Spring naar inhoud

- - - - -

verplaatsen van kittens

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
Guest_danielle29_*
Guest_danielle29_*

#1 Geplaatst 26 april 2009 - 14:52

weten jullie mischien een poes haar kittens van enkele dagen oud wil verplaatsen en wat kan ik hier aan doen .

alvast bedankt ! :)

Pixel
Pixel
  • 17.020 berichten

#2 Geplaatst 26 april 2009 - 14:58

Ik heb je andere identieke topic verwijderd.

Guest_garnet_*
Guest_garnet_*

#3 Geplaatst 26 april 2009 - 14:59

Pixel zei:

Ik heb je andere identieke topic verwijderd.

Ik heb juist hetzelfde gedaan :ha

Pixel
Pixel
  • 17.020 berichten

#4 Geplaatst 26 april 2009 - 15:04

We waren er samen aan bezig zag ik ook net :ha

@ TS: Als een mamapoes haar kittens verplaatst, wil dat normaalgezien zeggen dat ze de huidige plek niet goed meer vindt. Waar zat ze eerst met haar kittens? Was het er wel rustig genoeg?

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 26 april 2009 - 15:05

garnet zei:

Ik heb juist hetzelfde gedaan :ha

Dat was die dus dat ik op net hetzelfde moment wou lezen :ha , maar het ging natuurlijk niet meer, want jullie hadden hem al verwijderd.
Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Guest_danielle29_*
Guest_danielle29_*

#6 Geplaatst 26 april 2009 - 15:07

haar nestje staat in de keuken waar ze bevallen is , gisteren wilde ik het bij ons zetten maar ging ze steeds terug op die plek liggen , en vandaag had ze de kleintjes in mijn dochtertje haar bed gaan leggen :)

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#7 Geplaatst 26 april 2009 - 15:53

Mss vind ze het inderdaad te druk in de keuken, probeer anders eens andere plaatsen in je huis. Maar meestal vindt mama poes in haar ogen wel de perfecte plaats. Bij mijn ouders was er zo een poes die droeg haar kittens altijd naar de living  achter het gordijn onder de radiator. (het zijn gordijnen tot op de vloer) Zij vond haar mandje ook niet goed op de plaats in de keuken. Dus hebben we het mandje met kittens verhuist achter het gordijn aan de radiator. :)

Guest_danielle29_*
Guest_danielle29_*

#8 Geplaatst 26 april 2009 - 17:15

zal ze eens zien dan waar ze die naartoe brengt en dan daar haar mandje maken :-)
mercikes :)

Magic Coonie
Magic Coonie
  • 6.039 berichten
  • 6 katten

#9 Geplaatst 26 april 2009 - 20:32

Probeer een rustig plaatsje te vinden. Meestal doet ze dit omdat het veel te druk is, of omdat er teveel volk altijd voorbij die plaats komt. Soms doen ze dit ook omdat er al te veel volk is komen kijken naar haar kinderen en ze wil ze beschermen.

Heb het hier ook eens gehad. Nu staat de bench in een hoek van de woonkamer.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#10 Geplaatst 26 april 2009 - 21:33

Eigenlijk is dat het oude oerinstinct van een kat. Als ze bevallen zijn, hebben ze het nest bevuild en dat is aantrekkelijk voor natuurlijke vijanden.(vossen, roofvogels, andere katten, ratten,...)De kittens lopen ook risico op besmettingen door het vuil en dat vind moederpoes maar niets. Dan gaan ze instinctief (normaal 3-4 dagen later) hun nest verlaten en verhuizen naar een veiliger plekje. Om het bloed en vuil, dat een geur afgeeft voor hun vijanden, achter te laten. Vandaar dat ze ook de moederkoeken opeten na de bevalling om 4 dagen het nest niet te moeten verlaten om te gaan jagen. Moederkoek is enorm voedzaam en de kat kan er een tijdje op leven. Dus moet ze haar baby's niet achtelaten en ze in gevaar brengen.

Nu hoeven ze dat natuurlijk niet meer te doen, want wij ruimen de boel op voor hen. Maar hun instincten dragen ze nog wel en dat doen ze dus daarom. Puur instictief. De één wat meer dan de andere. Bij raskatten is dat instinct er al veel uitgefokt, maar niet bij allemaal.

Hier hebben we het ook vaak voor dat ze rondzeulen met de kittens. Meestal bij grote nestjes. Dan leggen we ze een tijdje in de badkamer of in onze kamer in een grote mand, met de deur dicht uit veiligheid.  Want soms lopen ze er de trap mee af of leggen ze de kittens op de koude vloer. Dan kunnen ze snel onderkoeld raken of ergens naar beneden tuimelen. Het nestje van Noesy ligt in een mand op onze kamer en daar is het stil en rustig. De eerste anderhalve week laten we ze zo veel mogelijk met rust.
Na anderhalve week verhuizen ze naar de living en dan blijven ze wel op hun plaats. Hun instinctieve gedrag is dan niet meer nodig en over.

Best knap toch die overlevingsdrang van onze moedertjes ! Poezen zijn zooooooo slim !

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#11 Geplaatst 27 april 2009 - 10:57

Amira versleepte haar kittens ook. Ik heb eerst geprobeerd om ze terug te leggen, maar heb me uiteindelijk bij moeders' wil neergelegd. ;)
Vanaf ik de kittens ergens anders legde, kwam ze ze toch terug halen en legde ze de kittens op dezelfde plek. Ik heb dat plekje gewoon wat veiliger gemaakt en lekkere fleecejes op de grond & krabpaal gelegd zodat het niet te koud was.
Een paar dagen later heb ik ze weer in de werpkist gelegd en dat vond mams prima.

Laat mams dus gewoon doen. Zorg alleen dat het plaatsje veilig is voor de kittens.

Geplaatste afbeelding

Guest_danielle29_*
Guest_danielle29_*

#12 Geplaatst 27 april 2009 - 21:14

mercikes voor jullie antwoorden,ze heeft inmiddels haar plaatsje gevonden (een goed moederke) :)

Guest_nancyvdp_*
Guest_nancyvdp_*

#13 Geplaatst 22 juni 2012 - 10:52

onze poes is maandag bevallen. Tot zover lieten onze 3 honden haar gerust met haar 5 kittens, doch deze morgen rond 6 uur (pfff vroeg) ben ik verplicht moeten op staan daar ik een gevecht hoorde beneden in de living waar de kitten geworpen waren in de krabpaal. Onze amstaf was met ons Plushke aan het vechten. Nu ben ik doodsbang dat er iets ergs gaat gebeuren als ik er eens niet ben. Ik heb nu de krabpaal op een veilige plaats gezet maar ik vrees dat onze amstaf er nog altijd zal aankunnen als hij in een razende bui is. Ik durf ze geen moment aleen laten.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 22 juni 2012 - 16:08

Heb je geen aparte kamer die je kan afsluiten als je er niet bent ?
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 23 juni 2012 - 13:09

Gewoon zorgen dat de honden er niet aan kunnen. Je poes heeft gelijk, het zijn haar kittens en ze wil ze beschermen. Ik heb zo het vermoeden dat de hond nieuwsgierig was naar de kittens, kwam snuffelen, en zo de moederpoes heeft boos gemaakt. Het moederinstinct kan bij katten heel sterk zijn. Ik zou desnoods de honden apart zetten wanneer je niet thuis bent. De poes en kittens verplaatsen zou ik niet doen als het niet nodig is.

Bewerkt door Tinne, 23 juni 2012 - 13:10.

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.