Spring naar inhoud

- - - - -

Rauw voer: wat kun je geven/wat is wat?

• Log in om te reageren
367 reacties op dit onderwerp
PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#211 Geplaatst 25 december 2010 - 14:37

xantippe zei:

niemand met een restjesprobleem? :catscratchhead

restjes van rauw voer worden hier doorgegeven aan de honden :LOL:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_Maya_*
Guest_Maya_*

#212 Geplaatst 27 december 2010 - 12:05

xantippe zei:

niemand met een restjesprobleem? :catscratchhead

Net zoals PeggyJ: hier loopt een hond, dus neen :LOL:

Bewerkt door Maya, 27 december 2010 - 12:05.

Guest_Maya_*
Guest_Maya_*

#213 Geplaatst 27 december 2010 - 12:13

Hier had Maya gisteren voor 't eerst in haar leven een iets platter kakje. Ik heb gekeken en het enige nieuwe op haar menu was een heel klein beetje pladijs (de hond wou het niet, zij wel). Blijkbaar verdraagt ze dit toch niet zo goed (of had ze net een klein virusje, wie weet).  
Gisteren is hier struisvogel, geit, hert, kalf, etc etc versneden. Maya viel weer meteen aan op de struisvogel. Hertennier en runderhart wordt niet geblieft door madam O:) .
Ik heb met kerst ook een stukje struisvogel gegeten, haha, eindelijk weet ik dus eens hoe dat deel van Maya haar eten smaakt, hoe vreemd kan de wereld zijn, wij eten soms hetzelfde ;)

Guest_Maya_*
Guest_Maya_*

#214 Geplaatst 29 december 2010 - 16:05

Voor diegenen wiens kat te weinig water drinkt - zoals die van mij... Ik voerde eerst 4-5maal per dag om haar eraan te laten wennen, tegenwoordig nog driemaal, maar dan niet zo evenwichtig verdeeld: 's morgens, rond 18u (wisselt wel sterk) en rond 22u. En nu merk ik dat sinds ik overdag geen eten meer geeft, ze dorst krijgt en gaat drinken. Terwijl ze op het einde van de dag evenveel KVV binnenheeft, heeft ze nu meer water binnen. Resultaat: meer plasjes op de bak! Ben ik dus erg gelukkig mee.

Overigens legt Maya niet meer zoals vroeger een kakje vingerdik per dag, maar nog slechts een paar kleine vaste keuteltjes per twee dagen ongeveer. Wat een verschil.

Ester, denk jij ook dat echt rauw voer langer in de maag blijft dan KVV bij de kat?

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#215 Geplaatst 20 februari 2011 - 21:27

Als ik het juist gelezen heb (geen tijd om heel het topic opnieuw door te spitten), dan hoef je niet elke dag een volledige maaltijd te geven, maar kan je het ook verspreiden over een week? Dus bijvoorbeeld een dag orgaanvlees, een dag spiervlees,... Zodat ze op het einde van de week toch alles hebben gekregen. Volledige prooitjes zijn ook een optie :) Met meerdere katten lukt dat wel om bijvoorbeeld een duif op te krijgen. Als ze het lusten natuurlijk :LOL:

Bewerkt door Tinne, 20 februari 2011 - 21:28.

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Guest_Mieke1_*
Guest_Mieke1_*

#216 Geplaatst 20 februari 2011 - 21:47

Laatst las ik op op deze site (laatste 2 alinea's): Kattenvoeding: een inleiding | Dier en natuur: Huisdieren

dat de kat geen lever mag eten omdat ie geen vitamine A kan afbreken. Plus dat eendagskuikens een volledige maaltijd is voor de kat.
Is dit onzin of moet ik Ester geloven?

Bewerkt door Mieke1, 20 februari 2011 - 22:11.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#217 Geplaatst 20 februari 2011 - 21:53

een eendagskuiken is geen volwassen dier en dus geen complete maaltijd voor een kat. In een volwassen dier zijn de verhoudingen net even anders.
bron: voernatuurlijk.nl

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#218 Geplaatst 20 februari 2011 - 21:59

Mieke1 zei:

Laatst las ik op op deze site: Kattenvoeding: een inleiding | Dier en natuur: Huisdieren

dat de kat geen geen lever mag eten omdat ie geen vitamine A kan afbreken. Plus dat eendagskuikens een volledige maaltijd is voor de kat.
Is dit onzin of moet ik Ester geloven?

Een kat mag wel lever eten, maar gezien het 'probleempje' met de vitamine A geven sommigen het dan gebakken bijvoorbeeld. Of gewoon een klein stukje ipv een volledige lever.

ginnie zei:

een eendagskuiken is geen volwassen dier en dus geen complete maaltijd voor een kat. In een volwassen dier zijn de verhoudingen net even anders.
bron: voernatuurlijk.nl

Lijkt me logisch :)

Geplaatste afbeelding

Guest_Mieke1_*
Guest_Mieke1_*

#219 Geplaatst 20 februari 2011 - 22:16

Voernatuurlijk.nl = Ester

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#220 Geplaatst 21 februari 2011 - 12:03

Als je volledig zelf samenstelt heeft je kat ├ęcht lever nodig hoor. In de gemalen kvv's zit dat overigens ook en in een prooidier uiteraard ook.
Een kat eet zo'n 15% van het totale menu aan orgaanvlees waarvan zo'n 5% lever moet zijn. Een kat van 5 kilo eet maar zo'n 70 gram lever per week. Je moet overigens wel heel veel lever voeren wil je het overdoseren.

Een kuiken is inderdaad niet compleet, vergelijk de voedingswaarde maar eens met die van een muis of rat bijvoorbeeld. Een kuiken is qua voedingswaarde vrijwel gelijk aan een ei met schaal. Daarom zijn ze leuk ter afwisseling maar moet je ze niet teveel geven, je kat komt dan voedingsstoffen tekort.
"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

Guest_Diesel_*
Guest_Diesel_*

#221 Geplaatst 09 maart 2011 - 16:26

Klein probleempje: de kleine hier schrokt graag niertjes en levertjes naar binnen, maar het is al 3 keer op een rij dat ie resoluut alles er terug uitspouwt. Hartjes en magen worden wel geaccepteerd.

Dit betekent dus dat ie 5% in zijn voedingspiramide tekort komt. Kan ik dit dan kompenseren met Carnibest aangezien er toch 40% orgaanvlees in zit?

Bewerkt door Diesel, 09 maart 2011 - 16:27.

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#222 Geplaatst 09 maart 2011 - 22:33

Je kan het indien nodig ook vermalen? Orgaanvlees altijd samen met bot geven als het kan, want het werkt laxerend ;)
Geplaatste afbeelding

Guest_Bellingsm_*
Guest_Bellingsm_*

#223 Geplaatst 12 maart 2011 - 18:54

Hai Esther, ook hier.  Ik zit op hondenvrienden.be onder de nickname ands.  Ik heb het artikel "Verse voeding voor honden, een gezond en volwaardig alternatief" en "culinair belonen" geschreven.

Felix (14jaar) eet brokken en haalt zijn neus op voor alles wat anders is, is een kat die gene biefstuk van het aanrecht zal stelen.  Dit is wat Romeo wel deed.  Hij is deeltelijk met rauw begonnen nadat hij regelmatig iets uit de hondenpot stal.  Hierdoor is het probleem van diarree trouwens opgelost geraakt.  

Simba de jongste (die onlangs is moeten inslapen) at zowel brok als rauw.  Kvv voor katten ging maar zus en zo.  At liever de hondenversie (grover gemalen).  Om taurinetekort op te vangen gaf ik dan kalkoenhartjes bij.  Eerst had ik dan een zelfgemaakte kvv (met vleesmolen) gemaakt op basis van kip (karkas en nek) als  calciumbron, orgaan van kalkoen en ofwel paardenvlees ofwel lamsvlees. Dan werd geleidelijk aan naar stukken overgestapt.
Kippennekken, eendennekken, fazantenkarkas, kippenkarkas ging er ook wel in.  Van spiervlees, schaap- en lamsvlees, geitenvlees en strotjes, paard, rund, kip, kalkoen, zalm, struisvogel ging binnen zonder probleem.
Zelfs geiten- en lamspens verorberde hij.  
Brokken werden behouden omdat het voor de buurvrouw makkelijker is voor de periode als wij op verlof gaan.

Geplaatste afbeelding
Simba met zijn eerste kippennekken

Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding
Simba die zich presenteert als barfhapje voor Casper (Flatcoated retriever)

Cilia
Cilia
  • 3.784 berichten

#224 Geplaatst 22 april 2011 - 16:06

Ik zou graag eens rauw willen proberen bij Zazou, maar ik word een beetje zot van al die procenten enzo (wiskunde is mijn beste vak niet O:) ) :oops: . Zou iemand een 1-dagsmenu'tje willen maken voor Zazou (geholpen kattin van ong 3,5kg)? Dus met erbij wat precies en hoeveel gram van elk :) (frankensteinprooi :wi ) Het is de eerste keer dat ze rauw zou krijgen ;) .

Wat ik tot nu toe heb begrepen over rauw voeren:
Voor een volwassen kat ongeveer 3% vh lichaamsgewicht geven per dag.
Je moet ook rekening houden met hoeveel je normaal gezien per dag geeft :)
Invriezen en daarna laten ontdooien (best niet in de microgolf oven).
Niet koken want dan gaan de voedingsstoffen verloren.
Je moet ervoor zorgen dat de voeding 'compleet' is,
dus orgaanvlees (3 tot max. 5% lever, evt 3% niertjes en 10% hart), 10 tot 15% bot en dan 70 tot 77% spiervlees. Dit kan je verdelen over de hele week, dus de hoeveelheid per dag x 7 en dan de ene dag bot, de andere dag spiervlees etc.
Maar ik zou dus met een mini-probeer menu voor 1 dag willen starten ;)
Prooidieren die katten ook effectief zouden kunnen vangen zijn natuurlijker (dus gerbils, muizen, ratten etc.), maar andere diersoorten mag ook, maar zeker geen varken of zwijn! Je voedt het best verschillende diersoorten :) .
Vis mag, wanneer je veel bio-vlees voert (waar omega 6 inzit) en ze dus een tekort hebben aan omega 3 wat in vis zit :)
En dan zijn er nog wat zaken maar daar kan ik momenteel niet opkomen :oops:
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Cilia en pootje van Zazou*=^x^=

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#225 Geplaatst 22 april 2011 - 20:32

Orgaanvlees samen met bv. kippenbout geven. Orgaanvlees werkt namelijk laxerend ;)

Ester heeft hier een voorbeeldmenuutje staan (bij 'katten'):
http://www.voernatuu...nl/Indexnl.html

Bewerkt door Tinne, 22 april 2011 - 20:34.

Geplaatste afbeelding