Spring naar inhoud

- - - - -

Rauw voer: wat kun je geven/wat is wat?

• Log in om te reageren
367 reacties op dit onderwerp
Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#61 Geplaatst 04 september 2010 - 22:46

In de zomer als het echt warm is geef ik mijn katten zelfs af en toe een spuitje met water in de mond of laat ik ze express met water spelen. Net omdat ik zelf in die periodes ook heel regelmatig hoofdpijn krijg.

English Rose
English Rose
  • 2.906 berichten
  • 3 katten

#62 Geplaatst 04 september 2010 - 22:53

Ik vind het heel goed dat meer mensen rauw gaan voeren :thumb: Maar als vegetariër zou ik het echt niet kunnen :misselijk: En als ze dat zo zitten te eten zal je vloer en alles toch helemaal onder het bloed zitten, niet dan? Voor mij is het dus geen optie :) ik hou het bij Royal Canin en Almo Nature en af en toe kippenfilet en tonijn.

Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#63 Geplaatst 04 september 2010 - 23:04

Dat van dat bloed dat valt wel mee hoor ;)

Ik ken overigens meer overtuigde vegetariërs die zeer overtuigde rauwvoerders zijn dan niet-vegetariërs. Frappant vind ik dat wel. (Ik ben overigens geen vegetariër)

Guest_Maya_*
Guest_Maya_*

#64 Geplaatst 04 september 2010 - 23:15

Ik ken inderdaad ook meerdere vegetariërs die rauw voeren! ;) Soms vergt het wel wat aanpassing, maar echt opbouwen kan helpen. Voor jezelf kan je een morele keuze maken om iets niet te eten, maar dat is niet per sé zo voor je dieren. Probeer jezelf ervan te overtuigen dat het evolutionair gezien echt is wat ze bedoeld zijn te eten. Het is compleet natuurlijk. Als vegetariër kan je het bijvoorbeeld wel extra belangrijk vinden om dieren te voederen die op een bepaalde manier zijn opgekweekt, maar ook daar heb je mogelijkheden genoeg ;)  
Ik ben student diergeneeskunde en hier zie ik eigenlijk een beetje hetzelfde: een boel vegetariërs, maar ze kunnen er wel tegen om dieren open te snijden en in stukjes te hakken, gewoon omdat ze weten dat het moet en noodzakelijk is voor hun opleiding en voor het "hoger doel" om later dieren te kunnen helpen... Maar het kan wel een poosje duren eer je zover bent, dat is volledig normaal ;)

Smitten Kitten zei:

In de zomer als het echt warm is geef ik mijn katten zelfs af en toe een spuitje met water in de mond of laat ik ze express met water spelen. Net omdat ik zelf in die periodes ook heel regelmatig hoofdpijn krijg.
Dat is een goed idee! Maya is ook zot op water dat uit de kraan loopt, dus dat lijkt me inderdaad ideaal om haar nog meer vocht te doen binnenkrijgen :)

Guest_Maya_*
Guest_Maya_*

#65 Geplaatst 07 september 2010 - 14:16

Ik dacht eerst dat ikzelf het was, maar mijn vriend zegt het nu ook. Maya blinkt niet alleen meer, ze verliest ook praktisch geen haar meer (daarvoor was het een echte haarbal - al had ze zelf nooit haarballen).

Voor school heb ik afgelopen semester moeten opzoeken wat er allemaal in diervoeding mag verwerkt worden.... Een paar voorbeelden:
- karkassen met bloedinfiltratie (tot daar nog...)
- voormalige voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong die niet langer voor menselijke consumptie bestemd zijn, om commerciële redenen of ten gevolge van gebreken bij de productie of bij de verpakking
- abnormale geur en kleur vlees
- gesloten trauma
- broeiwaterlongen (longen verschroeid door de waterbak waarin varkens gedompeld worden - zeer vaak erg vuil broeiwater)
- lever met white spots (dit zijn migratieletsels van varkenswormen)
- huiden, hoeven, bont,...
- keukenafval en etensresten afkomstig van niet-internationaal vervoer
- gebruikt frituurvet en -oliën...

Hoezo vers is beter? ;)

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#66 Geplaatst 08 september 2010 - 20:51

Ik ben blij dat je dit hier neerzet, er kunnen niet genoeg mensen op de hoogte zijn...

Enne geweldig die positieve verandering! :)
"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#67 Geplaatst 08 september 2010 - 20:58

Maya zei:

Ik dacht eerst dat ikzelf het was, maar mijn vriend zegt het nu ook. Maya blinkt niet alleen meer, ze verliest ook praktisch geen haar meer (daarvoor was het een echte haarbal - al had ze zelf nooit haarballen).

Voor school heb ik afgelopen semester moeten opzoeken wat er allemaal in diervoeding mag verwerkt worden.... Een paar voorbeelden:
- voormalige voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong die niet langer voor menselijke consumptie bestemd zijn, om commerciële redenen of ten gevolge van gebreken bij de productie of bij de verpakking
- gesloten trauma
- broeiwaterlongen (longen verschroeid door de waterbak waarin varkens gedompeld worden - zeer vaak erg vuil broeiwater)

Hoezo vers is beter? ;)

Heb je deze al eens gelezen? Food Pets Die For; a Book Excerpt

Wat er precies van waar is? Don't know, maar waar rook is, is vuur denk ik dan ;)

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#68 Geplaatst 08 september 2010 - 20:59

Ja, ik heb het boek ook, zeker aardig om eens te lezen.
"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#69 Geplaatst 08 september 2010 - 21:05

Ik heb ook voor de eerste keer Carnibest gegeven en ze vonden het hier van de eerste keer lekker! :thumb:
Wat geef ik aan mijn katten:
Er staat altijd droogvoer Hill's, s'avonds natvoer Almo nature/Hill's/Porta21/Schesir of Carnibest zo hebben ze hier heel veel afwisseling

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#70 Geplaatst 08 september 2010 - 21:08

Solotje zei:

Ik heb ook voor de eerste keer Carnibest gegeven en ze vonden het hier van de eerste keer lekker! :thumb: [/COLOR][/SIZE][/FONT]

Super Anja! Brave poeskes  ;)

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#71 Geplaatst 08 september 2010 - 21:16

Smitten Kitten zei:

Super Anja! Brave poeskes ;)

:LOL: Je had ze moeten zien, ik legde die hard bevroren worst op de keuken, liet die eventjes alleen liggen, ik kwam terug en ze zaten bijna allemaal aan die bevroren worst te likken :ha , gelukkig bleven ze niet plakken met hun tong :lachen: en Haïsy had haar nagels er al in gezet. :lachen:

Guest_Maya_*
Guest_Maya_*

#72 Geplaatst 09 september 2010 - 12:09

Ja het is echt ongelooflijk wat er in die petfoodindustrie speelt... Dierenartsen hebben er ook echt geen weet van. Zelfs op de faculteit kent bijna geen enkele dierenarts barf... Dat ze het niet aanprijzen tot daar aan toe, maar ik vind het wel fijn als ze het tenminste kénnen. Het zou een grote aanwinst zijn als wat meer dierenartsen echt moeite deden om constructief mee te denken over rauwvoer. Maar ik heb er al discussies over gevoerd met mensen van de afdeling diervoeding, en ze zijn radicaal, radicaal tegen. Ook in de lessen mogen we dat horen...

Gisteren was mijn zusje alles aan het versnijden voor de hond en er waren ook kwarteltjes voor Maya. Dus van vanalles een proevertje gezet maar dat was niet zo'n groot succes. 's Nachts heeft ze wel alles opgegeten, waaronder ook een kwartelvleugeltje, maar het kwartelpootje moest ze niet hebben :louche:
Vandaag ligt haaksbarf paard/kip te ontdooien in de frigo. Krijg steeds meer zin in zelf samenstellen. Na de examens (morgenavond dus :x ) maar eens het menu'tje uitwerken. Handig dat ik zoveel kan stelen van de hond. Zit aan een diversiteit van 9 diersoorten excl knaagdieren (nog een 7-tal) en vis (sardien en zalm). Het is wel afwachten hoeveel ze ervan lust want na een enthousiaste start wordt ze toch iets kieskeuriger ;) 't Wordt nog lastig hihi.

Solotje, dat is inderdaad veel afwisseling! :) Hihi ze waren wel erg enthousiast!

Guest_Maya_*
Guest_Maya_*

#73 Geplaatst 10 september 2010 - 18:04

Nieuwe ontwikkelingen bij Maya :x

Ik was een beetje wanhopig aan het worden omdat de haaksbarf paard/kip niet wou, maar liet het wel liggen in haar bordje. Ze had er al gisteren, vannacht en vandaag niet van willen eten (wel haaksbarf kip die ernaast lag). Beetje verslagen gooide ik dus de rest van de schijf die lag te ontdooien in de vuilnisbak. Nog geen minuut later begon madam tóch aan haar paard/kip :wall:

Maargoed, ze eet dus paard/kip! :LOL:

Volgend levensgroot obstakel: eendagskuiken. Met haar! *zoekt smiley die al gillend wegrent* Maar wat is dat interessant!! Alleen, het beest mag natuurlijk niet in de bench blijven, dat moet de kamer rond! En de bench toedoen vindt ze nog even eng.
Maareh jippie!!!!!!!
Ik hoor gekraak!!!
Ze is d'r eendagskuiken met haar en al aan 't opvreten!!!! (nouja, de pootjes toch al) :dancer:

Ik ben een gelukkig mens :love3:

Edit: nja, ze is gestopt bij de pootjes. Maar ze zit er wel naar te loeren :x

Bewerkt door Maya, 10 september 2010 - 18:07.

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#74 Geplaatst 10 september 2010 - 18:15

Maya zei:

- gesloten trauma

Hoezo vers is beter? ;)

OH MY!!
Pff, als ik en mn vriend alleen gaan wonen wordt het toch ook vers hoor!!! Hoe hard toesje het wel niet lust en eventuele kittens gaan meteen op rauwvoer!

Geplaatste afbeelding

Guest_papaver_*
Guest_papaver_*

#75 Geplaatst 14 september 2010 - 16:20

Kan je ook gewoon je kat af en toe trakteren op wat stukje rauwvoer als extraatje zonder helemaal te moeten overschakelen? Ik bedoel dan een kippenboutje of -hartje of een stukje lever van kip of lam één of twee keer per week. En waar kan je die Carnibest kopen? Kan je gewoon een stukje van de worst snijden en de overschot weer in de vriezer leggen?

Hoeveel mag je dan geven bovenop de dagelijkse portie RC brokjes?

Dit alles lijkt me veel gezonder dan af en toe wat tonijn of almo of natvoer te geven als extra hapje.