Spring naar inhoud

- - - - -

gewicht kittens enzo

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
borduurpoes
borduurpoes
  • 125 berichten

#1 Geplaatst 01 september 2010 - 09:53

hallo
ben hier terug, want ben eigenlijk ongerust omdat moederpoes hele tijd kittens weg sleept, vraag me af waarom ze dat blijft doen? ze wil persé bij ons slapen onder de lakens (deed ze vroeger soms een paar minuutjes en kroop er dan vanonder) maar met kittens is dat levensgevaarlijk, want als ik me per ongeluk draai en er zit eentje onder, mag er niet aan denken..had geprobeerd om haar bakje boven te zetten bij ons op de kamer 's nachts, maar sleept jongen op bed, dan weer beneden gezet en vanaf iemand opstaat staat zij al klaar aan de deur met kitten in haar muil om het direct naar boven te slepen, sleept ook hele living en keuken rond met kitten en vind dit niet normaal meer... doen ze soms wel een keer, maar blijven dan toch rustig liggen, maar is anders nu
en ik heb indruk dat kittens niet genoeg drinken, willen precies beiden uit dezelfde tepel drinken en komen niet veel aan... en eentje 'kriept' nogal veel, vind ik niet normaal, denk dat het constant honger heeft...kan dat?
wogen 98gr en 101 gr bij geboorte, gisteren was het 4de dagen wegen nu 106 en 110 gram, als je kijkt naar gewichtschema, is dat veel te weinig, want zouden rond de 130 gram moeten wegen... moet ik melk bijgeven of wat kan ik doen?

Bewerkt door borduurpoes, 01 september 2010 - 09:54.

YvVanRoyen
YvVanRoyen
  • 5.666 berichten

#2 Geplaatst 01 september 2010 - 10:15

Het zou kunnen dat die mama-poes niet genoeg melk geeft. Kijk eens naar de tepels, als je er op duwt zou er melk moeten uitkomen.
Bijvoeren lijkt aangewezen. Je kan in de dierenwinkel Kitty Milk van Beaphar halen (of een ander merk maakt niet uit, als het maar kitten melk is) en een paar pap-flesjes. Het principe van baby-voeding. Poeder in water oplossen, opwarmen, bijvoeren. Zeker als je ziet dat ze nog honger hebben.
Mama-poes komt waarschijnlijk jouw hulp vragen. Laat haar wel ook verder zogen. Misschien komt de productie wel meer op gang. Ze krijgen via moedermelk ook extra anti-stoffen.
(vooral eerste twee dagen) Als je de kittens moet grootbrengen op alleen maar de fles is het zeer intensief werk, om de paar uur eten geven, ... Bijvoeren helpt de mama en de kittens.
Is trouwens erg leuk om te doen. Dan wordt jij de grote-mama-poes ... veel succes.
Heb je nog twijfels of voel je je onzeker, raadpleeg dan even een DA. :heart:

borduurpoes
borduurpoes
  • 125 berichten

#3 Geplaatst 01 september 2010 - 15:16

heb dierenarts gebeld en komt straks

eve
eve
  • 1.368 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 01 september 2010 - 15:33

:geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding

Randa
Randa
  • 6.205 berichten
  • 7 katten

#5 Geplaatst 01 september 2010 - 16:23

Loesje die wou ook altijd in bed liggen met de kittens, ik heb een vrij stevig mandje in bed geplaatst zodat ik er niet kon op gaan liggen als ik mij draaide. Dit is telkens heel goed gegaan.  Zo rond de 4 weken wou ze wel naar beneden met de kittens.

Je kan ook altijd bijvoederen met verse geitenmelk
Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie

borduurpoes
borduurpoes
  • 125 berichten

#6 Geplaatst 01 september 2010 - 18:43

Hei,
dierenarts hier geweest, stitch heeft 3 prikken gehad, morgen en overmorgen nog ene, ook supplement en pilletjes tegen baarmoederonsteking. ze heeft ook te weinig melk en moet kittens bijvoeden, hopelijk wordt ze dan rustiger doordat kittens hun buikje kunnen vullen en zo ook rustiger worden... zijn 1 en 2 gram verzwaard sedert gisteren.... mag moed niet opgeven, weet ik wel, maar je zou voor minder ...pffffffff

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#7 Geplaatst 01 september 2010 - 18:49

Naast bijvoeden kan mams rustiger worden als ze een verduisterde plek heeft waar ze met de kitjes ligt. Een chipsdoos waar een opening inzit waar mans in en uit kan maar verder donker is voldoet heel goed. Alleen nooit een bananendoos gebruiken omdat daarin restanten gif kunnen zitten. Deken over een bench is uiteraard ook prima.

Guest_DAmbiorix_*
Guest_DAmbiorix_*

#8 Geplaatst 01 september 2010 - 18:57

volhouden grote mama poes !!!! :duim:

Guest_nathalinde_*
Guest_nathalinde_*

#9 Geplaatst 01 september 2010 - 20:27

Als mams onrustig is geef je haar best een donker hoekje in een stille kamer waar ze in alle rust voor haar kleintjes kan zorgen.
Blijft ze onrustig, dan is er meestal of iets mis met haar of met één van de kleintjes.
Bijvoeden is oké, maar zorg er wel voor dat de kleintjes ook nog genoeg bij haar zuigen want dat houdt de melkproduktie op gang.
Ik zou voorstellen om eerst 3 keer per dag bij te voeden en 's nachts niet.
Controleer de gewichten van de kleintjes en kijk of ze genoeg aankomen. Is dat zo dan hou je dat schema aan. Komen ze nog steeds niet goed aan dan een voeding extra bijgeven en dat per dag bekijken tot ze genoeg aankomen.
Let er ook voor op bij het geven van spuiten voor de melkproduktie dat ze niet teveel melk begint te produceren en daardoor schijven krijgt.
Door die schijven kunnen de kittens weer niet goed drinken en kan poeslief borstontstekingen krijgen. Dan ben je helemaal naar af.

Guest_patricia_*
Guest_patricia_*

#10 Geplaatst 02 september 2010 - 21:59

hoi, ik lees het pas net allemaal.
je hebt al heel wat goede adviezen gehad...
zeker betrefd de voeding. betrefd het slepen zal ik zorgen dat niet ver kan met dr kittens.... dus opsluiten in een bepaalde kamer ofzo? dit doe ik namelijk ook met mijn poes die soms ineens de neiging heeft om te gaan slepen. :)

borduurpoes
borduurpoes
  • 125 berichten

#11 Geplaatst 08 september 2010 - 16:47

ik wil jullie nog ff meedelen dat alles goed gaat momenteel met de kittens! ze drinken melk van mij en van moederpoes, ik geef hen 4 keer melk per dag 's morgens, 's middags rond 5u en nog een keer voor ik ga slapen, dus zou ik dat mss beter verminderen en de uren meer spreiden.. bedankt voor alle hulp, want was toch ff in paniek !! moederpoes sleept haar kittens bijna niet meer weg, af en toe probeert ze nog eens om hen in ons bed te stoppen... maar poes is wel weer krols.... is dat normaal?

Bewerkt door borduurpoes, 08 september 2010 - 16:48.