Spring naar inhoud

- - - - -

Info schapen/geiten houden

• Log in om te reageren
24 reacties op dit onderwerp
Cilia
Cilia
  • 3.784 berichten

#16 Geplaatst 24 augustus 2010 - 20:26

Ik heb het eens gevraagd aan mijn vader,
op de volgende 'erf' vergadering zal hij dat eens voorstellen,
want beslissingen zoals hekkens zetten mogen we spijtig genoeg niet alleen maken :(
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Cilia en pootje van Zazou*=^x^=

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#17 Geplaatst 24 augustus 2010 - 20:41

Goh, schapen en ziektes, ik ken er niet veel van.
Wel dat er regelmatig schapen sterven aan de wolvlieg (of hoe heet dat diertje). Het van binnenuit levend opgegeten.
Scheren wordt vaak door iemand van buitenaf gedaan. Hoeven?

Cilia
Cilia
  • 3.784 berichten

#18 Geplaatst 24 augustus 2010 - 21:15

Van die ziekte had ik al gelezen, een moeilijke naam, myasis.
Dat lijkt me echt iets engs :( :(
En ook dat schapen kunnen omvallen en binnen enkele uren kunnen sterven is ook vreselijk :o :o :o
Geitjes lijkt me dan beter, en dan Soays schaap vind ik ook nog interessant :)
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Cilia en pootje van Zazou*=^x^=

Guest_Maya_*
Guest_Maya_*

#19 Geplaatst 31 augustus 2010 - 16:29

Schaapjes kunnen inderdaad wel vanalles hebben, denk dat voor de kleine hobby myasis een van de belangrijkste zaken is. Scheren is een kost. Ze eten wel goed kort en zijn makkelijk binnen de omheining te houden (relatief)...
Geitjes is een ander verhaal... Die hebben een omheining nodig van minimum 1.20m (lager gaan die van mij erover en dat zijn dwerggeitjes ;) ), ze breken ook echt je omheining helemaal af, sommige maken er een sport van... Kunnen erggg enthousiast mekkeren... Maar zijn doorgaans wel iets gezonder dan schapen...
Maw een hele goeie omheining voor een geitje (en liefst ook veel klimmogelijkheid, speelgoed, zelfgemaakte wip bvb, het zijn echt actievelingen) - en een goeie scheerder voor de schapen.
Vergeet inderdaad ook de hoefjes niet, mits wat oefening kan je dat op den duur zelf wel, maar 't mag niet over het hoofd gezien worden.
Er zijn ook nog de kosten van hooi in de winter, ontwormingen die zeer belangrijk zijn zeker als de geitjes/schaapjes steeds op hetzelfde stukje land staan,...

Bezint eer ge begint... Maar leuk zijn ze wel :)

sisi
sisi
  • 6.766 berichten
  • 4 katten

#20 Geplaatst 31 augustus 2010 - 17:39

Mijn zus heeft zo'n schapen die je niet moet scheren.
Maar je moet wel bvb boomstronken of iets anders voorzien waar ze tegen kunnen schuren om hun haren te kunnen verwijderen (winter- en zomervacht).
Zij hadden hetzelfde idee van jullie .
Hun tuin is megagroot en zelfs nu moeten ze het gras afmaaien met een zittractor.
Ook al hebben de schapen een groot, afgezet gebied, nu staat er bijna geen gras meer op.
Ze hebben een kot nodig, en plaats met schaduw.
Als ze lammeren moet je zorgen dat je de bokjes wegdoet want als er teveel bokken zijn dan vechten ze echt.
Voor de rest veel kaka vind ik persoonlijk!
Maar wel schattig

Guest_peterwalker_*
Guest_peterwalker_*

#21 Geplaatst 31 augustus 2010 - 18:08

De nadelen van schapen houden is dat de hoeven ook bewerkt moeten worden. zorgen dat er geen hoefrot optreed en zo. De d.a kosten zijn hoger. Een keer in het jaar, meestal rond Pasen moeten ze worden geschoren.De inentingen en het ontwormen.
Je moet die aangeven bij het ministerie. als je eten voor ze koopt, voor in de winter moeten die ook aangegeven worden om zo te zien hoeveel schapen er zijn en hoeveel voer er verkocht wordt. Je moet ook een voorraad hooi hebben. De stalling moet iedere week uit gemest worden.
Er komt daar heel wat bij kijken. Want wij hebben nu ook geen schapen meer, ze waren al oud en voor nieuwe hadden we geen tijd meer. :)

YvVanRoyen
YvVanRoyen
  • 5.666 berichten

#22 Geplaatst 31 augustus 2010 - 18:16

Voor mij geen schapen aub. Noch geiten, noch pony's, noch ... het zit hier al VOL ... poezen uiteraard :heart:

tijgertje75
tijgertje75
  • 3.231 berichten
  • 1 katten

#23 Geplaatst 31 augustus 2010 - 22:25

geen idee van, lijkt me wel leuk, kun je gen info vragen bij een da

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#24 Geplaatst 31 augustus 2010 - 22:30

ik heb tijdens men opleiding veel met schapen gewerkt:
ten eerste zou je best meerdere stukken weide voorzien anders heb je geen gras meer over, en gaan de schapen ook niet genoeg gras meer hebben en gaat je hele grasstuk dus kapot.
scheren is belangrijk, en verzorging van de hoeven is ook HEEL belangrijk! verder zijn de nodige vaccinaties zeker aangeraden. Myasis moet je zeker voorkomen is echt vreeeeselijk en let bij ooien ook goed op voor baarmoederontstekingen. vraag zeker voldoende info aan de dierenarts

Guest_Maya_*
Guest_Maya_*

#25 Geplaatst 01 september 2010 - 10:41

Oja, mocht je nog twijfelen over een pony... dan kan ik je dat al ten stelligste afraden. Ook paarden moeten absoluut met twee zijn, het zijn immers kuddedieren, bovendien eten ze wel gras, maar zowat niets van onkruid en ze zijn extreem gevoelig voor vanalles en nog wat. De entingen en DA-bezoekjes zijn talrijker, de smid veel duurder, en bovendien kunnen ze in onervaren handen ook gevaarlijk worden (ook de kleintjes). Als je twijfelt, ga dan zeker voor schapen of geitjes ;)
Inderdaad een kot bouwen is ook erg belangrijk, en vullen met aubiose of stro.