Spring naar inhoud

- - - - -

Gezwel met vocht in bij kitten van 5 weken oud

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 02 september 2010 - 11:14

Deze vraag stel ik in belang van een poesje van een collega die ze heeft overgenomen van een andere collega. Het kitten is ocharme maar 5 weken oud en heeft een gezwel aan haar buikje. Ze zegt dat het duidelijk voelbaar is dat er vocht in zit. Deze avond gaat ze de dierenarts zowiezo laten langskomen, maar ik wou alvast deze vraag hier toch even stellen.Ik weet dat het kitten VEEL te jong is, het is echt schandalig, die collega met kittens zit bovendien ook nog eens naast mij, maar dat is echt zo een typisch geval die te gierig is om zijn poes te laten steriliseren en dus liever gewoon gratis kittens weggeeft die helemaal niet in orde zijn. Die andere collega ligt me echter veel meer aan het hart en wil ik graag goed informeren.
Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
  • 6 katten

#2 Geplaatst 02 september 2010 - 11:20

Het zou wel eens een abces kunnen zijn, maar kan evengoed om een navelbreukje gaan. De dierenarts zal uitsluitsel kunnen geven. Raad je collega ook aan om te proberen het kitten nog een flesje te geven, dan kan het toch nog zogen en zo aan die behoefte voldoen. Koffiemelk aangelengd met water is een optie, echte kittenmelk natuurlijk nog beter. Overigens is je collega strafbaar: kittens mogen ten vroegste met 7 weken de moeder verlaten, dat is wettelijk vastgelegd. Kan je hem misschien eens onder de neus wrijven ;) ...

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 02 september 2010 - 11:35

*Ik weet het hoor dat kittens pas vanaf 7 weken weg mogen, tegen mij moet je het niet zeggen, maar dat is echt tja... daar kun je niets tegen zeggen, hypocriet 1e klasse, collegialiteit=0, ...Die geeft er echt niets om wat ik zeg hoor, het enige waarvoor hij mij nodig heeft is mijn badge...Zij denkt ook eerder aan een navelbreuk of maagbreuk. Ik hoop echt dat het niet te ernstig is. Mocht ik deze collega anoniem kunnen aangeven, zou ik het direct doen. Hij verdient niets anders.
Geplaatste afbeelding

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
  • 6 katten

#4 Geplaatst 02 september 2010 - 11:41

Binnenkort, als die wet op castratie er (hopelijk) doorkomt... Maar je kan al wel melding doen bij het FOD, die 7 weken is nu al verplicht.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 02 september 2010 - 12:31

:geluk: :geluk: :geluk: , hopelijk is het niets ernstig en kan dit kleintje nog geholpen worden.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#6 Geplaatst 02 september 2010 - 12:41

Denk ook als eerste aan een naverlbreukje. Quibus en Ceylan zijn ook geboren met een navelbreukje, het ligt aan de grote of er een operatie nodig is.

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 02 september 2010 - 13:23

*Is het dan al merkbaar van bij de geboorte, want die collega doet natuurlijk of zijn neus bloedt... Als het inderdaad een navelbreukje is dan zal ik het hem wel eens goed doorsteken dat hij niet moet liegen over zulke dingen. Ik weet dat het erfelijk kan bepaald worden gedeeltelijk of ook kan zijn door onhandigheid van de mamapoes van bij de geboorte, maar vroeg me af of het ook al zichtbaar was van bij de geboorte dan. Wij dachten ook eens bij een kitten dat hij een navelbreuk had opgelopen, maar dat bleek helemaal niet het geval te zijn dus weet ik nu niet of het al zichtbaar is van bij de geboorte of niet.

Bewerkt door Spanishke, 02 september 2010 - 13:34.

Geplaatste afbeelding

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 03 september 2010 - 07:20

*Ze zei gisteren nog dat ze het ergste vreesde omdat ze het een grote bult vindt. Ze ging even afwachten wat de da te zeggen had en heb haar ook aangeraden om een warmtekussen of een dikke knuffelbeer naast haar te leggen zodanig dat ze toch nog een beetje dat moedergevoel heeft. Ze voedde al bij met een flesje, vast voer krijgt ze ook en is ze zot van, enkel korrels eet ze niet. Ze zei ook dat ze het erg vreemd vond dat die collega er zo snel mogelijk vanaf wou, maar als ik hoor hoe erg hij klaagde over het kapot krabben van zijn boxen, weet ik maar al te goed de reden... Ik noem het de oneindige nieuwsgierigheid en de onschuld van een kitten, een ander noemt het verwoesten en monsters...Ze zegt ook dat ze erg aanhankelijk is, maar denk dat dat komt door verlatingsangst omdat ze zo vroeg van bij de moeder is weggehaald.

Bewerkt door Spanishke, 03 september 2010 - 07:21.

Geplaatste afbeelding

Nashota
Nashota
  • 17.974 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 03 september 2010 - 07:34

Ach gossie arme baby, al zo vroeg bij mama weg, ik heb er wel geen verstand van :) maar toen ik het las dacht ik ook meteen aan een navelbreukje, ik duim dat het niet iets ernstigers is :thumb: :geluk:
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 03 september 2010 - 12:24

*DA zegt dat het maar een navelbreukje is en dat er niets moet aan gebeuren, tenzij ze er last van zou ondervinden. Mijn collega is enorm opgelucht, ik ben zelf wel blij eigenlijk dat het kitten al bij haar woont, ook al is ze zo vroeg van bij de mama weg. Ze zit in ieder geval nu bij mensen die van haar houden en haar de nodige zorgen geven.
Geplaatste afbeelding

YvVanRoyen
YvVanRoyen
  • 5.666 berichten

#11 Geplaatst 03 september 2010 - 12:53

yeah, jippie ! goed nieuws ! een navelbreukje is echt niet erg. Ken meerdere katten met een navelbuikje. Geeft bij sommige soms de indruk dat ze een beetje dik zijn ... die lieve schat zit op een goeie thuis en krijgt de nodige aandacht en verzorging. Dat is uiteindelijk het voornaamste.
En die ander collega : :censored: :censored: :censored: , zou ik eigenlijk wel eens een woordje mee willen wisselen :censored: :censored: :censored: onder 4 ogen :censored:

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#12 Geplaatst 03 september 2010 - 12:53

Arm kleintje :( , goed van je collega dat ze de zorgen overnemen, veel beterschap voor dat kleine dropje! :geluk: :hug:

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#13 Geplaatst 03 september 2010 - 13:01

Fijn dat nu bekend is dat het een navelbreukje is. Alleen als het een zo grote breuk is dat buikinhoud erin klem kan komen of zit is een hersteloperatie nodig.

Guest_katy_*
Guest_katy_*

#14 Geplaatst 03 september 2010 - 13:32

arm kleintje!

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
  • 6 katten

#15 Geplaatst 03 september 2010 - 20:08

Dat is alvast vrij goed nieuws! Wens haar veel succes met het kitten. Erg goed dat ze al een flesje geeft!