Spring naar inhoud

- - - - -

broodfok: suggesties voor wet?

• Log in om te reageren
20 reacties op dit onderwerp
wea
wea
  • 6.053 berichten
  • 5 katten

#1 Geplaatst 21 augustus 2010 - 14:57

Nu dat ze bij het FOD bezig zijn aan nieuwe wetgeving, bedacht ik dat we mss ook suggesties kunnen doen om de broodfok iets te bemoeilijken.

Ik had gedacht van toe te voegen dat als fokkers overschotten van nestjes/oude fokdieren naar asielen brengen, ze ook moeten opdraaien voor de kosten van de vroegcastratie en chip van deze katten (dat blijkt dus voor te vallen)
Om dan te vermijden dat ze alle overschot nestjes dan in een put steken, dat binnen de 5 werkdagen van de geboorte van een nestje, dit gemeld moet worden (bv via een website). Ook het overlijden van een kat moet gemeld worden.

en dan ook natuurlijk meer controle op fokkers, maar niet louter als 'agent'. dat het FOD ook meer een aanspreekpunt wordt voor fokkers en hun ook advies kan verlenen ivm met contracten, wetgeving,.... Dat er een aanspreekpersoon voor fokkers komt.

en natuurlijk ook: een meldlijn waar men dierenmishandeling en ook ongesteriliseerde katten kan melden.

wat denken de fokkers? Andere suggesties?

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 21 augustus 2010 - 14:59

Overschotten?
Die hebben haast nooit overschotten...
Dat wordt verkocht aan dierenwinkels én meestal hebben zo'n mensen een erkenningsnummer waardoor ze kunnen adverteren op internet.
Ze vragen dan bvb 250 euro voor een BHK en voila, zo geraak je je kittens kwijt.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#3 Geplaatst 21 augustus 2010 - 15:13

Geen dierenwinkels en geen handelaren meer !!!!
Gewoon afschaffen die zooi !!!

Goede fokkers raken hun kittens altijd kwijt, vroeg of laat vinden ze een geschikt baasje. Meestal is er zelfs vaak een wachtlijst. Wie zijn kittens naar een dierenzaak of handelaar brengt heet ik geen fokker. Geen enkel verantwoordelijk fokker dumpt zijn kittens zomaar op zo'n plaats.

Fokkers moeten hun kittens registeren en ook duidelijk noteren waar ze heen gaan. Raken ze de kittens niet kwijt, zullen ze sneller aarzelen om nog een poes te laten dekken. Vaste prijzen in een cattery en indien vermindering een duidelijk vermelding op het verkoopcontract waarom die vermindering er is (vb; in het geval van een afwijking). Eigenlijk zouden er vaste minimum en maximum prijzen moeten zijn...
Kittens verkopen aan prijzen die bij het ras niet correct zijn is gewoon not done !!! Ofwel is er iets grondig fout ofwel is er gewoon een overaanbod in die cattery waarom ze de kittens aan dumpprijzen verkopen. Dat zou verboden moeten worden, dan denken ze tweemaal na voor een poes opnieuw kittens te laten krijgen !!

Bewerkt door feroesti, 21 augustus 2010 - 15:13.

wea
wea
  • 6.053 berichten
  • 5 katten

#4 Geplaatst 21 augustus 2010 - 15:14

ach zo... ik had toch ergens gehoord dat dit soms ook wel in asielen wordt gedumpt.

maar hoe zit dat nu met de verkoop van katten en honden in dierenwinkels? Dat mag toch zomaar niet meer?

wea
wea
  • 6.053 berichten
  • 5 katten

#5 Geplaatst 21 augustus 2010 - 15:20

momenteel zegt de wet dat dierenzaken wel als tussenpersoon mogen handelen bij de verkoop van honden en katten dmv bv catalogussen en adressen van fokkers door te geven.

Daar zie ik niet echt een bezwaar tegen zolang die kittens/katten bij de fokker blijven. Zo zou een dierenwinkel dan wel iets kunnen verdienen op het doorverwijzen naar catteries (geld komt dan van de catteries als vorm van reclame eigenlijk), maar dus niet op de verkoop zelf.

is dat iets dat zou werken denken jullie?

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#6 Geplaatst 21 augustus 2010 - 15:27

wea zei:

momenteel zegt de wet dat dierenzaken wel als tussenpersoon mogen handelen bij de verkoop van honden en katten dmv bv catalogussen en adressen van fokkers door te geven.

Daar zie ik niet echt een bezwaar tegen zolang die kittens/katten bij de fokker blijven. Zo zou een dierenwinkel dan wel iets kunnen verdienen op het doorverwijzen naar catteries (geld komt dan van de catteries als vorm van reclame eigenlijk), maar dus niet op de verkoop zelf.

Neen !!!!
Geen enkel goed fokker heeft dat nodig.
Fokkers zijn verantwoordelijk voor hun fokjes en geen anderen.
Een fokker die op eigen houtje zijn kittens niet kan plaatsen is slecht bezig !

wea
wea
  • 6.053 berichten
  • 5 katten

#7 Geplaatst 21 augustus 2010 - 15:33

mja, maar ik zie het ook vanuit het oog van de klant. die weten niet altijd waar ze moeten beginnen in hun zoektocht naar een bepaald ras van kat. Dan zou zo'n winkel kunnen helpen met hun een lijst van adressen doorgeven waar ze eens naar kunnen kijken.

daarvoor hoeft dat doorverwijzen niet altijd in verband te zijn met de verkoop van een kitten, maar echt ook met de zoektocht naar eerst een cattery en dan opvolgen wanneer die een kitten heeft.

de verkoop zelf blijft de verantwoordelijkheid van de fokker, niet de winkel.

Bewerkt door wea, 21 augustus 2010 - 15:35.

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 21 augustus 2010 - 15:43

wea zei:

Ja haha, gaan we lachen?

Wat denk je dat Petcenter doet?
Ze fungeren als tussenpersoon van catteries zogezegd (zie hun website), maar hebben wel zelf een erkenningsnummer als fokker.
De kittens zitten dan gewoon op een andere locatie dan in de winkel zelf.

En zo zijn er heel wat winkels.
Tussenpersoon... Voor ingevoerde Oostblok-katten zeker.

Een deftige fokker heeft zo'n winkel niet nodig. Een deftige fokker zou gewoonweg nooit met zo'n winkel in zee gaan. Bovendien kweken ze dan aan de lopende band ook, want men werkt zogezegd samen met slechts enkele catteries, maar er zijn wel het hele jaar door kittens van alle mogelijke rassen te vinden.

Geen handel meer in dierenwinkels is de enige oplossing, punt.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#9 Geplaatst 21 augustus 2010 - 15:44

wea zei:

mja, maar ik zie het ook vanuit het oog van de klant. die weten niet altijd waar ze moeten beginnen in hun zoektocht naar een bepaald ras van kat. Dan zou zo'n winkel kunnen helpen met hun een lijst van adressen doorgeven waar ze eens naar kunnen kijken.

daarvoor hoeft dat doorverwijzen niet altijd in verband te zijn met de verkoop van een kitten, maar echt ook met de zoektocht naar eerst een cattery en dan opvolgen wanneer die een kitten heeft.

de verkoop zelf blijft de verantwoordelijkheid van de fokker, niet de winkel.

Heel vreemd, maar de klant bereikt altijd de fokker.
Wie een kitten zoekt mag best ook wel wat moeite doen om te zoeken waar de kittens zich bevinden.
Daarom heb ik niets tegen adverteren, waarom zou dat verboden moeten worden ???
Shows, advertenties en clubs kunnen de aangewezen plek zijn voor wie een kitten zoekt. En dan is er tenminste een ruim aanbod en niet de eerste de beste dierenwinkel waar ze informeren om snel een kitten te vinden. Die kopen dan een kitten wat het dichtst in de buurt woont. Dit soms niet altijd met volle goesting naar ras of kwaliteit.
Als mensen moeite doen om een kitten te zoeken, aan de hand van zoekertjes overal in België en ook het buitenland, wordt daar eerst grondig over nagedacht. En er is een ruimere keuze en ook veel duidelijk welk kitten, welk ras, welke kleur hun het beste ligt. Men kan en moet eigenlijk verschillende catteryen gaan bezoeken, want het klikt niet altijd overal.
Mensen rijden ook wel enkele kilometers om hun geschikte kitten op te halen, doen wel moeite. Dus waarom moeten er dan lijsten in dierenwinkels liggen die het de impulsaankopers vergemakkelijken ?

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#10 Geplaatst 21 augustus 2010 - 15:45

arifiene zei:

Ja haha, gaan we lachen?

Wat denk je dat Petcenter doet?
Ze fungeren als tussenpersoon van catteries zogezegd (zie hun website), maar hebben wel zelf een erkenningsnummer als fokker.
De kittens zitten dan gewoon op een andere locatie dan in de winkel zelf.

En zo zijn er heel wat winkels.
Tussenpersoon... Voor ingevoerde Oostblok-katten zeker.

Een deftige fokker heeft zo'n winkel niet nodig. Een deftige fokker zou gewoonweg nooit met zo'n winkel in zee gaan. Bovendien kweken ze dan aan de lopende band ook, want men werkt zogezegd samen met slechts enkele catteries, maar er zijn wel het hele jaar door kittens van alle mogelijke rassen te vinden.

Geen handel meer in dierenwinkels is de enige oplossing, punt.

Helemaal mee eens.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#11 Geplaatst 21 augustus 2010 - 15:52

Waarom krijgen dierenartsen niet meer bevoegheid wat dat betrefd ?

vb. Dat zij de lijsten hebben van alle geregistreerde fokkers in België en dus mensen kunnen doorverwijzen naar fokkers die het gewenste ras, kleur,...fokt ? Dan kan de kittenkoper overal rondbellen om te informeren waar er kitten zijn of verwacht worden.
Dierenartsen kunnen ondertussen de mensen op hun verantwoordeijkheid wijzen wat het aankopen van een kitten betrefd en advies geven.
Als mensen eerst naar de dierenarts moeten verhoogd dit de drempel, wat impulsaankoop tegen houd.
Als de mensen dan terug keren van hun aankoop kan die dierenarts ook beoordelen of dit een goed en gezond gefokt kitten is en gechipt en geregistreerd werd en ook een correct verkoopcontract kreeg. En dit melden aan het ministerie als dit niet zo is.
Zo is er toch controle ?

De meeste dierenartsen geven nu al gratis advies over de aankoop van een pup of kitten. Dus zo'n grote extra moeite is dat toch niet ?

Bewerkt door feroesti, 21 augustus 2010 - 15:55.

wea
wea
  • 6.053 berichten
  • 5 katten

#12 Geplaatst 21 augustus 2010 - 15:53

@arifien, ik weet het *zucht*

winkels die zogezegd fokkerij zijn. dat moet idd aangepakt worden.

@feroesti, wat is het verschil dan tussen reclame maken op een show, in een club en reclame maken in een catalogus in een dierenwinkel? beide is toch reclame?
Waarom zou een boekje in een dierenwinkel wel een impulsaankoop geven en een bezoek aan een show niet?
De mensen kunnen uit die lijst toch ook nog altijd beslissen om meerdere catteries te bezoeken.

Niet iedereen kent zijn weg in het kattenmillieu van raskatten of heeft toegang tot internet om zulke dingen o pte zoeken.

wea
wea
  • 6.053 berichten
  • 5 katten

#13 Geplaatst 21 augustus 2010 - 15:56

hm, via de DA, daar moet ik even over denken.

Ik weet niet of dit toegelaten zou zijn door de orde van DA. 't is ook een extra taak terwijl vele DA nu ook al hun handen vol hebben aan de verzorging van dieren. Ik denk dat dit toch wel een extra belasting is want als iedereen die een kitten zoekt via de DA moet passeren om daarover te praten. dat gaat niet zijn hier is de lijst, maar van en weet je iets meer over deze cattery en die...

Bewerkt door wea, 21 augustus 2010 - 15:57.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#14 Geplaatst 21 augustus 2010 - 16:00

wea zei:

@feroesti, wat is het verschil dan tussen reclame maken op een show, in een club en reclame maken in een catalogus in een dierenwinkel? beide is toch reclame?
Waarom zou een boekje in een dierenwinkel wel een impulsaankoop geven en een bezoek aan een show niet?
De mensen kunnen uit die lijst toch ook nog altijd beslissen om meerdere catteries te bezoeken.

Niet iedereen kent zijn weg in het kattenmillieu van raskatten of heeft toegang tot internet om zulke dingen o pte zoeken.

Als een fokker het goed doet zal deze geen kitten op een show verkopen maar een bedenktijd inlassen en een afspraak maken om de aspirant koper thuis te ontvangen waar in alle rust gepraat/beoordeeld kan worden of de aspirant het diertje een goed thuis kan en zal geven.

Mijn raskatten zijn allen door de fokkers thuisgebracht en dat zou ook een eis mogen zijn. Voor de kittens is het minder stress hun bekende mens erbij te hebben als ze voor het eerst hun nieuwe thuis gaan verkennen.
Als het aankomende thuis niet schoon en diervriendelijk is kan de fokker afzien van de verkoop en het kitten mee terug nemen.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#15 Geplaatst 21 augustus 2010 - 16:07

wea zei:

Mensen moeten toch ook moeite moeten doen !!
Op show gaan is al een teken dat ze interesse hebben om verschillende fokkers en verschillende rassen te bekijken. Kwaliteit te beoordelen.
Je kan een praatje slaan met verschillende fokkers uit binnen-en buitenland en al een beetje een idee hebben of het klikt. Waar ik natuurlijk niet bij wil dat men er kittens verkoopt, want daar ben ik volledig tegen !! Het gaat om kennis maken en kennis verzamelen.
Dierenwinkels werken meer regio gebonden en bereiken dus niet gans België.
Het is dus niet omdat die dierenwinkel een catalogus heeft van zijn streek dat daar het juiste en geschikte kitten of de correcte cattery voor die mensen bij zit.
Het internet en shows bieden een veel ruimer beeld en zoekende mensen komen vaak op een rasbeschrijving of op een forum uit waar ze info kunnen sprokelen.

Wat de DA betrefd is men gestart met assisten opleidingen her en der. Binnen een paar jaar zullen er dus meer stagaires en assistenten kunnen starten bij de dierenartsen. Dan krijgen de dierenartsen toch ook wat meer tijd hiervoor ?
Bovendien wat houd het nu in om iemand een lijst aan te bieden van de geregistreerde catteryen ? Dat vraagt toch zoveel tijd en moeite niet ?
En klachtmelding door de dierenarts kan eenvoudig aan de hand van émail, niet ?

Hoe gaat men anders in godsnaam die chipverplichting en registratie , castraties controleren ??? Dat is toch de ideale oplossing en dierenartsen hebben daarin het verstand genoeg om in te grijpen...