Spring naar inhoud

- - - - -

Artikeltje over HCM

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#1 Geplaatst 19 september 2010 - 14:51

Tegen gekomen op een ander forum, maar zeker eens interessant om te lezen lijkt me 8)
Voor iedereen die op zoek is naar een zo gezond mogelijk kitten en voor iedereen die zo gezond mogelijke kittens wilt fokken is hcm testen een must!

Zelf ben ik wel voor het jaarlijks testen van kater én poes 8) (in het artikel wordt aangeraden katers jaarlijks en poezen 2jaarlijks te testen, wat ik persoonlijk een gemiste kans vind)

https://docs.google....=CK_-lcoF&pli=1

Louise
Louise
  • 1.483 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 19 september 2010 - 14:58

:duim:

Geplaatste afbeelding

Karwendel
Karwendel
  • 1.576 berichten

#3 Geplaatst 19 september 2010 - 15:12

Met de poezen hoef ik ook niet ieder jaar te komen,dat ligt er gewoon aan ,wat de Radioloog wel of niet vindt.
Met katers wel jaarlijks en met de poezen ga ik voordat ze weer naar de kater gaan,vooral met grotere nestjes zit er soms anderhalf jaar of meer tussen de nestjes.
Ligt ook een beetje aan de leeftijd van de poes en of de ouders ook geregeld zijn getest.

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.867 berichten
  • 13 katten

#4 Geplaatst 19 september 2010 - 15:15

Dit artikel had ik gelezen in het magazine van SPC. Het is een heel goed artikel. Wel vind ik het jammer dat er nog steeds gewezen wordt op het hcm2 gen. Van dit gen is bewezen dat wat ze ervan dachten te weten niet klopt. Dit gen is terugverwezen naar de tekentafel. M.I. hadden ze dit moeten vermelden in het artikel.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#5 Geplaatst 19 september 2010 - 15:20

Karwendel zei:

Met de poezen hoef ik ook niet ieder jaar te komen,dat ligt er gewoon aan ,wat de Radioloog wel of niet vindt.
Met katers wel jaarlijks en met de poezen ga ik voordat ze weer naar de kater gaan,vooral met grotere nestjes zit er soms anderhalf jaar of meer tussen de nestjes.
Ligt ook een beetje aan de leeftijd van de poes en of de ouders ook geregeld zijn getest.

Maar ook een poes kan op een jaar tijd van perfect normaal hart naar een hcm-hart gaan. Ik denk dat we allemaal wel voorbeelden kennen van katten die een jaar geleden (of zelfs 2 maand geleden) werden gezond bevonden middels echo en die dan ineens dood worden gevonden en dat hcm de doodsoorzaak is geweest. Ik ben van mening dat testen voor katers en poezen gelijk zouden moeten lopen en dat er regelmaat moet in zitten. 2 jaar niet testen vind ik lang. (maar inderdaad leeftijd en eventuele problemen in de lijn spelen zeker ook mee)

Overigens denk ik inderdaad dat het ook van cardioloog tot cardioloog af hangt en van radioloog tot radioloog. Ik ga altijd testen bij Putcuyps en Bavegems en daar is de aanbeveling steeds hertesten na een jaar, tenzij er een of ander probleem op echo is gezien dan moet je sneller terug.

Bewerkt door Smitten Kitten, 19 september 2010 - 15:26.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#6 Geplaatst 19 september 2010 - 15:21

ginnie zei:

Dit artikel had ik gelezen in het magazine van SPC. Het is een heel goed artikel. Wel vind ik het jammer dat er nog steeds gewezen wordt op het hcm2 gen. Van dit gen is bewezen dat wat ze ervan dachten te weten niet klopt. Dit gen is terugverwezen naar de tekentafel. M.I. hadden ze dit moeten vermelden in het artikel.

Tja... dat vond ik ook raar, zeker omdat het ook bij de brit staat aangeduid... Het is zo dat de mutatie bij de brit voor komt, de significantie ervan is echter nog niet duidelijk...

Karwendel
Karwendel
  • 1.576 berichten

#7 Geplaatst 19 september 2010 - 19:27

Ik kom al jaren bij dezelfde  dierenarts,radioloog 1994 ,ook al toen we met de Britjes voor PKD gingen,toen was er nog geen sprake van HCM.
Als hij tegen mij zegt,dat het onzin is om na een jaar,weer een HCM echo te laten maken met de poes,dan ga ik er vanuit,dat hij weet wat hij zegt.
Dit staat ook op de uitslag van de test.
Nu gaan radiologen ineens iets anders adviseren,meestal die nog minder ervaring hebben.

noukie
noukie
  • 1.084 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 23 september 2010 - 12:11

Ook wel bizar dat de aanbeveling is dat een kitten dna onderzocht moet worden voor vertrek, dna geteste neg ouders = neg kittens toch ???

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#9 Geplaatst 23 september 2010 - 12:20

noukie zei:

Ook wel bizar dat de aanbeveling is dat een kitten dna onderzocht moet worden voor vertrek, dna geteste neg ouders = neg kittens toch ???

nee omdat er mogelijk meerdere Genen verantwoordelijk zijn voor HCM.

bij pkd ligt dit mogelijk anders, maar ook daar is het nog niet geheel 100% sluitend. vaak is toch het advies eenmaal te scannen op een wat oudere leeftijd dan 1 jaar

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.867 berichten
  • 13 katten

#10 Geplaatst 23 september 2010 - 18:51

ik ben het met je eens Nahs dat er meerdere genen zijn, maar als al de bekende genen zijn getest in de ouderdieren en ze zijn op al die bekende genen allebei negatief, dan hoef je de kittens niet meer te testen, want die kunnen die genen dan ook niet meer hebben.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Guest_nathalinde_*
Guest_nathalinde_*

#11 Geplaatst 23 september 2010 - 19:22

Goed artikel.
Weet je ... bij de laatste HCM-testen die ik door Ingrid Putcuyps liet doen, vertelde ze me dat er nog steeds zo heel weinig fokker testen op HCM en dat het toch wel erg nodig is dat erop getest wordt.
Ze krijgen vaker en vaker katten met HCM binnen gewoon omdat de fokker niet getest heeft.

noukie
noukie
  • 1.084 berichten
  • 5 katten

#12 Geplaatst 24 september 2010 - 08:15

Nahs zei:

nee omdat er mogelijk meerdere Genen verantwoordelijk zijn voor HCM.

bij pkd ligt dit mogelijk anders, maar ook daar is het nog niet geheel 100% sluitend. vaak is toch het advies eenmaal te scannen op een wat oudere leeftijd dan 1 jaar

Ja dat begrijp ik wel maar het is toch nutteloos om kittens DNA te laten testen voor ze het nest verlaten als de ouders beide DNA gestest zijn en neg zijn ?
Ik heb het uiteraard niet over scannen, dat moet jaarlijks voor fokpoezen en fokkaters