Spring naar inhoud

- - - - -

Wanneer sphynx kater kastreren?

• Log in om te reageren
5 reacties op dit onderwerp
Guest_sstas_*
Guest_sstas_*

#1 Geplaatst 01 september 2010 - 15:56

Hallo iedereen.

Ik heb 2 sphynxkittens van 5 maanden oud. Het is een kater en een poes uit hetzelfde nestje: broer en zus dus.
Ik ga het katertje uiteraard laten kastreren, maar ik vroeg me af of dat voor sphynxen ook op 6 maanden moet gebeuren zoals bij andere katten en of dat meer risico's inhoudt bij zo'n kale beestjes?

Dank u voor de info.

Groetjes,
Sara

Guest_chriske_*
Guest_chriske_*

#2 Geplaatst 02 september 2010 - 22:52

Jafar is gecastreerd op 6 maand zonder problemen , hij is nu 8jr oud

Chriske :catwalk2

YvVanRoyen
YvVanRoyen
  • 5.666 berichten

#3 Geplaatst 02 september 2010 - 23:00

broer en zus goed in het oog houden. Als je ziet dat hij kuren krijgt of zij krols staat, zo snel mogelijk ingrijpen. Een kattin van 5 maanden kan al in verwachting geraken (zie diverse voorbeelden op KS)
Ga je haar dan niet laten steriliseren ? Als zij krols gaat lopen is het zo zielig. Maar dat ga je gauw genoeg ondervinden...
Meer risico ? Of misschien juist doordat er geen vuil in de haren kan blijven plakken, minder risico ?
Zou het echt niet weten. In onze buurt heeft iemand 2 naaktkatten, beide geholpen, geen probleem.
Misschien toch eens navragen bij DA of bij de cattery waar je de beestjes kocht !
Veel succes ! :heart:

boeleke
boeleke
  • 85 berichten

#4 Geplaatst 11 september 2010 - 18:01

Hallo,

Het houdt niet meer risico in bij sphynxen! Onze kittens worden op 10 @ 11 weken gecastreerd en gesterliseerd....

Let zeker op met broer en zus, want ze kunnen al dekken op deze leeftijd hoor!!!

Dus ik zou per direct een afspraak maken ......niet wachten op de "oeps".

Als je nog verdere vragen of info nodig hebt mag je me altijd mailen: info@catterydelphi.be

Succes met de twee!!!
Geplaatste afbeeldingA positive CATTITUDE rules the day!!!

Guest_sstas_*
Guest_sstas_*

#5 Geplaatst 13 september 2010 - 23:54

Ik heb een afspraak gemaakt bij de dierenarts. Binnen 2 weken is't zover. Met meer risico's inhouden, bedoel ik vooral de narcose. Ik heb op het internet gelezen dat sphynxen sneller afkoelen onder narcose dan harige katten en dat extra voorzichtigheid noodzakelijk is, zoals minder narcoticum gebruiken en de kat warm houden na de ingreep. En ik maak mij daar wat zorgen over. Wat is jullie ervaring hiermee? Klopt dit of laat ik me schrik aanjagen voor niks.

boeleke
boeleke
  • 85 berichten

#6 Geplaatst 24 september 2010 - 22:48

Heykes,

Hier nog nooit problemen gehad met de narcose, onze dierenarts doet onze sphynxjes altijd op een verwarmd dekentje en met een warmtelamp na de narcose. Ik denk dat de meeste dierenartsen dit doen.

Het is wel zo dat de DA goed moet uitkijken met de narcose als het gaat om een kat die HCM heeft.
Geplaatste afbeeldingA positive CATTITUDE rules the day!!!