Spring naar inhoud

- - - - -

Vals positieve fiv test !

• Log in om te reageren
58 reacties op dit onderwerp
feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#1 Geplaatst 15 september 2010 - 17:11

We hebben een ware nachtmerrie achter de rug !!!
Lilo had vorige week Tjitske (van onze cattery afkomstig, kerngezond en nu 1 jaar oud werd getest omdat ze op dek zou gaan) laten testen door middel van de Elisa test en ze was Fiv positief bevonden. We waren er kapot van !!
Dit was onmogelijk. Al onze katten uit onze cattery zijn negatief getest.
En ook Lilo's katten zijn negatief getest. Tjitske is nooit buiten geweest en kan dus onmogelijk met een positieve kat in contact zijn geweest.
We begrepen er niets van !!!
Het bloedstaal werd door het vaststellende labo naar een ander labo in Duitsland gestuurd waar opnieuw de ELISA test werd gedaan en kwam opnieuw positief terug.

Ik werd gek !!! Dat kan toch niet !!!
We namen contact op met Buddycat en die wisten ons te vertellen dat we geen uitzondering zijn. Dat dit dus nog gebeurt.

Vandaag zijn we naar onze eigen dierenarts geweest met Tjitske en is er opnieuw bloed afgenomen zowel bij haar als bij haar mama Myrthe. Het SERUM werd getest door middel van de Witness test. En dit met een NEGATIEF resultaat !!! Ik had ook echt niets anders verwacht.

Wie heeft daar ook ervaring mee ??

De dierenarts van Lilo geloofd dit blijkbaar niet en noemt de Witness test onbetrouwbaar. Maar Tjitske is nooit in contact geweest met 1 besmette kat, dus kon ze ook wel niet anders dan negatief zijn. Hoe is het mogelijk dat een dierenarts dan nog twijfeld en zweert op ELISA en bovendien die Witness test onbetrouwbaar durft te noemen ? Dit terwijl Buddycat geen al te beste ervaring heeft met de ELISA test en ook al vals positieve katten zag.

Dit gaat dus vaak om leven en dood, want FIV is geen lachtertje.
Wie dus een positieve ELISA test (of gelijk welke andere test) kreeg, laat dit best twee keer controleren !!! Geen enkele test biedt een volledige garantie en dubbelchecken is dus altijd de boodschap !!!!

Bewerkt door feroesti, 05 oktober 2010 - 18:40.

Anja
Anja
  • 14.514 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 15 september 2010 - 17:13

Heb hier geen ervaring mee.  Het is toch wel een straf verhaal!

Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#3 Geplaatst 15 september 2010 - 17:30

Ik heb het al wel vaker gehoord, maar geloof dat er dan wel iets anders actiefs is. Bij een vriendin van mij was de kat pos zogezegd, maar bleek uiteindelijk Fip te hebben. En bij een andere verhaal op internet was de kat pos en bleek dat door een bacteriële infectie te komen. En nog bij een andere was het door niesziekte dat de test een verkeerd resultaat gaf. Dat zou ik dus toch nog even uitzoeken voor de zekerheid.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#4 Geplaatst 15 september 2010 - 17:33

Volgens onze dierenarts is er iets technisch fout gelopen bij het eerste bloedstaal. Tjitske werd onderzocht en is helemaal kerngezond bevonden.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#5 Geplaatst 15 september 2010 - 17:37

feroesti zei:

Volgens onze dierenarts is er iets technisch fout gelopen bij het eerste bloedstaal. Tjitske werd onderzocht en is helemaal kerngezond bevonden.

2 keer een "technische fout" een keer bij de da en dan bij het labo???

Ik zou dat toch wel even uitvissen hoor!

Bewerkt door Smitten Kitten, 15 september 2010 - 17:37.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#6 Geplaatst 15 september 2010 - 17:43

Smitten Kitten zei:

2 keer een "technische fout" een keer bij de da en dan bij het labo???

Ik zou dat toch wel even uitvissen hoor!

Neen, het bloed is naar het labo gestuurd omdat de dierenarts zelf geen snaptesten deed. Daar is het getest en dan hetzelfde staal doorgestuurd naar Duitsland voor dezelfde test.
Op zich vond ik dit al vreemd , waarom 2 keer dezelfde test op hetzelfde staal gaan herhalen ??
Ik had liever gehad dat een volledige andere testmethode gebruikt zou zijn geweest met een nieuwe bloedstaal.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#7 Geplaatst 15 september 2010 - 18:25

Lilo heeft het eerste labo gecontacteerd en zij zullen het eerste bloedstaal nu nog eens helemaal extra controleren. Ze hadden geen weet van mogelijke vals positieve resultaten. Nu hebben we de resultaten van een cattery in Nederland, die volledig hetzelfde heeft meegemaakt, erbij gestoken. Dan hebben ze ook die waardes en het labo die heeft kunnen aantonen dat het om vals positieve testen ging, wat ze kunnen herbekijken. Ze zullen het uitpluizen, dat hebben ze beloofd. Ze laten zeker iets weten.
Lilo zal Tjitske ook binnen 2 maanden volledig laten hertesten door nog een ander labo met een volledig andere test. Dit wordt ook zo aangeraden door Buddycat.
Maar nu even Tjitske laten bekomen, want al dat gedoe is heel stresserend , ook voor haar !!

Bewerkt door feroesti, 15 september 2010 - 18:25.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#8 Geplaatst 15 september 2010 - 19:23

Godsgeklaagd dat de testen die vaker vals positief geven nog steeds worden gebruikt :evil:

Wat moet deafgelopen tijd vreselijk zwaar voor jullie zijn geweest :(

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#9 Geplaatst 15 september 2010 - 20:11

Sihirci zei:

Godsgeklaagd dat de testen die vaker vals positief geven nog steeds worden gebruikt :evil:

Wat moet deafgelopen tijd vreselijk zwaar voor jullie zijn geweest :(

Zeg wel !!! Zowel Lilo als ikzelf zijn er serieus van onder de indruk !!!
We zijn hier echt ziek van geweest !!!
Zo'n verdikt komt heel erg hard aan !!!
En al zeker als je weet dat je helemaal recht in je schoenen staat en dit niet mogelijk kon zijn...

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#10 Geplaatst 15 september 2010 - 20:41

feroesti zei:

Zeg wel !!! Zowel Lilo als ikzelf zijn er serieus van onder de indruk !!!
We zijn hier echt ziek van geweest !!!
Zo'n verdikt komt heel erg hard aan !!!
En al zeker als je weet dat je helemaal recht in je schoenen staat en dit niet mogelijk kon zijn...

Toen bij mijn overleden Ollie aids werd gediagnostiseerd werden veel andere kwalen duidelijk maar het was alsof de grond onder mijn voeten verdween, was er KAPOT van...
Jij weet dat het niet mogelijk is en doet zoveel moeite alle ellende buiten de deur te houden en dan zo'n verdikt... Ik word er al enorm door geraakt, voor jou moet het zoveel heftiger zijn... De hel op aarde door zo'n foute test :cry: :cry: :cry:

Ben wel blij met jullie dat inmiddels duidelijk is dat er grove fouten zijn gemaakt door twee maal dezelfde test te gebruiken en de nieuwe testuitslag negatief is.
:b :b :b

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#11 Geplaatst 15 september 2010 - 22:49

Sihirci zei:

Toen bij mijn overleden Ollie aids werd gediagnostiseerd werden veel andere kwalen duidelijk maar het was alsof de grond onder mijn voeten verdween, was er KAPOT van...
Jij weet dat het niet mogelijk is en doet zoveel moeite alle ellende buiten de deur te houden en dan zo'n verdikt... Ik word er al enorm door geraakt, voor jou moet het zoveel heftiger zijn... De hel op aarde door zo'n foute test :cry: :cry: :cry:

Ben wel blij met jullie dat inmiddels duidelijk is dat er grove fouten zijn gemaakt door twee maal dezelfde test te gebruiken en de nieuwe testuitslag negatief is.
:b :b :b

Ocharme Ollie , dit moet inderdaad vreselijk geweest zijn.

Ik kende ook niets van fiv tot nu. We testen elke kat en hebben dit dus nooit voorgehad of enige ervaring met een fiv positieve kat gehad. Ik wist wel wat het was, maar mijn kennis was beperkt. Als je dan ineens geconfronteerd word met een positieve test wil je er ook alles, maar dan ook alles, over weten. En het zag er niet rooskleurig uit.
Gelukkig nam ik contact op met Buddycat en die waren een zeer grote steun voor mij. Die weten ook waarover ze praten en kunnen dan ook echt wijze raad geven. Ik ben hen zeer dankbaar !!
Ik denk dat labo's heel veel kunnen leren van een organisatie als Buddycat. Nu houden ze zich vooral vast aan hun positieve testen. Maar als ze het tegendeel kunnen zien aan de hand van van duidelijk testmateriaal en het bewijs daarvan, moeten ze wel twee , zelfs drie keer nadenken.
Ze waren niet onmiddelijk overtuigd, maar de testen van die cattery in Nederland en de negatieve test van vandaag bij Tjitske heeft hen toch de ogen geopent. Nu gaan ze toch weer verder testen op het bloedstaal en uitzoeken hoe het zit...Door contact met andere labo's en gelijkaardige verhalen worden nu de testen opnieuw herbekeken, zeker voor de gezonde katten die niet ziek zijn op het ogenblik van de test. Want vooral bij hen zie je vaker vals positieve resultaten.

Bewerkt door feroesti, 15 september 2010 - 22:49.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#12 Geplaatst 15 september 2010 - 23:13

feroesti zei:

Ocharme Ollie , dit moet inderdaad vreselijk geweest zijn.

Ik kende ook niets van fiv tot nu. We testen elke kat en hebben dit dus nooit voorgehad of enige ervaring met een fiv positieve kat gehad. Ik wist wel wat het was, maar mijn kennis was beperkt. Als je dan ineens geconfronteerd word met een positieve test wil je er ook alles, maar dan ook alles, over weten. En het zag er niet rooskleurig uit.
Gelukkig nam ik contact op met Buddycat en die waren een zeer grote steun voor mij. Die weten ook waarover ze praten en kunnen dan ook echt wijze raad geven. Ik ben hen zeer dankbaar !!
Ik denk dat labo's heel veel kunnen leren van een organisatie als Buddycat. Nu houden ze zich vooral vast aan hun positieve testen. Maar als ze het tegendeel kunnen zien aan de hand van van duidelijk testmateriaal en het bewijs daarvan, moeten ze wel twee , zelfs drie keer nadenken.
Ze waren niet onmiddelijk overtuigd, maar de testen van die cattery in Nederland en de negatieve test van vandaag bij Tjitske heeft hen toch de ogen geopent. Nu gaan ze toch weer verder testen op het bloedstaal en uitzoeken hoe het zit...Door contact met andere labo's en gelijkaardige verhalen worden nu de testen opnieuw herbekeken, zeker voor de gezonde katten die niet ziek zijn op het ogenblik van de test. Want vooral bij hen zie je vaker vals positieve resultaten.

Buddycat is GEWELDIG! Ze hebben al zoveel katten gered van het snelle spuitje terwijl de diertjes nog helemaal niet ziek waren alleen positief getest en toen kwam die grote groep waar tal van katten achteraf vals positief bleken hebben ze (Sabine) enorm de nek uitgestoken om kattenland te informeren en waarschuwingen te verspreiden om te voorkomen dat katten alleen om die uitslag zouden inslapen.

Toen Sabine op zoek was op i-net naar haar Ollie die ook aids heeft.had kwam ze tot haar verbazing bij mijn Ollie terecht en we raakten aan 't mailen. Het verhaal van mijn Ollie staat op de site van Buddycat bij verhalen van buiten. In 2002 toen bij mijn Ollie aids werd vastgesteld was er nog weinig bekend over mogelijke behandeling. Zowel Sabine (buddycat) als Femmel FIV, en dan? hebben veel bijgedragen aan wat we nu weten over FIV en hoe de seropositieve kat het best kan worden behandeld.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#13 Geplaatst 16 september 2010 - 08:39

Het zijn topmensen !!!! Onmiddelijke reacties, zeer duidelijke info.
Echt een hart voor de katten !!!

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#14 Geplaatst 16 september 2010 - 14:04

Ik heb deze morgen een mailtje gestuurd naar het eerste labo en zij zullen deze zaak onderzoeken. Zonet heeft onze dierenarts laten weten dat het labo, het nieuwe bloedstaal van gisteren heeft opgehaald voor verder onderzoek. Gelukkig had hij dit bewaard.
Het eerste en tweede staal worden nu nader onderzocht.
Dit vind ik een echt goede manier van werken en zeeeeeeer eerlijk !!
De testen en testmethodes kunnen zo herbekeken worden en er kan eindelijk ook gezocht worden hoe het nu zit.
Is ze nu wel of niet positief, indien niet, wat heeft de positieve test dan veroorzaakt...
We moeten dit zeker weten en er moet duidelijkheid komen.
Gelukkig vinden wetenschappers dit een boeiende materie en willen ze dit ook gratis onderzoeken. Daar ben ik hen zeer dankbaar voor !!
Want dit heeft ons en Lilo inmiddels ook al veel gekost, emotioneel, maar ook financieel !! En er moet duidelijkheid komen !!

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#15 Geplaatst 16 september 2010 - 21:03

Ik heb dit dus nu pas gezien, en ik kan dus maar niet geloven dat dit echt zo is!

Dit moet gewoon een vals positieve uitslag zijn!

Probeer de moed erin te houden, dit is momenteel zéér slecht nieuws, maar als de testen niet betrouwbaar zijn, mogen jullie de hoop nog niet verliezen!

Veel sterkte, hou ons op de hoogte!

:hug: :hug: :hug:

Geplaatste afbeelding
Knuffels van Ann, Roswell, Sati en Echo