Spring naar inhoud

- - - - -

Plasprobleem Nina

• Log in om te reageren
36 reacties op dit onderwerp
Guest_Steffivh_*
Guest_Steffivh_*

#1 Geplaatst 25 augustus 2010 - 16:26

Hallo iedereen!

Sinds kort ben ik lid van deze kattensite en ik hoop hier hulp te vinden voor mijn probleem..

Even een situatieschets:

Sinds april heb ik Nina geadopteerd, een Maine Coon van 3 jaar (2 juni 2007). Zij was een cadeau van mijn vriend, ik droomde al lang van een blue smoke Maine Coon en ik had haar aangetroffen op het net. Uiteraard wou ik eerst gaan kijken voor ik een beslissing nam.

Toen we bij haar toenmalige eigenaars aankwamen had ik al een slecht voorgevoel. Ze woonden in een slecht onderhouden rijhuis in een achterbuurt van Antwerpen. In de voordeur had een glas gezeten, dat vervangen was door karton en de gevel zag er niet veelbelovend uit. Eens binnengekomen was het nog erger. Het was er vuil en het stond zo goed als leeg. In het keukentje stond niks, in de living stond een versleten 2zit en een tv op de grond (geen salontafel, tv-kast, niks). In de eetkamer stond een bureautje en een bench met een ongelukkige pup in. Ze hadden de pup net in huis en de andere 4 jachthonden zaten buiten omdat ze niet erg gesteld waren op bezoek. Er stond nergens een kattenbak, een mand, eetbak, drinkbak, niks. Terwijl het hier bij mij volstaat, ik kan niet wegstoppen dat ik poezen heb (ze hebben hier zelfs hun eigen speelkamer).

Toen ging ze Nina halen.. Ze kwam aan met een kleine Maine Coon, zo mager als wat, de helft van haar vacht weggeknipt en heel erg gestressed door de honden.. Je zag dat dit beestje al wat had meegemaakt en mijn hart vulde zich met medelijden.. Mijn verstand riep NEE!, maar mijn hart kon dit niet aanzien..

Ze vroeg dan eerst nog € 500, want ze had een stamboom, inentingen in orde, getest en nog open voor de fok. Na veel gediscussieer heb ik ze meegekregen voor € 300 (wat op zich nog veel is voor een verwaarloosde kat), maar ik kon ze daar niet achterlaten..

Eens thuisgekomen heeft ze zich eerst een paar uren weggestopt en is dan beginnen vreten alsof ze in geen 10 jaar eten had gehad en kwam ze zich op mijn schoot nestelen. Het contact met de andere poezen verliep niet vlot, maar voor de eerste dagen is dit normaal.. Helaas, ze is nu al +/- 5 maanden bij ons en moet nog steeds niks van mijn andere meisjes weten, terwijl zij haar al lang hebben aanvaard. Ze haalt steeds uit als ze te dicht komen en gaat haar steeds afzonderen van de rest.. Maar dit is nog het grootste probleem niet....

Sinds ze 2 weken bij ons woonde is ze begonnen met in huis te plassen... Eerst in mijn lederen sofa en toen ik haar dat heb kunnen afleren begon ze op de grond aan de keukendeur. De geur begint stilaan uit de sofa te gaan (al gaat dit nog laaaaaaaang duren vrees ik), maar het plassen op de grond wil niet ophouden.. Zo'n 4 tot 5x per dag kan ik plas opkuisen.. En ze doet het steeds wanneer niemand het ziet..
Komt het door eenzaamheid? Kan niet, ik ben hele dagen thuis..
Komt het doordat er te weinig kattenbakken staan? Kan ook niet, er staan er hier 3 die elke dag worden schoongemaakt..
Komt het doordat ze niet met andere poezen omkan? Zou kunnen, aangezien ze het weinig of niet doet als ze alleen op de speelkamer is (uiteraard hangt hier ook de geur van mijn andere poezen).

Ik heb alles al geprobeerd.. Sprays, de plantenspuit er zetten, psycholoog, ..
Ik heb maar 2 opties, zo verdergaan of haar een andere thuis zoeken (en hopen dat ze het daar niet doet).. De eerste optie zie ik echt niet meer zitten, het is zo vervelend. Het opkuisen vind ik dan nog minder erg dan het feit te weten dat ze niet gelukkig is..

Die mensen kan ik ook niet meer bereiken, die zijn spoorloos.. Verhuisd, andere nummer, ...

Ik ben echt ten einde raad.. :cry:

Groetjes & een dikke poot!

Steffi, Lexi, Duchess, MiniMe en Nina..

Bewerkt door Steffivh, 25 augustus 2010 - 16:29.
Reden van bewerken: typfout + extra info

veerlevs
veerlevs
  • 2.275 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 25 augustus 2010 - 16:32

Hebben ze allemaal een eigen kattenbak?  Sommige katten willen niet in de bak van een andere kat.  Sommige hebben schrik van een bak met deksel en/of luikje.  Soms willen ze alleen in een open bak...
Het zijn maar idee├źn... :o :oops:
Misschien is het een medisch probleem (kan een blaasontsteking zijn of iets anders).  Bel eens naar de DA :d

Guest_Steffivh_*
Guest_Steffivh_*

#3 Geplaatst 25 augustus 2010 - 16:37

Bedankt voor je reactie!

Maar ja hoor, hier staan 3 kattenbakken. Ze gaat haar grote boodschap wel in de bak doen, maar plassen weigert ze te doen in een kattenbak..
Ik ben al bij 2 verschillende dierenartsen geweest en het is zeker geen blaasontsteking. Ook niks met de baarmoeder of nieren ofzo.. Ze denken allebei dat het is om de anderen hun geur te domineren.. En dat is al aardig gelukt, want de rest van de poezen weigert nog op die plek te lopen..

Cilia
Cilia
  • 3.784 berichten

#4 Geplaatst 25 augustus 2010 - 16:50

Is de kat gesteriliseerd?
Dat kan het probleem mss oplossen ;)
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Cilia en pootje van Zazou*=^x^=

Nashota
Nashota
  • 17.977 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 25 augustus 2010 - 17:32

Cilia zei:

Is de kat gesteriliseerd?
Dat kan het probleem mss oplossen ;)

Dat wou ik ook vragen/zeggen :)
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

Cilia
Cilia
  • 3.784 berichten

#6 Geplaatst 25 augustus 2010 - 17:37

Nashota zei:

Dat wou ik ook vragen/zeggen :)

Ik heb het van ks hoor ;)
Ik heb een beetje meegelezen in de kwestie rond Nele en de kattin Cleo,
die ook binnen plaste en daar werd ook vaak geadviseerd om te steriliseren ;)

Anders had ik het niet geweten :ha
Geplaatste afbeelding

Guest_Steffivh_*
Guest_Steffivh_*

#7 Geplaatst 25 augustus 2010 - 17:38

Tot hier toe nog niet. We hebben er nog mee gewacht omdat ze zo mager was in het begin en ze is nu nog steeds niet echt op gewicht. Ik heb schrik dat ze in de narcose zou blijven (wat waarschijnlijk niet zal gebeuren, maar je weet maar nooit).

Guest_Steffivh_*
Guest_Steffivh_*

#8 Geplaatst 25 augustus 2010 - 17:39

Cilia zei:

Ik heb het van ks hoor ;)
Ik heb een beetje meegelezen in de kwestie rond Nele en de kattin Cleo,
die ook binnen plaste en daar werd ook vaak geadviseerd om te steriliseren ;)

Anders had ik het niet geweten :ha

Geen probleem hoor, ik stel alle reacties enorm op prijs! :heart:

Cilia
Cilia
  • 3.784 berichten

#9 Geplaatst 25 augustus 2010 - 17:52

Steffivh zei:

Tot hier toe nog niet. We hebben er nog mee gewacht omdat ze zo mager was in het begin en ze is nu nog steeds niet echt op gewicht. Ik heb schrik dat ze in de narcose zou blijven (wat waarschijnlijk niet zal gebeuren, maar je weet maar nooit).

Welk eten geef je?
Daardoor kan ze misschien mager zijn ;)
Geplaatste afbeelding

Cilia
Cilia
  • 3.784 berichten

#10 Geplaatst 25 augustus 2010 - 17:55

Cilia zei:

Welk eten geef je?
Daardoor kan ze misschien mager zijn ;)

Mijn nicht gaf haar kat eerst eten uit de supermarkt,
en daarvan at de kat veel maar kwam bijna niet aan,
het was echt een mager poesje.
Ze sprak hierover met haar dierenarts en die raade haar aan om over te schakelen naar beter voer, Royal Canin, en nu is de kat al heel wat aangekomen :)
Geplaatste afbeelding

Guest_Steffivh_*
Guest_Steffivh_*

#11 Geplaatst 25 augustus 2010 - 18:00

Mijn poezels krijgen Royal Canin Indoor 27 (voor langharige katten). Ze krijgt ook dikwijls kippenfilet en tonijn op eigen nat. Ze is al wat bijgekomen hoor, in het begin woog ze 1.9 kg (wat erg weinig is voor een Maine Coon) en nu weegt ze al 3,85 kg.. Maar volgens de DA heeft dat even tijd nodig om terug op gang te komen als ze zo lang zo mager is gebleven..

Cilia
Cilia
  • 3.784 berichten

#12 Geplaatst 25 augustus 2010 - 18:04

Hmmm, dat voer lijkt me in orde.
Wat zegt je dierenarts over het steriliseren?

(kan zijn dat ik erover heb gelezen ;) )
Geplaatste afbeelding

Guest_Steffivh_*
Guest_Steffivh_*

#13 Geplaatst 25 augustus 2010 - 18:12

Hij denkt dat het puur een vorm van 'domineren' is tov de rest en dat een sterilisatie niet veel effect zal hebben.. Normaal worden onze poezels allemaal gesteriliseerd hoor, ook voor de gezondheid. Maar bij haar durf ik het nog niet goed, ze moet eerst nog een beetje bijkomen..
Ze zondert zich ook steeds af van de rest in de keuken en ze plast dan ook net voor de keukendeur. Precies een teken van 'Tot hier komen jullie en niet verder, want dit is mijn domein!'.. Echt heel bizar hoor! :louche:

Guest_MZ_forever_*
Guest_MZ_forever_*

#14 Geplaatst 25 augustus 2010 - 18:16

Steriliseren kan zeker geen kwaad.
Maar als ze idd nog niet zo'n goed gewicht heeft zou ik eventjes wachten.

Guest_Steffivh_*
Guest_Steffivh_*

#15 Geplaatst 25 augustus 2010 - 18:37

MZ_forever zei:

Steriliseren kan zeker geen kwaad.
Maar als ze idd nog niet zo'n goed gewicht heeft zou ik eventjes wachten.

Idd, de gezondheid gaat boven alles! Ze heeft ook heel wat meegemaakt en de verhuis zal haar ook geen deugd gedaan hebben..