Spring naar inhoud

- - - - -

Rauw voer: wat kun je geven/wat is wat?

• Log in om te reageren
367 reacties op dit onderwerp
Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#91 Geplaatst 14 september 2010 - 20:29

Muis, kwartel, konijn, kalkoen is te proberen, lamshart gemalen lamsribjes.

Ester is er meer in thuis een menu samen te stellen, ik ben leek ;)

sjintoo
sjintoo
  • 487 berichten
  • 2 katten

#92 Geplaatst 14 september 2010 - 20:31

gemalen lamsribjes.  Waar vind je dat ergens?  Gewoon vragen bij de slager?

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#93 Geplaatst 14 september 2010 - 20:32

sjintoo zei:

zit er in cottage cheese dan zoveel zout? ER staat niet op de pot hoeveel zout er juist in zit. Ben net eens gaan kijken.

Maar wat zouden jullie haar dan als menu geven? Gelet op het feit dat ze geen rundsvlees en kippenvlees mag hebben? Dan kunnen we dat hier mss eens uitproberen.

Hoelang geef je dit menu al? Zoals Marianna zegt kom je kat inderdaad orgaan en bot tekort. Vooral dat laatste is funest voor een kat. Als een kat geen calcium binnen krijgt gaat je kat calcium uit haar eigen botten ontrekken om tóch zichzelf te kunnen voorzien van calcium. Daardoor krijg je dus botontkalking met alle gevolgen van dien...
Bovendien zitten er veel te weinig voedingsstoffen in hetgeen wat je geeft, ook omdat alles gekookt wordt.

Hoe weet je trouwens dat jouw kat allergisch is voor rund en kip?
Mijn hond, die bij mijn moeder woont, was toen ze brokken kreeg volgens de dierenarts allergisch voor kip. Verse rauwe kip kan ze echter wel prima hebben.

Als je me de leeftijd en het gewicht van je kat geeft wil ik best een menu voor je maken. (wel morgen want ik ga zo afsluiten ;) )

"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

sjintoo
sjintoo
  • 487 berichten
  • 2 katten

#94 Geplaatst 14 september 2010 - 20:38

we hebben ze al kip en rundsvlees proberen te geven. DAarop begint ze dus enorm te braken. We hebben het haar dus idd wel gekookt gegeven, mss kan ze er rauw wel tegen?

Ze krijgt dit menu sinds november vorig jaar.  Toen is de allergie vastgesteld.  Sindsdien is ze er wel een pak op vooruit gegaan.  1kg bijgekomen (die was ze kwijtgeraakt door al dat braken) en haar vacht ziet er super uit.

Tabi is nu net 3 jaar oud geworden en weegt 4,100 kg

Alvast heel erg bedankt!

Bewerkt door sjintoo, 14 september 2010 - 20:40.

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#95 Geplaatst 14 september 2010 - 22:47

Wij zijn vandaag gestart met rauw te voeren en het was eeerm niet bepaald een succes :louche: en dat is nog licht uitgedrukt. Ik had echt zoiets van "pffrt opgetutte salonkatten!!" Het zijn echt paradebeestjes en ze leken zo te kijken naar mij van "ja ok dat stukje vlees mag wel, maar voor mij à point aub" :lachen:

Yumi heeft dan toch een mini poging gewaagd met nog een minisculer stukje rundsvlees dan mini-mini, maar uiteindelijk trok ze er toch ook haar neus voor op. Heb ik 1 van de tips toegepast die hier in dit topic terug te vinden waren en dat was gewoon wat gekookt water erover laten lopen. Plots had het al veel meer succes, bij eentje dan toch. Yumi heeft haar inimini stukje opgegeten, de andere wouden het nog steeds niet... O:)

Dan heb ik terug een even mini stukje gekookt en toen was MM ook fan :thumb: en die bleef fan, want die boefkont heeft alles in haar eentje opgesmikkeld en ik weet niet wat jullie verstaan onder "vieze poezen", maar ik denk dat MM dan toch mag gecategoriseerd worden onder "smeerpoes", want die is naar overal getrokken met een mini stukje licht gekookt vlees, onder de tafel, aan Simon zijn bureau, op de krabpaal, ... :louche:

Toen ik merkte dat zij het maar al te graag lustte, heb ik onze flinke vent opgenomen en aan een brokje gezet en hij heeft denk ik wel een 10-tal min aan zo'n even mini stukje zitten knagen en knabbelen. Hij dacht echt dat het direct in 2 ging breken zoals bij een brokje :ha en telkens liet hij het terug vallen van zodra hij het in zijn muil nam. In 1e plaats willen we deels overschakelen op dit soort voeding omwille van zijn bijtgrage manieren. Het deed me echt plezier om hem zo lang te zien knagen, maar hij heeft het absoluut nog niet door :x Na dat ene stukje had hij er al genoeg van, dat kostte al meer dan genoeg moeite moet hij gedacht hebben.

Mystic is absoluut geen fan, maar dat is wel parademadammetje 1e klasse, ik denk dat ik daar nog heeeeeeel veel geduld ga moeten mee hebben en met de andere ook trouwens, want uiteindelijk trekken ze toch mooi hun neus op voor rauw-rauw, maar ik heb geduld. Avond 1 zit er al op :oops:

Bewerkt door Spanishke, 14 september 2010 - 22:50.

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Guest_Maya_*
Guest_Maya_*

#96 Geplaatst 15 september 2010 - 11:41

Hihi Spanishke, wat een eet-perikelen daar he :)
Hier gaat het ook met ups en downs, sommige dingen (eendagskuikens, struisvogelvlees) gaat er meteen in, andere dingen zit ze enorm mee te miepen. Merk wel dat het veel vlotter gaat omdat ik gewoon de brokjes heb weggenomen (maar je weet wrs dat een kat niet mag vasten, he), en het helpt dat ik hier al vanalles voor de hond liggen heb, zodat ik haar vanalles kan aanbieden. Makkelijk is het zeker niet ;)

sjintoo ik zei ook al van struis en paard te proberen he ;) ik zou een compleet rauw menu'tje maken en dan merk je vanzelf wel hoe ze het erop doet. Die diëten die de dierenartsen maken zijn niet slecht, maar ontzettend omslachtig en vaak ook erg duur. Ik denk dat het veel zou schelen voor je gemak en voor de kwaliteit van het eten als je een rauw menu'tje probeerde :) je ziet maar wat je ziet zitten he ;)

sjintoo
sjintoo
  • 487 berichten
  • 2 katten

#97 Geplaatst 15 september 2010 - 11:55

Kimberly: ik ben nu aan't wachten op het menu dat Esther gaat samenstellen, en dan gaan we dat zeker eens uitproberen.

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#98 Geplaatst 16 september 2010 - 13:24

sjintoo zei:

Kimberly: ik ben nu aan't wachten op het menu dat Esther gaat samenstellen, en dan gaan we dat zeker eens uitproberen.

Stel je kitten weegt ongeveer een kilo, omdat het een kitten is voer je tussen de 5-10%. Ik ga uit van 7% en dan is het belangrijk om goed in de gaten te houden of het kitten goed aankomt en mooi op gewicht blijft. Het blijft maar een richtlijn en naar je eigen kat kijken is het belangrijkste.

1 : 100 x 7% = 70 gram per dag

70 gram x 7 = 490 gram per week

4% lever = 20 gram lever per week
4% nier = 20 gram nier per week
10% hart = 50 gram hart per week
35% vleesbot = 172 gram vleesbot per week
48% spiervlees = 235 gram spiervlees per week

MA: 50 gram vleesbot + 20 gram lever
DI: 70 gram spiervlees
WO: 50 gram spiervlees + 20 gram vleesbot
DO: 50 gram vleesbot + 20 gram nier
VRIJ: 35 gram spiervlees + 35 gram vleesbot
ZA: 50 gram hart + 20 gram vleesbot
ZO: 70 gram spiervlees

Je zou het bijv. zo kunnen invullen, een kwartel is min of meer compleet en dus gemakkelijker om te geven dan steeds kleine hoeveelheden:

MA: 50 gram kippennekken + 20 gram lever
DI: 70 gram kalkoenfilet
WO: 1/3 van een hele kwartel (kun je zonder veren voeren hoor)
DO: 50 gram eendennekken + 20 gram nier
VRIJ: 50 gram lamshart + 35 gram konijnkarkas
ZA: 1/3 van een hele kwartel (kun je zonder veren voeren hoor)
ZO: 70 gram rundsvlees

Alleen nekken is niet voldoende als bot, dit bestaan namelijk voornamelijk uit kraakbeen en dan kom je in de problemen met je bot gehalte. Ik zou eens in de week bijv. de helft van het spiervleesgehalte op dinsdag vervangen voor vette vis.
Als ik weet aan welke spullen je kunt komen dan wil ik het menu voor je aanpassen met de dingen waar je aan kunt komen.
Mocht je hele prooitjes zien zitten (muizen bijv) dan is het ook gemakkelijk rekenen. Die zijn compleet en stel je voert 1 dag in de week muizen, dan hoef je de percentages maar over 6 dagen te rekenen. Het is belangrijk om qua vleessoorten goed te variëren: minimaal 4 diersoorten en vis niet meegerekend!

"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

Guest_papaver_*
Guest_papaver_*

#99 Geplaatst 16 september 2010 - 14:35

Ik heb ons Roosje al een paar keer een stukje runderstaart aangeboden maar meer dan er even aan ruiken doet ze nog niet. :catnoknow

Marina
Marina
  • 15.750 berichten
  • 6 katten

#100 Geplaatst 23 september 2010 - 13:07

mag je ook een kippenkop geven, Enigma is er al met één gaan lopen :oops: .
Ik had kippennekken besteld, maar er zitten ook veel koppen tussen.
Wel wat vies om te zien :oops:
Geplaatste afbeelding

brithany
brithany
  • 7.775 berichten
  • 7 katten

#101 Geplaatst 23 september 2010 - 19:07

Zouden we vandaag beginnen met het rauw voeren, gisteren winkels gebeld en ja konden vndaag haaks barf halen daar, ik blij, komen we daar aan en wij het gekocht, maar ik heb een tik en kijk altijd alles na op data, zag ik dat het over de data was, grrrr wij weer terugbracht en ongedane zaken naar huis.

Inmiddels haaksbarf besteld bij een ander en dat is woensdag binnen, en als het goed is morgen de cb binnen dus kunnen we dan toch morgen eindelijk beginnen.

Verder kwam ik ook nog Bandit tegen, en ik zou graag willen weten of dit produkt ook goed is?
Geplaatste afbeelding

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#102 Geplaatst 23 september 2010 - 20:15

Marina zei:

mag je ook een kippenkop geven, Enigma is er al met één gaan lopen :oops: .
Ik had kippennekken besteld, maar er zitten ook veel koppen tussen.
Wel wat vies om te zien :oops:

Yep mogen ze hebben, vogels eten ze in de natuur ook met kop en al ;)

Marina
Marina
  • 15.750 berichten
  • 6 katten

#103 Geplaatst 23 september 2010 - 22:13

Sihirci zei:

Yep mogen ze hebben, vogels eten ze in de natuur ook met kop en al ;)

ah, gelukkig maar, intussen heeft ze al 2 koppen opgegeten met hulp van de kittens ;)
Geplaatste afbeelding

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#104 Geplaatst 23 september 2010 - 22:22

Marina zei:

ah, gelukkig maar, intussen heeft ze al 2 koppen opgegeten met hulp van de kittens ;)

Wauw die weten ermee om te gaan :d :d :d

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#105 Geplaatst 25 september 2010 - 18:10

brithany zei:

Verder kwam ik ook nog Bandit tegen, en ik zou graag willen weten of dit produkt ook goed is?

Hier hebben ze ook een tijdje bandit gegeten. En dat viel ook in de smaak, maar ik ben op CB overgeschakeld omdat ik daar minder ver voor moet rijden.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag