Spring naar inhoud

- - - - -

RIP - Nieuw kitten 5 weken - blz. 9

• Log in om te reageren
190 reacties op dit onderwerp
veerlevs
veerlevs
  • 2.275 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 03 oktober 2010 - 10:20

Onze dochter en haar vriend zijn gisteren in het asiel van Schoten een kitten gaan halen. Het beestje was samen met een zusje gedumpt en amper 5 weken oud :evil:
Sinds gisteren is het bij hen thuis. Ze hebben het meteen verwend met een nieuw mandje en een lekker warm kersenpittenkussen.
Ze zagen het beestje gisteren kattenzand eten. Ze hebben het meteen verwijderd en laten het diertje nu zijn behoefte doen op een krantenpapier en handdoek. Het was geen klontervormend zand (had ik al gezegd). Hoe pakken ze het nu verder aan?
Het diertje was eergisteren behandeld met een pipet tegen de vlooitjes, maar was er nog niet van verlosd. Wellicht moeten ze nu voorzichtig zijn met behandelen (overdosis)? Kan iemand daar raad in geven?
Qua eten at het in het asiel droge brokken met lauw water erover. Wat kunnen ze nog geven of doen?
Ik heb geen idee van het gewicht, maar ik dit is een foto van de stakker met mijn dochter.Geplaatste afbeelding
Alle raad is welkom hoor. ;)

Bewerkt door veerlevs, 13 oktober 2010 - 11:55.

sisi
sisi
  • 6.766 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 03 oktober 2010 - 10:43

Ongelofelijk om een kitten al zo jong mee te geven en dat voor een asiel!!
Dat eten van het kattenbakzand is normaal hoor en niet erg zolang het maar geen klontervormend zand is (hier deden ze het ook)
Qua voeding gaf ik ook babymouse van RC en zo kwamen ze goed bij van gewicht.
Als brokken gaf ik RC34 en ik gaf ook nog kittenmelk.
Die babymouse eet ook gemakkelijker.
Elke dag woog ik de kittens op hetzelfde uur zodat ik wist dat ze bijkwamen.
Ivm de vlooien heb ik hier al veel tips gelezen en kunnen anderen meer raad geven zoals Kathy of sihirci of.....
:flower: voor je dochter :d :d

Bewerkt door sisi, 03 oktober 2010 - 10:45.

veerlevs
veerlevs
  • 2.275 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 03 oktober 2010 - 10:47

sisi zei:

Ongelofelijk en dat voor een asiel!!
Dat eten van het kattenbakzand is normaal hoor en niet erg zolang het maar geen klontervormend zand is (hier deden ze het ook)
Qua voeding gaf ik ook babymouse van RC en zo kwamen ze goed bij van gewicht.
Als brokken gaf ik RC34 en ik gaf ook nog kittenmelk.
Die babymouse eet ook gemakkelijker.
Elke dag woog ik de kittens op hetzelfde uur zodat ik wist dat ze bijkwamen.
Ivm de vlooien heb ik hier al veel tips gelezen en kunnen anderen meer raad geven zoals Kathy of sihirci of.....
:flower: voor je dochter :d :d

Dankjewel Sisi,
Dat van RC wisten we gelukkig al, dus daar zitten we dan goed.  Welke kittenmelk is goed?
Heb al veel gelezen over het behandelen van vlooien, maar wat doe je in het geval ze net een behandeling hebben gehad?  Ik hoop dat Kathy, Sihirci of iemand anders daar raad mee weet.
Erg hé... 5 weken oud ...

sisi
sisi
  • 6.766 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 03 oktober 2010 - 10:58

Ik dacht gewoon elke dag kammen en de vlooien verdrinken maar als je bij zoeken vlooien intikt dan vindt je het mss.
Kathy had hier vragen rond en ik denk elena ook en bij gloeiende juu van sihirci vind je hier ook wat over

veerlevs
veerlevs
  • 2.275 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 03 oktober 2010 - 10:59

sisi zei:

Ik dacht gewoon elke dag kammen en de vlooien verdrinken maar als je bij zoeken vlooien intikt dan vindt je het mss.
Kathy had hier vragen rond en ik denk elena ook en bij gloeiende juu van sihirci vind je hier ook wat over
Ga ik meteen eens proberen!  Bedankt Sisi :d

Guest_trio_*
Guest_trio_*

#6 Geplaatst 03 oktober 2010 - 11:00

Hij of zij is zeker met haar snoetje in de boter gevallen en met goede zorgen en veel tips van de kenners hier (toch bij zo'n jong kitten) ben ik zeker dat het goed komt.

Ik heb hier goede raad gekeregen voor een kitten van acht weken maar 5 weken is nog iets anders.
En zo'n mooi rostje :heart: !!!

3elfje
3elfje
  • 8.314 berichten

#7 Geplaatst 03 oktober 2010 - 11:07

????? 5 weekjes en met vlooitjes laten ze al gaan uit een asiel?? Vind ik wel heel vroeg, lijkt me dat het daar is binnengebracht en dadelijk al weer door is gegeven zonder enige quarantaine.
Ivm vlooitjes zoveel mogelijk kammen op een handdoek. desnoods na enkele dagen kan je het voorzichtig wassen eventueel. Blijft het te erg met spray volledig behandelen.
Wij hebben hier net een kitten van 5 weekjes (wees en vondelingetje, zie Profiel Etharhin). Dag van aankomst 375gr. en heb dat elk uur à 2 uur de speciale kittenmelk gegeven (poedermelk van RC) wel in een schoteltje want spenen lukt niet meer. De dag na aankomst was het al van de gestoomde kip van de andere kittens aan het smullen. SInds eergisteren eet het de brokjes kitten34 van RC en gisteren heeft het zelfs al van het kippenhart,kippenlever, rundstartaar met eidooier gegeten. Het weegt nu 620gr na een weekje :oops: Wel zorg ik er voor dat het om de paar uurtjes zijn melk krijgt .En sinds gisteren drinkt het ook mee met de gewone kittenmelk.
Ik hoop wel dat het ontwormd is alvast want hebben hier net nog een melding gekregen van iemand die een kitten had gehaald van zogenaamd 8 weken, eerste dagen heel actief kitten (hebben we zelf gezien) nu plots na zo een 10 dagen vemagert het , eet niet. Ze zijn er mee naar da DA geweest en blijkt het kitten nu pas 5-6 weekjes te zijn!!! :evil: Zit dus nu aan de medicijnen en hopelijk krijgen ze het terug aan het eten.
Dus heel alert blijven altijd als je een kitten in huis haalt! :oops:
Veel succes met het kleine hummeltje.

Bewerkt door 3elfje, 03 oktober 2010 - 11:11.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#8 Geplaatst 03 oktober 2010 - 11:10

Ach wat een mooi hummeltje :heart:

Vlooien... de kleine heeft een pipetje gehad, dan zouden de vlooien nu trager moeten worden en afhankelijk van het merk dood gaan of dood zijn. Nu opnieuw behandelen is veel te vroeg en kan het kitten doodziek maken.

Met stofkam en een bakje sop (afwasmiddel of badschuim maakt niet uit vlooien kunnen doordat sop glad is het water niet meer uit komen) om de vlooien in de te deponeren het diertje voorzichtig kammen zak zowel eitjes al vlooien uit het vachtje verwijderen.
Het is nog te kort na het pipetje om de kleine al een badje te geven omdat de werkzame stof zich nog niet goed heeft kunnen verdelen maar vanaf woensdag of donderdag zou een badje ook een mogelijkheid zijn.

Kattengrit zou ik voorlopig geperste houtkorrel aanraden omdat die groot zijn zal een kitten daar veel minder snel van eten, maar kranten voldoen ook.

Alles wat goed is voor grotere katten mag het kleintje proeven, het heeft wel een keer of zes per dag een kleine maaltijd nodig. Rauw mag zeker en is zelfs aan te raden.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#9 Geplaatst 03 oktober 2010 - 11:12

Vreselijk om een kitten al op zo'n jonge leeftijd mee te geven.

Kittenmelk zou ik niet meer geven, de kans dat dit kleine ding ervan aan de diarree gaat is groot. En kittens en diarree, dat wil je niet hebben.
RC babycat en Animonda babycat, hiermee starten.

Ik zou de kleine in een mandje in een bench zetten, zijn eigen kleine ruimte en beschermende ruimte.
Hierin een kattenbakje met houtkorrel en ook een knuffelbeertje zodat het arme ding niet alleen is.
En misschien niet geheel onbelangrijk. Ik weet niet of je dochter nog een andere kat heeft? Anders een volwassen kat erbij halen, die enorm sociaal is, en die nog voor moeder wil spelen. Hoe wij mensen ook willen, maar wij kunnen nu eenmaal geen moederpoes vervangen. Wij spreken geen kats.

Vlooien bestrijden.............. geen gif meer verder gebruiken op dat lichaampje. Men nemen een vlooienkam, men nemen een bakje water met afwasmiddel.
Kammen maar bij elke "strijk"met het kammetje, controleren en spoelen in het water.
De vlooien verdrinken en het diertje kan sneller vlo vrij zijn.

Je had in het topic van Feroesti gevraagd voor nutridrops.
Met welk doel wil je dit kitje aan de nutridrops hebben?
Door een hoop kittens wordt het al als vies ervaren en dan hebben ze nooit iets anders gehad.

Bewerkt door jubikelcats, 03 oktober 2010 - 11:15.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Guest_nathalinde_*
Guest_nathalinde_*

#10 Geplaatst 03 oktober 2010 - 11:13

Mooi kittentje.
Maar wel ontzettend jong om weg te zijn van zijn mams.

De behandeling tegen vlooien: voorzichtig geregeld wassen met een beetje antivlooienshampoo. Kleintje goed droog wrijven en in de warmte houden.

De voeding: kittenmelk aanschaffen bij de DA (royal Canin babymelk of KMR
en ondertussen ook harde brokjes weken met wat water of ander natvoer geven.
Je kan de geweekte brokjes ook in het natvoer mengen.

veerlevs
veerlevs
  • 2.275 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 03 oktober 2010 - 11:13

3elfje zei:

????? 5 weekjes en met vlooitjes laten ze al gaan uit een asiel?? Vind ik wel heel vroeg, lijkt me dat het daar is binnengebracht en dadelijk al weer door is gegeven zonder enige quarantaine.
Ivm vlooitjeszoveel mogelijk kammen op een handdoek. desnoods na enkele dagen kan je het voorzichtig wassen eventueel.
Wij hebben hier net een kitten van 5 weekjes (wees en vondelingetje, zie Profiel Etharhin). Dag van aankomst 375gr. en heb dat elk uur à 2 uur de speciale kittenmelk gegeven (poedermelk van RC) wel in een schoteltje want spenen lukt niet meer. De dag na aankomst was het al van de gestoomde kip van de andere kittens aan het smullen. SInds eergisteren eet het de brokjes kitten34 van RC en gisteren heeft het zelfs al van het kippenhart,kippenlever, rundstartaar met eidooier gegeten. Het weegt nu 620gr na een weekje :oops: Wel zorg ik er voor dat het om de paar uurtjes zijn melk krijgt .En sinds gisteren drinkt het ook mee met de gewone kittenmelk.
Ik hoop wel dat het ontwormd is alvast want hebben hier net nog een melding gekregen van iemand die een kitten had gehaald van zogenaamd 8 weken, eerste dagen heel actief kitten (hebben we zelf gezien) nu plots na zo een 10 dagen vemagert het , eet niet. Ze zijn er mee naar da DA geweest en blijkt het kitten nu pas 5-6 weekjes te zijn!!! :evil: Zit dus nu aan de medicijnen en hopelijk krijgen ze het terug aan het eten.
Dus heel alert blijven altijd als je een kitten in huis haalt! :oops:
Veel succes met het kleine hummeltje.

3elfje,
Bedankt voor je info.  Het kitten was eergisteren behandeld tegen vlooitjes, maar nog niet ontwormd.  Dus maandag gaan ze onmiddellijk naar de DA hiervoor.
Die melkpoeder van RC, waar kan je die kopen?
Zal haar aanraden hem regelmatig te wegen (op het zelfde moment) elke dag.
Alvast bedankt voor je info. :oops:

nancytje
nancytje
  • 875 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 03 oktober 2010 - 11:15

zo een mooi kitten :heart: :heart: :heart:

wel onverantwoord dat het asiel het op zo een jonge leeftijd al laat gaan.
extra verwennen zou ik zeggen.

Brenda...
Brenda...
  • 8.663 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 03 oktober 2010 - 11:17

Heel onverantwoord vind ik dat van het asiel.
Maar helaas word het meer gedaan,onze Trigger was ook veel te jong toen we hem meekregen. Hopelijk komt alles goed met het mooie poemelke :love3:

Geplaatste afbeelding
Mijn kat is mijn Engel,mijn Liefste Troeteldier met een Hart vol Liefde en een Tong van Schuurpapier.

veerlevs
veerlevs
  • 2.275 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 03 oktober 2010 - 11:19

Brenda... zei:

Heel onverantwoord vind ik dat van het asiel.
Maar helaas word het meer gedaan,onze Trigger was ook veel te jong toen we hem meekregen. Hopelijk komt alles goed met het mooie poemelke :love3:
Brenda,
Heb jij nog raad te geven?  Dingen waar ze moeten op letten?
alvast bedankt

3elfje
3elfje
  • 8.314 berichten

#15 Geplaatst 03 oktober 2010 - 11:19

bij aveve koop ik het!