#7 Geplaatst 20 augustus 2010 - 11:17

ja maar ik betwijfel of ze dan even uitgebreid zouden fokken als bij echte raskatten :catscratchhead

wea
wea
  • 6.109 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 20 augustus 2010 - 12:07

ik bedenk net: gaan de broodfokkers het ook niet moeilijker krijgen? waar gaan die nog hun open poezen vandaan halen? Ik bedoel: welke cattery zal een kitten naar een broodfokker laten gaan?

kontraktjes van er mag niet meer mee gefokt worden, die nu niet echt juridische waarde hebben, zullen niet meer nodig zijn want er zal niet meer mee gefokt kunnen worden. Dus elke cattery zal weten welke poes naar de fok gaat en naar welke fokker.

En als de broodfokkers moelijk nog aan open poezen geraken....  stoppen of inteelt (wat ook niet kan blijven duren)

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 20 augustus 2010 - 12:43

wea zei:

ik bedenk net: gaan de broodfokkers het ook niet moeilijker krijgen? waar gaan die nog hun open poezen vandaan halen? Ik bedoel: welke cattery zal een kitten naar een broodfokker laten gaan?

kontraktjes van er mag niet meer mee gefokt worden, die nu niet echt juridische waarde hebben, zullen niet meer nodig zijn want er zal niet meer mee gefokt kunnen worden. Dus elke cattery zal weten welke poes naar de fok gaat en naar welke fokker.

En als de broodfokkers moelijk nog aan open poezen geraken....  stoppen of inteelt (wat ook niet kan blijven duren)

Het buitenland? Ze zullen wel genoeg achterpoortjes vinden vrees ik.... :(

Bewerkt door Spanishke, 20 augustus 2010 - 12:44.

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#10 Geplaatst 20 augustus 2010 - 13:14

wea zei:

En als de broodfokkers moelijk nog aan open poezen geraken.... stoppen of inteelt (wat ook niet kan blijven duren)

Als dit echt zo is zoals je het hier nu plaats ben ik volledig akkoord !!!!
Ik sta achter de registratie van elk fokker en de registratie van elke kat !!
Op die manier kan men bij een overaanbod ook ingrijpen en het aantal nestjes tijdelijk ook beperken. Er is ook controle mogelijk waar en bij wie een kitten vertrekt en wat er mee gebeurt.
En ook htk's moeten door kundige fokkers, gefokt worden en geregistreerd. Dan kan men tenminste achterhalen wat er ook met die kittens gebeurt.
De vroegsterilisatie daar heb ik mijn twijfels bij.
Maar dat kan, aan de hand van contracten, op iets oudere leeftijd ( op 6 maanden) toch ook wel verplicht worden. Als die contracten tellen voor de wet, dan zullen particulieren het toch niet aandurven om zomaar eens een nestje te fokken omdat ze dat leuk vinden...Wat nu toch nog vaak gebeurt, ondanks fokverbod.
Ik denk dat het toch meer die kant uit zal gaan wat raskatten betrefd.
En dat zou een zeer welkome verandering zijn in de lijn van de huidige wetgeving rond de geregistreerde fokkers. Het wordt gewoon een aanvulling op het chippen en een bescherming van de kittens, dus ook de fokkers.

Katten fokken lijkt gewoon leuk en simpel, maar dat is het niet zomaar en dat moeten mensen leren begrijpen !!! En dan maakt het geen verschil of het nu een htk of raskat betrefd. Zomaar een nestje fokken omdat het leuk is, loopt helaas veelal fout af met gevolgen voor poes, kittens en kittenkopers...

Bewerkt door feroesti, 20 augustus 2010 - 13:14.

wea
wea
  • 6.109 berichten
  • 5 katten

#11 Geplaatst 07 september 2010 - 09:09

vandaag antwoord gekregen van het fod:
fokken blijft toegestaan
hobbyfokkers kunnen ook een erkenning aanvragen
ook voor HTKs moet een erkenning als fokker mogelijk zijn

verder overleg over deze maatregel volgt nog.

Bewerkt door wea, 07 september 2010 - 09:09.

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#12 Geplaatst 07 september 2010 - 10:16

Ik had al een flauw vermoeden van in het begin dat het heus niet allemaal zo zwart-wit zou uitdraaien als eerst werd gedacht. En als het inderdaad op het bovenstaande neer zal komen, dan kan ik er alleen maar akkoord mee gaan en er blij om zijn!
Geplaatste afbeelding

veerlevs
veerlevs
  • 2.275 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 07 september 2010 - 11:04

Ik ben geen fokker, maar als ik dit allemaal lees, denk ik toch dat het een goede regeling is.  Zo ga je volgens mij toch minder broodfokkers hebben, omdat het allemaal moeilijker wordt gemaakt en er meer controle is.
Als de DA ook meldingsplicht zouden geven aan FOD van alle klanten die met nestjes zitten dan en geen erkennningsnummer hebben, dan kan je ze zo "vangen".
Klopt toch hé :LOL:

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#14 Geplaatst 07 september 2010 - 11:12

Ik ben wel blij dat er met htkjes dan niet meer zo puur vermeerderd mag worden.

Er zullen wel liefhebbers zijn die de moeite zullen doen op een erkenning aan te vragen voor htktjes te fokken :) Kan de htktjes alleen maar ten goede komen!

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#15 Geplaatst 08 september 2010 - 10:25

:thumb: