Spring naar inhoud

- - - - -

Chiva met een blaasontsteking

• Log in om te reageren
24 reacties op dit onderwerp
Guest_Sarina__*
Guest_Sarina__*

#1 Geplaatst 25 augustus 2010 - 08:39

Onze arme kleine meid heeft een blaasontsteking :8 arm arm beestje toch! Zit daar om de 10 minuten op de bak en dan na een paar minuten zitten liggen er 2 drupjes in :8 ...

Op zich is een blaasontsteking vrij goed te behandelen... Maar niet in geval van Chiva natuurlijk :evil:

Ze wordt een wilde kat eens ze uit het kooitje moet komen bij de dierenarts. Onze dierenarts (die ook bij het asiel enzo met echt wilde katten werkt) zei: 'ik geef het niet snel op om een kat een spuit te geven... maar ze heeft gewonnen'....
Dus kreeg ik spuitjes mee om ze zelf proberen te zetten in de rustige omgeving 'thuis'....

:wall: of ook niet dus... Want Chiva laat nu eenmaal niets toe waar ze geen zin in heeft. Heeft ze nooit gedaan!!! :evil:
Van de twee opdrachten die we kregen om thuis te doen (spuit zetten en urinestaal nemen) is er dan toch eentje gelukt (na een paar uur op de gang waken en in het oog houden dat niet Fluch maar Chiva op de katkor een plasje ging doen) :cheer: (toch een beetje hoera voor mij en mijn shattie)
Maar die spuit wil dus niet lukken... voel me zo een beetje mislukt in het "moederschap" :8

Nu hebben we dan wel even de meevaller dat, sinds kort, we eindelijk iets hebben gevonden wat Chiva echt graag eet/snoept namelijk Malt-pasta... (al de rest waar katten dol op zijn kan ons madam gewoon niet ruiken :louche: )
Nu gaan we dus testen met geplette pilletjes in de pasta te doen (ze moet potverdorie die antibiotica binnen krijgen! :evil: )... Dus nu allemaal :duim: voor mij!!! Deze middag pilletjes halen en dan deze avond proberen... Het is nog nooit gelukt om Chiva een pilletje te laten nemen, op geen enkele van de gebruikelijke (of minder gebruikelijke) methodes.... *zucht*.....

*wordt vervolgd*

3elfje
3elfje
  • 8.314 berichten

#2 Geplaatst 25 augustus 2010 - 08:44

Ik weet niet of Chiva van die sticks lust, maar dat is hier wel de geslaagde methode om pilletjes te geven. Ik breek pilletje in 2 dan in elk uiteinde een stukje duwen en in enkele seconden is alles binnen :twisted: . Ik heb nu gezien dat ze die zelfs ook met een sausje verkopen maar die heb ik nog niet gehad.
Veel succes, ik duim :thumb:

catherine
catherine
  • 40.161 berichten

#3 Geplaatst 25 augustus 2010 - 08:55

Ik geef pilletjes geplet tss wat vlees of in stukjes gedaan in een katstick snoep.
En dat gaat goed. Wel het klaarmaken zonder dat ze zien dat je er iets instopt anders eten ze het mss niet op. Alé hier toch niet. :)

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#4 Geplaatst 25 augustus 2010 - 09:07

ik duim mee!
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

Nashota
Nashota
  • 17.976 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 25 augustus 2010 - 09:24

Ik zal ook duimen dat het lukt :thumb: :thumb:
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

Guest_Sarina__*
Guest_Sarina__*

#6 Geplaatst 25 augustus 2010 - 10:42

Heel erg bedankt voor de tips!
Maar ook deze methoden hebben we al geprobeerd :(
Tot nu toe hebben we Chiva nog nooit kunnen omkopen met eten, aaitjes, snoep of wat dan ook en we hebben haar al helemaal niet om de tuin kunnen leiden met iets... Daar is ze gewoon te "slim" voor :evil:

Ze is ook nog nooit echt zot geweest van iets snoep of eten... Zet haar een blikje tonijn voor (elke kat wordt dan toch gewoon zot!! :h ) en zij bekijkt het alsof ik haar een blikje str*nt voorzet :8
Enkel nu dan die pasta heeft tot nu toe een geweldig effect op haar gehad... Blijven :duim: !!! Ik ben zonet al een nieuw tube gaan halen, nu nog wachten op telefoon van de DA om de pilletjes te gaan halen en dan na het werk zullen we zien wat het geeft ... :duim: :duim:

Guest_Poekietoe_*
Guest_Poekietoe_*

#7 Geplaatst 25 augustus 2010 - 10:47

Heel veel succes gewenst! :duim: :duim: :duim:

Guest_Sarina__*
Guest_Sarina__*

#8 Geplaatst 25 augustus 2010 - 14:31

Even een update...

Ik ben de pilletjes gaan halen bij de DA, het zijn heel kleine pilletjes dus hopelijk lukt het daarmee. Ik heb ook even nagevraagd wat er moet gebeuren indien het toch niet zou lukken.
Dan moet ze om de twee dagen in de dwangkooi gestoken worden thuis en dan zo naar de DA gebracht waar ze dan antibiotica krijgt ingespoten... De eerste keer lukt dat dan misschien maar de tweede dag ze nog eens die kooi voorzetten :8 Mijn arm meisje gaat mij nooit meer vertrouwen :8 ... Hoop echt zoooo hard dat het lukt met die pilletjes!!!!!

En ben ook aant hopen op een bloeduitslag zonder gruis... Want dat geeft anders ook nog een heel gedoe :( ...

Voor degene die het niet kennen (ik ook niet voor Chiva er voor de eerste keer in moest bij de DA :oops: ) dit is een dwangkooi:
Geplaatste afbeelding

De binnenste kooi kan dus naar één kant toe getrokken worden zodat de kat tegen één kan van de kooi wordt geduwd en ze daar kan worden ingespoten... Dit dient dus normaal enkel voor heel wilde katten (of ons Chiva :oops: )

Bijgevoegde thumbnails

• dwangkooi.jpeg

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#9 Geplaatst 25 augustus 2010 - 14:49

Oei ik lees het nu pas.
Heel veel beterschap voor de lieverd.
Als je een helpende hand kan gebruiken die toch al vol krassen staat, dan roep je maar. Ik ben daar heel kordaat in en meestal lukt het mij om een pilletje te geven.

Guest_Sarina__*
Guest_Sarina__*

#10 Geplaatst 25 augustus 2010 - 15:43

Lies zei:

Oei ik lees het nu pas.
Heel veel beterschap voor de lieverd.
Als je een helpende hand kan gebruiken die toch al vol krassen staat, dan roep je maar. Ik ben daar heel kordaat in en meestal lukt het mij om een pilletje te geven.

Het is zelfs Catherine niet gelukt om een spuitje te zetten (en dat was idd een andere dierenarts die toen Anneleen was aant vervangen, waar ik het toen over had. Nu zijn we ook bij Catherine geweest en heeeel content ervan!) en zij is wilde katten gewoon!!! :(

Zo gauw wij Chiva iets willen dwingen te doen wordt het een wilde kat, ook thuis! Dus denk als een vreemde voor haar (jij in dit geval) thuis zou komen om dat te doen dat je daarna niet meer binnen mag van haar :oops:

We hopen echt dat het met de pasta zal lukken!

Je mag natuurlijk wel op knuffelbezoek komen als ze een beetje beter is! En wie weet, als ze je dan kent en nog ooit een pilletje moet krijgen... :)

Ze zal vanaf nu trouwens ook geen jaarlijkse inenting meer krijgen omdat haar inspuiten zo een stresserende bedoening is. Zo lang ze niet buiten komt en Flush wel zijn inentingen krijgt zou het niet veel kwaad kunnen... Wat een opluchting toen ze mij dat zeiden!!! :roll:

Anja
Anja
  • 14.520 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 25 augustus 2010 - 15:47

Hopelijk zal het lukken met de pasta!  Hier draaien de duimen ook rond!

Geplaatste afbeelding

veerlevs
veerlevs
  • 2.275 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 25 augustus 2010 - 15:58

Sarina,
Wij moeten Musti elke dag een pilletje geven.  In het begin was het ook bij ons zo een marteling.  Als het je interesseert wil ik wel vertellen hoe wij het doen...
Je moet om de beginnen met 2 zijn.  Mijn dochter neemt de twee voorpoten tegen het lichaam aan stevig vast en duwt de poten in het doek dat wij op de zetel leggen. (dus echt naar beneden duwen.  Ik doe met mijn linkerhand de bek open door aan beide kanten van haar bekje een lichte druk uit te oefenen.  Dan duw je vliegensvlug de pil achter in de keel en klaar is kees.
We doen dit nu al enkele maanden en het deel waar Margot de poten in het doek moest duwen is nu zo goed als nihil.  Musti weet toch dat ze die pil gaat krijgen en dat het snel voorbij is, dus die stribbelt nu niet meer tegen.  Het heeft wel een week op 3 geduurd voordat ze dit doorhad, maar het lukt wel.  Blijven proberen.  Idem doen met de pasta zou ik zeggen. ;)
Veel succes!  Het zal je wel lukken :goofy:

MarieDufoor
MarieDufoor
  • 6.027 berichten
  • 1 katten

#13 Geplaatst 25 augustus 2010 - 16:04

Ik duim mee, wat misschien ook helpt is voor je het pilletje geeft je kat stevig in een dekentje te wikkelen, met poot enal zodat enkel haar kopje eruit steekt.
Zo kan ze geen kant op en blijft ze tenminste liggen...
dan houdt 1 iemand haar goed vast terwijl de ander het vleesballetje of pilletje of watdanook in haar mond mikt...
maar met de maltpasta zal dit misschien niet nodig zijn hé.

Guest_Sarina__*
Guest_Sarina__*

#14 Geplaatst 25 augustus 2010 - 16:32

Heel erg bedankt voor deze reacties!!!

Ik hoop dat de pasta gewoon werkt natuurlijk! Dan moeten we geen onnodige stress-scènes creeën...

Wel een vraagje; als jullie zulke "martelingen" doen om de kat een pilletje te geven, merken jullie naderhand niets in het gedrag van de kat? Ik had namelijk enorme schrik dat Chiva (zeker als ik dit dagelijks moet doen) mij helemaal niet meer zou toelaten ook maar iets te doen bij haar en boos zou blijven. De DA zei mij vandaag ook dat ik er goed aan gedaan had niets te forceren met die spuit te zetten zodat zij het vertrouwen in mij niet verliest... Wat zijn jullie bevindingen hierover?
Dit zou ik nog wel willen proberen als de pasta niet werkt en voor ik de dwangkooi zou proberen. Maar ik betwijfel nog steeds of het lukt aangezien de ervaren dierenarts ook al moeite had om haar in bedwang te houden met een handdoek erover...

JessaRaquel
JessaRaquel
  • 16.996 berichten
  • 1 katten

#15 Geplaatst 25 augustus 2010 - 17:25

Hopelijk kukt het met de pasta en veel beterschap voor Chiva :)
Geplaatste afbeelding
Als-ie spint is -ie blij ...als-ie gromt is-ie boos...als-ie slaapt is-ie lief :paw :cattailwag