Spring naar inhoud

- - - - -

Poezen en giftige buitenplanten?

• Log in om te reageren
32 reacties op dit onderwerp
Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#16 Geplaatst 14 september 2010 - 08:46

Ja, ik vind het ook wel spijtig om die buxus weg te doen. Maar als meneer zo idioot is om eraan te knabbelen... dan vraag ik mij ook af wat die maagontsteking van vorig jaar daar mss mee te maken heeft :louche:

Ik ging het hier toch laten heraanleggen, dus ik zal dan maar zeggen dat de buxus er ook uit mag hé... Hier staat ook nog klimop, maar die wilde ik ook al laten weg doen, dus... komt allemaal goed uit ;) Blauwe en gele regen staat er ook, maar daar heb ik hem nog nooit aan weten zitten. En die staat er (itt de buxus) al heel zijn leven.

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#17 Geplaatst 14 september 2010 - 09:04

Oooh mooi blauwe en gele regen!

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#18 Geplaatst 14 september 2010 - 14:29

Als je je tuin toch gaat heraanleggen, zou ik ook het zekere voor het onzekere nemen en enkel kat-vriendelijke planten zetten. Ik dacht ook dat dieren uit zichzelf slim genoeg waren om van de giftige planten te blijven, maar blijkbaar is dit toch niet zo evident.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#19 Geplaatst 15 september 2010 - 16:53

Je tuin aanleggen met katvriendelijke plantjes lijkt me een superidee. Maar hebben katten inderdaad zo geen 'kompas'. Je kan moeilijk verwachten dat ook je buren (waar je kat ook wel eens komt) ook dit gaan doen. Dan kan hij daar wel gaan snoepen.
Begrijp je wat ik bedoel?

Kathleen
Kathleen
  • 7.941 berichten
  • 2 katten

#20 Geplaatst 15 september 2010 - 17:01

Buxus is giftig, maar taxus (dat ook in veel tuinen staat) nog veel giftiger. En omdat we dan toch over giftige spullen bezig zijn: alle essecen (die je zo in een potje moet opwarmen, of druppeltjes (zeker eucalyptus),.. zijn zeer giftig
Behangpapier, -lijm en pritt niet, daar ben ik ondertussen zeker van :mrgreen:
Geplaatste afbeelding
Wanneer je verdrietig bent, kijk dan in je hart en je zal zien dat je weent om wat je vreugde schonk

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#21 Geplaatst 15 september 2010 - 17:50

oei, ik heb blijkbaar ook wat giftige planten in de tuin, nu heb ik ze daar nog niet aan zien knabbelen, wel aan het gras
Geplaatste afbeelding

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#22 Geplaatst 15 september 2010 - 18:11

Ik heb er hier al eens een keertje een topic over gemaakt ;) gaat zowel over binnen als buitenplanten ;)

Geplaatste afbeelding

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#23 Geplaatst 15 september 2010 - 18:14

En over dat kompas:
Tijsje knabbelt enkel maar aan gras, Toulouse knabbelt aan alles wat er planterig uitziet... Ook extreem giftige dingen...
Ik weet nu dus ook dat rotskoraalplantjes niet giftig zijn want daar heeft ze eens een keertje heel veel van geknabbeld...
Dat kompas is dus volgens mij afhankelijk van kat tot kat... :)

Geplaatste afbeelding

eve
eve
  • 1.368 berichten
  • 2 katten

#24 Geplaatst 15 september 2010 - 19:33

Kathleen zei:

Behangpapier, -lijm en pritt niet, daar ben ik ondertussen zeker van :mrgreen:

Ik lolde in het echt ;)
Geplaatste afbeelding

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#25 Geplaatst 15 september 2010 - 22:15

Zwartje heeft wel een compas hoor. Anders zou ie't loodje al wel gelegd hebben. Ik vraag me af of hij mij soms aan het duidelijk maken was dat alles beter moet zijn dan die carnibest mengeling :ha

Vandaag heeft ie een écht kattengras plantje gekregen. Voor de zekerheid zo. Heeft er nog niet eens naar gezien...

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#26 Geplaatst 15 september 2010 - 22:50

BUKS/HEGGEPALM -  BUXUX SEMPERVIRENS
Werkzaamheid:
Vroeger tegen epileptische aanvallen, malaria, tuberculose, koortswerend, antireumatisch en tegen bepaalde geslachtsziekten. Verder:  anthelmintisch  - ontstekingen – bloedzuiverend – galdrijvend – kiespijn - laxerend – steenpuisten - tonisch, algemeen -  weefselherstellend – zweetdrijvend. In- en uitwendig gebruik bij hoge doseringen wordt afgeraden. De alkaloïden stimuleren in lage dosis het zenuwstelsel maar bij hogere doseringen werken ze verlammend. Sommige alkaloïden zijn cytotoxisch met braken, diarree, krampen, duizeligheid en instorting.
Extracten van buxus gaan aanhoudende koortsen tegen, zoals malaria. In de homeopathie gebruikt tegen reumatiek, als haargroeimiddel, bloedzuiverend, bloeddrukverlager.
De plant en met name de bladeren hebben medicinale eigenschappen, maar de giftigheid van de alkaloïden moeten niet worden onderschat. In lage dosis stimuleren ze het zenuwstelsel, in hoge dosis verlammen ze het. Er is onderzoek naar gebruik bij HIV. van het extract SPV-30 uit het blad van de buxus. Gebruik wordt afgeraden i.v.m. de toxiciteit.
Contra indicatie:
Giftig bij hoge doseringen: alle delen bij inname, sap bij aanraken: kolieken, buikloop, braken, huidontsteking. Er ontstaat verlamming van het centrale zenuwstelsel. Door ademhalingsverlamming kan de dood intreden. Het alkaloïde buxine is extreem giftig.
Waarschijnlijk huidirritant. Niet bij baby’s, kinderen en zwangere gebruiken.

Gielen Aroma - Nederlands - Latijn: B

Omdat ik al vaker heb ervaren dat dieren hun eigen geneesmiddel heel goed weten uit te zoeken, (Astor had hartritme storingen en likte aan aan de bloemen van de Vingerhoedsplant (digitalis), helaas kreeg hij uiteraard de heftige bijwerkingen aan ingewanden)  ben ik gaan zoeken naar de toepassingen van Buxus. Misschien geeft Zwartje ook aan last van een van de kwalen te hebben.

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#27 Geplaatst 16 september 2010 - 18:19

Hij zat gelijktijdig ook nog aan 2 andere planten te knabbelen, en zoveel mogelijk *voor* mijn neus. Ik denk dus dat het een machtstrijd is eerder ;)

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#28 Geplaatst 16 september 2010 - 18:30

Vosse zei:

Hij zat gelijktijdig ook nog aan 2 andere planten te knabbelen, en zoveel mogelijk *voor* mijn neus. Ik denk dus dat het een machtstrijd is eerder ;)

Hmmm, gelijkt inderdaad op een machtstrijd...

Wij hebben dat hier ook met Roswell, op een zeker moment 's avonds begint hij aan de kasten te krabben, wat zoveel wil zeggen als: allée, wanneer gaan jullie nu slapen zodat ik ook in op bed kan gaan liggen?
Hij kan gaan en staan waar hij wil, alle deuren blijven open, maar hij wil niet alleen "gaan slapen"!
Tenminste, dat denken we toch :o

Maar wat hij er juist mee bedoelt???
Zolang die niet kan spreken zullen we het nooit zeker weten...

Zwartje is zo te zien zijn voedsel-frustratie aan het uiten, zeker als hij het voor je neus doet :s
Als hij het na al die jaren buiten heeft overleefd, ziet het ernaar uit dat hij je aan het uitdagen is!

Bewerkt door haemoglobine, 16 september 2010 - 18:33.

Geplaatste afbeelding
Knuffels van Ann, Roswell, Sati en Echo

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#29 Geplaatst 16 september 2010 - 22:18

haemoglobine zei:

Hmmm, gelijkt inderdaad op een machtstrijd...

Wij hebben dat hier ook met Roswell, op een zeker moment 's avonds begint hij aan de kasten te krabben, wat zoveel wil zeggen als: allée, wanneer gaan jullie nu slapen zodat ik ook in op bed kan gaan liggen?
Hij kan gaan en staan waar hij wil, alle deuren blijven open, maar hij wil niet alleen "gaan slapen"!
Tenminste, dat denken we toch :o

Maar wat hij er juist mee bedoelt???
Zolang die niet kan spreken zullen we het nooit zeker weten...

Zwartje is zo te zien zijn voedsel-frustratie aan het uiten, zeker als hij het voor je neus doet :s
Als hij het na al die jaren buiten heeft overleefd, ziet het ernaar uit dat hij je aan het uitdagen is!

Zwartje doet ook zo als hij vind dat ik moet gaan slapen. Hij zal ook wel alleen gaan slapen, maar dan komt hij mij halen. Krijg je echt zo'n blik van hé wijf, hier en snel wat :catcurs Ik heb al af en toe bedacht dat ik mensmishandeling moet doorstaan...

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#30 Geplaatst 16 september 2010 - 23:20

Vosse zei:

Zwartje doet ook zo als hij vind dat ik moet gaan slapen. Hij zal ook wel alleen gaan slapen, maar dan komt hij mij halen. Krijg je echt zo'n blik van hé wijf, hier en snel wat :catcurs Ik heb al af en toe bedacht dat ik mensmishandeling moet doorstaan...

:lachen: :lachen: :lachen:

Dan hebben onze beide senioren een gelijkaardig trekje ;)
Die gelijkaardige "hé wijf" blik, dat is uniek :ha

Wij hebben hem hier al wel min of meer kunnen temmen, als hij 's avonds ook maar aanstalten maakt om richting buffet te lopen klinkt het luid "ROS", soms met 2 tegelijkertijd, en dan gaat ie er zo net voor zitten met die welbepaalde blik ;)

Die mankeren echt de spraak hé ;)

Bewerkt door haemoglobine, 16 september 2010 - 23:21.

Geplaatste afbeelding
Knuffels van Ann, Roswell, Sati en Echo