Spring naar inhoud

- - - - -

Rauw voer: wat kun je geven/wat is wat?

• Log in om te reageren
367 reacties op dit onderwerp
griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#151 Geplaatst 05 november 2010 - 10:44

Voor de eerste X kippenmaagjes gegeven :)

Wél in stukjes geknipt... Sommige katten bekeken mij alsof "moeten wij dat eten :o ", Maar Zoef, Smeagol, Fleam en Bengo hebben er gretig van gegeten :LOL:

En mijn zorgenkatje heeft ze binnengeschrokt! Eindelijk ben ik blij dat mijn zorgenkatje dit allessinds wil eten, mss zal ze stelselmatig terug wat bijkomen in gewicht  ;)

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#152 Geplaatst 05 november 2010 - 11:09

:thumb: :thumb: :thumb: :thumb: :thumb:

griffel1977 zei:

Wél in stukjes geknipt... Sommige katten bekeken mij alsof "moeten wij dat eten :o ", Maar Zoef, Smeagol, Fleam en Bengo hebben er gretig van gegeten :LOL:

En mijn zorgenkatje heeft ze binnengeschrokt! Eindelijk ben ik blij dat mijn zorgenkatje dit allessinds wil eten, mss zal ze stelselmatig terug wat bijkomen in gewicht  ;)

poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#153 Geplaatst 05 november 2010 - 14:01

carooootje zei:

maar niet van die enge dingen
ik bedoel
ik zie mijzelf niet een hart geven ofzo
en dan het bloed uit haar muiltje zien lopen ...
of heb ik teveel fantasie?
Zo erg is het allemaal niet hoor! En aan een kippenvleugeltje bijvoorbeeld is toch ook niets vies, en er zit ook geen bloed aan.

carooootje zei:

ik dacht dat brokken zo goed waren voor de tandjes ??

Nee, brokken vallen uiteen zodra er een kat op bijt. Vergelijk het maar met als jij een handje pepernoten eet, het blijft nog plakken aan je tanden ook.
Katten hebben ook geen amylase in hun speeksel, een koolhydraatsplitsend enzym. Als er dus restjes brok achterblijven kan een kat deze niet afbreken, en dit zorgt voor tandplak en vervolgens tandsteen.

carooootje zei:

zullen ze dan niet braken?
Mijn katten braken nooit. Braken doen katten vaak alleen als ze veel te snel eten, voedsel eten wat veel te koud is en soms ook bij de omschakeling van droogvoer naar rauw maar relatief gezien valt het erg mee.

carooootje zei:

maar als het kook?
bijvoorbeeld een stukje kip?
is dat even goed?
Nee zeker niet. Rauwe voeding is juist goed omdat het rauw is en niet bewerkt. Dan bevat het nog goede bacteriën en niet doodgekookte vitaminen en mineralen. Als je vlees kookt gaan deze verloren, het is niet voor niets dat ze brokken achteraf moeten aanvullen met vitaminen.

carooootje zei:

Carnibest? is dat al bereid rauw voer in doosjes ??

Carnibest lijkt wat op gehakt en is een complete voeding. Het zit in worsten/rollen die je moet bewaren in de vriezer.

carooootje zei:

maar ons Tini ? ze is zo beschermd opgevoed en ik zie niet zo direct een jager is haar
Misschien geen jager maar ook Tini is een carnivoor. Met een carnivoren-spijsverteringsstelsel en een roofdierengebit. :)

"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#154 Geplaatst 05 november 2010 - 14:02

griffel1977 zei:

En mijn zorgenkatje heeft ze binnengeschrokt! Eindelijk ben ik blij dat mijn zorgenkatje dit allessinds wil eten, mss zal ze stelselmatig terug wat bijkomen in gewicht ;)

Geweldig! :d
Geplaatste afbeelding

carooootje
carooootje
  • 1.722 berichten
  • 1 katten

#155 Geplaatst 05 november 2010 - 15:03

dank je ester voor je mooie uitleg

en ja , je hebt gelijk : tini is tenslotte een kat hé

ik heb nog natvoer van Almo Nature en nog 3 zakken brokken van Sanabelle

volgende week dinsdag wordt tini gestereliseerd en zal dan eens de dagen nadien  proberen met een kippe vleugeltje...
benieuwd wat ze er van zal vinden
zal traagjes eens proberen
ook eens met carnibest

maar waarom prijzen dierenartsen dit niet aan?
en waarom blijven mensen brokken geven en niet overschakelen naar rauw voer?

poezenknuffes van tini
groetjes van mij

ps: soms denk ik : moesten poezen nu kunnen spreken, dan zouden we het weten hé :d ...maar missch best dat ze niet kunnen praten ;)
Geplaatste afbeelding
Katten laten pootafdrukken achter op je hart.

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#156 Geplaatst 05 november 2010 - 15:09

1)  Omdat dierenartsen op de unief enkel les kregen van RC en Hills inzake voeding voor huisdieren en dus eigenlijk niet beter weten.

2) OMdat rauw ietwat omslachtiger is als brokken en vele mensen toch nog altijd meer vertrouwen op brokken waar alles zou moeten inzitten. Rauw is zeker goed maar je kan er als leek niet op je eentje aan beginnen, met brokken wel

Guest_Fleterna's evita_*
Guest_Fleterna's evita_*

#157 Geplaatst 05 november 2010 - 15:12

hier heeft juist ons cayenne een stuk van een kippennekje opgepeuzeld, ze vond het super, alleen onze andere poezen likken er is aan daar stopt het dan ook bij. :)

carooootje
carooootje
  • 1.722 berichten
  • 1 katten

#158 Geplaatst 05 november 2010 - 15:37

hoe begonnen jullie daaraan?
want ik ben inderdaad totaal een leek hierin
gaf mijn hele leven aan mijn poezen : brokjes en natvoer

vele groetjes caro en tini
Geplaatste afbeelding
Katten laten pootafdrukken achter op je hart.

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#159 Geplaatst 05 november 2010 - 16:41

Eragon zei:

1) Omdat dierenartsen op de unief enkel les kregen van RC en Hills inzake voeding voor huisdieren en dus eigenlijk niet beter weten.

Ja, en plus dat ze natuurlijk geld verdienen aan de verkoop van brokken.
Dit is een scan van een folder die een dierenarts krijgt...

Geplaatste afbeelding

En een van een ander merk:

Geplaatste afbeelding

It's all about the money...

Geplaatste afbeelding

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#160 Geplaatst 05 november 2010 - 16:54

Juist ja, al een reden te meer om ze daar niet te kopen vind ik

griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#161 Geplaatst 05 november 2010 - 20:39

Deze avond stond er voor de liefhebbers kippenmaagjes, kippenlever en lamsvlees op het menu :) . Na gisteren de kippenmaagjes te geven hebben er al enkele katten de smaak te pakken ;)

Wél alles nog in stukjes geknipt, maar het gaat de goede kant op...

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#162 Geplaatst 06 november 2010 - 18:37

:thumb: :thumb: :thumb:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#163 Geplaatst 06 november 2010 - 18:52

super!!!!
hier de nekjes niet echt....

hebben er ff van geknabbeld maar liggen er voor dood bij in hun bakje dus leg ze ff terug in ijskast en morgen probeer ik opnieuw met eentje
en de rest tinlo
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#164 Geplaatst 08 november 2010 - 18:28

Vandaag rundsbrokjes gegeven, en daar waren ze verzot op :LOL:

Zorgenkatje Trien is verzot op rauw!!! Haar ga ik een menu samenstellen, alleen botten zullen moeilijk wezen voor haar omwille van haar tanden :catscratchhead

griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#165 Geplaatst 09 november 2010 - 15:54

griffel1977 zei:

Vandaag rundsbrokjes gegeven, en daar waren ze verzot op :LOL:

Zorgenkatje Trien is verzot op rauw!!! Haar ga ik een menu samenstellen, alleen botten zullen moeilijk wezen voor haar omwille van haar tanden :catscratchhead

Zorgenkatje Trien heeft hevige slijmerige diaree sinds vandaag :onzeker: Van het rauw????