Spring naar inhoud

- - - - -

Vaccinatie bij oude katten?

• Log in om te reageren
17 reacties op dit onderwerp
Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#1 Geplaatst 20 augustus 2010 - 23:50

Zwartje reageerde vorig jaar niet goed op zijn vaccinatie. Dat was nog nooit eerder voorgekomen. Ik twijfel dan ook of ik hem nu dit jaar opnieuw zou moeten laten vaccineren. Tenslotte kan hij met zijn leeftijd ook niet alles aan...

Heeft er hier iemand ervaring met vaccinaties bij oudjes? Of zijn er hier mensen die vanaf een bepaalde leeftijd niet jaarlijks vaccineren?

Er zijn zowel voor- als tegenstanders te vinden via het internet. Ik heb nog niets beslist maar wil me nu vooral goed kunnen informeren, dus alle info is welkom.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#2 Geplaatst 21 augustus 2010 - 00:20

Pimmeke is 19j en we laten we hem niet meer vaccineren omdat hij telkens er ziek van werd. Nu is hij ook heel mager en de da vind het helemaal geen goed idee hem te vaccineren.
Bébé is 2j en reageert ook heel slecht op zijn vaccin, daarom hebben we beslist in overleg met de da hem ook niet meer te laten vaccineren omdat hij ook wel een binnenkat is.
Pim gaat wel nog buiten in de tuin maar niet meer verder. Ik vaccineer ze liever niet als ze zo slecht erop reageren en vooral voor de katten op leeftijd die zouden er wel eens in kunnen blijven.

Guest_clyde_*
Guest_clyde_*

#3 Geplaatst 21 augustus 2010 - 00:40

filou is nooit gevaccineerd geweest en is nog altijd heel gezond :)

English Rose
English Rose
  • 2.906 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 21 augustus 2010 - 00:45

Ik ken er niet zoveel van, maar gewoon afgaande op jouw info zou ik dat risico niet nemen moest ik jou zijn. Wat zegt je DA Sarah?

Geplaatste afbeelding

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#5 Geplaatst 21 augustus 2010 - 00:57

Mijn DA zegt doen. Maar mijn DA zegt altijd doen met dat soort zaken...

Ik heb een mailtje gestuurd naar een andere DA, om te horen wat die zegt.

Met wat ik nu weet, denk ik hem niet te laten vaccineren dit jaar. Mijn vader denkt ook dat het beter is van niet en die weet wel wat af van die dingen (biochemicus).

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#6 Geplaatst 21 augustus 2010 - 04:04

Mijn katten worden als kitten en eenmaal op volwassen leeftijd gevaccineerd omdat dit volgens mij genoeg bescherming geeft en vaccinatie een grote aanslag op het afweersysteem zijn.
In de tijd dat mijn katten (meer dan 25 jaar geleden) nog wel jaarlijks werden geënt zat ik maandelijks wel met een van de katten bij de dierenarts.
Tot mijn moeder eens heel geërgerd was omdat ik haar wilde overtuigen haar katten en hond ook jaarlijks te laten enten en als antwoord voor mijn voeten gooide dat ik mijn dieren zelf ziek liet maken door de troep die ze ieder jaar ingespoten kregen.
Ik was aan het nadenken gezet en al snel kwam de vergelijking met kindjes. Kinderen worden een aantal malen gevaccineerd om dat voor de rest van het leven beschermd te zijn, mensen hoeven niet de rest van het leven jaarlijks tegen difterie, kinkhoest, tetanus, polio, mazelen, bof enzovoort gevaccineerd te worden.
Tetanus moet na vijftien jaar geheel worden herhaald, drie spuiten in totaal omdat de werking na die tijd zoveel is afgenomen dat het risico groter wordt.
Bij dieren wordt gesteld dat overenten geen kwaad zou kunnen maar waarom enten we kinderen dan niet ieder jaar opnieuw en waarom hoeven wij als volwassen mensen niet jaarlijks of om het jaar nieuwe vaccinatie's te laten zetten terwijl de mens gewoonlijk zoveel ouder wordt dan kat of hond waardoor het risico de aandoening waartegen gevaccineerd wordt te krijgen groter zou moeten worden als de stelling dat vaccinatie's uitgewerkt raken na 1 of jaar correct zou zijn.

Een kat die kattenziekte heeft doorgemaakt is voor de rest van het leven beschermd maar toch zullen de meeste dierenartsen het dier de vaccinatie willen geven. Als kind heb ik mazelen gehad en geen enkele arts zal het in het hoofd halen mij toch tegen mazelen te vaccineren.

Dit soort vergelijkingen en overwegingen hebben mij ervan overtuigd mijn diertjes na een volwassen enting niet meer te laten vaccineren en nu na ruim 25 jaar geloof ik meer dan ooit dat katten en honden voldoende beschermd zijn na kitten/puppen en 1 volwassen vaccinatie.
Na te zijn gestopt met jaarlijks enten werd ik mij er na verloop van tijd van bewust dat de maandelijkse dierenarts bezoeken voorbij waren en de diertjes gezonder waren dan ik ze eerder had gekend. Mijn verklaring hiervoor is dat iedere keer ziekmakende stoffen inspuiten het lijf iedere keer weer (over) belasten en allerlei andere ziektekiemen kans bieden om toe te slaan.

Er zullen mensen zijn die de griepspuit als voorbeeld erbij halen, maar ieder jaar wordt in de zomer al bekeken welk influenzavirus dat jaar verwacht wordt en tegen dat specifieke virus wordt dan een nieuw vaccin ontwikkeld om risicogroepen in het najaar mee te enten... De vaccins waarmee katten en honden worden geënt zijn al jaren niet vernieuwd of aangepast en ieder jaar een zogenaamde geheugensteun voor het afweersysteem is onnodig omdat het afweersysteem de ziekte ook na jaren herkent en zal bestrijden.

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#7 Geplaatst 21 augustus 2010 - 11:37

De griepspuit is idd heel specifiek, daar kan je geen vergelijking mee maken.

Ik denk dat ik Zwartje niet ga laten vaccineren dit jaar. Hij heeft de laatste twee jaar in de winter altijd de ene verkoudheid na de andere gehad. Daar zal dat spuitje ook niet aan helpen denk ik...

Zou ik dan mss wel gewoon eens de da laten komen voor een algemeen onderzoek, zonder vaccinatie dan? Of is dat ook niet nodig? Niet dat ze dan zoveel meer doen dan is aan't buikje voelen en naar de tandjes kijken...

Guest_sandra25_*
Guest_sandra25_*

#8 Geplaatst 21 augustus 2010 - 12:34

Na mijn eerste ervaring met Snow zijn inenting(7 jaar),twijfel ik ook serieus of ik het nog zal laten doen.Die is zo erg ziek geweest...

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#9 Geplaatst 21 augustus 2010 - 12:34

mijn oudjes bij mama worden ook nooit ingeent en zijn inorde! nooit ziek geweest
Ze sterken zich op deze manier zelf aan

Hier ben ik aan t twijfelen voor volgend jaar , ze zijn hier dit jaar allemaal ingeent maar hadden allemaal een week nadien een volle week last en wat ziekjes
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#10 Geplaatst 21 augustus 2010 - 12:53

Mijn katten zien de de dierenarts als ik denk dat ze niet helemaal oke zijn maar ik ga niet voor een jaarlijkse controle met de diertjes of voor mezelf.

brithany
brithany
  • 7.775 berichten
  • 7 katten

#11 Geplaatst 21 augustus 2010 - 13:52

Mijn da die ik vroeger voor mij paard had zei mij , dat het al helemaal niet nodig was een hond of kat elk jaar te enten,dat zo spuit veel en veel langer werkt als een jaar..
Geplaatste afbeelding

wea
wea
  • 6.109 berichten
  • 5 katten

#12 Geplaatst 21 augustus 2010 - 14:43

Je kan overwegen om alleen voor niesziekte te vaccineren. Kattenziekte hoeft eigenlijk niet elk jaar.

vooral als je kat toch buiten gaat en er andere katten in de buurt zijn, zou ik toch wel niesziekte nemen.

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 21 augustus 2010 - 14:50

Kattenziekte blijft in principe 3 jaar goed.

Zwartje zou ik inderdaad wegens een verzwakt immuunsysteem niet meer laten vaccineren.

Marina
Marina
  • 15.750 berichten
  • 6 katten

#14 Geplaatst 22 augustus 2010 - 00:37

De katten van mijn grootouders (16) en (14) worden ook al vele jaren niet meer gevaccineerd en zijn nooit ziek geweest ;)
Geplaatste afbeelding

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#15 Geplaatst 22 augustus 2010 - 01:13

Erg bedankt voor jullie reacties :) Het voelt aan als een hele zware belissing zoiets. Klinkt misschien stom, maar het is zo voor de hand liggend om elk jaar te gaan... Dan voelt het aan alsof je iets mis doet als je een andere weg in slaagt.

Maar nu zowel enkele dierenartsen, kattenliefhebbers als biologen mijn vermoeden bevestigd hebben...

Zijne Hoogheid is in ieder geval zeer blij met het afblazen van zijn volgende spuitje :ha