Spring naar inhoud


- - - - -

RIP - Nieuw kitten 5 weken - blz. 9


  • Log in om te reageren
190 reacties op dit onderwerp
jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
    • Locatie: Brecht
  • 6 katten
OFFLINE

#106 Geplaatst 11 oktober 2010 - 19:36

Heb in dit topic een paar keer zien staan dat het heel onverantwoord is van het asiel om het kitten zo jong mee te geven, maar dat vind ik net niet. In een thuissituatie heeft het kleintje minder kans om ziektes op te lopen, krijgt het meer aandacht én wordt het beter gesocialiseerd. Een asiel is allesbehalve ideaal voor kleine kittens. Maar ontvlooid en ontwormd had het wel mogen zijn, plus een berg info!

En nu verder de rest van het topic lezen, zit nog maar aan pagina 1...

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
    • Locatie: Brecht
  • 6 katten
OFFLINE

#107 Geplaatst 11 oktober 2010 - 19:40

Quote

een asiel mag een kitten onder 7 weken niet meegeven. Asielen vallen ook onder die wet. Met alle respect, maar het zorgen voor zo'n klein kitten is iets wat niet makkelijk is en best wordt gedaan door mensen met ervaring en vooral met surrogaat moederkatten: katten die het kleintje kunnen aanvaarden en leren wat het is om kat te zijn. dat kan geen enkele mens een kitten leren, daarvoor heb je echt een kattenomgeving nodig.

veel goede asielen werken samen met opvanggezinnen en volgens mij was het veel beter geweest dat dit kitten eerst nog een tijdje in een opvangezin was geplaatst waar het kon leren van andere aanwezige katten dan het mee te geven met adoptanten.


ik ben het volledig eens dat asielen geen goede plaats zijn voor jonge kittens ivm ziekte en aandacht, maar zo'n klein kitten wordt beter eerst geplaatst bij mensen die ervaring hebben met zulke kleine kittens en de katten hebben die surrogaat moeder kunnen zijn. dus bij speciale opvanggezinnen. en niet meegegeven aan de adoptanten. Jullie doen je best om je te informeren, maar het had eender wie kunnen zijn die niks van kittens af wist!!!

Ik snap wel dat jullie het beste willen voor zo'n kitten en het met de beste bedoelingen mee hebben genomen, maar helaas moet ik je wel waarschuwen dat dit een kitten een grote kans heeft om later gedragsproblemen te ontwikkelen omdat ze niet kan leren van een andere kat.

vlooien: probeer te kammen en anders wat ik als laatste redmiddel gebruik is wassen met speciale shampoo.

ik duim in alle geval dat het goed blijft gaan en als er gedragsproblemen komen, haal er echt een goede gedragstherapeut bij en probeer niet te lang zelf allerlei goede raad/trukjes uit. Of kijk uit naar een goed gesocialiseerd ouder kitten om erbij te zetten (16 weken bij moeder geweest) zodat die het kitten kat kan leren zijn.

Volledig mee eens!!

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
    • Locatie: Gent
  • 2 katten
OFFLINE

#108 Geplaatst 11 oktober 2010 - 19:43

jopperke zei:

Heb in dit topic een paar keer zien staan dat het heel onverantwoord is van het asiel om het kitten zo jong mee te geven, maar dat vind ik net niet. In een thuissituatie heeft het kleintje minder kans om ziektes op te lopen, krijgt het meer aandacht én wordt het beter gesocialiseerd. Een asiel is allesbehalve ideaal voor kleine kittens. Maar ontvlooid en ontwormd had het wel mogen zijn, plus een berg info!

En nu verder de rest van het topic lezen, zit nog maar aan pagina 1...

Als het kitten reeds in het asiel is geweest (zonder quarantaine welteverstaan), is het potentiele kwaad al lang geschied. Het enige wat je hierbij kan doen is het erger maken door het kitten te verhuizen (meer stress-invloed op de weerstand) en eventueel katten buiten het asiel (die dus nog niet blootgesteld zijn) besmetten.

Guest_trio_*
Guest_trio_*
OFFLINE

#109 Geplaatst 11 oktober 2010 - 21:02

Hoe gaat het er nu mee al verbetering ? :thumb:

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten
OFFLINE

#110 Geplaatst 11 oktober 2010 - 21:04

trio zei:

Hoe gaat het er nu mee al verbetering ? :thumb:

Zou ik ook graag weten.

veerlevs
veerlevs
  • 2.275 berichten
    • Locatie: Antwerpen
  • 2 katten
OFFLINE

#111 Geplaatst 11 oktober 2010 - 21:09

Om 18.00 uur was het niet echt slechter, noch beter ...
Ik wacht nog op nieuws maar wil hen even gerust laten... misschien hebben ze het kitten moeten laten inslapen of zo ... ik wacht nog even om te bellen :(

Guest_noesje_*
Guest_noesje_*
OFFLINE

#112 Geplaatst 11 oktober 2010 - 21:38

tsjonge wat erg zeg!
Ik hoop dat de kleine beter wordt!
ja 5 weken is wel erg jong ook.

een vriendin van mij had een klein poesje gevonden wat bij navraag in de buurt van niemand bleek te zijn.
ze heeft het gehouden en was toen ook nog maar 5 weken.(schatte de DA)
ik logeerde die week erop toevallig bij haar en ik moet zeggen dat het beestje het erg goed deed, at goed en deed de behoefte netjes op de kattebak.
ze heeft nog 4 volwassen katers en 1 daarvan ontfermde zich heel erg over het kleintje, dat was wel grappig om te zien, die gedroeg zich echt als een moederpoes!
maar goed, dit kleintje zwierf langs de weg dus dat heb je geen alternatief...

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten
OFFLINE

#113 Geplaatst 11 oktober 2010 - 21:44

Ik duim me te pletter voor goed nieuws.

Guest_Veerle_*
Guest_Veerle_*
OFFLINE

#114 Geplaatst 11 oktober 2010 - 22:12

Ik hoop dat het kleintje het haalt. Parvo is heel slecht.

Julian een kitten van bij mij is toen hij 14 dagen bij zijn nieuwe eigenaars woonden ook gestorven aan parvo - ondanks hij heel goed was ingeënt (op 6,9 en 12 weken - en dit niet omdat ze ziek zijn maar omdat ik soms kittens meeneem op show en dan vindt mijn dierenarts dat een inenting op 9 weken niet voldoende bescherming biedt) tegen kattenziekte en leucose heeft hij de daar opgelopen besmetting niet overleefd. In het gezin waar hij woonden hadden ze ook "buitenkatten" (zij werden wel verzorgd maar ....) en waarschijnlijk is de besmetting overgedragen van een van die katten naar hem. Zijn weerstand had het eigenlijk moeten kunnen bestrijden maar het parvo-virus was daarvoor veel te sterk.

ik duim dus dat het kleine ventje het kan halen.

gr.

veerle

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten
OFFLINE

#115 Geplaatst 11 oktober 2010 - 22:38

Heftig Veerle, door jouw verhaal besef ik dubbel hoeveel geluk ik had met Wacho en Xena.

Joske
Joske
  • 1.323 berichten
    • Locatie: Kortrijk
  • 4 katten
OFFLINE

#116 Geplaatst 12 oktober 2010 - 20:09

arifiene zei:

De kritiek is terecht.
Asielen staan niet boven de wet.
Zeven weken is zeven weken, en daar moet je niet vanaf gaan knabbelen.
Stel dat het kleintje overlijdt, dan hebben de adoptanten daar érg veel pijn van gehad. Zoiets kun je mensen besparen door een gevaccineerd kitten mee te geven, aan de correcte leeftijd.
Wij roeien ook met de riemen die we hebben, maar hier gaat er nooit een kitten ongevaccineerd weg, noch onder de 8 weken (meestal 9). Dat is not done, en daar blijf ik bij. Je biedt als asiel zijnde ook nog altijd een zekere 'service' aan.

Bovendien is dit kitten een risico voor andere katten die misschien niet gevaccineerd zijn.

Als asielen zich aan die wet zouden houden wil dat zeggen dat er heel veel jonge kittens ingeslapen zouden worden.
Asielen krijgen uiteindelijk alle schuld en alle blaam, terwijl op het drukste moment iedere dag dozen vol kittens aan de deur worden gedropt, en dan nog niet alle volwassen katten vergeten en de problematiek en werk met de zwerfkatten. En dan moeten zij maar alles volgens de wet doen en eisen wij een verzorging zoals wij onze katten verzorgen. Zo niet worden ze gecategoriseerd onder slecht asiel. Een asiel is geen thuissituatie.

Particuliere opvangen zijn geen asielen, die situaties kan je niet vergelijken.

Bewerkt door Joske, 12 oktober 2010 - 20:11.

Caviaopvang Malmokkie: www.malmokkie.be
  

veerlevs
veerlevs
  • 2.275 berichten
    • Locatie: Antwerpen
  • 2 katten
OFFLINE

#117 Geplaatst 12 oktober 2010 - 21:05

Even stand van zaken ... HET IS GEEN PARVO! De uitslag van het lab gaf uitsluitsel hierover. Het zou dus een zware infectie zijn! Vandaag is de DA overgestapt op dwangvoeding en hij heeft een eerste vast "worstje" afgeleverd.
De DA zei dat ze nog niet teveel hoop moesten hebben, maar het was sowieso beter dan gisteren.
Amai, mijn duimen doen pijn! Duimen jullie mee?
Ik bewonder hen wel. Zo'n jong koppel met één inkomen en toch verkiezen om 37 euro per dag te betalen. Chique!
Ik ben fier om mijn dochter en haar vriend!

Bewerkt door veerlevs, 12 oktober 2010 - 21:06.


3elfje
3elfje
  • 8.314 berichten
OFFLINE

#118 Geplaatst 12 oktober 2010 - 21:07

Pluim voor je dochter inderdaad, maar ze heeft altijd een goed rolmodel gehad hé ;) Wij blijven duimen!! Hopelijk elke dag weer een stukje beter met dat kleine hummeltje!!

Froetske
Froetske
  • 7.965 berichten
    • Locatie: Zoersel
  • 3 katten
OFFLINE

#119 Geplaatst 12 oktober 2010 - 21:09

Duimpjes draaien hier volop mee :hug:

Geplaatste afbeelding
:paw :paw

Guest_trio_*
Guest_trio_*
OFFLINE

#120 Geplaatst 12 oktober 2010 - 21:11

Hopen dat het nu elke dag een beetje beter gaat :) !