Spring naar inhoud

- - - - -

Brokken voor Bix

• Log in om te reageren
25 reacties op dit onderwerp
Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#1 Geplaatst 12 september 2010 - 08:59

Zoals jullie weten zit Bix met een maagontsteking. En het valt mij op dat hij meer drinkt. Volgens mij komt dat door de brokken die ze nu krijgen, die zijn opvallend minder vettig dan alle andere brokken die ik ooit gaf. Ze krijgen nu de Porta21 Feline Finest Sensible graanvrij.

Dit is voor gevoelige katten, maar er staat niet specifiek dat het goede brokken zijn voor een gevoelig spijsverteringsstelsel.

Wat doe ik nu? Geef ik deze brokken door of schakel ik voorlopig over op Hill's sensitive stomach, Sanabelle Sensitive of Royal Canin Sensible?? :help:

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.866 berichten
  • 13 katten

#2 Geplaatst 12 september 2010 - 09:08

Gewoon deze brokken doorgeven. Zijn maagdarmstelsel is al overstuur, als je nu van voer gaat wisselen heb je kans dat het alleen maar erger wordt.

Heeft hij naast de primperan ook nog een ab?

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 12 september 2010 - 09:16

Ben het eens met Ginnie. Als je van voeding verandert, is er sowieso een kans dat de maag en/of darmen tijdelijk overhoop gaan liggen. Aangezien Bix nu al problemen heeft met zijn maag, zou ik zeker niks doen wat dit nog eens extra kan belasten en in de war sturen.

Geplaatste afbeelding

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#4 Geplaatst 12 september 2010 - 09:28

Ik ben akkoord dat overstappen op andere voeding de maag nog meer kan belasten.
Maar... ik heb hier ook geen goede ervaring met die brokken: zelfs Zita kreeg maag-darmproblemen. Hier is alles terug in orde gekomen met de Versele Laga Lara sensitive. En nu krijgen ze een mengeling van die Lara en Orijen. :hug: :hug: :hug:

Geplaatste afbeelding

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#5 Geplaatst 12 september 2010 - 09:32

ik zou op dit moment niet wisselen want hij heeft problemen nu ...

Als hij genezen is kan je terug bekijken
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

kiki
kiki
  • 8.951 berichten
  • 7 katten

#6 Geplaatst 12 september 2010 - 10:25

Féline Finest is toch ook voor gevoelig spijsverteringsstelsel.
Ik dacht dat Sensible gelijk was aan sensitive of ben ik verkeerd?
Ik zou iig zeker nu niet gaan veranderen.

Is het nog niet beter dan met Bixke?

Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#7 Geplaatst 12 september 2010 - 10:33

En ik zou dan juist wel veranderen van voeding ;)

Ik hoor van meerdere mensen dat Porta21 Feline Finest Sensible graanvrij voor wat maag-darm-stoornissen zorgt, dus denk dat het wel interessant zou kunnen zijn om te kijken of het eventueel de voeding is die de maagontsteking heeft veroorzaakt of in de hand werkt.

Ik ben niet echt voor de typische Hills/RC etc voedingen, maar heb wel al vaker geweten dat een dier spijsverteringsproblemen had en dan op zo'n voeding op voorschrift eigenlijk bijna meteen beter was.

Hoe lang geef je de Porta al? En hoe lang heeft Bix al problemen?

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#8 Geplaatst 12 september 2010 - 10:36

kiki zei:

Féline Finest is toch ook voor gevoelig spijsverteringsstelsel.
Ik dacht dat Sensible gelijk was aan sensitive of ben ik verkeerd?
Ik zou iig zeker nu niet gaan veranderen.

Is het nog niet beter dan met Bixke?

Als je het louter vertaalt:

sensitive = gevoelig
sensible = verstandig

Dat laatste klopt ook wel, want voer zonder granen is ook de verstandige keuze, een kat verteert het zoveel beter dan een voer dat rijk is aan granen. Een kat die granen eet zal gemakkelijker last krijgen van allergieën, want er zijn veel katten allergisch aan granen. Maar of het ook goed is voor een gevoelig spijsverteringsstelsel dat kan je zo niet uit de naam afleiden vind ik.

Wat staat er verder van uitleg op de zakken van de Porta21 sensible?

Bewerkt door Smitten Kitten, 12 september 2010 - 10:37.

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#9 Geplaatst 12 september 2010 - 10:40

Ze hebben hier nu al van voor de zomer de porta brokken
Bix heeft vorig jaar in het najaar ook last gehad van zijn maag. Dus hij is gevoelig, maar dat weet ik al van toen hij een kitten was.

Hier staat hetzelfde als op de zakken porta
Kattenvoer goedkoop biij zooplus: Porta 21 Feline Finest Sensible - Grain Free
Het is heel goed voer en ze doen het er eigenlijk heel goed op. Alleen nu dat maagje weer :s

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#10 Geplaatst 12 september 2010 - 10:42

Hoe is het de vorige keer over gegaan?

Joske
Joske
  • 1.323 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 12 september 2010 - 10:49

Die benamingen zijn natuurlijk ook allemaal verkooptrucs. Eigenlijk zou je de analyses van mineralen enzo es naast mekaar moeten leggen en aan de hand van dit beslissen.
Caviaopvang Malmokkie: www.malmokkie.be

kiki
kiki
  • 8.951 berichten
  • 7 katten

#12 Geplaatst 12 september 2010 - 11:22

Ik heb ook vaker klachten gelezen van mensen die Porta aan de katjes geven.
Volgens mij doen de mannen hier het goed op die brok (niet als hoofdvoer dan).
Zelfs Jules die toch een tijdje last had van diarree en overgeven is nu helemaal opgeknapt.
En anders weer op rauw en kvv Annelies? Daar was Bix toch ook goed bij.

Gek hè "sensible" betekent in het Frans : gevoelig.

Bewerkt door kiki, 12 september 2010 - 11:27.

Geplaatste afbeelding

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#13 Geplaatst 12 september 2010 - 11:27

Je weet dat Zwartje ook een héél zware maagdarmontsteking heeft gehad hé. Ik mocht toen heel lang geen natvoer meer geven (3 maanden zoiets, Zwartje vond dat héél lang ;) ).

Mijn dierenarts heeft me toen het volgende laten doen:
- RC brokjes Urinary blijven doorgeven (moest wel, blaasgruis)
- Na 3 maanden weer natvoer: Pro Plan Delicate Sensitive (ze verkoopt zelf RC maar had betere resultaten in het verleden met de Pro Plan voeding)
- Iedere dag een beetje rauwe of gekookte kip tot hij aan het natvoer mocht (voor het extra vocht)

Ze zegt zelf dat die Pro Plan Delicate Sensitive geweldig lijkt te zijn. Veel van haar klanten hebben deze in huis gehaald na een maagontsteking en zijn nooit meer hervallen. Er zaten ook veel lastige eters en chronische patiëntjes bij. Ze zei me ook dat ze de brokjes ervan zeker zou aanraden mocht hij op de RC Urinary hervallen. Nu je weet wel hoe oud Zwartje is, en hoe zwak hij erdoor geworden was, dus ik was erg blij dat dat hielp :) Hij eet zowel de brokjes als het natvoer héél erg graag. (de brokjes heeft hij eens gekregen toen de RC op was en maar niet op tijd geleverd werd)

Ik heb nog een andere ervaring met die brokjes gehad ook. Toen Rafje hier pas kwam, had hij continue diarree en gaf hij over. Hij zat zo onder de stress dat niets meer goed werkte. Echt alles dat hij at kwam er weer uit, dat was ook zo thuis. Ik ben dan begonnen met een zakje Pro Plan Delicate Sensitive brokjes te halen voor hem. Dit was de eerste brok die hij héél graag at (Zwartje trouwens ook, is er dol op!) en die hij niet meer moest overgeven. Ook het natvoer bleef er altijd netjes in. Terwijl hij op bv. almo nature wel reageerde en overgeven moest, ook op de RC brokjes van Zwartje en ook op de RC Sensible (of sensitive, whatever ;) ). Na een aantal maanden op dit voer, kon Rafje weer alles eten zonder overgeven.

Punt is dus, ik zou zéér sterk de Pro Plan Delicate Sensitive brokjes en natvoer aanraden. De brokjes zijn online te koop bij zooplus. Het natvoer kan je vinden in de zoomart en de Tom&Co. Je moet wel wat zoeken naar je leveranciers, want het is een dure brok.

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#14 Geplaatst 12 september 2010 - 11:29

Ah, ik had trouwens ook aan de da gevraagd voor die Porta brokken, omdat jij me had gezegd dat die zo goed waren hé. Maar ze raadde die af voor Rafje, want ze had al verschillende mensen gehad wiens poezen een maagonsteking hadden gekregen en per toeval net enkele maanden op dat voer stonden.

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.866 berichten
  • 13 katten

#15 Geplaatst 12 september 2010 - 11:41

mmmm, na het lezen van bovenstaande berichten ben ik toch eens gaan nadenken over mijn advies. Als inderdaad meer katjes met dit voer last hebben van maagontsteking, dan is het de moeite waard om na te gaan of dit voor Bix ook opgaat.

Als hij met kvv/rauw goed eet Lies, dan kun je dat eens proberen? Uiteindelijk zijn katten meer berekend op vlees dan op brok ;)

Hopelijk is het allemaal snel over!

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende