Spring naar inhoud

- - - - -

hoe schoonmaken

• Log in om te reageren
67 reacties op dit onderwerp
tijgertje75
tijgertje75
  • 3.231 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 01 september 2010 - 08:28

ik heb gehoord dat je dekentjes beter niet met javel kan schoonmaken, omdat poezen van javel houden en daar dan op gaan plassen, klopt dat? met wat poetsen jullie bvb benches als ze goed schoon moeten zijn?

YvVanRoyen
YvVanRoyen
  • 5.666 berichten

#2 Geplaatst 01 september 2010 - 08:31

Toch veel zeepsop gebruiken en een geutje dettol (niet te veel uiteraard, want je krijgt hier zo dadelijk de reactie dat dettol (puur) giftig is voor katten. LOL.)  
Dekentjes gewoon in de wasmachine !
Er is hier een topic over stoomreiniger : lijkt ons een zeer goed hulpmiddel om snel en krachtig te reinigen. Staat hier op het verlanglijstje ... :heart:

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 01 september 2010 - 09:29

Geen javel, gaan ze inderdaad op plassen.
Afwasbare spullen gewoon met dettol (verdund) en goed afdrogen.
Wasbare spullen liefst op een hoge temperatuur in de wasmachine.

tijgertje75
tijgertje75
  • 3.231 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 01 september 2010 - 12:25

oh tof, heb net de dekentjes van die zieke kittens in de wasmachine gegooid samen met een hele bus javel, dat was dus geen goed idee :ha :ha

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 01 september 2010 - 16:50

tijgertje75 zei:

oh tof, heb net de dekentjes van die zieke kittens in de wasmachine gegooid samen met een hele bus javel, dat was dus geen goed idee :ha :ha

Je doet beter wat dettol in de machine :) .
Nu zou ik het zo laten, want sommige poezen plassen niet op javel.
Je zal het snel genoeg zien neem ik aan :x .

sisi
sisi
  • 6.766 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 01 september 2010 - 17:57

Ze raden aan (zeker voor kittens die graag de geur van moeder of geur die in de dekens zit hebben) om een vers dekentje eerst onder het vuile deken te leggen.
Zo kan de geur van het vuile deken beetje doordringen op het verse.
Ik was ze ook gewoon in de wasmachine
Ontsmetten deed ik ook met beetje dettol maar nu doe ik dat met neo-sabenyl
(daar ontsmetten ze ook de instrumenten mee in de operatiekamer,...)
Mijn DA raadt dat ook aan om bvb poot van hond of poes te ontsmetten bij wondje.
Aanlengen met water natuurlijk!

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#7 Geplaatst 01 september 2010 - 18:05

Wassen met gewoon wasmiddel op een zo hoog mogelijke temperatuur en eventueel nog eens nawassen op de laagste temperatuur is voldoende om ziektekiemen te vernietigen.

Chloor (javel) is erg slecht voor gezondheid en millieu, in de thuiszorg en schoonmaakbranche mag er al jaren niet meer mee gewerkt worden (ik werk in de thuiszorg en een vriendin beheert een schoonmaakbedrijf) ;)

Guest_sandra25_*
Guest_sandra25_*

#8 Geplaatst 01 september 2010 - 18:08

Ik was de spullen van mijn niet zieke kater gewoon met normaal waspoeder en wasverzachter en zijn afwasbare spullen gewoon met ajax O:)

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#9 Geplaatst 01 september 2010 - 18:17

sandra25 zei:

Ik was de spullen van mijn niet zieke kater gewoon met normaal waspoeder en wasverzachter en zijn afwasbare spullen gewoon met ajax O:)

Besmette afwasbare sullen moeten volgens de arbo in de thuiszorg eerst met koud water worden afgenomen van beneden naar boven en daarna gesopt met een sopje van warm water met allesreiniger

Wasverzachter gebruik ik nooit omdat de vezel van binnenuit wordt opgeblazen en wasverzachter erge allergieverschijnselen kan veroorzaken.

brithany
brithany
  • 7.775 berichten
  • 7 katten

#10 Geplaatst 01 september 2010 - 18:23

Ik was alles met gewoon wasmidel, en schoonmaken in huis , eerst met een schoonmaak middel en daarna met detol na, de vloer dan alleen met detol na hee , niet alles haha..

Bewerkt door brithany, 01 september 2010 - 18:24.

Geplaatste afbeelding

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
  • 6 katten

#11 Geplaatst 01 september 2010 - 18:30

Voor besmette spullen is idd neo-sabenyl goed geschikt. Heb je met giardia of iets dergelijks te maken, dan is HAC ook erg geschikt (ook voor de kattenbakken een aanrader). Dat mag overigens ook gebruikt worden voor huidverzorging, net als neo-sabenyl. Voor schimmel (ringworm) is javel dan weer wel geschikt, maar er zijn ook specifieke producten op de markt die minder schadelijk zijn.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#12 Geplaatst 01 september 2010 - 18:34

jopperke zei:

Voor besmette spullen is idd neo-sabenyl goed geschikt. Heb je met giardia of iets dergelijks te maken, dan is HAC ook erg geschikt (ook voor de kattenbakken een aanrader). Dat mag overigens ook gebruikt worden voor huidverzorging, net als neo-sabenyl. Voor schimmel (ringworm) is javel dan weer wel geschikt, maar er zijn ook specifieke producten op de markt die minder schadelijk zijn.

Bedoel je huidverzorging voor katten of mensen? Dettol is voor mensen prima maar giftig voor katten (tenzij de werkzame stof een andere zou zijn dan dertig jaar geleden ;) ) Ik ben nogal huiverig met middelen voor de katten in te zetten (misschien wel heel onterecht). Om te ontsmetten vind ik persoonlijk de stoomreiniger met minimaal 4 bar en 140 graden celcius een aanrader.

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
  • 6 katten

#13 Geplaatst 01 september 2010 - 18:43

Huidverzorging voor beide, maar ik had het over de HAC en Neo-sabenyl, niet over dettol, want dat is niet alleen giftig, maar daar krijg je gewoon chemische brandwonden van! Maar HAC en neo-sabenyl, daar heb ik goede ervaringen mee. HAC gebruik ik enkel voor de kattenbakken en omgeving, neo-sabenyl ook voor ontsmetting van wondjes. Stoom lijkt mij idd ook het meest efficiƫnt, maar daar durf ik de verblijven niet mee doen, want de katten zitten er ook nog natuurlijk. En ik wil zo'n nieuwsgierige curieuzeneus geen brandwonden bezorgen. :o

Flashemieke
Flashemieke
  • 2.039 berichten
  • 11 katten

#14 Geplaatst 01 september 2010 - 18:56

ik gebruik hier steeds hibiscrub, vind dit zalig ruiken

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#15 Geplaatst 01 september 2010 - 18:58

jopperke zei:

Huidverzorging voor beide, maar ik had het over de HAC en Neo-sabenyl, niet over dettol, want dat is niet alleen giftig, maar daar krijg je gewoon chemische brandwonden van! Maar HAC en neo-sabenyl, daar heb ik goede ervaringen mee. HAC gebruik ik enkel voor de kattenbakken en omgeving, neo-sabenyl ook voor ontsmetting van wondjes. Stoom lijkt mij idd ook het meest efficiƫnt, maar daar durf ik de verblijven niet mee doen, want de katten zitten er ook nog natuurlijk. En ik wil zo'n nieuwsgierige curieuzeneus geen brandwonden bezorgen. :o

Klopt je had het niet over Dettol (had ik kort geleden nog een ferme discussie over met een dierenarts en ben daar nog ontzet over ;)

Beide middelen die jij noemt ken ik nog niet, zijn die vrij verkrijgbaar? Morgen toch eens zoeken bij de groothandel ;)

Sinds ik in 1995 mijn eerste stoomreiniger kocht ben ik helemaal idolaat van stoom. Als je er een hebt kan ik aanraden die ook voor de verblijven te gebruiken. Mijn katten vinden het geluid drie maal nix en gaan uit vrije wil graag aan de kant zodat verbranding niet gevreesd hoeft te worden.

Extra voordeel... Sinds de stoomreiniger heb ik huis en omgeving niet meer met chemische middelen tegen plaagdieren behandeld en de katten die niet vrij buiten komen (wel in de ren waar vreemde katten wel eens langskomen) sinds 2004 toen ik twee buiten geboren kittens opving (en hield) geen bestrijdingsmiddel tegen vlooien, luizen en ander ongenoegen meer nodig hadden.