Spring naar inhoud

- - - - -

Hoezo sporten gezond? HELP!

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
Auryn
Auryn
  • 1.217 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 23 september 2010 - 21:51

Na 2 maanden diëten ging mijn gewicht nog steeds de verkeerde kant op dus dacht ik, maar wat een beweging gaan doen. Ik zit namelijk een hele dag achter de computer.

Nu ben ik gisteren met een vriendin een uurtje zumba gaan doen (doe ik niet regelmatig maar zeker ook niet de eerste keer) en dan deze middag 10km gaan "fietsen" op de hometrainer van mijn grootouders.

En nu zit ik dus al met 1 enkel in het verband.

Het probleem is dus dat ik enkele jaren geleden een ongeluk heb gehad met mijn brommer, het ongeval zelf was niet bepaald serieus maar door de botsing ben ik omgevallen en omdat ik me wou tegenhouden met mijn voet is deze dus tussen de brommer en het voetpad geklemd geraakt. Met als gevolg onder andere een gescheurde achillespees.

Deze is wel genezen maar blijft vrij zwak waardoor ze bij de minste overbelasting begint te ontsteken. Zumba en fietsen zijn dus niet bepaald ideaal en ook lopen en zwemmen geeft problemen.

Voor dat ongeluk zat ik in een duikclub en kon ik gemakkelijk een km zwemmen in een uur en 30km fietsen op een halfuur (op die hometrainer) en toen rookte ik zelfs nog (ondertussen al meer dan 2 jaar gestopt)

Ik ben dus opzoek naar een sport om terug wat conditie op te bouwen en om af te vallen maar ik heb echt geen idee wat ik zou kunnen doen dat mijn enkel niet overbelast.

Geplaatste afbeelding

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Guest_sneeuwwitje_*
Guest_sneeuwwitje_*

#2 Geplaatst 23 september 2010 - 22:11

zwemmen?

Auryn
Auryn
  • 1.217 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 23 september 2010 - 22:22

De weerstand van het water tijdens het zwemmen is op momenten al te veel waardoor ik tijdens het zwemmen dan vaak mijn rechter been dan nog weinig "gebruik".

Geplaatste afbeelding

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Guest_Zazu_*
Guest_Zazu_*

#4 Geplaatst 23 september 2010 - 22:31

Paardrijden, is wel goed voor de conditie, en je gebruikt spieren waarvan je niet wist dat je ze had, maar afvallen doe je er niet van

catherine
catherine
  • 40.161 berichten

#5 Geplaatst 23 september 2010 - 22:33

3x per week gaan wandelen. Ik mag ook niet joggen, door mijn knie. Ik wandel elke dag met mijn hondje goed door en ik ben al 5kg kwijt terug. Het gaat traag, maar dan komen ze ook zo snel niet terug. :)

Auryn
Auryn
  • 1.217 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 23 september 2010 - 22:43

Zazu zei:

Paardrijden, is wel goed voor de conditie, en je gebruikt spieren waarvan je niet wist dat je ze had, maar afvallen doe je er niet van

Heb ik jaren gedaan. Spijtig genoeg is de manage waar ik altijd ging onteigend en afgebroken.

Is ook niet zo goed voor mijn enkels. De laatste les dat ik geweest ben, is mijn voet tijdens een galop door de beugel geschoven en was ik net niet van het paard gevallen. Heb er uiteindelijk een zwaar verstuikte enkel aan over gehouden. Gelukkig was het de andere enkel.

3x per week  gaan wandelen. Ik mag ook niet joggen, door mijn knie. Ik wandel elke  dag met mijn hondje goed door en ik ben al 5kg kwijt terug. Het gaat  traag, maar dan komen ze ook zo snel niet terug.
Zal ik zeker eens proberen. Heb wel geen hondje maar er zijn hier in de buurt wel wat "interessante" wandelpaden en met een mp3-speler erbij zal dat wel te doen zijn.

Ken mezelf wel en zonder hondje is het snel gezegd "het is te slecht weer" :d

Bewerkt door Auryn, 23 september 2010 - 22:44.

Geplaatste afbeelding

Guest_Zazu_*
Guest_Zazu_*

#7 Geplaatst 23 september 2010 - 22:45

Oei, ja als je je voeten nog niet heel goed stabiel kan houden is het geen optie nee.
Ik heb zelf kapotte knieeen en enkels maar heb speciale beugels aan mijn zadel hangen met vering waardoor het een stuk minder pijn doet.

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 23 september 2010 - 22:47

Is powerplate geen optie? Dit kan je doen in de meeste fitnesscentra denk ik. En de mensen die dan oefeningen met je doen die kunnen meteen ook zeggen welke oefeningen je zeker niet mag doen, als je zegt wat er met je enkel is.

Je hebt 2 programma's: 1 om te 'verstevigen' en 1 om gewicht te verliezen. Of een combi van beiden. Het is leuk om te doen, vraagt niet veel tijd, je wordt er eigenlijk niet echt moe van, het enige waar je eventueel last van zou kunnen hebben in het begin is spierpijn.
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Guest_Caet_*
Guest_Caet_*

#9 Geplaatst 23 september 2010 - 23:18

Wat ik me afvraag, als je dan gaat fietsen,... weet ik veel, gebruik je dan al een verstevigend verband? Waarschijnlijk wel, maar toch een vraagje. Kan soms wonderen doen!
Anders zijn er zat oefeningen voor je bovenlichaam die je kunt doen, zoals bv al sit-ups, maar ook fitnesstoestellen die hier kunnen aanvullen.

Als je ging zwemmen, welke slag deed je dan en ben je rustig opgebouwd? Want normaal gezien is water net goed om terug in gang te schieten.

Auryn
Auryn
  • 1.217 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 23 september 2010 - 23:38

Caet zei:

Wat ik me afvraag, als je dan gaat fietsen,... weet ik veel, gebruik je dan al een verstevigend verband? Waarschijnlijk wel, maar toch een vraagje. Kan soms wonderen doen!
Anders zijn er zat oefeningen voor je bovenlichaam die je kunt doen, zoals bv al sit-ups, maar ook fitnesstoestellen die hier kunnen aanvullen.

Als je ging zwemmen, welke slag deed je dan en ben je rustig opgebouwd? Want normaal gezien is water net goed om terug in gang te schieten.

Heb deze middag geen verband gebruikt en had op dat moment ook geen last, maar ik denk dat de combinatie van de zumba gisteren en dat fietsen deze middag net iets te veel was en een uur later begon de pijn.

En bij het zwemmen maakt het niet uit welke slag ik gebruik, zolang ik mijn been (en dus ook enkel/voet) gebruik is er die weerstand van het water die tegenwerkt.

Ik heb er ook niet altijd last van maar de moment dat ik het voel is het te laat en zit ik weer een paar dagen met een pijnlijke enkel waar ik een aantal dagen vrij veel last van heb.

Geplaatste afbeelding

Guest_katy_*
Guest_katy_*

#11 Geplaatst 24 september 2010 - 07:42

kzou ook proberen om te gaan wandelen, en met een mp3ke gaat dat zeker vooruit