Spring naar inhoud

- - - - -

Rauw voer: wat kun je geven/wat is wat?

• Log in om te reageren
367 reacties op dit onderwerp
Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#256 Geplaatst 13 juni 2012 - 20:01

Wat is exact? Volgens de website van Naturis is de kvv wel samengesteld volgens de verhoudingen die worden aangehouden wanneer men zelf samenstelt. Maar: dan weet je nog niet juist wat er in zit. Daarom dat ik er de voorkeur aan geef om zélf samen te stellen. Dan weet ik hoe het vlees/bot/orgaan er uit ziet en van waar het juist komt.
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#257 Geplaatst 14 juni 2012 - 00:17

Ik ben vanavond bijna een half uur bezig geweest om een kippenruggetje in mini stukjes te doen voor Joe en Lilly (omdat Joe weinig tanden heeft), moeten ze het natuurlijk niet hebben :evil:

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#258 Geplaatst 14 juni 2012 - 14:06

En kipfilet wel? Of nekjes? Hier is er ook verschil tussen de katten. Ik kan Snoopy perfect een bout of vleugeltje geven, terwijl Sushi enkel stukjes kipfilet wil :louche:
Geplaatste afbeelding

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#259 Geplaatst 14 juni 2012 - 21:34

Dat heb ik nog niet geprobeerd. Had vorige week kippefilet gekocht voor mijn katten, maar had er plots zelf erg zin in en heb hem zelf opgegeten :oops: Is er meer kans dat ze dat lusten?

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#260 Geplaatst 14 juni 2012 - 22:20

Dat is minder 'moeilijk' dan iets met bot in, zeker als je het in blokjes snijdt. Maar of ze het lusten, hangt van de katten af ;)
Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#261 Geplaatst 14 juni 2012 - 22:53

in de meeste blikvoeders zit kip. dus als ze dat goed eten zal de smaak van kip ze wel bekend voorkomen :)
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

bluegalaxamoon
bluegalaxamoon
  • 1.983 berichten
  • 10 katten

#262 Geplaatst 14 juni 2012 - 22:56

Vanaf welke leeftijd mogen ze eigenlijk rauw voer beginnen eten?
Want ikzelf geef hen om de 2 weken rauwe kip omdat ze dit erg graag lusten, maar gisteren at Indiana (kitten van 5 weken) ervan. Is dat erg?

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#263 Geplaatst 14 juni 2012 - 23:08

nee hoor. hier krijgen ze het vanaf een week of drie voorgeschoteld. al beginnen we meestal ofwel met lamshart ofwel met carnibest ofzo :)
Geplaatste afbeelding

bluegalaxamoon
bluegalaxamoon
  • 1.983 berichten
  • 10 katten

#264 Geplaatst 14 juni 2012 - 23:10

ginnie zei:

nee hoor. hier krijgen ze het vanaf een week of drie voorgeschoteld. al beginnen we meestal ofwel met lamshart ofwel met carnibest ofzo :)

Bedankt voor de geruststelling, ik dacht dat hij nog te jong was hiervoor.
Ben wel blij dat hij zo'n smaak heeft voor rauw vlees, een groot deel van de andere katten moeten er niets van hebben en hij zit bij de 1/3 die er wel van eet.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#265 Geplaatst 14 juni 2012 - 23:11

als je ze er jong op begint (hoe jonger hoe beter ;) ) dan zullen alle katten het eten :)
Het zijn vaak de oudere katten die lang(er) op brok hebben gezeten die vertikken vlees te eten. Van al onze kittens die zijn geboren of overgezet sinds we rauw voeren, is 100% overgegaan/opgegroeid met rauw. ;)

Geplaatste afbeelding

bluegalaxamoon
bluegalaxamoon
  • 1.983 berichten
  • 10 katten

#266 Geplaatst 14 juni 2012 - 23:15

ginnie zei:

als je ze er jong op begint (hoe jonger hoe beter ;) ) dan zullen alle katten het eten :)
Het zijn vaak de oudere katten die lang(er) op brok hebben gezeten die vertikken vlees te eten. Van al onze kittens die zijn geboren of overgezet sinds we rauw voeren, is 100% overgegaan/opgegroeid met rauw. ;)

Hier hebben we eigenlijk geluk met onze oudste kater (9j), hij kende dit niet, maar nu smult hij ervan, het is fijn om hen eens wat anders voor te schotelen dan brok en natvoer.
Ze genieten ervan (niet iedereen, maar toch zijn er 5 of 6 die ervan eten)

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#267 Geplaatst 14 juni 2012 - 23:39

Tinne zei:

Dat is minder 'moeilijk' dan iets met bot in, zeker als je het in blokjes snijdt. Maar of ze het lusten, hangt van de katten af ;)

Omdat Joe bijna geen tanden meer heeft, had ik het vlees los gemaakt en in kleine stukjes geknipt. Dus kan niet aan de botten liggen. Nu ja, ik moet zeggen, ik vond het er ook niet smakelijk uitzien ;) Ik ga eens kipfilet proberen te koken en dan te geven? Zou dat de stap naar rauwvoer kunnen verkleinen?

En zijn er nog soorten vlees die ze gemakkelijker eten dan andere en die in de supermarkt te koop zijn?

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#268 Geplaatst 15 juni 2012 - 00:01

gekookte kip kan de stap kleiner maken. Steeds iets minder lang koken zodat het steeds wat meer rauw is als je het geeft. Dat maakt de stap kleiner.
Verder kun je alles geven, behalve varkensvlees. Over dat laatste is nogal wat discussie ;) Maar ik vind het het risico niet waard, dus hier geven we dat niet. botten niet bewerken, niet koken, bakken, verhitten, niks. Want dan kunnen de botten gaan splinteren. Dus botten alleen rauw geven. Eventueel platslaan, dat kan en mag wel ;)

Geplaatste afbeelding

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#269 Geplaatst 15 juni 2012 - 09:46

Dan wordt het dit weekend kip (gekookt O:) ) en steak (bleu). Bedankt voor de tips!

Laurie
Laurie
  • 114 berichten
  • 2 katten

#270 Geplaatst 15 juni 2012 - 18:21

Tinne zei:

Wat is exact? Volgens de website van Naturis is de kvv wel samengesteld volgens de verhoudingen die worden aangehouden wanneer men zelf samenstelt. Maar: dan weet je nog niet juist wat er in zit. Daarom dat ik er de voorkeur aan geef om zélf samen te stellen. Dan weet ik hoe het vlees/bot/orgaan er uit ziet en van waar het juist komt.

Er staat op het etiket: 97% kalkoen, 2 % zeewier, 1% vitaminen, 15% eiwit, 9% vet, 3% as, 1% celstof, 0,48% calcium, 0,44% fosfor, vit.A retinol IE/kg 7.500, vit. C Asorbinezuur mg/kg 100, vit. D3 Cholecalceferol IE/ kg 750 vit.E Tocopherol Acetaat mg/kg 7.5, koper sulfaaat-pentahyaraat mg/kg 2

Maar dat zegt mij dus niets :trance: