Spring naar inhoud

- - - - -

Voeding voor de kittens

• Log in om te reageren
13 reacties op dit onderwerp
Guest_Whisky-en-Bruce_*
Guest_Whisky-en-Bruce_*

#1 Geplaatst 13 september 2010 - 00:29

Hey, zoals ik al verteld heb geef ik vanaf morgen een nieuwe thuis aan twee kittens die waren achtergelaten in een doos.

Ik heb de sticky over voeding proberen lezen, maar ik vind het moeilijk om een lange tekst te lezen, dus bij deze ga ik toch wat vragen stellen:

Is het goed om kittens/katten vooral droge voeding te geven en dit af en toe af te wisselen met vochtige voeding, of geef je ze altijd vochtige voeding?

Is er echt zoveel verschil tussen goedkope voeding uit de supermarkt of merkvoeding-voeding uit een dierenwinkel, en waarin uit dat verschil zich dan?

Moeten kittens/katten speciale kattenmelk drinken, of hebben ze genoeg aan water?

Waar koop ik best de voeding voor onze kittens, en waar moet ik op letten?

groetjes, Veerle

Guest_Isabel_*
Guest_Isabel_*

#2 Geplaatst 13 september 2010 - 01:12

IK ben het nu efkens kwijt...hoe oud zijn die kittens nu?

Veel mensen geven enkel droge voeding (korreltjes voor kittens) aan de kleintjes. Wij gaven dat ook meestal, maar om de paar dagen gaven wij wel 's ochtends eens een zakje natvoer van een goed merk. Volgens dierenartsen is natvoer af en toe aangeraden, bevat tamelijk wat vocht. Maar best niet mee overdrijven. Wij deden dat zo om de 3 dagen...nu trouwens nog hoor. Ze kennen dat al heel vlug.... :d Dat vinden ze heel erg lekker.

Tussen een goedkope voeding uit de supermarkt en een merkvoeding uit de dierenwinkel zit inderdaad veel verschil. Het is sowieso veel duurder maar het is ook veel gezonder. Er zitten veel meer 'echt nodige' stoffen in die kittens zeker nodig hebben dat 1ste jaar om goed te groeien en zich goed te ontwikkelen. Een goede voeding doet hun vacht beter glanzen, is beter voor de ontwikkeling van hun spieren en beenderen, beter voor hun spijsvertering enz........ :)

Aan een kitten kun je af en toe kattenmelk geven maar vooral water. Maar het hangt er natuurlijk vanaf hoe oud die nu zijn....als ze nog kleintjes zijn hebben ze natuurlijk nog melk nodig.

grtjs, Isabel

Guest_Whisky-en-Bruce_*
Guest_Whisky-en-Bruce_*

#3 Geplaatst 13 september 2010 - 10:38

We vermoeden dat de kittens een week of 5-6 zijn.

Bedankt voor de info in ieder geval, ik zal er rekening mee houden.

Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 13 september 2010 - 10:44

De meeste raden royal canin kitten aan van brokjes en natvoer almo nature kitten. Je kan het voer vinden bij een Tom & co. En ik zie net dat de kittens nog maar 5 a 6 weken zijn dan zou ik enkel beginnen met royal canin baby (dat is een nog kleindere brok) ook bij Tom & co.

Bewerkt door Fairness, 13 september 2010 - 10:46.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 13 september 2010 - 10:59

Inderdaad. Ik gaf eerst RC (Royal Canin) babycat 34 (hele kleine korreltjes). Na +/- 4 maanden kan je overgaan naar RC kitten 36. Deze voeding is bijna in elke dierenspeciaalzaak te koop.
Zelf gaf ik persoonlijk ook natvoer.  Vind het voor de vochthuishouding toch wel heel belangrijk. Momenteel geef ik Porta 21. Wel, voor mij toch, enkel te koop via internet (zooplus.nl).
Maar in de dierenwinkel vind je ook Almo ed. Lusten ze hier ook supergraag (maar is wel wat duurder dan porta 21).
De voeding uit de supermarkt vergelijk ik altijd met voor ons de MC Donalds. Je moet maar eens op de ingr. lijst kijken. Vaak slechts 4 % vlees. Er zitten ook veel geur en kleurstoffen in waardoor je kat het supergraag eet, maar er ook veel meer van nodig heeft om de nodige voedingstoffen eruit te halen. Ze geraken er een beetje aan verslaafd zeg maar. Ook voor hun gewicht is dit niet echt aan te raden.

Ik gaf hen wel af en toe wat kattenmelk. Maar noodzakelijk is dit zeker niet. Water is en blijft hun hoofddrank!

Vandaag komen ze bij je wonen. Lekker spannend!!

Bewerkt door dolfjeweerwolfje, 13 september 2010 - 11:01.

Guest_Whisky-en-Bruce_*
Guest_Whisky-en-Bruce_*

#6 Geplaatst 13 september 2010 - 11:24

Nee het is ook niet de bedoeling dat het helemaal dik gaan worden, ze kunnen hier al niet echt buiten (behalve op een terras) maar toch wss wel minder beweging als een buitenkat, dus gezonde voeding is wel belangrijk.

Een tom&co is voor mij precies een beetje ver. Ze zijn open van 9-18u30 en dat valt helemaal binnen mijn werkuren :( Ik doe alles ook met de fiets, en Temse is toch snel 30-45minuten fietsen, en dat is de dichtstbijzijnde winkel.
Vandaag heb ik verlof genomen en kan ik er zonder problemen langs, maar ik vrees ervoor dat ik dat niet altijd ga kunnen doen.

Er is wel een zoomart hier wat verder, is er kittenvoeding van daar die aan te raden is?

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 13 september 2010 - 11:35

Whisky-en-Bruce zei:

Nee het is ook niet de bedoeling dat het helemaal dik gaan worden, ze kunnen hier al niet echt buiten (behalve op een terras) maar toch wss wel minder beweging als een buitenkat, dus gezonde voeding is wel belangrijk.

Een tom&co is voor mij precies een beetje ver. Ze zijn open van 9-18u30 en dat valt helemaal binnen mijn werkuren :( Ik doe alles ook met de fiets, en Temse is toch snel 30-45minuten fietsen, en dat is de dichtstbijzijnde winkel.
Vandaag heb ik verlof genomen en kan ik er zonder problemen langs, maar ik vrees ervoor dat ik dat niet altijd ga kunnen doen.

Er is wel een zoomart hier wat verder, is er kittenvoeding van daar die aan te raden is?

RC hebben ze ook bij Zoomart hoor. Daar vind je trouwens ook, dacht ik, de almo (natvoeding) waarover ze hierboven spraken.

Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 13 september 2010 - 11:39

Ja je kan het zeker nog in andere winkels vinden. De royal canin vind je in bijna alle dierenspeciaalzaken. Het was maar een voorbeeld van een winkel die overal te vinden is ;) . Anders kan je ook bestellen op zooplus die brengen het aan huis als je niet de mogelijkheid hebt om naar de winkel te rijden.

Wouter1
Wouter1
  • 18 berichten

#9 Geplaatst 13 september 2010 - 11:59

dolfjeweerwolfje zei:

De voeding uit de supermarkt vergelijk ik altijd met voor ons de MC  Donalds. Je moet maar eens op de ingr. lijst kijken. Vaak slechts 4 %  vlees. Er zitten ook veel geur en kleurstoffen in waardoor je kat het  supergraag eet, maar er ook veel meer van nodig heeft om de nodige  voedingstoffen eruit te halen.

Wij zijn begonnen met de voeding uit de supermarkt omdat ze dit al  reeds gewoon was vanbij het gezien dat voor het nestje heeft gezorgd.
Na het lezen van een hele reeks posts met betrekking tot de voeding  hebben we besloten om ook de overstap te nemen naar een hoogwaardigere  voeding. En nu staat ze op Royal Canin Babycat Instinctive 10.

Als korrels staan er altijd Friskies voor katten tot  1 jaar (zijn kleine korreltjes). En de DA had ook gezegd om regelmatig eens wat gekookte kippehartjes, maagjes of levertjes te geven. En daar is ze verzot op :)

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 13 september 2010 - 13:42

Friskies? Dat is nou één van de állerslechtste dingen die je kunt geven aan een kat.

Vlees zou ik rauw geven, dan heeft een kat er nog wat aan.
"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

Wouter1
Wouter1
  • 18 berichten

#11 Geplaatst 13 september 2010 - 16:05

Ester zei:

Friskies? Dat is nou één van de állerslechtste dingen die je kunt geven aan een kat.

Serieus?
Mijn vriendin heeft dit meegebracht uit de winkel omdat haar kat bij haar ouders dit thuis altijd kreeg..

Zitten er dan zoveel slechte voedingswaren in?
Straks meteen eens kijken naar de inhoud...

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 13 september 2010 - 16:17

Wouter1 zei:

Serieus?
Mijn vriendin heeft dit meegebracht uit de winkel omdat haar kat bij haar ouders dit thuis altijd kreeg..

Zitten er dan zoveel slechte voedingswaren in?
Straks meteen eens kijken naar de inhoud...

Friskies is inderdaad helemaal niet goed. Eigenlijk kan je deze regel in het algemeen nemen:

Wordt de voeding verkocht in een supermarkt, is het niet de beste voeding.
Je kan kwalitatief goede voeding kopen die toch zeer betaalbaar is!

Vaak is het zo dat bepaalde merken zeer veel geld spenderen aan reclame waardoor vele mensen denken dat het dan goede voeding is. Spijitig zijn dit gewoon verkoopstruukjes.
Kijk maar even naar de filmpjes die Ester gepost heeft in haar topic rond voeding (zie voeding helemaal bovenaan).
Ik heb ze gezien en weet 1 ding!! Bepaalde merken zullen mijn katten nooit krijgen, ook niet als het gratis is.
Vaak geven mensen dit uit onwetendheid. Eerlijk?? Vroeger dacht ook ik dat Whiskas goed was :oops: . En zal heus niet de enige op dit forum zijn.

Wouter1
Wouter1
  • 18 berichten

#13 Geplaatst 14 september 2010 - 10:01

dolfjeweerwolfje zei:

Friskies is inderdaad helemaal niet goed. Eigenlijk kan je deze regel in het algemeen nemen:

Wordt de voeding verkocht in een supermarkt, is het niet de beste voeding.
Je kan kwalitatief goede voeding kopen die toch zeer betaalbaar is!

Vaak is het zo dat bepaalde merken zeer veel geld spenderen aan reclame waardoor vele mensen denken dat het dan goede voeding is. Spijitig zijn dit gewoon verkoopstruukjes.
Kijk maar even naar de filmpjes die Ester gepost heeft in haar topic rond voeding (zie voeding helemaal bovenaan).
Ik heb ze gezien en weet 1 ding!! Bepaalde merken zullen mijn katten nooit krijgen, ook niet als het gratis is.
Vaak geven mensen dit uit onwetendheid. Eerlijk?? Vroeger dacht ook ik dat Whiskas goed was :oops: . En zal heus niet de enige op dit forum zijn.

Ow okay,
Eens uitkijken naar andere brokken dus ook..

Bedankt

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 14 september 2010 - 13:56

Als je een voeding gaat kiezen, bekijk je best de ingrediënten lijst. Het hoofdbestanddeel van de voeding staat altijd als eerste, dus dit is dan best vlees. Hoe hoger het percentage vlees, hoe beter de voeding. Ik zou ook dagelijks natvoer geven omdat dit veel vocht bevat, en dus zeker aan te raden is. Hier kies je ook voor een voeding met een hoog percentage vlees. Het beste is natuurlijk rauw-voer, maar is niet altijd evident en haalbaar en het vraagt toch ook even wat tijd om je erin te verdiepen. :geluk: :geluk: :geluk:
Om te drinken geef je best gewoon water, van kattenmelk krijgen sommige poezen wel eens diarree (ook van supermarktvoeding trouwens). Kattenmelk of geitenmelk kan je wel eens geven als traktatie, als snoepje.

Bewerkt door PeggyJ, 14 september 2010 - 13:58.

Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag