Spring naar inhoud

- - - - -

broodfok: suggesties voor wet?

• Log in om te reageren
20 reacties op dit onderwerp
wea
wea
  • 6.101 berichten
  • 5 katten

#16 Geplaatst 21 augustus 2010 - 18:28

DA zijn niet echt onpartijdig in het aanraden van een cattery volgens mij. Ze zullen natuurlijk eerder een cattery aanraden waarvan de fokker naar hun praktijk komt. Hoe meer die fokker kan verkopen, hoe meer die DA verdient aan castratie en chippen. Dus zo onpartijdig zal hun advies niet zijn. dat gaat echt belangenvermenging geven en dat moeten we vermijden.

en er zijn nu eenmaal DA die meer met het geld dan met het welzijn van katten inzitten.

maar ik bedacht net: als de wet ook meer nadruk gaat leggen op het feit dat de kat een huisdier is, met mensen samenleeft en dus ook moet opgroeien in huiselijke kring. Ligt daar niks om de broodfokkers aan te pakken? dat als je een kat als huisdier verkoopt, het ook moet opgroeien in huiselijke sfeer en niet in een kooitje in een fokkerij.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#17 Geplaatst 21 augustus 2010 - 19:22

wea zei:

DA zijn niet echt onpartijdig in het aanraden van een cattery volgens mij. Ze zullen natuurlijk eerder een cattery aanraden waarvan de fokker naar hun praktijk komt. Hoe meer die fokker kan verkopen, hoe meer die DA verdient aan castratie en chippen. Dus zo onpartijdig zal hun advies niet zijn. dat gaat echt belangenvermenging geven en dat moeten we vermijden.

en er zijn nu eenmaal DA die meer met het geld dan met het welzijn van katten inzitten.

maar ik bedacht net: als de wet ook meer nadruk gaat leggen op het feit dat de kat een huisdier is, met mensen samenleeft en dus ook moet opgroeien in huiselijke kring. Ligt daar niks om de broodfokkers aan te pakken? dat als je een kat als huisdier verkoopt, het ook moet opgroeien in huiselijke sfeer en niet in een kooitje in een fokkerij.

Dat is eerste plaats.
Maar er zijn ook broodfokkers die geen kooien hanteren.

Ik begrijp dat dierenartsen partijdig kunnen zijn, maar wat is daar fout mee ????
Denk je dat een contractdierenarts het volhoudt om slechte kittens aan te prijzen uit een cattery waar hij mee samenwerkt ?
Dat is absoluut geen reclame en als kittenkopers klacht indienen bij het ministerie over een cattery, kan er ook wel met die contractdierenarts daarover gepraat worden. Dan dient die ook zijn verantwoordelijkheid te nemen om die cattery wel goed te begeleiden of te sluiten.

Ik vraag me eigenlijk af waar die contractdierenartsen anders voor dienen ?
Bovendien kan ik me niet voorstellen dat een dierenarts zo simpel is om enkel zijn klanten door te geven...
Hij kan toch onmogelijk alle rassen in z'n klantenbestand zitten hebben ?

Het is toch simpel op die manier en controle mogelijk van alle kanten.
Iemand zoekt een kitten.
Gaat naar de dierenarts met de vraag voor een bepaald ras.
Die geeft de lijst door van alle geregistreerde fokkers van dat ras.
Kittenkoper belt en gaat op bezoek bij de cattery en kiest ergens het kitten van zijn dromen, waar het klikt met het kitten en z'n fokkers.
De kittenkoper gaat naar de dierenarts voor controle, zal wel weer vaak die eerste zijn die hem aan de adressen hielp en in de buurt woont.
Die dierenarts controleerd het kitten en de nodige papieren. Bij ziekte of misbruik meld hij dit aan het ministerie. Die kan handelen en de fokker een bezoekje brengen.
Indien het wel goed loopt zo veel te beter.

Indien het wel goed loopt, maar achteraf na het dierenartsenbezoek toch grondig fout blijkt te lopen. Dan maakt de kittenkoper melding bij het ministerie. Dat adres en gegevens zouden trouwens verplicht vermeld moeten staan op het koopcontract.
Dan kan het ministerie bij veelvuldige klachten ook die contractdierenarts aanspreken en vragen naar het hoe en waarom.
Dan kan er samen naar een oplossing gezocht worden of de cattery gesloten worden.

Zo is er toch controle van verschillende dierenartsen (want de kittenkoper gaat meestal in z'n buurt op dierenartsenbezoek en is meestal niet die van de fokker ) en het ministerie en kan er toch veel sneller ingegrepen worden ? Dus als verschillende dierenartsen klacht indienen over éénzelfde cattery, dan is het toch duidelijk !!!!

Nu gebeurt er gewoon niets ! Ik vind het erg dat bij klachten er nu vaak testaankoop of een rechtzaak moet van komen.
Ofwel controleerd het ministerie niet of er zijn gewoon te veel klachten en ze kunnen het niet aan. Dat laatste wil dus zeggen dat er te veel slechte catteryen zijn en die moeten eruit !!!! Sluiten die handel en zo'n boeltje !!!
En daar zijn contractdierenartsen verantwoordelijk voor, want zij kunnen beoordelen of het fout zit of net niet.
Waar blijft hun verantwoordelijkheid !!!

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#18 Geplaatst 21 augustus 2010 - 19:34

Als de wet er door komt met de verplichte registratie , chip en castratie, dan hoop ik toch in eerste plaats dat dierenartsen een melding maken bij het ministerie als ze een kitten op hun tafel hebben wat niet gechipt en geregistreerd is. Daders kunnen opgespoord worden of op de plek waar het kitten gevonden werd gezocht worden naar de poes of eventueel kater.
Alleen zo kan het werken.

Spijtig ook dat je uiterlijk niet kan zien of een kat gechipt is of een poes steriel. Want zwerfkatten kan je moeilijk beoordelen op die manier.
Dan blijf je vangen en mogelijk zelfs reeds gechipte en gecatreerde katten, die je dan keuig terug kan gaan zetten...Puur tijdverlies en stress voor die katten.

Kan men data of zo inlassen dat alle mensen verplicht een tijdje hun katten moeten binnenhouden ? Dit zodat men eindelijk eens zwerfkatten/kittens kan gaan vangen en daarbij zeker weten dat het zwervers zijn ? Als men in een weekje dit met man en macht gaan doen, zou er toch al veel moeten verbeteren ?

Sarah*
Sarah*
  • 1.218 berichten

#19 Geplaatst 22 augustus 2010 - 07:14

Qua dierenwinkels op Ledeberg zijn er nog twee winkels die honden verkopen.

De ene fokt zijn honden zelf (chihuahua's)
De andere fokt zijn katten zelf (britten) maar heeft ook altijd pups.

Bewerkt door Sarah*, 22 augustus 2010 - 07:14.

Geplaatste afbeelding

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#20 Geplaatst 22 augustus 2010 - 08:43

De winkel hier in Lochristi heeft dat weer eens goed opgelost :r . Aan de deur hangt dus een bordje dat je je kan wenden tot het personeel als je een kitten wilt aankopen. Vroeger kon je dan achteraan in de winkel de kittens zien zitten.
Na een klacht van ondergetekende, hebben ze toch wel een oplossing gevonden zeker? De ruimte waar de kittens en de pups zitten, mag je niet meer betreden want die is "zogezegd" verhuurd aan iemand anders. En dan hangt aan die deur zoiets van "als je de ruimte betreedt, dat ze je dan gaan aangeven bij de politie". Potverdorie, die durven nogal.

En wat die "overschotjes" betreft: hoe gaan ze dat controleren dat een kat een nestje heeft? Als dat niet wordt aangegeven, kunnen ze nog doen wat ze willen :cry: .

Geplaatste afbeelding

wea
wea
  • 6.101 berichten
  • 5 katten

#21 Geplaatst 22 augustus 2010 - 13:57

ivm controle: er is nu 1 inspecteur per provincie die doet: boerderijen, asielen, fokkerijen, labs en perticulieren... dus alles. Dat kan echt niet.

maar eerlijk gezegd, denken dat als de informatie voor aankoop via dierenartsen gebeurt en een DA een slechte cattery aanprijst allleen omdat die met hem samenwerkt. verwacht echt niet dat die DA een gewetensprobleem of schrik gaat hebben voor zijn reputatie. in asielen zien we dat immers ook. DA die de naam niet waardig zijn blijven ook verbonden met een asiel, en trekken zich daar niks van aan.

Openlijk klagen tegen DA is zeer gevaarlijk. dat staat gelijk met broodroof en dat heeft er al voor gezorgd dat iemand zijn huis is leeggehaald om de inboedel te verkopen voor geld om te compenseren voor smaad. pittig detail, er waren fotos en verscheidene getuigenissen die idd bevestigden dat het echt mis liep met het dierenwelzijn in dat asiel. dat is een enorm probleem bij asielen en ik zou niet willen dat dit ook een probleem in de fok wordt. Dus mij lijkt het echt geen goed idee om DA te betrekken bij de aanbevelingen naar bepaalde catteries. jammer genoeg zijn er DA die elk ideaal naar dierenwelzijn zijn verloren ofwel hebben ze echt voor dat beroep gekozen vanwege het geld en niet vanwege hun dierenliefde. Je kan niet vertrouwen dat DA een betere moraal hebben als ze geld kunnen verdienen dan winkeliers.