Spring naar inhoud

- - - - -

Rauw voer: wat kun je geven/wat is wat?

• Log in om te reageren
367 reacties op dit onderwerp
Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 30 augustus 2010 - 11:23

Omdat het mij wel handig leek heb ik een apart topic gemaakt over wat je bij rauwvoer kunt geven. Onder deze tekst vind je een fotolijst: daar zie je hoe bepaalde producten eruit zien en hoe de spiervlees en botverhoudingen bij bepaalde botsoorten zijn. Ik zal deze fotolijst regelmatig proberen bij te werken met nieuwe foto's. ;)

Rauw voer: wat kun je geven/wat is wat?

Het natuurlijkste is om een kat hele prooidieren te voeren. Wil je dit niet dan zul je een zogenaamde “Frankenstein” prooi moeten maken. Dit houdt in dat je bijvoorbeeld de vleugels van een eend voert, het hart van een kip, een poot van een konijn, dit alles in de juiste verhoudingen, zodat je dus zelf een "prooidier" samenstelt. Je voert dan zo’n: 15% bot, 3-5% lever, 10% hart, 70-77% spiervlees en eventueel 3% nier.

Geplaatste afbeelding
Een "Frankenstein-prooi" :d

Ook voer je minimaal zo'n 4 diersoorten, hoe meer variatie hoe beter. Het natuurlijkste is uiteraard om diersoorten te voeren waarvan de kat in staat zou zijn om deze te vangen. Je kunt echter alleen roeien met de riemen die je hebt, dus als je alleen aan andere diersoorten kunt komen is dat ook prima.
Vooral bij kittens is het belangrijk ze aan zoveel mogelijk smaken en structuren van vlees te laten wennen. Bij kittens kun je dus zoveel mogelijk afwisselen zodat het gemakkelijke eters worden. Volwassen katten eten zo'n 4% van hun lichaamsgewicht per dag, kittens zitten rond de 8-10% per dag. Op het oog voeren is natuurlijk het belangrijkste.

In tegenstelling tot honden eten katachtigen vrijwel altijd gehele diertjes. Een muisje is als het ware een compleet pakketje van orgaanvlees, spiervlees en bot. Een kat kan dus het beste elke dag compleet eten. Een maaltijd van bot, orgaan en spiervlees. Door kleine hoeveelheden, en zeker als je maar 1 kat hebt, is dit soms niet te doen. Zorg er dan voor dat je in ongeveer 1 week je kat “compleet voert”.

De lijst hieronder is slechts een voorbeeld:

Hele prooidieren:
Het natuurlijkste is om een kat hele prooidieren te voeren. Hele prooidieren zijn een compleet maaltje, completer kan niet!
Let er bij het geven van prooidieren op dat je zoveel mogelijk volwassen dieren voert. Jonge muizen, ratten en gerbils bijvoorbeeld zijn nog niet volgroeid en hebben daardoor niet de optimale verhouding.
Nogmaals een waarschuwing: eendagskuikens zijn NIET compleet! Het mag daarom ook nimmer de hoofdmoot van de voeding uitmaken. Een eendagskuiken komt vrijwel overeen met een ei met schaal.

* Hele duiven
* Kwartels (zowel met veren als "blote" dus zonder veertjes)
* Eendagskuikens
* Gerbils
* Degoes
* Hamsters
* Muizen
* Ratten
* Cavia
* Chinchilla
* Baby-konijn

Spiervlees:
Spiervlees is al het vlees wat geen orgaanvlees is. Zorg ervoor dat je spiervlees van goede kwaliteit aan een kat voert. (dus geen kopvlees of spiervlees met veel vet of kimmels)
Als je al bevleesde botten voert dan zit hier natuurlijk ook al een percentage spiervlees aan!

* Kipfilet
* Kalkoenfilet
* Patrijsspiervlees
* Paardensnijlingen
* Runderlappen
* Hertenvlees
* Struisvogelvlees
* Lam/geitensnippers (zorg dat er geen/weinig vet aanzit, het kan een zware geur hebben voor een kat, en daarom kan deze het weigeren te eten)

Orgaanvlees:
Als je geen hele prooidieren voert, dan boots je een prooidier na. Katten moeten zo'n 3 tot maximaal 5% lever, 3% nier, 10% hart hebben.
Dit mag van alle diersoorten zijn, behalve van een varken/zwijn in verband met Aujeszky, al is het voeren van orgaan van kleinere diersoorten uiteraard wat natuurlijker.

Bot:
Gemiddeld voer je zo'n 15% bot. Hiermee wordt "kaal bot" bedoeld. Dit komt overeen met 30% rauwe vleesbotten. Die botten moet dan uit zo'n 50% spiervlees en 50% bot bestaan.
De botten van kleinere diersoorten zijn het meeste geschikt, denk hier dus aan konijn, haas, en gevogelte. Indien je een kitten hebt of je kat moet nog wennen aan rauwe voeding dan kun je sommige botten even platslaan met een hamer. Sommige botten zal een kat niet snel weg krijgen maar kunnen je kat wel voorzien in zijn/haar kauwbehoefte.

* Kippenpoot/bout
* Kippennekken
* Kipkarkas
* Parelhoenkarkas/botten
* Patrijskarkas/botten
* Eendennekken
* Eendenvleugels
* Eendkarkas
* Kalkoennekken (kan te hard zijn! Maar ideaal voor het kluiven!)
* Konijnenpoot/bout
* Konijnenkoppen
* Konijnkarkas
* Haaskarkas
* Hele kwartel

Vis:
Over vis zijn de meningen verdeeld. Het is geen natuurlijke prooi van de voorouder van onze huiskat, maar indien je veel bio-industrie vlees voert (rijk aan omega6) dan kun je soms in verhouding te weinig omega3 voeren. In dat geval kun je max. 1 keer per week een vette-visdag voeren. Geschikte vis voor katten oa. Sardientjes, zalm, makreel, tonijn.
© VoerNatuurlijk.nl

FOTOLIJST:

Duif
Karkas:
Geplaatste afbeelding

Eend
Rugstukken:
Geplaatste afbeelding

Fazant
Karkas:
Geplaatste afbeelding

Haas
Bout:
Geplaatste afbeelding

Kip
Hartjes:
Geplaatste afbeelding

Maagjes:
Geplaatste afbeelding

Nek: (biologisch, die uit de bio-industrie zijn vaak wat kleiner)
Geplaatste afbeelding

Poot:
Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Karkas/kippenrug:
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding

Lever:
Geplaatste afbeelding

Vleugel:
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding

Konijn
Kop + ribben:
Geplaatste afbeelding

Ruggen:
Geplaatste afbeelding
Deze ruggen zijn duidelijk te kaal om te voeren, hier moet zeker spier- of orgaanvlees bijgevoerd worden. Te veel bot en te weinig vlees kan resulteren in obstipatie.

Kwartel
Hele kwartel:
Geplaatste afbeelding

"Kale kwartel":
Geplaatste afbeelding

Paard
Spiervlees/snijlingen:
Geplaatste afbeelding

Rund/kalf
Hart in blokjes:
Geplaatste afbeelding

Kopvlees: (rechts op de foto)
Geplaatste afbeelding
Op dit kopvlees rechts op de foto zie je een 'schub-achtige' structuur. Dit zijn zogenaamde kimmels en qua voedingswaarde waardeloos.

Vis
Als je vis wilt geven die echte meerwaarde heeft voor een kat, kies dan voor vette vissoorten vanwege de omega-3.

Sardine:
Geplaatste afbeelding

Spiering:
Geplaatste afbeelding
(Ideaal om zelf te drogen. Voor meer info over drogen zie: http://www.kattensit...os-pag-3-a.html )

Bewerkt door Ester, 08 november 2011 - 14:42.
Reden van bewerken: Update gedaan

"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

Louise
Louise
  • 1.483 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 30 augustus 2010 - 11:29

Kan er niet aan doen, en het zal vast wel heel gezond en zo, maar ik vind het zo akelig, een hele kwartel of babykonijn aan mijn kat geven... :oops:

Geplaatste afbeelding

Brenda...
Brenda...
  • 8.663 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 30 augustus 2010 - 11:31

ik geef rauw voer mr die kop gaat me toch te ver :) dat zou ik niet kunnen :) maar das persoonlijk.

Geplaatste afbeelding
Mijn kat is mijn Engel,mijn Liefste Troeteldier met een Hart vol Liefde en een Tong van Schuurpapier.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 30 augustus 2010 - 12:43

:thumb: :thumb: :thumb:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#5 Geplaatst 30 augustus 2010 - 12:46

Ik vind dit heel interessant! :thumb:

Guschi
Guschi
  • 5.615 berichten

#6 Geplaatst 30 augustus 2010 - 12:57

Ik wil zo graag rauw voeren, maar hoe krijg ik de poezen zo ver??
Een stukje rood rundsvlees willen ze wel, maar met ander vlees lukt het niet.

Jess
Jess
  • 4.842 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 30 augustus 2010 - 15:38

Heel interessant Ester! Ook bij ons gaat het rauwvoeren beter en beter. Ze krijgen nu toch over de andere dag rauw, Onslow iets meer omdat hij het veel liever lust. Botten krijg ik ze wel niet gevoerd, ik heb ze al gemixt maar dat moeten ze ook niet hebben. Ze kluiven wel op een lamskotelet.
Ik geef hier dus kip-spier, (met pezen en bot aan), vis, runds, lams, kwartelvleugels, kippenvleugels, scampi (vooral Onslow is daar dol op) en dat gaat prima allemaal!
Geplaatste afbeelding

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#8 Geplaatst 30 augustus 2010 - 15:49

ik wil ook rauwvoeren, maarja, ik krijg mama niet mee, te duur en te veel moeite bla bla bla :( waar kan je die nekken eigenlijk verkrijgen?

Guest_alaantje_*
Guest_alaantje_*

#9 Geplaatst 30 augustus 2010 - 16:00

Ik ga t hier vandaag direct proberen. Ik heb een kippebil gekocht en ga die in stukken hakken en zo voorschotelen. Ben echt heel benieuwd. Volgens Davina gaan ze kijken van :'kan dat in een bouillonetje gekkokt worden?' of ' met een beetje roomsaus erover smaakt dat toch beter'
Ik denk dat ze t echt niet gaan opeten. Wordt vervolgd.
@Crazy catlady: kippennekken kun je bij een poelier verkrijgen of een kippenkraam op de markt.

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#10 Geplaatst 30 augustus 2010 - 16:56

alaantje zei:

Ik ga t hier vandaag direct proberen. Ik heb een kippebil gekocht en ga die in stukken hakken en zo voorschotelen. Ben echt heel benieuwd. Volgens Davina gaan ze kijken van :'kan dat in een bouillonetje gekkokt worden?' of ' met een beetje roomsaus erover smaakt dat toch beter'
@Crazy catlady: kippennekken kun je bij een poelier verkrijgen of een kippenkraam op de markt.

Ik geef hier volledige kippenboutjes aan Baziel. Niet in stukken gehakt ofzo, rechtstreeks uit de verpakking op zijn bordje.

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#11 Geplaatst 30 augustus 2010 - 16:58

alaantje zei:

oei, voor zover ik weet is hier gene poelier in de buurt, en ik kan meestal niet naar de markt wegens lessen enzo :/

technozino
technozino
  • 2.923 berichten

#12 Geplaatst 30 augustus 2010 - 17:05

kippenhart laten ze hier links liggen, daar trekken ze hunne neus voor op. :paw
Geplaatste afbeelding
Groetjes Karina

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#13 Geplaatst 30 augustus 2010 - 17:15

technozino zei:

kippenhart laten ze hier links liggen, daar trekken ze hunne neus voor op. :paw

Probeer dan eens kippenmaagjes, de hartjes vinden ze hier ook minder maar maagjes bijten ze mij een halve vinger voor af :goofy:

karolien1985
karolien1985
  • 1.576 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 30 augustus 2010 - 17:40

Ik denk dat onze Jules zijne neus daar voor gaat ophalen, meneer moet al niks weten van een mossel of een vers stukske rauwe zalm :o
Geplaatste afbeelding

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#15 Geplaatst 30 augustus 2010 - 17:43

karolien1985 zei:

Ik denk dat onze Jules zijne neus daar voor gaat ophalen, meneer moet al niks weten van een mossel of een vers stukske rauwe zalm :o

Veel katten willen geen vis, maar dan kun je toch kiezen uit een aantal versvlees met bot producten.