Spring naar inhoud

- - - - -

Wat is jullie verbruik? Electrabel

• Log in om te reageren
35 reacties op dit onderwerp
haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#16 Geplaatst 24 augustus 2010 - 12:48

dolfjeweerwolfje zei:

Bij de simulatie zou het voordeliger zijn, zeiden ze he...

Wassen kan ik wel in de daluren doen. Wat zijn dan nog zo de grootverbruikers die je in de daluren kan doen?

Heb geen droogkast en afwasmachine (snif snif).
Diepvries en ijskast steken natuurlijk altijd in.
Gras wordt in het weekend afgedaan.

De daluren zijn officieel van 22u tot 7u, maar ik zie dat mijn meter al naar nacht overschakelt rond 21u, wat de installateur me ook gezegd had ;)

Alles wat moet opwarmen is een grote verbruiker, en zoals ik hierboven al noteerde oa stoomreiniger, strijken, ontkalken van apparaten, oven-pyrolyse enz...
De boiler voor het warm water kun je dan eventueel ook enkel 's nachts laten opwarmen om het dagverbruik daarbij te minderen.

Allerlei oplaadbare apparaten bv ook 's nachts opladen, zoals gsm, iPod, enz...

Mijn wasmachine en droogkast hebben beiden een timer, ofwel programmeer ik de wasmachine 's morgens vroeg zodat die tegen 7u klaar is met wassen om daarna buiten te hangen, of draai ik 's avonds voor het slapengaan nog een machine en programmeer ik de droogkast dan zodat die voor 7u klaar is.

De vaatwas leg ik meestal aan als we gaan slapen.

Voor de diepvries en de koelkast kun je inderdaad niet verder dan die laten inzitten.

Bij Eandis kun je ook een verbruiksmeter lenen, zo kan je eventueel zien welke apparaten veel verbruiken.
Je krijgt er een handleiding met het "normale" verbruik bij, eventueel kijken of het voor sommige oudere toestellen niet voordeliger uitkomt die te vervangen.

Geplaatste afbeelding
Knuffels van Ann, Roswell, Sati en Echo

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#17 Geplaatst 24 augustus 2010 - 12:48

Had je foto's gepost? Ik kan ze niet zien...

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#18 Geplaatst 24 augustus 2010 - 12:50

haemoglobine zei:

De daluren zijn officieel van 22u tot 7u, maar ik zie dat mijn meter al naar nacht overschakelt rond 21u, wat de installateur me ook gezegd had ;)

Alles wat moet opwarmen is een grote verbruiker, en zoals ik hierboven al noteerde oa stoomreiniger, strijken, ontkalken van apparaten, oven-pyrolyse enz...
De boiler voor het warm water kun je dan eventueel ook enkel 's nachts laten opwarmen om het dagverbruik daarbij te minderen.

Allerlei oplaadbare apparaten bv ook 's nachts opladen, zoals gsm, iPod, enz...

Mijn wasmachine en droogkast hebben beiden een timer, ofwel programmeer ik de wasmachine 's morgens vroeg zodat die tegen 7u klaar is met wassen om daarna buiten te hangen, of draai ik 's avonds voor het slapengaan nog een machine en programmeer ik de droogkast dan zodat die voor 7u klaar is.

De vaatwas leg ik meestal aan als we gaan slapen.

Voor de diepvries en de koelkast kun je inderdaad niet verder dan die laten inzitten.

Bij Eandis kun je ook een verbruiksmeter lenen, zo kan je eventueel zien welke apparaten veel verbruiken.
Je krijgt er een handleiding met het "normale" verbruik bij, eventueel kijken of het voor sommige oudere toestellen niet voordeliger uitkomt die te vervangen.

Mercikes alvast! Mijn wasmachine heeft ook een timer. Enkel nog nooit gebruikt :)

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#19 Geplaatst 24 augustus 2010 - 12:57

dolfjeweerwolfje zei:

Had je foto's gepost? Ik kan ze niet zien...

Ja, bij bericht 15...

Geplaatste afbeelding
Knuffels van Ann, Roswell, Sati en Echo

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#20 Geplaatst 24 augustus 2010 - 13:25

betalen voor een meter die ook dal tarief berekend en dan maandelijks ook nog betalen? ben blij dat wij hier in nederland dat niet hebben. ik heb ook een dag en nacht tarief meter en er zou zelfs een derde bij kunnen wat ik wat onzinnig vind. maar jeetje wat duur.
Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#21 Geplaatst 24 augustus 2010 - 13:43

britjes zei:

betalen voor een meter die ook dal tarief berekend en dan maandelijks ook nog betalen? ben blij dat wij hier in nederland dat niet hebben. ik heb ook een dag en nacht tarief meter en er zou zelfs een derde bij kunnen wat ik wat onzinnig vind. maar jeetje wat duur.

Moeten jullie niet betalen voor het installeren van een nieuwe meter?
Maandelijks betalen is bij jullie toch ook? Of krijgen jullie maar 1x/jaar een immense afrekening?

Duur is het in ieder geval!!

Anja
Anja
  • 14.520 berichten
  • 2 katten

#22 Geplaatst 24 augustus 2010 - 14:16

Een tip: kijk ook altijd na dat ze je voor het juiste meternummer laten betalen.  Ik heb dat voorgehad op mijn vorig appartement.  Bij mij eerste jaarlijkse factuur moest ik opeens een 400 tal euro betalen, dus ook mijn maandelijks bedrag schoot de hoogte in.  Het jaar daarop kreeg ik een credit nota van electrabel: ze hadden voor mij het verkeerde nummer genomen waardoor ik opeens 700 euro terugtrok. Had het zelf ook niet door hoor, had dit niet nagekeken.  Iets wat ik nu wel elk jaar doe!

Geplaatste afbeelding

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#23 Geplaatst 24 augustus 2010 - 14:17

dolfjeweerwolfje zei:

Moeten jullie niet betalen voor het installeren van een nieuwe meter?
Maandelijks betalen is bij jullie toch ook? Of krijgen jullie maar 1x/jaar een immense afrekening?

Duur is het in ieder geval!!

ik betaal wel maandelijks mijn gas licht en electriciteit maar hoef niet nog eens extra te betalen omdat ik een dubbele meter heb :)
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#24 Geplaatst 24 augustus 2010 - 14:21

britjes zei:

ik betaal wel maandelijks mijn gas licht en electriciteit maar hoef niet nog eens extra te betalen omdat ik een dubbele meter heb :)

De huur van de meter is jaarlijks bij de afrekening. Kijk toch maar eens goed op je afrekeningsfactuur mss staat er toch huur meter tss.
Ofwel moeten jullie je meter voor water, gas en electriciteit aankopen!!!

Guest_Hobayni_*
Guest_Hobayni_*

#25 Geplaatst 24 augustus 2010 - 14:25

dolfjeweerwolfje zei:

Ons verbruik:
* elec: 5.748 kWh
* gas: 27.918 KWh

Ik heb zelf bij Electrabel gewerkt en weet wat voor een soep een factuur kan zijn.
Allereerst wil ik zeggen dat jullie wel een redelijk hoog verbruik hebben, ik verschiet er wel niet van gezien je een ouder huis hebt, geen dakisolatie, gaskachel, electrisch vuurtje (= dooddoener voor je elec factuur!!!!!!!) Dat vertaalt zich natuurlijk naar een hogere factuur. Vergeet ook niet dat de distributienetbeheerder de laatste tijd zijn prijzen serieus naar boven heeft laten gaan, en dat is geld dat NIET naar electrabel of luminus ofzo gaat. Soms betaal je daar zelfs meer voor dan voor je feitelijke verbruik aan prijs/kWh.

Neem dat een gemiddel gebruik (en dan spreek ik over mensen die in een huis wonen, 3kamertjes, keuken, living,, een doorsnee huis dus, geen villa of openstaande bebouwing) rond de 3000kWh elec zitten en tussen de 13000 en 23000kWh gas zitten. Afgaande op wat ik tegengekomen ben toen ik een jaar op de facturatiedienst gewerkt heb.

Electrabel is ook zeker niet van de duurste zoals de meesten zouden denken. Luminus gaat er vaak nog een pak over.
Indien je graag een idee wil hebben welke leverancier voor jouw verbruik het interessantste is, wat daar hangt zo veel vanaf, kan je eens een berekening maken op www.vreg.be, die geven je een totale richtprijs voor je verbruik op een jaar bij die leverancier (je krijgt een lijst).
Zo zal Essent vaak de goedkoopste (ben ik ook nog klant bij geweest) zijn maar hun service is dan ook wel :censored: Voor mij was Electrabel persoonlijk de tweede goedkoopste.

1 ding wil ik nog toevoegen over die factuur van electrabel, toen ik daar werkte hebben ze daar het "berekend bedrag" in voegen gebracht. Dat wil zeggen dat wanneer je meterstand bv in juni wordt opgenomen, en je krijgt in augustus je afrekening, dan wordt er een "verbruik berekend" toegepast dat je die periode verbruikt zou hebben en daar wordt een bedrag voor berekend. Dit zal je ook op factuur zien staan voor het totaal van je elec of gas. Dat bedrag wordt nu aangerekend om een facturatieperiode van 12maand te hebben (zo krijg je steeds je factuur op dezelfde datum) en volgend jaar wordt dat bedrag eraf getrokken omdat ze dan wel je verbruik weten. Natuurlijk wordt er weer een nieuw bedrag ogpemaakt. In de winter zal dat berekend bedrag ook hoger liggen dan in de zomer. 1 nadeel: het maakte wel dat sommige mensen bv 200euro moesten bijbetalen ipv terugtrekken. Kan je niet aan factuur aan uit, bel electrabel gewoon op en dan zal normaal gezien een van mijn ex-collega'tjes je een goede uitleg geven en samen de factuur overlopen. (bel dan best op de middag of heel vroeg 's morgens, de rustigste momenten)

Bewerkt door Hobayni, 24 augustus 2010 - 14:28.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#26 Geplaatst 24 augustus 2010 - 14:57

Luminus is wel degelijk voordeliger dan electrabel, als ik zie wat mijn schoonmoeder moest betalen per maand :o dat betalen wij alle 3 maanden. En hier staan nochtthans 4 pc's, koken op een halogene plaat, licht dat meestal op veel plaatsen aanblijft, mijn man die nog veel werkt na zijn uren met machines, alles is hier wel electrisch wij hebben niks op gas. En mijn schoonma heeft nochtthans minder electrische toestellen en ze verwarmt haar huis op kolen en kookt op gas.
Maar je kan beter eens berekenen hoe het voor jullie zit, ik heb wel gekozen om geen contract te ondertekenen bij luminus wij hebben gewoon standaard.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#27 Geplaatst 24 augustus 2010 - 15:17

@ Hobyni

De nettarieven moeten inderdaad bij alle energieleveranciers betaald worden. Dat bepaald Eandis en niet, in dit geval, Electrabel zelf.
Heb vandaag met hen gebeld. Ze hebben me zeer goed geholpen. Daar moet ik eerlijk in zijn en ik had nochtans vele vragen :x .
De eerste medewerker leek me wel eerlijker dan de tweede. Bij dezelfde vraag :twisted: , gaf ze eerst een 'voordeliger' antwoord. Maar na bijvragen (doordat ik meer van de eerste wist) kwam ik op hetzelfde antwoord. Dat vind ik wel spijtig.
Zij zeiden me dat een gemiddeld verbruik rond de 4000 à 5000 lag.

Heb jij ideeën hoe je in een ouder huis je factuur kunt laten dalen? Buiten het vuurtje en de dakisolatie dan 8) .

Guest_Hobayni_*
Guest_Hobayni_*

#28 Geplaatst 24 augustus 2010 - 15:19

catherine zei:

Luminus is wel degelijk voordeliger dan electrabel, als ik zie wat mijn schoonmoeder moest betalen per maand :o dat betalen wij alle 3 maanden. En hier staan nochtthans 4 pc's, koken op een halogene plaat, licht dat meestal op veel plaatsen aanblijft, mijn man die nog veel werkt na zijn uren met machines, alles is hier wel electrisch wij hebben niks op gas. En mijn schoonma heeft nochtthans minder electrische toestellen en ze verwarmt haar huis op kolen en kookt op gas.
Maar je kan beter eens berekenen hoe het voor jullie zit, ik heb wel gekozen om geen contract te ondertekenen bij luminus wij hebben gewoon standaard.

Het is niet naar het bedrag per maand dat je moet zien, maar wat het totaal bedrag op jaar basis is. En Luminus is vaak echt wel duurder dan Electrabel, en dat zeg ik niet om daar gewerkt heb. Het hangt echt van gezin tot gezin af wie het voordeligst is voor u. Voor mijn schoonvader was Luminus bv 200euro duurder en zo kan ik nog vele voorbeelden opsommen.
Vaak hebben mensen ook niet het juiste contract afgesloten dat past bij hun verbruik, dat kom je meestal ook maar pas achteraf te weten. Zo moet ik bevoorbeeld nooit een contract Optibudget bij Electrabel nemen omdat ik voordeliger af ben met een energyplus. Het is echt berekenen en vergelijken.
Ga ook niet af op "mijn buurvrouw betaalt maar 100per maand en wij 120 per maand want dat geeft je verbruik niet weer natuurlijk. Wij betalen 140euro per maand omdat we liever terugkrijgen op het einde van de rit dan bij te betalen. Maar ik zou evengoed kunnen bellen en zeggen dat ik 200euro of maar 90euro per maand wil betalen. Het zegt uiteindelijk niets over mijn verbruik.
Ik zou zeggen: iedereen naar vreg.be en laat de site het maar voor je berekenen :thumb: (ook al zit er een schil op de prijs die je daar ziet en die op de website van de leveranciers, maar het is een richtprijs)

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#29 Geplaatst 24 augustus 2010 - 15:26

catherine zei:

De huur van de meter is jaarlijks bij de afrekening. Kijk toch maar eens goed op je afrekeningsfactuur mss staat er toch huur meter tss.
Ofwel moeten jullie je meter voor water, gas en electriciteit aankopen!!!

nee hoor staat er echt niet op. ik huur geen meters zit gewoon bij de woning in. de meters zijn toch ook niet van mij. ook kopen wij het niet aan zit bij alle woningen
Geplaatste afbeelding

Guest_Hobayni_*
Guest_Hobayni_*

#30 Geplaatst 24 augustus 2010 - 15:36

dolfjeweerwolfje zei:

@ Hobyni

De nettarieven moeten inderdaad bij alle energieleveranciers betaald worden. Dat bepaald Eandis en niet, in dit geval, Electrabel zelf.
Heb vandaag met hen gebeld. Ze hebben me zeer goed geholpen. Daar moet ik eerlijk in zijn en ik had nochtans vele vragen :x .
De eerste medewerker leek me wel eerlijker dan de tweede. Bij dezelfde vraag :twisted: , gaf ze eerst een 'voordeliger' antwoord. Maar na bijvragen (doordat ik meer van de eerste wist) kwam ik op hetzelfde antwoord. Dat vind ik wel spijtig.
Zij zeiden me dat een gemiddeld verbruik rond de 4000 à 5000 lag.

Heb jij ideeën hoe je in een ouder huis je factuur kunt laten dalen? Buiten het vuurtje en de dakisolatie dan 8) .

Het gemiddeld verbruik dat die opgeeft is toch al aan de redelijk hogere kant, maar sommige gezinnen komen er wel aan omdat tegenwoordig alles electrisch is qua hebbedinge en die moeten ook hun energie van ergens halen :)
Besparen: isolatie van zowel muren als dak nazien, nieuwe ramen indien het nog niet gebeurd is?, vloerisolatie indien je een kruipkelder hebt, centrale verwarming leggen en die op een 19 a 20 graden zetten (heb je het nog koud, neemt een gezellige fleece ;) ), overal spaarlampen, licht niet onnodig laten branden, diepvriezer en ijskast met als klasse A of A+ ( zo hoog mogelijk) kopen, laat alles afkoelen wat je gekookt hebt om in te vriezen, koop een koffermodel van diepvriezer = veel beter dan een deurdiepvriezer, een vol wasmachine laten draaien, geen vaatwasser nemen indien je die niet hebt ;) , een aan/uit-knop tussen stekkers en stopcontacten installeren (doen wij hier ook omdat onze tv bv niet op uit kan, staat altijd op standby - fout van fabricant :louche: ),
dat vuurtje zou ik ook gewoon weglaten, als je het koud hebt op de kamer leg een extra deken op (wij hebben hier CV maar zette NOOIT de verwarming in de kamers op), laat eens een expert komen (kost wat geld maar het brengt ook op omdat die echt in je huis kan zien wat de pijnpunten zijn)
Ze zeggen dat vele kleintjes helpen, maar dat is ook effectief zo. Zo hebben wij een rijhuis met drie kamers, inpandige garage enzo en wij hebben een verbruik van 2500kWh elec en 13000kWh gas en hebben hier CV, warmwaterboiler op elec.
kijk ook eens op Thuis energie besparen - Besparingstips
Thuis energie besparen - Leefmilieu - Portaal Belgische Overheid

Bewerkt door Hobayni, 24 augustus 2010 - 15:45.