Spring naar inhoud


- - - - -

voortekenen van eerste krolsheid????


  • Log in om te reageren
45 reacties op dit onderwerp
MarieDufoor
MarieDufoor
  • 6.027 berichten
    • Locatie: Harelbeke
  • 1 katten
OFFLINE

#31 Geplaatst 16 september 2010 - 20:14

Xavier zei:

Smitten Kitten, ik vind jouw reactie maar vreemd. Je vindt het blijkbaar zo erg dat een kat krols wordt, maar zelf kweek je... :onzeker:

ja, vind ik toch ook wel :louche:

Trouwens, hoe doen jullie dat met het eten??
Het is toch heel belangrijk om meteen na de operatie over te schakelen op minder vetrijk voedsel???
In het royal canin programma bijvoorbeeld is de "indoor" voeding maar vanaf 1 jaar...
Ubie is daar dus nog te jong voor...
Ze weegt nu al meer dan 4 kilo, ze zit dus goed op gewicht als je 't mij vraagt.
Volgens mij zal ze na sterilisatie snel verdikken als we nog wachten met vetarmere voeding...

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.875 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#32 Geplaatst 16 september 2010 - 20:48

goh, ik fok ook, maar ik vind het ook heel erg als een van mijn poezen krols is. Als we niet zouden fokken zou de oplossing simpel zijn. Helaas kun je niet fokken zonder een krolsheid, dus zullen we het er mee moeten doen. Staat hier volkomen los van. En waarom zou je het niet erg kunnen vinden en toch fokken??

Gelukkig zijn er nu voldoende veilige maatregelen die je kunt nemen om een poes tijdelijk niet krols te laten worden. Als een poes dan uit de fok wordt genomen kan ze van haar pensioen gaan genieten zonder die krolsheden.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

MarieDufoor
MarieDufoor
  • 6.027 berichten
    • Locatie: Harelbeke
  • 1 katten
OFFLINE

#33 Geplaatst 16 september 2010 - 22:10

ginnie zei:

goh, ik fok ook, maar ik vind het ook heel erg als een van mijn poezen krols is. Als we niet zouden fokken zou de oplossing simpel zijn. Helaas kun je niet fokken zonder een krolsheid, dus zullen we het er mee moeten doen. Staat hier volkomen los van. En waarom zou je het niet erg kunnen vinden en toch fokken??

Gelukkig zijn er nu voldoende veilige maatregelen die je kunt nemen om een poes tijdelijk niet krols te laten worden. Als een poes dan uit de fok wordt genomen kan ze van haar pensioen gaan genieten zonder die krolsheden.

Wel, ik wil Smitten Kitten niet aanvallen ofzo... maar ik citeer even hé:
"Liefde voor je dier betekent ook de juiste beslissingen nemen in functie van dat dier. Ook als de beslissing voor jou zwaar is. Ook dat hoort bij je verantwoordelijk als katteneigenaar."

"Als eigenaar van een dier moet je gewoon kleine en grote beslissingen nemen voor het welzijn van je dier. Ook al wil je die eigenlijk niet maken.
Kortom je doet je dier er geen plezier mee deze beslissingen zo lang voor je uit te schuiven, doe wat het beste is voor je dier en dan kan je dat ook met een gerust en puur hart doen. Angst is dan iets relatiefs."

hmja :s , komt erop neer dat baasjes van niet gesteriliseerde katten niet echt veel liefde voor hun dier hebben hé, aangezien ze haar die krolse buien aandoen... daar horen kwekers dus zeker bij... ik kan dit enkel maar zo interpreteren hoor...
zo doe je toch ook niet wat het beste is hé voor je poes??
Ik vind dat krols worden en kweken ontegensprekelijk ALLES met elkaar te maken hebben... zoals je zelf zegt, kweken zonder krols worden gaat niet.

Voor mij is het trouwens al lang duidelijk waarom niet kwekers zo op steriliseren hameren... :s

Bewerkt door MarieDufoor, 16 september 2010 - 22:14.


ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.875 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#34 Geplaatst 16 september 2010 - 22:35

MarieDufoor zei:

Wel, ik wil Smitten Kitten niet aanvallen ofzo... maar ik citeer even hé:
"Liefde voor je dier betekent ook de juiste beslissingen nemen in functie van dat dier. Ook als de beslissing voor jou zwaar is. Ook dat hoort bij je verantwoordelijk als katteneigenaar."

"Als eigenaar van een dier moet je gewoon kleine en grote beslissingen nemen voor het welzijn van je dier. Ook al wil je die eigenlijk niet maken.
Kortom je doet je dier er geen plezier mee deze beslissingen zo lang voor je uit te schuiven, doe wat het beste is voor je dier en dan kan je dat ook met een gerust en puur hart doen. Angst is dan iets relatiefs."

hmja :s , komt erop neer dat baasjes van niet gesteriliseerde katten niet echt veel liefde voor hun dier hebben hé, aangezien ze haar die krolse buien aandoen... daar horen kwekers dus zeker bij... ik kan dit enkel maar zo interpreteren hoor...
zo doe je toch ook niet wat het beste is hé voor je poes??
Ik vind dat krols worden en kweken ontegensprekelijk ALLES met elkaar te maken hebben... zoals je zelf zegt, kweken zonder krols worden gaat niet.

Voor mij is het trouwens al lang duidelijk waarom niet kwekers zo op steriliseren hameren... :s

Ik heb het anders geinterpreteerd.


Er werd gezegd werd dat de ingreep werd uitgesteld omdat de eigenaar het eng vond om de ingreep te laten doen. En daarop kwam deze reactie, niet dat je minder liefde hebt voor je kat als je haar niet laat helpen, maar meer dat je juist door die liefde door de zure appel heen moet bijten en juist dan de beslissing moet nemen om de afspraak in te plannen. Ook al vind je het eng en doe je het liever niet. Je houdt van je kat, dus doe je dat wat je eng vindt maar wat je weet dat je moet doen omdat dit het beste is voor haar.


Zo heb ik het gezien, niet negatief, maar juist ondersteunend ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
    • Locatie: Sint-Joris-Winge
  • 4 katten
OFFLINE

#35 Geplaatst 16 september 2010 - 22:36

Marie, wat probeer je nu eigenlijk te zeggen? Vind jij het dan wel tof je kat zo krols te zien? Waarom laat je ze nu nog niet sterilisere?
Ivm de voeding, goede voeding is het belangrijkste, als ze nu al goed op gewicht is geen kittenvoeding meer geven. Voor de rest maakt het niet uit. Indoor, oral care, british shorthair... als het maar een goede samenstelling heeft. En naar die leeftijden moet je niet echt kijken. 't Is niet dat je nu nog tot een jaar kittenvoer moet geven, direct overstappen op "volwassenvoer". allee direct, eerst mengen he! en stilletjes aan volledig overschakelen.

Ik heb spijt dat ik Anaïs eerst krols heb laten worden. En als ik mij niet vergis, laten FOKKERS (niet kwekers) hun kat ook niet vaak krols worden hoor. Enkel 'indien nodig'. En het gaat om de nadelige gevolgen voor de kat wanneer je niet gaat fokken, dan de poes constant krols te laten worden. Is hier eerder al uiteen gezet als ik me niet vergis??

MarieDufoor
MarieDufoor
  • 6.027 berichten
    • Locatie: Harelbeke
  • 1 katten
OFFLINE

#36 Geplaatst 16 september 2010 - 22:57

ja mij moet je niet meer overtuigen hoor van sterilisatie...
Ik heb nog nooit een poes krols gezien, maar kan me inbeelden dat het zielig is.
Heb vandaag eens uitgeplozen wanneer ik Ubie naar de da kan brengen en afhalen, want simpel zal het niet worden.
Morgenmiddag bel ik en hopelijk kan het volgende week vrijdag al.

Sorry dat ik het met de meeste mensen oneens ben, maarja dat is dan mijn mening hé. :catwalk
Heb al veel te veel verhalen gehoord van kwekers en fokkers (afkomstig van mensen die het echt wel kunnen weten, zeg maar ontevreden klanten), waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat ze allemaal dezelfde zijn hé.
zeker niet! ;)

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten
OFFLINE

#37 Geplaatst 16 september 2010 - 23:02

Xavier en Marie. Ik laat mijn dieren dan ook niet krols worden tenzij de krolsheid waartijdens ze gedekt worden. En ik laat mijn dieren ook niet krols worden om ze kennis te laten maken met gevoelens die voor hen enkel tot frustratie leiden. Mijn katten krijgen een nestje om de x aantal tijd. Mijn kittens worden over een aantal dagen geholpen en zijn dan 13 weken. Ik neem dus zeker wel mijn verantwoordelijkheid en ik doe geen onbezonnen dingen of ik stel geen zaken uit puur omdat ik niet mans genoeg ben om beslissingen te nemen ivm het welzijn van mijn kittens. In dit licht kan je mijn uitspraken misschien wel kaderen 8) Dat kon je overigens ook door de eerdere reactie in dit topic al te lezen en het nodige met elkaar te verbinden. ;) Daar zeg ik ook al dat ik het een beetje een soort van kwelling vind dieren kennis te laten maken met zulk sterk instinctmatig gedrag dat enkel tot frustratie van het dier leidt.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten
OFFLINE

#38 Geplaatst 16 september 2010 - 23:05

MarieDufoor zei:

ja mij moet je niet meer overtuigen hoor van sterilisatie...
Ik heb nog nooit een poes krols gezien, maar kan me inbeelden dat het zielig is.
Heb vandaag eens uitgeplozen wanneer ik Ubie naar de da kan brengen en afhalen, want simpel zal het niet worden.
Morgenmiddag bel ik en hopelijk kan het volgende week vrijdag al.

Sorry dat ik het met de meeste mensen oneens ben, maarja dat is dan mijn mening hé. :catwalk
Heb al veel te veel verhalen gehoord van kwekers en fokkers (afkomstig van mensen die het echt wel kunnen weten, zeg maar ontevreden klanten), waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat ze allemaal dezelfde zijn hé.
zeker niet! ;)

Dat laatste is echt een non-argument. ;) Het is geen discussie fokker vs liefhebbers he. Het gaat gewoon puur over het feit dat een dier niet krols moet worden voor castratie. Meer nog, sterilisatie voor eerste krolsheid is in principe voor een niet-fokdier de allerbeste optie. Zo zijn er ook nog dierenartsen die beweren dat een kat voor sterilisatie een nestje moet krijgen. Tja... ik zal maar niet eens beginnen uitleggen wat daar allemaal onzinnig aan is zeker?

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten
OFFLINE

#39 Geplaatst 16 september 2010 - 23:11

MarieDufoor zei:

Wel, ik wil Smitten Kitten niet aanvallen ofzo... maar ik citeer even hé:
"Liefde voor je dier betekent ook de juiste beslissingen nemen in functie van dat dier. Ook als de beslissing voor jou zwaar is. Ook dat hoort bij je verantwoordelijk als katteneigenaar."

"Als eigenaar van een dier moet je gewoon kleine en grote beslissingen nemen voor het welzijn van je dier. Ook al wil je die eigenlijk niet maken.
Kortom je doet je dier er geen plezier mee deze beslissingen zo lang voor je uit te schuiven, doe wat het beste is voor je dier en dan kan je dat ook met een gerust en puur hart doen. Angst is dan iets relatiefs."

hmja :s , komt erop neer dat baasjes van niet gesteriliseerde katten niet echt veel liefde voor hun dier hebben hé, aangezien ze haar die krolse buien aandoen... daar horen kwekers dus zeker bij... ik kan dit enkel maar zo interpreteren hoor...
zo doe je toch ook niet wat het beste is hé voor je poes??
Ik vind dat krols worden en kweken ontegensprekelijk ALLES met elkaar te maken hebben... zoals je zelf zegt, kweken zonder krols worden gaat niet.

Voor mij is het trouwens al lang duidelijk waarom niet kwekers zo op steriliseren hameren... :s

Eerst eens verdiepen in wat een goede fokker is en wat die doet om dit te voorkomen. Want je slaagt de bal volkomen mis ;) Net zoals Ginnie vind ik het eng als mijn katten krols zijn en zorg ik er ook voor dat ze niet krols worden. Los van het feit dat het lichamelijke problemen met zich mee brengt zorgt het ook voor stress. Stress zorgt voor immuniteitsverlaging. Ongunstige situatie voor een fokker die bekommerd is om zijn dieren met andere woorden.
Dat je het enkel op jouw manier kan interpreteren heeft mi te maken met het feit dat je niet weet wat een goede fokker is. Maar jouw argumenten raken ivm een goede fokker kant noch wal ;)

MarieDufoor
MarieDufoor
  • 6.027 berichten
    • Locatie: Harelbeke
  • 1 katten
OFFLINE

#40 Geplaatst 16 september 2010 - 23:16

jah, ik zeg er gewoon niets meer over hoor...
Dat zal het beste zijn :|
Mijn schatjes worden gesteriliseerd VOOR hun eerste krolsheid en dat is het belangrijkste.

MarieDufoor
MarieDufoor
  • 6.027 berichten
    • Locatie: Harelbeke
  • 1 katten
OFFLINE

#41 Geplaatst 17 september 2010 - 19:09

Heb deze namiddag naar de da gebeld, volgende week vrijdag gaat mijn kleine schat onder het mes.
Zo kunnen we zaterdag en zondag dicht bij haar in de buurt blijven :)

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
    • Locatie: Kortrijk
  • 3 katten
OFFLINE

#42 Geplaatst 17 september 2010 - 19:27

:thumb:
:hug:

Geplaatste afbeelding
Knuffels van Ann, Roswell, Sati en Echo


Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten
OFFLINE

#43 Geplaatst 18 september 2010 - 06:05

Goed dat er een afspraak staat om de diertjes te laten steriliseren.

Wachten tot de eerste krols is inderdaad een ouderwetse achterhaalde manier die voor de diertjes een veel groter risico meebrengt en de ingreep zwaarder maakt omdat vaak (meestal) dan naast de eierstokken ook de baarmoeder verwijderd zal moeten worden. Krols geeft een verhoogd risico op baarmoederontsteking en dat wil je echt niet meemaken :cry:

Een poesje of katertje dat de *gevoelens* heeft leren kennen kan zelfs na de ingreep hitsig en sexbelust blijven. In 1980 ving ik een zoals toen gebruikelijk te laat gecastreerde poes op die de gewoonte had ontwikkeld op de voeten van haar mens te rijden (mastruberen) en dat vond ik erg zielig en schokkend.

Als jullie meer voorbeelden willen, kan ik er nog wel een aantal geven :oops:

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten
OFFLINE

#44 Geplaatst 18 september 2010 - 06:07

ps... Voor de puber castreren geeft mooier volgroeide katten dan wanneer de groei door de pubertijd wordt onderbroken.

MarieDufoor
MarieDufoor
  • 6.027 berichten
    • Locatie: Harelbeke
  • 1 katten
OFFLINE

#45 Geplaatst 18 september 2010 - 09:27

Moet zeggen dat haar hormoontjes al enkele dagen zijn gaan liggen :)
hoor er echt niets meer van :)
in ieder geval, ik ben blij dat de afspraak gemaakt is, de da zei dat het geen enkel probleem is dat ze nog nooit krols is geweest, nu ik erover nadenk heb ik dat waarschijnlijk van een kweekster op een beurs gehoord in de plaats.
kzie haar daar nog staan, met echt een kolos van een brits korthaar poes in haar armen. ze zag eruit als een kater, maar zat in haar genen, haar vader en moeder waren ook zo.
en toen toonde ze hoe je je hand tegen haar kontje moet houden om te kijken of ze haar staart opzij doet...
jaja nu ben ik het terug zeker dat ik dit van haar heb gehoord...

ja je hoort soms zodanig veel, dat je niet meer weet wat je van wie gehoord hebt... :oops: