Spring naar inhoud

- - - - -

Rauw voer: wat kun je geven/wat is wat?

• Log in om te reageren
367 reacties op dit onderwerp
Guest_Maya_*
Guest_Maya_*

#196 Geplaatst 18 december 2010 - 19:24

Maya eet ook Tinlo Cattery!!!! :LOL:

Cilia, je kan wel dingen vinden in de supermarkt maar dit is vaak veel duurder dan wat je op internet vindt en bovendien vind je daar weinig dingen met bot in. In principe mag je wel elke vleessoort geven (behalve varken om een paar redenen), dus rund, paard, kip, eend, konijn, schaap, etc... Al is het wel iets natuurlijker om "natuurlijke" prooien te geven zoals knaagdieren, kip, konijn en eend.

Je kan dat zeker geven om te proberen maar sommige katten en honden kunnen ervan overgeven omdat ze het niet gewoon zijn, dus best beginnen met kleine beetjes.

Je kan er vanuit gaan dat je ongeveer 1/6e van de totale portie iets mag geven wat niet in evenwicht is. Dus: je gaat ervanuit dat "brokjes" in evenwicht zijn. Stel dat je 100gr per dag geeft. Dan mag je dus ongeveer 15% daarvan, dus 15gr, iets onevenwichtigs geven zoals alleen vlees (dat is onevenwichtig, een evenwichtig menu bevat namelijk ook bot en orgaan).

Kippenhartjes zijn een goeie start, die wegen ongeveer 10gr per stuk.

Als je echt uitgebreid wil gaan barfen moet je rekening houden met bepaalde percentages en principes, zodat je uitgebalanceerde voeding geeft. Meer daarover in de beginpost ;)

Cilia
Cilia
  • 3.784 berichten

#197 Geplaatst 18 december 2010 - 20:30

Even voor de zekerheid, want ik wil echt niets verkeerds doen en dit is echt helemaal nieuw voor mij :oops:

Dus ik mag hartjes geven, op voorhand moet ik kijken hoeveel gram ze krijgen per dag en dat dan delen door 6, en zoveel gram mag ik dan geven per dag voor beide katten samen (want ja, ze delen hun eten ook ;) ).
En vooraf zeker niet koken ofzo, want dan heeft het geen voedingswaarde meer voor de kat :) .
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Cilia en pootje van Zazou*=^x^=

Cilia
Cilia
  • 3.784 berichten

#198 Geplaatst 18 december 2010 - 20:37

Dus als ik kippenhartjes geef dan is dat spiervlees?
En dan kan ik er dus best ook iets van organen en iets met bot bij geven?
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Cilia en pootje van Zazou*=^x^=

Guest_Gehenna_*
Guest_Gehenna_*

#199 Geplaatst 19 december 2010 - 00:45

Zaterdagavond alles met vervaldatum op maandag in afslag in Delhayze.

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#200 Geplaatst 19 december 2010 - 09:53

Cilia zei:

Dus als ik kippenhartjes geef dan is dat spiervlees?
En dan kan ik er dus best ook iets van organen en iets met bot bij geven?

Hart is orgaanvlees. ;) Orgaanvlees kan laxerend werken, met name lever. Als je er wat bot bijvoert, wat een "stoppende werking" heeft, dan blijft de ontlasting mooi hard.
"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

Guest_Gehenna_*
Guest_Gehenna_*

#201 Geplaatst 19 december 2010 - 14:36

Inderdaad, Broer heeft de lever gepikt ... Zeker 50g opgepeuzeld. En deze keer is het niet mijn fout want die lag veilig in een degelijk afgesloten doos te ontdooien. Beetje voetbal en de doos was open blijkbaar.
Zo intelligent als een poes is gaat hij niet IN maar 1 m naast de kattenbak en jankt hij als om te zeggen 'kijk mijn drolleke is niet goed'
Het was daarnet toch al wat minder vloeibaar en hij is nu terug IN de bak gegaan :)

Guest_Maya_*
Guest_Maya_*

#202 Geplaatst 21 december 2010 - 15:19

Ongeveer he Cilia, die 1/6 is een soort richtlijn om te zorgen dat het allemaal een beetje evenwichtig blijft. Als je er spier of bot bijvoert, mag je dus gerust wat meer geven, maar dan lees je je best in wbt percentages in de beginposten.

Ja, Ester rekent hart als orgaan, ik houd het eigenlijk meestal apart (voor de kat dan toch). Het is eigenlijk een spier en heeft ook bijna het patroon van spiervezel, maar het heeft een orgaanfunctie... Dus wat hart betreft is het altijd een beetje zoeken ;) Maar voor katten is hart zeker niet slecht en ik vind het de ideale starter omdat ze het meestal wel lekker vinden :)

Lees zeker eens de beginpost, ook al sla je niet meteen alles op, het is een goeie achtergrond ;)

xantippe
xantippe
  • 3.580 berichten
  • 2 katten

#203 Geplaatst 22 december 2010 - 08:51

Heb ze hier een kippenpoot voorgeschoteld met matig succes. Nu vraag ik me af: is de overschot voor meteen weg te gooien?  

Geplaatste afbeelding

Guest_Maya_*
Guest_Maya_*

#204 Geplaatst 23 december 2010 - 18:27

Kippenpoot is ook direct erg groot en hard voor een katje he ;-) Je zou er wat vlees kunnen afplukken en dat nog eens aanbieden.

Zelfs onze hond heeft redelijk wat moeite met een echt stevige kippenpoot dus dat je katjes er niet fanatiek aan beginnen wil weinig zeggen ;)

Guest_Maya_*
Guest_Maya_*

#205 Geplaatst 23 december 2010 - 18:28

Geplaatste afbeelding  

Eindelijk het "levende" bewijs van Maya en de kuikens op foto, ze is eindelijk zo goed opgevoed :oops: dat ze kuikens op het matje eet

Bewerkt door Maya, 23 december 2010 - 18:29.

xantippe
xantippe
  • 3.580 berichten
  • 2 katten

#206 Geplaatst 23 december 2010 - 19:54

Maya zei:

Kippenpoot is ook direct erg groot en hard voor een katje he ;-) Je zou er wat vlees kunnen afplukken en dat nog eens aanbieden.

Zelfs onze hond heeft redelijk wat moeite met een echt stevige kippenpoot dus dat je katjes er niet fanatiek aan beginnen wil weinig zeggen ;)

ja we hebben het vlees ervan in stukjes geknipt hoor ;)

Geplaatste afbeelding

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#207 Geplaatst 23 december 2010 - 21:19

Leuke foto van Maya! :)
"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#208 Geplaatst 25 december 2010 - 14:02

:LOL: :LOL: :LOL:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

xantippe
xantippe
  • 3.580 berichten
  • 2 katten

#209 Geplaatst 25 december 2010 - 14:04

niemand met een restjesprobleem? :catscratchhead

Geplaatste afbeelding

amazone480
amazone480
  • 362 berichten
  • 4 katten

#210 Geplaatst 25 december 2010 - 14:14

als het te lang buiten de koelkast heeft gelegen gooi ik het wel weg. Ook overgebleven kvv.