Spring naar inhoud

- - - - -

Rauw voer: wat kun je geven/wat is wat?

• Log in om te reageren
367 reacties op dit onderwerp
Cilia
Cilia
  • 3.784 berichten

#226 Geplaatst 25 april 2011 - 11:21

Tinne zei:

Orgaanvlees samen met bv. kippenbout geven. Orgaanvlees werkt namelijk laxerend ;)

Ester heeft hier een voorbeeldmenuutje staan (bij 'katten'):
Voer Natuurlijk - Voeren volgens de Wetten van de Natuur!

Ik zou liever eerst een 1-dag menu'tje willen proberen-
ik weet niet zeker of ze er wel van zal willen eten hé :oops:
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Cilia en pootje van Zazou*=^x^=

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#227 Geplaatst 25 april 2011 - 12:09

De dagen van de week staan er toch bij? Kies er eentje uit dan he ;)
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Guest_arie_*
Guest_arie_*

#228 Geplaatst 02 mei 2011 - 16:47

Hallo allemaal, ik heb een vraagje en hoop dat iemand mij daarmee kan helpen.
Ik zou graag mijn kat wat natuurlijker/rauw willen gaan voeren maar zit met 1 ding.
Hij heeft ooit zijn bekken gebroken (nog voor ik hem had) en dat is scheef gegroeid waardoor hij een nauwe doorgang heeft voor zijn ontlasting. Hij krijgt iedere dag laxeermiddel door zijn eten heen en krijgt alleen maar natvoer.
Iedere week een rauw ei en af en toe wat rundergehakt of kipfilet.
Dit gaat gelukkig zo al jaren goed, het was wel even zoeken naar de juiste dosering wbt lax en soort voer.
Als ik hem bv een heel diertje zou voeren, bv kuiken/kwartel, wat doet dat dan met zijn ontlasting? Wordt dat harder? Wat raden jullie aan voor natuurlijk voer waarvan zijn ontlasting dus niet te hard wordt?
Alvast bedankt voor het meedenken! :)

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#229 Geplaatst 02 mei 2011 - 20:13

De drolletjes worden inderdaad vaster en harder. Dit heeft te maken met het bot, als dat gevoerd wordt. Ik denk dat je filets e.d. zonder problemen kan geven. Orgaanvlees liever niet, want dat geef je best niet puur omdat dat laxerend werkt. Er wordt aangeraden om bot te geven samen met orgaanvlees net omdat bot de laxerende werking van het orgaanvlees tegen gaat.

Bewerkt door Tinne, 02 mei 2011 - 20:14.

Geplaatste afbeelding

Guest_Maya_*
Guest_Maya_*

#230 Geplaatst 08 mei 2011 - 18:42

De ontlasting wordt wel harder, maar (dat is toch mijn ervaring) veel kleiner en dus ook smaller. Het zal dus een kwestie van uitproberen zijn of de ontlasting smal genoeg is om de bekkeningang te passeren...
Ik geloof wel dat je het laxeermiddel ook daarbij kan geven.

Guest_Maya_*
Guest_Maya_*

#231 Geplaatst 08 mei 2011 - 18:46

Voor diegenen die het interesseert: Haaksbarf heeft een nieuwe variant, Catfood Eend. Is hier nog niet geprobeerd maar ik kijk er wel naar uit :) . Er zijn ook een paar varianten verdwenen maar de Rund/kip versie is aangepast naar Rund, dus ook met kleine stukjes bot van rund en alle orgaan van rund.

Het lukt hier nog steeds niet om Maya over te zetten op barf in plaats van kvv. Gelukkig heb ik in Haaksbarf mijn "barf-zonder-kauwen" gevonden vanwege de ideale verhoudingen, maar leuker zou zijn als ze echt ging knagen. Ze doet het wel, maar het meeste bot laat ze liggen en mag ik dan ergens doorheen de kamer gaan zoeken. Bovendien ook erg moeilijk rekenen 83gr over 3 porties ;)

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#232 Geplaatst 08 november 2011 - 14:39

Ik heb de fotolijst bijgewerkt. :)
"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

Guest_eekhoornmimi_*
Guest_eekhoornmimi_*

#233 Geplaatst 25 januari 2012 - 10:34

Klinkt zeker interessant, ik zal dit uitproberen. Mijn kat wil geen vis eten, bovenstaande uitleg verklaart waarom dus. Een gepelde garnaal, daar wil ze alleen mee spelen en een mossel jaagt ze ook gewoon door het stof. :trance:

Ventteke
Ventteke
  • 2.256 berichten
  • 5 katten

#234 Geplaatst 28 januari 2012 - 13:43

Geven jullie dit ook aan jullie nierpatientje, als je die hebt natuurlijk????

KS2015

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#235 Geplaatst 28 april 2012 - 21:06

Mag ik mijn kat de overschot van de varkens-kalfsworst geven of is dat te vet? En mag dat rauw? Want ik heb hier eens gelezen dat rauw verkensvlees niet mag omwille van een ziekte?

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#236 Geplaatst 28 april 2012 - 21:08

Rauw varkensvlees kan het virus van Aujeszky bevatten. Dit is altijd dodelijk voor honden en katten. België en Nederland zijn zogezegd Aujeszky vrij maar ik neem het risico liever niet.
Geplaatste afbeelding

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#237 Geplaatst 28 april 2012 - 21:12

Bedankt voor de info! Maar gebakken kan het dus geen kwaad?

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#238 Geplaatst 28 april 2012 - 21:12

Dan mag je het gerust geven. Zolang het maar goed verhit is geweest :)
Geplaatste afbeelding

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#239 Geplaatst 28 april 2012 - 21:17

Super! Bedankt voor je snelle antwoord! Mijn katjes zullen je ongetwijfeld ook bedanken als ze de worst zien! ;)

Guest_Zepke_*
Guest_Zepke_*

#240 Geplaatst 05 mei 2012 - 23:00

Hier krijgen mijn beide honden KVV zonder enige andere bijvoeders daarmee bedoel ik brokjes, mijn oude chihuahua van 13 heeft er nog nooit zo goed uitgezien als het laatste jaar alsook zijn vacht en eet nog elke dag zijn potje leeg en hij was vroeger zo een moeilijke eter. Vers voer is in zovele opzichten beter ik ga dan ook mijn kitten daar zovlug mogelijk proberen op krijgen.