Spring naar inhoud

- - - - -

Rauw voer: wat kun je geven/wat is wat?

• Log in om te reageren
367 reacties op dit onderwerp
Guest_Maya_*
Guest_Maya_*

#46 Geplaatst 03 september 2010 - 16:17

Kan zeker haar ribben voelen, maar ze heeft wel een buikje - een beetje. Sinds gisteren is ze precies helemaal beter, en eet ze minder... Misschien had ze die extra energie echt nodig om beter te worden. Ze heeft de eerste dagen ook echt niet goed gegeten dus dat moest ze misschien nog compenseren... Ze was bij de dierenarts ook paar honderd gram te mager...
Ik denk dat ik haar makkelijk op 'n 125g krijg en dat ze het daar wel goed op zal doen... Het is echt een beetje zoeken in het begin :LOL:

Overigens zit er voor haar in de haaksbarf toch nét iets teveel bot, denk ik. 15% maar ik vind de kakjes iets te droog en hard. Denk dat ik een beetje hart ga aanvullen, orgaan zit er genoeg in (15% ook) en hart, als spier, lijkt me dan het beste. Met rondsnuisteren op Lupa krijg ik steeds meer zin in zelf samenstellen, heb al een wishlist voor de volgende bestelling :d (nu is denk ik 1/3 maaltijden zelf samengesteld, vooral wat de hond ook krijgt).

Hihi heb het van nog iemand gehoord, katten zoals Zucchero die als ze zouden kunnen idd een halve kilo naar binnen werken :LOL:

Ben overigens erg tevreden over haaksbarf: moest gisteren een rol verdelen in vier en werd een paar keer geremd omdat ik effectief nog door een relatief groot stuk (kraak)been moest... Ook donkere orgaanstukjes zijn makkelijk te herkennen, af en toe een lapje vlees...
Toch geniet Maya ook van een echte 'klomp' struisvlees om heerlijk te verknippen. Wat een zalig smekkend geluid!!

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#47 Geplaatst 03 september 2010 - 17:09

Het gaat echt goed allemaal bij jou, geweldig hoor!! :thumb:
HB vind ik persoonlijk ook één van de beste KVV's, na AllAnimal m.i zeker de beste opvolger en inderdaad ook redelijk herkenbaar van wat erin zit.
Als je een foto's hebt van je smullende dame? ;) Dat is altijd weer leuk om te zien!
Ga zo door joh, leuk dat je zo enthousiast bent. 8)

Ja, Zucchero kan erg veel op (maar hem meer voeren resulteert niet in meer opname maar in meer ontlasting) heeft eens een heel haantje op:

http://i139.photobuc.../haantje001.jpg

Dit bleef er van over, meer paste er niet in :ha
http://i139.photobuc.../haantje017.jpg
(bij kleine prooien eet hij altijd alles op, behalve de maag soms, dit was voor één keer eens wat meer dat hij kreeg en het lekkerste heeft hij duidelijk opgegeten)

"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

Guest_Maya_*
Guest_Maya_*

#48 Geplaatst 03 september 2010 - 17:38

Haha prachtig!! Toen we Maya in het begin dat we haar hadden ook eens een beetje rauw hadden gegeven, liet ze de tandjes liggen van de muis :LOL:

Ik heb enkel een fotootje van de haaksbarf, dat is niet spannend :d
*bedenkt zich*
Ik heb wel nog een foto van 1.5 jaar geleden, toen ik aan het testen was!

http://sphotos.ak.fb...001087_6889.jpg
Een kale muis en een maagje (denk ik). Je ziet het vuile bordje, dat ding sleepte ze tien keer de hele kamer rond!

Dinsdag komen de eendagskuikens, en na de examens de knaagdiertjesmix (half september dus).... Dan zal ik wat fotootjes maken :)

Ik ben trouwens ook HEEL blij dat het hier zo vlot gaat, ik was zo bang dat Maya niet over zou willen, las er zoveel over... Maar gelukkig gaat het voorlopig goed!

Bewerkt door Maya, 03 september 2010 - 17:40.

Eleonora
Eleonora
  • 390 berichten
  • 2 katten

#49 Geplaatst 04 september 2010 - 04:14

Ik vindt dit een zeer interessant topic!
Persoonlijk zie ik het niet onmiddellijk zitten om volledige prooidieren te geven, zelf kan ik ook niet tegen vlees waar je het dier nog in herkent :trance: Maar ik heb wel interesse voor het zelf samen stellen, hoewel het niet voor onmiddellijk zou zijn.

Nu heb ik een vraag over kippenhartjes, Hier thuis krijgen de katten gewoonlijk heel de dag de kans om brokken te eten en om een bepaald uur krijgen ze brokken gemengd met nat voer. Heel af en toe krijgen ze kippenhartjes maar ze krijgen dan die dag geen natvoer, nu vroeg ik mij af hoeveel hartjes je ongeveer zo mag geven per kat en per dag.
Oliver vond de hartjes zalig en at ze makkelijk in hun geheel op, zijn broertje Roski daar tegen bleef heel lang kauwen en "spelen" met de hartjes (ook al waren ze voor hem in stukjes) precies of hij niet wist wat er mee te doen.
Ninja en Lucky eten ook met gemak de hartjes op maar zij zijn dan ook al volwassen en brengen vaak een muis naar huis.
Dat doet me er aan denken, Oliver eet dus ook graag die muizen, soms vind je enkel maar een kop terug :louche: Dus ik denk wel dat hij rauw voer heel leuk zou vinden.

Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#50 Geplaatst 04 september 2010 - 08:32

Gisteren heb ik een paar katten laten inenten. Sinds een aantal weken staan mijn katten bijna uitsluitend op kvv en af en toe een lapje spiervlees. Vroeger kregen ze al wat vaker bot. Maar wegens drukte dus tijdelijk overgeschakeld op zowat enkel kvv en af en toe wat kauwhapjes.

En dat was er dus aan te zien... een van de katten had nogal rood tandvlees... iets dat er vroeger nooit is geweest! Vandaag maar heel snel naar de slager gegaan voor een emergency supply aan bot en maandag maar eens weer vanalles bestellen om weer meer BARF te gaan geven.
Straks mogen ze konijnenkoppen eten :misselijk:
Staat nog op het menu voor vandaag en de komende dagen: kippennekken, kippenvleugels, konijnenbouten, kippenmaagjes, lamshart,struisvogelfilet,...

Bewerkt door Smitten Kitten, 04 september 2010 - 08:37.

Guest_Maya_*
Guest_Maya_*

#51 Geplaatst 04 september 2010 - 13:04

Waaraan wijt je het, Smitten Kitten? Echt een tekort aan bot?? Of bedoel je het schurend effect? Maar je gaf blijkbaar kauwhapjes?
Hier is het botpercentage van de haaksbarf net iets te hoog imo... (15%)

Overigens heb ik eens als test Maya's uitwerpselen bestudeerd. Toevallig had ik dat met die brokjes-kakjes ook gedaan, moest ze pletten toen ik mestonderzoek deed op wormeitjes (practicum). Deze kvv-kakjes heb ik ook eens geplet en ipv plat te worden, vergruizen ze helemaal :LOL: wat een verschil.
Hoeveelheid kakjes gedeeld door twee, hoeveelheid plas maal twee. Ideaal ;)

Trouwens eh... konijnekoppen??? Is dat niet ontzettend hard? Of kluiven ze daar alleen maar aan?

Bewerkt door Maya, 04 september 2010 - 13:05.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#52 Geplaatst 04 september 2010 - 13:13

Maya zei:

Waaraan wijt je het, Smitten Kitten? Echt een tekort aan bot?? Of bedoel je het schurend effect? Maar je gaf blijkbaar kauwhapjes?
Hier is het botpercentage van de haaksbarf net iets te hoog imo... (15%)

Overigens heb ik eens als test Maya's uitwerpselen bestudeerd. Toevallig had ik dat met die brokjes-kakjes ook gedaan, moest ze pletten toen ik mestonderzoek deed op wormeitjes (practicum). Deze kvv-kakjes heb ik ook eens geplet en ipv plat te worden, vergruizen ze helemaal :LOL: wat een verschil.
Hoeveelheid kakjes gedeeld door twee, hoeveelheid plas maal twee. Ideaal ;)

Trouwens eh... konijnekoppen??? Is dat niet ontzettend hard? Of kluiven ze daar alleen maar aan?

Ik bedoel echt het mechanische reinigen van de tandjes. Iets dat ontbreekt bij het voeren van gemalen KVV.

Als katten wat meer moeite moeten doen en echt moeten knippen met hun tandjes dan masseert dat ook het tandvlees.

Na een lezing over tandvleesaandoeningen bij de kat ben ik de katten hun gebitjes af en toe beginnen poetsen en meer bot gaan geven en dat zag je wel echt aan de tanden en het tandvlees. Maar omdat het hier nu enkele maanden al ontzettend druk was is het gemakkelijker om een rol kvv uit te halen dan om in barfpercentages te denken (vind ik). Dus de botjes waren op de achtergrond geraakt.

De kauwsnoepjes blijken hier niet voldoende te zijn om ervoor te zorgen dat de gebitjes schoon blijven. (Kauwsnoepjes zijn ook niet zo bijzonder hard, zijn de snoepjes van carnibest, gedroogde stukken vis en gedroogde repen vlees Futter und Snacks für Hunde und Katzen günstig bei zooplus: Dokas Kausnack )
Als gezond extraatje zijn deze kauwsnacks goed, maar meer als dat is het toch ook niet echt. Dan maar weer aan de slag met botjes ;) Daar moeten ze ook echt moeite voor doen. De snacks zijn eigenlijk heel snel hap slik weg. Ze moeten er meer moeite voor doen dan voor hapklare whiskassnoepjes bv, maar voldoet toch niet echt in de kauwbehoefte.

Die konijnenkop ga ik denk ik eens kennis laten maken met een hamer, want ze weten niet goed wat ze ermee aan moeten vangen. Geen idee eigenlijk of het zo heel hard is. Ik dacht altijd dat konijnen redelijk lichte botjes hadden.

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#53 Geplaatst 04 september 2010 - 13:42

Maya zei:

Haha prachtig!! Toen we Maya in het begin dat we haar hadden ook eens een beetje rauw hadden gegeven, liet ze de tandjes liggen van de muis :LOL:

Ik heb enkel een fotootje van de haaksbarf, dat is niet spannend :d
*bedenkt zich*
Ik heb wel nog een foto van 1.5 jaar geleden, toen ik aan het testen was!

http://sphotos.ak.fb...001087_6889.jpg
Een kale muis en een maagje (denk ik). Je ziet het vuile bordje, dat ding sleepte ze tien keer de hele kamer rond!

Dinsdag komen de eendagskuikens, en na de examens de knaagdiertjesmix (half september dus).... Dan zal ik wat fotootjes maken :)

Ik ben trouwens ook HEEL blij dat het hier zo vlot gaat, ik was zo bang dat Maya niet over zou willen, las er zoveel over... Maar gelukkig gaat het voorlopig goed!

Super foto!! En heerlijk dat het zo lekker vlot gaat! :thumb:

Wat bedoel je met een knaagdiertjesmix?

Geplaatste afbeelding

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#54 Geplaatst 04 september 2010 - 13:45

Eleonora zei:

Ik vindt dit een zeer interessant topic!
Persoonlijk zie ik het niet onmiddellijk zitten om volledige prooidieren te geven, zelf kan ik ook niet tegen vlees waar je het dier nog in herkent :trance: Maar ik heb wel interesse voor het zelf samen stellen, hoewel het niet voor onmiddellijk zou zijn.

Nu heb ik een vraag over kippenhartjes, Hier thuis krijgen de katten gewoonlijk heel de dag de kans om brokken te eten en om een bepaald uur krijgen ze brokken gemengd met nat voer. Heel af en toe krijgen ze kippenhartjes maar ze krijgen dan die dag geen natvoer, nu vroeg ik mij af hoeveel hartjes je ongeveer zo mag geven per kat en per dag.
Oliver vond de hartjes zalig en at ze makkelijk in hun geheel op, zijn broertje Roski daar tegen bleef heel lang kauwen en "spelen" met de hartjes (ook al waren ze voor hem in stukjes) precies of hij niet wist wat er mee te doen.
Ninja en Lucky eten ook met gemak de hartjes op maar zij zijn dan ook al volwassen en brengen vaak een muis naar huis.
Dat doet me er aan denken, Oliver eet dus ook graag die muizen, soms vind je enkel maar een kop terug :louche: Dus ik denk wel dat hij rauw voer heel leuk zou vinden.

Je hoeft ook geen herkenbare dingen of prooien te voeren. Al is het vaak wel zo dat als mensen een tijdje rauw voeren ze vanzelf hun grens wat verleggen. :d
Hoeveel hartjes je kunt voeren hangt ook af van wat ze verder op die dag krijgen. Je kunt bijvoorbeeld best drie keer in de week het natvoer voor hartjes vervangen.

Geplaatste afbeelding

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#55 Geplaatst 04 september 2010 - 13:47

Maya zei:

Ervaren rauwgevoerde katten kunnen dat meestal wel weg krijgen, die van mij eten het ook. Ze laten alleen de rijen tanden/kiezen liggen, de rest gaat schoon op. :)

Geplaatste afbeelding

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#56 Geplaatst 04 september 2010 - 13:52

Ester zei:

Ervaren rauwgevoerde katten kunnen dat meestal wel weg krijgen, die van mij eten het ook. Ze laten alleen de rijen tanden/kiezen liggen, de rest gaat schoon op. :)

hier blijven ze weigeren zelfs al sla ik ze plat met de hamer :cry:

Guest_Maya_*
Guest_Maya_*

#57 Geplaatst 04 september 2010 - 19:10

Ho amai, konijnekop zal hier nog niet voor direct zijn voor Maya'tje, zelfs de hond krijgt dat niet weg (maar da's ook gene groten) ;)

Smitten Kitten, ik ga sowieso ook steeds meer zelf samenstellen. Nu is het erg zoeken en heb ik ook niet veel in huis, maar als de bestelling van de hond binnen is knip ik van alles wat af :LOL:

Kippennek is het 'hardste' wat ze tot nu toe heeft binnengekregen maar het zit allemaal nog in de opstartfase he.

Ester, met knaagdiertjesmix bedoel ik gewoon dat ik via een vriendin een doosje krijg met verschillende soorten knagertjes, zit in wat ze op dat moment over hebben bvb gerbils, degoes, ratjes, zebragrasmuizen, etc etc. "Gewone" muizen verkopen ze apart en duurder omdat daar meer vraag naar is (mensen met slangen ed). Dus half september kan die vriendin er weer aan geraken en dan wordt het weer uitproberen :LOL:

Guest_Maya_*
Guest_Maya_*

#58 Geplaatst 04 september 2010 - 22:02

Ik heb iets zitten bedenken, maar ik weet niet of het steek houdt...Bij mensen is het zo dat wanneer ze te weinig drinken (sommige mensen hebben daar een gewoonte van gemaakt - ik vroeger ook) ze chronisch licht gedehydrateerd zijn. En dan zijn ze prikkelbaarder, sneller moe... Mijn vriend leerde tijdens zijn opleiding criminologie dat in hete zomers er meer misdaad is wanneer mensen gedehydrateerd zijn...
Zou dat bij katten ook niet zo zijn? Beetje onnozel, maar Maya heeft de afgelopen week nog niet een keer laten weten dat ze iets niet graag had (rondzwieren, op haar rug leggen, heb 't echt uitgelokt), terwijl ze dat anders wel vaak doet. Op veel rauwvoersites vind ik dat katten die brokken eten, chronisch licht gedehydrateerd zijn. Misschien beinvloedt dat hun gedrag/karakter?

Bij Maya kan het tal van andere dingen zijn hoor, kan ook een idee zijn, ze is misschien iets rustiger oid... Maar ik vroeg me dat zo af, bij mensen is zoiets best ingrijpend (en miskend), bij dieren misschien ook :onzeker:

In ieder geval, de brokjes gaan na de examens linea recta naar het asiel :LOL: daar hebben ze er wat aan en geven dat sowieso...

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#59 Geplaatst 04 september 2010 - 22:40

Maya zei:

Ik heb iets zitten bedenken, maar ik weet niet of het steek houdt...Bij mensen is het zo dat wanneer ze te weinig drinken (sommige mensen hebben daar een gewoonte van gemaakt - ik vroeger ook) ze chronisch licht gedehydrateerd zijn. En dan zijn ze prikkelbaarder, sneller moe... Mijn vriend leerde tijdens zijn opleiding criminologie dat in hete zomers er meer misdaad is wanneer mensen gedehydrateerd zijn...
Zou dat bij katten ook niet zo zijn? Beetje onnozel, maar Maya heeft de afgelopen week nog niet een keer laten weten dat ze iets niet graag had (rondzwieren, op haar rug leggen, heb 't echt uitgelokt), terwijl ze dat anders wel vaak doet. Op veel rauwvoersites vind ik dat katten die brokken eten, chronisch licht gedehydrateerd zijn. Misschien beinvloedt dat hun gedrag/karakter?

Bij Maya kan het tal van andere dingen zijn hoor, kan ook een idee zijn, ze is misschien iets rustiger oid... Maar ik vroeg me dat zo af, bij mensen is zoiets best ingrijpend (en miskend), bij dieren misschien ook :onzeker:

In ieder geval, de brokjes gaan na de examens linea recta naar het asiel :LOL: daar hebben ze er wat aan en geven dat sowieso...

Ik vind dat niet zo'n vreemde theorie. Merk het namelijk ook aan mezelf, als ik te weinig drink krijg ik hoofdpijn en voel me belabberd en ja... mijn omgeving lijdt daar dan onder want dan ben ik behoorlijk prikkelbaar :ha

Guest_Maya_*
Guest_Maya_*

#60 Geplaatst 04 september 2010 - 22:44

Ik heb er ook last van gehad, drink sinds een jaartje enkel nog water en veel meer in hoeveelheid, ik vind het moeilijk te objectiveren maar blijkbaar is dat bij mensen dus wel bewezen. Wie weet....
Nu, nat voeren kan alleszins geen kwaad ;) Die blaasontsteking van Maya heeft mijn ogen definitief geopend :) (beter laat dan nooit zullen we maar zeggen).