Spring naar inhoud

- - - - -

Wat is jullie verbruik? Electrabel

• Log in om te reageren
35 reacties op dit onderwerp
dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 11.970 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 24 augustus 2010 - 09:04

Nieuwe vraag een beetje hieronder...

Ik heb eens even een vraagje aan misschien de meer kenners onder ons.
Het is reeds een tijdje geleden dat we allemaal onze jaarlijkse factuur van electrabel gekregen hebben. Bij ons was er een verkeerde verbruiks op het factuur, dus ik heb dit laten aanpassen (om volgend jaar niet een immense rekening te hebben).

Heb dat factuur net eens bestudeerd. Wel 1104.36 euro zijn 'andere kosten'!!! Kosten die niet 'verbruikt' zijn door ons. Extra kosten zijn er steeds, maar zoveel???
Ook zou ik eens graag weten of wij een groot verbruik hebben of een middelmatig. We wonen in een rijhuis, met enkel een gaskachel. Geen verwarming ergens anders. Deze winter boven wel bijverwarmt met elec. vuurtje. We zijn met z'n tweeën (maar maakt in dit geval weinig uit).
Boven werkt warm water (badkamer) op elec. (denk ik toch, zo'ne boiler) . Dat van de keuken op gas.

Ons verbruik:
* elec: 5.748 kWh
* gas: 27.918 KWh

Extra kosten even op een rijtje: :trance:

Elec.

* vaste kosten
* kosten groene stroom
* kosten WKK (wat dat ook moge zijn
* distributiekosten
* tarief meet en telactiviteit
* meterhuur
* transportkosten (???? 46 euro!)
* bijdrage op de energie
* federale bijdrage
* en dan de btw nog

gas

* vaste kosten
* distributiekosten
* vaste kosten en tarief meetactiviteit
* bijdrage op energie
* federale bijdrage
* toeslag beschermde klanten
* btw

Bewerkt door dolfjeweerwolfje, 24 augustus 2010 - 10:37.
Reden van bewerken: extra vraag

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 11.970 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 24 augustus 2010 - 09:11

Heb ook nog eens vergeleken met het eerste (dus foutieve omwille van verkeerd verbruik) factuur.
Al die extra kosten zijn nu meer! Is dat verbruikersaantal???
Zelf de vaste kosten is 2 euro meer!

Marjananas
Marjananas
  • 2.795 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 24 augustus 2010 - 09:15

Ik zou gewoon met iemand van Electrabel zelf bellen, die kunnen je snel vertellen wat dat allemaal is en of er evt fouten op staan...
Uit ervaring weet ik dat je zulke dingen goed moet controleren, meer dan eens staat daar een fout in...
Groetjes van Marjan en pootje van Lies, Bas, Minne en  Pixie.
  Duizenden jaren geleden werden katten aanbeden als goden. Katten zijn dit nooit vergeten...

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#4 Geplaatst 24 augustus 2010 - 09:52

dolfjeweerwolfje zei:

Heb ook nog eens vergeleken met het eerste (dus foutieve omwille van verkeerd verbruik) factuur.
Al die extra kosten zijn nu meer! Is dat verbruikersaantal???
Zelf de vaste kosten is 2 euro meer!

Dat zijn kosten die alle electriciteitsleveranciers mogen/moeten aanrekenen. En die zijn inderdaad omhoog gegaan :(

Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 11.970 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 24 augustus 2010 - 10:36

Ik heb gebeld. We zitten in een hogere schijf (vorige/foutieve was veel te weinig) en vandaar zijn onze 'vaste' kosten ook omhoog gegaan. Die zijn 'vast' per schijf.
Ik vroeg me ook hoeveel jullie verbruiken. Om te zien waar we ongeveer zitten qua gebruik.

hier elec: 5748 kWh
gas: 27.918 kWh

(ouder rijhuis (1932), geen isolatie in het dak, 1 gaskachel (in de winter bijverwarmt met een elec vuurtje boven :cry: )

jyotsna
jyotsna
  • 612 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 24 augustus 2010 - 11:05

ik wou het even opzoeken voor je, maar de site van electrabel wil niet mee. Ik weet dat we op ons appartementje 120 euro per maand betaalden, en de laatste afrekening moesten we nog een 300-tal euries bijbetalen. (gas en elec samen)

een electrisch vuurtje is wel nefast voor het electriciteitsverbruik he! Ik denk dat wij een 3500kw elecverbruik hadden. Koken deden we ook op elec.

gasverbruik was enkel voor de verwarming, maar dat verbruik heb ik geen idee van

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 11.970 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 24 augustus 2010 - 11:32

jyotsna zei:

ik wou het even opzoeken voor je, maar de site van electrabel wil niet mee. Ik weet dat we op ons appartementje 120 euro per maand betaalden, en de laatste afrekening moesten we nog een 300-tal euries bijbetalen. (gas en elec samen)

een electrisch vuurtje is wel nefast voor het electriciteitsverbruik he! Ik denk dat wij een 3500kw elecverbruik hadden. Koken deden we ook op elec.

gasverbruik was enkel voor de verwarming, maar dat verbruik heb ik geen idee van

ja, weet het van dat vuurtje :s . Kga op zoek naar betere methodes. Als jullie er weten??
Dat elect. vuurtje gaat hier niet meer draaien! :trance:

catherine
catherine
  • 17 katten

#8 Geplaatst 24 augustus 2010 - 11:43

Ik heb ons electriciteitsfactuur eens effe nagezien en wij verbruiken:
dagtarief: 2023 kwh
nachttarief: 2515 kwh
dus samen 4538 kwh
Wij hebben dus een dubbele meter en ik was zoveel mogelijk na 9u 's avonds en in het weekend wordt het gras afgereden en gestreken.
We letten er wel op.
Volgend jaar zal het wel meer zijn omdat we door verbouwingen veel machines gebruikt hebben.
Gas hebben we niet wij hebben verwarming op mazout.

Bewerkt door catherine, 24 augustus 2010 - 11:43.

Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 11.970 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 24 augustus 2010 - 11:50

Heb net geïnformeerd voor zo'n dag/nachtmeter. Kostprijs is wel 250 à 300 euro voor de plaatsing, maar is wel uiteindelijk veel voordeliger lijkt me?

catherine
catherine
  • 17 katten

#10 Geplaatst 24 augustus 2010 - 11:55

Ja dat win je daar snel terug uit.
Wij betalen voor de huur van de meter: 14,84€/jaar btw inbegrepen. (21%)
Geplaatste afbeelding

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 24 augustus 2010 - 12:02

Ons verbruik:
Electriciteit: 5.067 kWh
Gas: 32.074 kWh

Het gasverbruik zal ongeveer de helft dalen, want eind verleden jaar hebben we een condensketel geinstalleerd, en ons verbruik is gehalveerd :LOL:
Bovenstaand verbruik was dus voor 3/4 nog met een oude verwarmings-gasketel van in de jaren '70 en een gasgeiser in de badkamer.

De electriciteit zal voor ons ook goedkoper worden, want in februari hebben we een dag/nachtmeter laten plaatsen toen de oude moest vervangen worden.

Ik probeer nu ook zoveel mogelijk de wasmachine, droogkast, vaatwasser en andere "zware verbruikers" (stoomreiniger, strijken, ontkalken apparaten, oven-pyrolyse enz...) 's nachts of in het week-end te gebruiken, zodat we er toch ons voordeel uithalen ;)

In afwachting van de nieuwe badkamer staat ook een electrische radiator in de huidige badkamer, maar die draait doorgaans ook op nachttarief daar we onze douche voor het slapengaan nemen.
En ook maar sporadisch, als het heel hard vriest, de badkamer ligt in het midden van het huis zowel in de hoogte als in de oppervlakte, waardoor het nooit echt koud wordt.

Wij zijn met 2, koken met een keramische plaat, de verwarming en waterverwarming gebeuren op gas.
De woning is een bel-etagewoning met 3 verdiepingen + zolder en een redelijk grote traphal die op het glv en het 1ste verdiep ook verwarmd wordt.
De ramen zijn overal goed geisoleerd dubbel glas.
We hebben dit voorjaar ook het dak geisoleerd, dus ons gasverbruik zal volgende winter waarschijnlijk nog wat naar beneden gaan ;)

Bewerkt door haemoglobine, 24 augustus 2010 - 12:18.

Geplaatste afbeelding
Knuffels van Ann, Roswell, Sati en Echo

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 11.970 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 24 augustus 2010 - 12:07

haemoglobine zei:

Ons verbruik:
Electriciteit: 5.067 kWh
Gas: 32.074 kWh

Het gasverbruik zal ongeveer de helft dalen, want eind verleden jaar hebben we een condensketel geinstalleerd, en ons verbruik is gehalveerd :LOL:
Bovenstaand verbruik was dus voor 3/4 nog met een oude verwarmings-gasketel van in de jaren '70 en een gasboiler in de badkamer.

De electriciteit zal voor ons ook goedkoper worden, want in februari hebben we een dag/nachtmeter laten plaatsen toen de oude moest vervangen worden.

Ik probeer nu ook zoveel mogelijk de wasmachine, droogkast, vaatwasser en andere "zware verbruikers" (stoomreiniger, strijken, ontkalken apparaten, oven-pyrolyse enz...) 's nachts of in het week-end te gebruiken, zodat we er toch ons voordeel uithalen ;)

In afwachting van de nieuwe badkamer staat ook een electrische radiator in de huidige badkamer, maar die draait doorgaans ook op nachttarief daar we onze douche voor het slapengaan nemen.
En ook maar sporadisch, als het heel hard vriest, de badkamer ligt in het midden van het huis zowel in de hoogte als in de oppervlakte, waardoor het nooit echt koud wordt.

Wij zijn met 2, koken met een keramische plaat, de verwarming en waterverwarming gebeuren op gas.
De woning is een bel-etagewoning met 3 verdiepingen en een redelijk grote traphal die op het glv en het 1ste verdiep ook verwarmd wordt.
De ramen zijn overal goed geisoleerd dubbel glas.
We hebben dit voorjaar ook het dak geisoleerd, dus ons gasverbruik zal volgende winter waarschijnlijk nog wat naar beneden gaan ;)

Mm, daar zeg je iets. Ketel? Bedoel je de 'geizer'? Wij verwarmen met een 'stoof' op aardas. Geen radiatoren hier :cry: . In de badkamer is er een boiler, ik veronderstel op elec.?
Ons dak moet ook nog geïsoleerd worden... Dubbele beglazing hebben we wel :) .

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#13 Geplaatst 24 augustus 2010 - 12:16

dolfjeweerwolfje zei:

Heb net geïnformeerd voor zo'n dag/nachtmeter. Kostprijs is wel 250 à 300 euro voor de plaatsing, maar is wel uiteindelijk veel voordeliger lijkt me?

Wij hebben "geluk" gehad dankzij een grote stroompanne begin dit jaar ;)

Ze kwamen overal de meters afleggen, want de leiding in de stoep was gebroken, ze wisten niet juist waar en moesten er 3000 volt op steken om het lek makkelijker te vinden, dus moeten alle meters uitstaan om schade te vermijden.
Toen ze de onze wilden afleggen zagen ze dat dit zelfs niet mogelijk was, daar er geen generale schakelknop op zat, en werd beslist dat die dringend aan vervanging toe was (1955!!!), dus op hun kosten ;)
Wij hebben enkel de opleg voor de nachtmeter moeten betalen, wat op 175 € kwam!

Wat ze er niet bijvertellen is wel dat je maandelijkse bijdrage ook hoger ligt dan met een enkele meter.
Je moet dus wel eens nakijken of het echt de moeite is om de kosten te doen en of je je "zwaar" verbruik 's nachts of in het week-end kan doen.

Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 11.970 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 24 augustus 2010 - 12:21

Bij de simulatie zou het voordeliger zijn, zeiden ze he...

Wassen kan ik wel in de daluren doen. Wat zijn dan nog zo de grootverbruikers die je in de daluren kan doen?

Heb geen droogkast en afwasmachine (snif snif).
Diepvries en ijskast steken natuurlijk altijd in.
Gras wordt in het weekend afgedaan.

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#15 Geplaatst 24 augustus 2010 - 12:27

dolfjeweerwolfje zei:

Mm, daar zeg je iets. Ketel? Bedoel je de 'geizer'? Wij verwarmen met een 'stoof' op aardas. Geen radiatoren hier :cry: . In de badkamer is er een boiler, ik veronderstel op elec.?
Ons dak moet ook nog geïsoleerd worden... Dubbele beglazing hebben we wel :) .

Met de ketel bedoel ik de gasketel voor de centrale verwarming, in de badkamer was het een geiser op gas enkel voor het warme water.
Ik had me vergist tussen boiler en geiser in de badkamer, heb het nog net kunnen aanpassen :oops:

Dit was de verwarmingsketel:
Geplaatste afbeelding

Dit was de geiser in de badkamer:
Geplaatste afbeelding

En dit is het nieuwe systeem, alles in 1, de boiler werkt met de condensketel, dus op gas:
Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding