Spring naar inhoud

- - - - -

Signaal

• Log in om te reageren
29 reacties op dit onderwerp
ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.867 berichten
  • 13 katten

#16 Geplaatst 04 september 2010 - 21:11

wij niet
maar we gaan wel altijd nog eens langs. Bovendien is het vaak wel duidelijk in de loop van het gesprek dat we hebben.
Tot nu toe is dat eigenlijk altijd wel goed gegaan. Wat er ook mis is gegaan, dat niet ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#17 Geplaatst 04 september 2010 - 21:29

ginnie zei:

wij niet
maar we gaan wel altijd nog eens langs. Bovendien is het vaak wel duidelijk in de loop van het gesprek dat we hebben.
Tot nu toe is dat eigenlijk altijd wel goed gegaan. Wat er ook mis is gegaan, dat niet ;)

Klopt.
Meestal heb je snel door als ze bereid zijn te doen wat je vraagt of niet.

Kan natuurlijk ook mis gaan.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#18 Geplaatst 05 september 2010 - 01:27

nathalinde zei:

Aan de ene kant kan ik de reactie van de mensen begrijpen, maar aan de andere kant leren ze hun kinderen dat iets levends dat platgereden werd omdat ze zo onverantwoord waren hun kat buiten te laten lopen, zomaar hupsakee kan vervangen worden door een ander.

Wat betreft het meegeven van een kitten aan die mensen met de voorwaarde dat het kitten niet buiten mag ... hoe ga je dat controleren???
Ze kunnen zeggen dat ze akkoord gaan en het toch buiten laten lopen.

Dat is dus ook wat mij tegenstaat, de kinderen leren dat een levend wezen vervangbaar is. Hoe kunnen we van kindjes verwachten dat ze respect voor iedere levensvorm ontwikkelen als er zo makkelijk vervanging komt?

catherine
catherine
  • 40.161 berichten

#19 Geplaatst 05 september 2010 - 12:38

Je kan niet iedereen overtuigen om zijn of haar katten binnen te houden. Veel mensen denken nog altijd dat een kat vrijheid nodig heeft en soms is dat ook zo. Ik heb ook een kat die ik absoluut niet kan binnen houden, hij komt eten en thuis slapen maar ik moet hem ook buiten laten anders wordt hij doodziek. Maar ja hier is het veilig allemaal velden achteraan. Op straat hoort idd een kat niet thuis maar ja maakt dat de maar eens wijs aan de kat.
Wat betreft het zo snel vervangen van een kat: iedereen gaat anders om met zijn verdriet sommige nemen heel lang geen ander katje meer en andere de dag erna al. Je moet gewoon de kinderen leren dat dit katje hen helpt met het verwerken van hun verdriet maar dat ze ook het overleden katje niet mogen vergeten dat het een levend wezen was. En of ze de zelfde kleur of niet nemen maakt in feite niks uit.
Alleen hoort een kitten of kat niet thuis op een drukke straat. Maar ja iedereen heeft het geld niet ervoor om een ren of veilige tuin te maken.

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#20 Geplaatst 05 september 2010 - 12:51

catherine zei:

Je kan niet iedereen overtuigen om zijn of haar katten binnen te houden. Veel mensen denken nog altijd dat een kat vrijheid nodig heeft en soms is dat ook zo. Ik heb ook een kat die ik absoluut niet kan binnen houden, hij komt eten en thuis slapen maar ik moet hem ook buiten laten anders wordt hij doodziek. Maar ja hier is het veilig allemaal velden achteraan. Op straat hoort idd een kat niet thuis maar ja maakt dat de maar eens wijs aan de kat.
Wat betreft het zo snel vervangen van een kat: iedereen gaat anders om met zijn verdriet sommige nemen heel lang geen ander katje meer en andere de dag erna al. Je moet gewoon de kinderen leren dat dit katje hen helpt met het verwerken van hun verdriet maar dat ze ook het overleden katje niet mogen vergeten dat het een levend wezen was. En of ze de zelfde kleur of niet nemen maakt in feite niks uit.
Alleen hoort een kitten of kat niet thuis op een drukke straat. Maar ja iedereen heeft het geld niet ervoor om een ren of veilige tuin te maken.

Dan moeten ze een binnenkat nemen ;) .

Wat heeft het voor nut om weer een nieuwe kat te nemen en buiten te laten aan een drukke weg? Dan kan die weer platgereden worden...

YvVanRoyen
YvVanRoyen
  • 5.666 berichten

#21 Geplaatst 05 september 2010 - 12:55

Al heb je al 10tallen katten gekend, elke kat is anders. Elke kat laat zijn eigen indruk na. De leuke momenten vergeet je nooit meer.
Na het verlies van Snoepie (16,5jaar oud toen) heb ik ook een tijdje geen kat gehad. Dat was me nog mooit overkomen. Toen zijn Pluche en Max gekomen op vraag van de kids. Zou nu nooit nog 1 enkele kat willen hebben. Zal maw waarschijnlijk nooit meer zonder kat leven.
Direct vervangen ? Nee. Je kan niet vervangen. Wel een extra diertje adopteren. (en soms ineens veel ...)
Een kat is geen ding, geen stuk speelgoed. Het is een levend wezen waar je respect voor moet hebben. Als de straat/buurt gevaarlijk is hou dan je beestjes binnen ! Of plaats een uitloopren.
Controle ? ja je kan controles doen, zeker als het diertje uit een asiel komt of een opvangcentrum. Er zijn er die het ook doen ! Maar wat als ze zich niet houden aan afspraken ? Katje terug meenemen ? ...
Complexe situatie :heart:

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#22 Geplaatst 05 september 2010 - 14:41

catherine zei:

Die hebben dan ook geen geld het diertje medische zorg te bieden als het na een aanrijding gewond van straat wordt geplukt. Die zorg zou oko wel een veel duurder uit kunnen pakken dan een ren of katveilig maken van de tuin.

sisi
sisi
  • 6.766 berichten
  • 4 katten

#23 Geplaatst 05 september 2010 - 17:50

Daarom vind ik het als kleuterleidster (3de kleuterklas) heel belangrijk om daar bij stil te staan.
Want ik vind in de buurt waar ik lesgeef idd dat dieren gezien worden als voorwerpen die kunnen vervangen worden,enz
Er zijn er natuurlijk ook die hun dier samen met hun kind begraven en het wel goed doen.Maar de meesten... :misselijk:
De kinderen krijgen een puppy maar die wordt groot en gaat weg (kinderen weten meestal niet naar waar) en er komt een nieuwe in de plaats :(
Heb nog veel andere verhalen gehoord van de kinderen (waar ik echt niet goed van was)
Ik heb ook veel moslims in de klas die meegaan met papa om een schaap te slachten.
Dus het hele jaar door sta ik stil bij het met respectvol omgaan met dieren en mensen.
Ik hoop dat ze er dan toch iets van meedragen als ze ouder worden of ben ik nu te optimistisch?

Bewerkt door sisi, 05 september 2010 - 17:51.

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.867 berichten
  • 13 katten

#24 Geplaatst 05 september 2010 - 20:55

Dat is juist goed sisi! Ik kan dat alleen maar toejuicen hoor, dat jij op school al vroeg begint daarmee! Dikke pluim wat mij betreft!

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#25 Geplaatst 05 september 2010 - 20:57

sisi zei:

Daarom vind ik het als kleuterleidster (3de kleuterklas) heel belangrijk om daar bij stil te staan.
Want ik vind in de buurt waar ik lesgeef idd dat dieren gezien worden als voorwerpen die kunnen vervangen worden,enz
Er zijn er natuurlijk ook die hun dier samen met hun kind begraven en het wel goed doen.Maar de meesten... :misselijk:
De kinderen krijgen een puppy maar die wordt groot en gaat weg (kinderen weten meestal niet naar waar) en er komt een nieuwe in de plaats :(
Heb nog veel andere verhalen gehoord van de kinderen (waar ik echt niet goed van was)
Ik heb ook veel moslims in de klas die meegaan met papa om een schaap te slachten.
Dus het hele jaar door sta ik stil bij het met respectvol omgaan met dieren en mensen.
Ik hoop dat ze er dan toch iets van meedragen als ze ouder worden of ben ik nu te optimistisch?

Hiermee begin jij de wereld mooier te maken!

Dank je wel Sissi :hug :hug :hug

t07037
t07037
  • 1.717 berichten
  • 5 katten

#26 Geplaatst 05 september 2010 - 21:06

hier hebben we voor onze Sissy met 12 overleed samen besloten dat de jongste dochter mocht beslissen waneer er weer plaats was in haar hartje voor een ander dier. Ze wilde toen na 4 maande kijken bij poesjes(we hadden een hond verwacht) samen met haar (zij is speciaal) een ras gezocht wat bij haar past en dat is de ragdoll geworden.  
Ik weet niet hoe deze ouders het hebben aangepakt maar 4 weken en dezelfde kleur lijkt mij wat snel! :catwalk2
Geplaatste afbeelding
Always look at the bright side of life !

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#27 Geplaatst 05 september 2010 - 21:14

t07037 zei:

hier hebben we voor onze Sissy met 12 overleed samen besloten dat de jongste dochter mocht beslissen waneer er weer plaats was in haar hartje voor een ander dier. Ze wilde toen na 4 maande kijken bij poesjes(we hadden een hond verwacht) samen met haar (zij is speciaal) een ras gezocht wat bij haar past en dat is de ragdoll geworden.  
Ik weet niet hoe deze ouders het hebben aangepakt maar 4 weken en dezelfde kleur lijkt mij wat snel! :catwalk2

Ouders naar mijn hart :duim: :duim: :duim:

Cilia
Cilia
  • 3.784 berichten

#28 Geplaatst 06 september 2010 - 19:31

Ik moet nu even bekennen...
Nadat onze vorige kat overleden was was het hier enorm verdriet.
We hebben hem begraven en zijn daarna ook nog teruggekeerd naar het graf :cry:
Maar wij zijn ook heel snel terug opzoek gegaan naar een kat,
gewoon omdat het echt akelig stil was in huis zonder...
Maar toen ik een katje vond dat erg op hem leek heb ik daar toch nee op geantwoord...
En zijn bandje willen we ook niet gebruiken voor Gini of Zazou,
dat is gewoon een stukje van de herinering...
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Cilia en pootje van Zazou*=^x^=

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#29 Geplaatst 06 september 2010 - 19:37

Cilia zei:

Ik moet nu even bekennen...
Nadat onze vorige kat overleden was was het hier enorm verdriet.
We hebben hem begraven en zijn daarna ook nog teruggekeerd naar het graf :cry:
Maar wij zijn ook heel snel terug opzoek gegaan naar een kat,
gewoon omdat het echt akelig stil was in huis zonder...
Maar toen ik een katje vond dat erg op hem leek heb ik daar toch nee op geantwoord...
En zijn bandje willen we ook niet gebruiken voor Gini of Zazou,
dat is gewoon een stukje van de herinering...

Ik ben altijd bang het nieuwe diertje met het verloren te gaan vergelijken... Ligt gewoon aan mij, maar toch...

Cilia
Cilia
  • 3.784 berichten

#30 Geplaatst 06 september 2010 - 19:39

Vergelijken kan je het niet noemen;
Elke kat is anders, vooral het karaktertje.
bij zwart-wit katjes zoals Gini krijg ik vaker de reactie 'mijn kat lijkt precies op hem!'
Maar ik vind dat Gini een apart karaktertje heeft :p
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Cilia en pootje van Zazou*=^x^=