Spring naar inhoud

- - - - -

Kattenkrassen op auto

• Log in om te reageren
33 reacties op dit onderwerp
Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#16 Geplaatst 24 augustus 2010 - 01:36

Je kat en de wet - Dierz.nl

Je kat en de wet

Het houden van katten is niet wettelijk geregeld. Zijn er problemen met buren, verhuurders, mede-eigenaren of ande*ren, dan kunnen alle betrokkenen en advocaten en rechters alleen op de ju*risprudentie over soortgelijke gevallen terugvallen om tot een oordeel te komen. Er zit echter een addertje onder het gras, want rechters oordelen vaak tegenstrijdig en een hoger gerecht ver*klaart het oordeel van een lagere réch ter soms nietig, omdat de rechtsopvat*tingen met de jaren veranderen en de zaken vaak niet echt gelijk zijn. Wie een juridisch kattenprobleem heeft, kan het best de meest recente uitspra ken van (liefst hogere) rechtbanken be kijken.

Is katten houden toegestaan?
In het algemeen mag het houden van katten niet door een verhuurder of ver eniging van huiseigenaren worden ver boden. Wel mag dit worden beperkt tot een of twee katten of tot het uitsluitend binnenshuis houden. Er zijn echter uit zonderingen voor verdergaande verbo den, bijvoorbeeld als de kat de buren buitensporig veel overlast bezorgt.

Is een balkonnet toegestaan?
Wie zijn balkon met een net wil beveili gen, moet toestemming van de ver huurder hebben als het de voorgevel be treft. Aan de achtergevel is zo'n net doorgaans niet verboden. In de regel moeten buren dulden dat katten hun tuin bezoeken en wel eens een bloem perk omwoelen of pootafdrukken of dode muizen achterlaten. Bij aantoonbare schade kunnen ze echter schadevergoeding eisen, bijvoorbeeld voor nieuwe vissen als de kat de oude uit de vijver heeft gevist.

Autolak en kattenpoten
Een autobezitter mag niet verlangen dat zijn auto wordt overgespoten omdat de buurkat soms op zijn motorkap zit. Experts hebben aangetoond dat kattennagels niet hard genoeg zijn om een laklaag te bekrassen. Steentjes of zand aan de poten kunnen dat wel. Maar dan verlangt de rechter van de autobezitter het bewijs dat de schade door de be treffende kat is veroorzaakt.

Verontreinigingen door katten
Het kan voor een kattenhouder een pro bleem worden als zijn kat zijn behoefte doet op een kinderspeelplaats of in een zandbak in de buurt. Dat hoeven de buren niet te pikken en ze kunnen zelfs met succes een losloopverbod eisen.

Jagers en autoverkeer
Het laten loslopen van je kat is in principe op eigen risico. In Nederland mogen de provincies jagers toestaan buiten de bebouwde kom katten af te schieten. Een jager hoeft geen melding te maken van een afgeschoten kat. Een automobilist die een kat doodrijdt ook niet.

Aangelopen of gestolen
Als een kat bij je komt aanlopen, mag je die niet zomaar houden; je kunt voor verduistering worden aangeklaagd. Je kunt aangifte doen bij de politie, het dier laten registreren bij de stichting AMIVEDI of het naar een asiel brengen. Als je de kat naar een asiel brengt, wordt hij doorgaans na drie weken vrijgegeven voor adoptie. Tegen die tijd moet de eigenaar zijn kat heb ben gemist of hebben gemerkt dat zijn kat is weggelopen.

Aansprakelijkheid
Schade die de kat heeft aangericht, moet worden vergoed door de eigenaar of de maatschappij van diens WA-verze kering. Deze laatste regelt ook even tueel smartengeld. Wat maatschappijen vaak niet vergoeden, is schade in ge huurde objecten, dus in een huur woning, maar ook in een hotel of ge huurde caravan.

Koopovereenkomst
Van een koopovereenkomst wordt een akte opgemaakt, waarin ook mondelin ge afspraken worden opgenomen. De fokker mag daarbij zijn aansprakelijk heid nadrukkelijk uitsluiten, maar kijk dan liever uit naar een andere kat. Wet telijke aansprakelijkheid houdt name lijk in dat de verkoper een dier dat al bij de overdracht ziek was, moet terugne men. Als een fokker daar niet mee in*stemt, is dat reden tot wantrouwen.

Verzekeringen
Ziekteverzekeringen voor katten behoe den je voor hoge, onvoorziene dierenartskosten. Of ze zinvol zijn moet van geval tot geval worden beoordeeld. Een speciale WA-verzekering voor katten bestaat niet; de WA-verzekering van de eigenaar vol staat.

Oppas
Een professionele dierenoppas komt zelf met een contract. Maar ook met een niet-professionele oppas moet je een contract sluiten. Dat beschermt zowel de eigenaar als de oppas voor het geval dat de kat schade veroorzaakt of hem zelf iets overkomt. Ook de werkzaamheden en de honore ring van de oppas worden daarin vast gelegd; voor een niet-professionele oppas is vijf á tien euro per dag redelijk, afhankelijk van de geschatte hoeveel heid werk.

Pak het slim aan
Als je verwikkeld raakt in een rechtszaak over je kat, verzamel dan eerst mate riaal van soortgelijke zaken en wend je vervolgens tot een advocaat die je voor het gerecht gaat vertegenwoordigen.

Meer weten over de kat? Lees Thuis met uw kat van Isabella Lauer.

© Tirion Uitgevers BV  

Guest_sandra25_*
Guest_sandra25_*

#17 Geplaatst 24 augustus 2010 - 06:37

"omdat de buurkat soms op de auto zit".Maar hier is het anders,omdat de auto in een overdekte garage stond en dus in principe beschermd is voor zulke dingen.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#18 Geplaatst 24 augustus 2010 - 07:50

Ik denk dat je inderdaad een middenweg moet zoeken. Wanneer er krassen opstaan, vrees ik dat je buurman een poot heeft om op te staan.
Zijn auto was inderdaad beschermd (door de garage) tegen katten.
Maar hij profiteert ervan! Zijn hele auto!! Niet toelaten!

:geluk:

ramses
ramses
  • 4.460 berichten

#19 Geplaatst 24 augustus 2010 - 08:04

laat je niet doen hoor , een moterkap is geen ganse wagen hé laat hem bewijzen dat alle schade op zijn auto van een kat is

griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#20 Geplaatst 24 augustus 2010 - 16:08

Ben vandaag eens gaan informeren, mijn familiale verzekering dekt de schade niet omdat de buurman familie is :)
Ben naar een carrossier geweest en deze persoon is komen kijken (wat ik héél lief vond van deze man!!) Op de motorkap zit wél degelijk een kras die van de kat kan zijn, maar is weg te werken met boenwas of in het ander geval te polijsten.
Het andere schadeplekje is een steenslag ;) en dan staat er nog een krasje op dat je kan vergelijken met een onregelmatige lijn zoals bij een leugendetector (dus eentje waar kartelingen inzit) dit kan onmogelijk van een kat zijn (zegt die carrossier), en achteraan de kofferbak is een twijfelgeval omdat het kan zijn van een boodschappen kistje dat er afgeschoven is. Dan heeft de carrossier nog achteraan de kofferbak op het plastieke gedeelte 3 "streepjes" gevonden wat te wijten zou zijn aan iets dat er tegengeschroefd is (want ze zijn horizontaal) of het zou een kat op een scatebord moeten zijn die er gepasseerd is. Die man zei dat naar alle waarschijnlijkheid de aanklager er geld wil uithalen om héél zijn auto eens in orde te zetten, er komen zo héél véél mensen aanzetten met een smoes om hun buur/medemens op kosten te jagen.
Mocht er niet aan toe geven! Blijkbaar zijn ze ook bij verzekeringen vrij streng wat kattenkrassen op auto's betreft...

Dus zal het boenwas worden en anders moet hij het zelf maar betalen als hij zijn auto wil herspuiten!

@Sirhici; bedankt voor de raad!!!!

Bewerkt door griffel1977, 24 augustus 2010 - 16:10.

akiray
akiray
  • 341 berichten

#21 Geplaatst 24 augustus 2010 - 16:41

Ik heb het ook al voorgehad met een kat dat er op donkerkleurige auto's toch wel zichtbare krasjes waren.
Dit is niet door de laklaag en daar moet je geen speciale producten op doen.
De auto waxen, een simonislaagje of gewone boenwas voor auto's en je ziet niks meer.
Als je buur er niet mee akkoord is zeg je dat je al met je advocaat gesproken heeft en dat hij het enkel kan winnen met harde bewijzen dat het niet op te lossen is met deze methoden. En dat het van de katten komt.
Daarbij vermeld je dat hij daarbij zou verliezen want dat de krassen niet diep zijn , enkel oppervlakkig door beschermlaag.
Die krassen aan de achterkant van de wagen kunnen niet van de katten zijn. Als hij dit wel wil op de katten verhalen dan zullen er experts moeten komen. Die zullen zeker aantonen dat dit onmogelijk is en dat de kosten van expert en tegenexpert en de onkosten van de rechtbank voor hem zijn.
Als hij er zeker van is dat het niet simpel op te lossen is met wax en moet herspoten worden door de katten, dan is hij vrij om naar de rechter te stappen maar dat zal alleen hem veeeeeeeeeeeeeel geld kosten.
Die kleine krasjes  zullen wel van de katten zijn, dat is een spijtige zaak dus ofwel koop je een potje wax, of laat je de auto eventueel gedeeltelijk of geheel op jou kosten waxen in de carwash (is niet zo duur). Zet dit voorstel op papier en laat hem ondertekenen voor akkoord. Als hij niet akkoord is probeer dan een schriftelijk bewijs los te krijgen, zogezegd voor jou verzekering, dat hij er niet mee akkoord is.
Dat maakt jou verdediging veel sterker en zijn geloofwaardigheid heel zwak.
Dit moet je hem natuurlijk niet vertellen.
Wil hij dit voorstel (minnelijke schikking)niet aanvaarden dan heeft hij zijn kans verkeken en betaal je niets!!!!!!!!!!!!!
Tenzij hij naar de rechtbank gaat en de rechter je veroordeeld tot het vergoeden van de wax van de auto, wat 0,01% kans bestaat

Ik kan het weten, ik spreek uit ervaring. Ik heb op een expertisekantoor en in de verzekeringssector gewerkt.
In de verzekeringschool maakte ik de cursussen voor de makelaars en verzekeringsagenten.

Minneke
Minneke
  • 3.767 berichten
  • 2 katten

#22 Geplaatst 24 augustus 2010 - 16:45

schandaling en dan nog eigen familie!!

griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#23 Geplaatst 24 augustus 2010 - 17:33

akiray zei:

Ik heb het ook al voorgehad met een kat dat er op donkerkleurige auto's toch wel zichtbare krasjes waren.
Dit is niet door de laklaag en daar moet je geen speciale producten op doen.
De auto waxen, een simonislaagje of gewone boenwas voor auto's en je ziet niks meer.
Als je buur er niet mee akkoord is zeg je dat je al met je advocaat gesproken heeft en dat hij het enkel kan winnen met harde bewijzen dat het niet op te lossen is met deze methoden. En dat het van de katten komt.
Daarbij vermeld je dat hij daarbij zou verliezen want dat de krassen niet diep zijn , enkel oppervlakkig door beschermlaag.
Die krassen aan de achterkant van de wagen kunnen niet van de katten zijn. Als hij dit wel wil op de katten verhalen dan zullen er experts moeten komen. Die zullen zeker aantonen dat dit onmogelijk is en dat de kosten van expert en tegenexpert en de onkosten van de rechtbank voor hem zijn.
Als hij er zeker van is dat het niet simpel op te lossen is met wax en moet herspoten worden door de katten, dan is hij vrij om naar de rechter te stappen maar dat zal alleen hem veeeeeeeeeeeeeel geld kosten.
Die kleine krasjes zullen wel van de katten zijn, dat is een spijtige zaak dus ofwel koop je een potje wax, of laat je de auto eventueel gedeeltelijk of geheel op jou kosten waxen in de carwash (is niet zo duur). Zet dit voorstel op papier en laat hem ondertekenen voor akkoord. Als hij niet akkoord is probeer dan een schriftelijk bewijs los te krijgen, zogezegd voor jou verzekering, dat hij er niet mee akkoord is.
Dat maakt jou verdediging veel sterker en zijn geloofwaardigheid heel zwak.
Dit moet je hem natuurlijk niet vertellen.
Wil hij dit voorstel (minnelijke schikking)niet aanvaarden dan heeft hij zijn kans verkeken en betaal je niets!!!!!!!!!!!!!
Tenzij hij naar de rechtbank gaat en de rechter je veroordeeld tot het vergoeden van de wax van de auto, wat 0,01% kans bestaat

Ik kan het weten, ik spreek uit ervaring. Ik heb op een expertisekantoor en in de verzekeringssector gewerkt.
In de verzekeringschool maakte ik de cursussen voor de makelaars en verzekeringsagenten.

Nen dikke merci hiervoor ;) !!

griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#24 Geplaatst 24 augustus 2010 - 17:35

Minneke zei:

schandaling en dan nog eigen familie!!

Inderdaad, van je familie moet je het hebben!

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#25 Geplaatst 24 augustus 2010 - 17:43

*Dat zou ik ook zeggen."Ik wil hem boenwassen en anders trekt ge er uwe plan mee!" Te nemen of te laten!Goed dat het uiteindelijk zo gaat opgelost raken. Schandalig dat hij er misbruik van wou maken.
Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

akiray
akiray
  • 341 berichten

#26 Geplaatst 24 augustus 2010 - 18:24

nog even ter verduidelijking

of je buur nu aanvaardt of weigert; zet het op papier en laat hem tekenen
dan sta je nog sterker

Moest het tot een rechtzaak komen zal de rechter niet gelukkig zijn dat hij geen minnelijke schikking wou aanvaarden. Als hij het wel doet en het daarmee niet opgelost is kan hij nog verder gaan.
De rechter zal hem ook al heeft hij schade, hem ongelijk geven, en misschien nog een boete opleggen om de rechtbank, die het al overdruk heeft onnodig te gebruiken om zichzelf te verrijken

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#27 Geplaatst 25 augustus 2010 - 12:37

griffel1977 zei:

Ben vandaag eens gaan informeren, mijn familiale verzekering dekt de schade niet omdat de buurman familie is :)

Raar :-k . De hond van mijn ouders heeft eens op onze auto gezeten en dit hebben we geregeld via de verzekering, en alles is vergoed geweest. Je moet de prijsofferte gewoon hoog genoeg laten maken zodat je niets moet bijleggen voor het herstel.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

akiray
akiray
  • 341 berichten

#28 Geplaatst 25 augustus 2010 - 17:32

PeggyJ zei:

Raar :-k . De hond van mijn ouders heeft eens op onze auto gezeten en dit hebben we geregeld via de verzekering, en alles is vergoed geweest. Je moet de prijsofferte gewoon hoog genoeg laten maken zodat je niets moet bijleggen voor het herstel.

tja dat kan in dit geval niet he.wat de buurman wil zo'n hoog mogelijk bedrag en zal het volledige bedrag willen innen. Dus zal ze in dat eval och de forfait moeten betalen voor iets dat niet erg is

De schade is zo klein dat het zeker kleiner is dan de forfait

griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#29 Geplaatst 25 augustus 2010 - 18:35

PeggyJ zei:

Vroeger was dat géén probleem, dan kwam de verzekering tussen zo'n zaken tussen ;) , maar dat is nog niet zo lang geleden aangepast.
En een hondenkras of een kattenkras zal ook nog een verschil zijn. Hier heeft laatst de hond (Boxer) van mijn broer tegen mijn autodeur opgesprongen, en er waren ook enkele krassen te zien, met wat Simonis is het er zonder problemen uitgegaan...
Hier wil de aanklager gewoonweg van de situatie profiteren en alle krasjes en steenslagjes op mijn kosten laten wegwerken, en dat is niet de bedoeling, want daar dient mijn verzekering niet voor...

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#30 Geplaatst 25 augustus 2010 - 20:37

griffel1977 zei:

Vroeger was dat géén probleem, dan kwam de verzekering tussen zo'n zaken tussen ;) , maar dat is nog niet zo lang geleden aangepast.
En een hondenkras of een kattenkras zal ook nog een verschil zijn. Hier heeft laatst de hond (Boxer) van mijn broer tegen mijn autodeur opgesprongen, en er waren ook enkele krassen te zien, met wat Simonis is het er zonder problemen uitgegaan...
Hier wil de aanklager gewoonweg van de situatie profiteren en alle krasjes en steenslagjes op mijn kosten laten wegwerken, en dat is niet de bedoeling, want daar dient mijn verzekering niet voor...

Mee eens maar je zou het jezelf veel makkelijker kunnen maken door gewoon de verzekering in te schakelen en de afhandeling aan hen over te laten waarbij je natuurlijk wel aan de verzekeraar het hele verhaal verteld. Als de verzekeraar weigert te betalen kan niemand jou als boosdoener aan wijzen en voorkom je misschien wel een tweedeling in de familie ;)