Spring naar inhoud

- - - - -

ontwormen zonder stress

• Log in om te reageren
53 reacties op dit onderwerp
Guest_Sarina__*
Guest_Sarina__*

#31 Geplaatst 19 oktober 2010 - 15:25

Ik krijg Chiva niets in haar bekje geduwd :oops: ...
ook niet als ik erna een kusje zou geven, dat zou waarschijnlijk zelfs heel erg gevaarlijk zijn lijkt mij :scared:
wij hebben het pilletjes-probleem hier opgelost met malt-pasta... Het enige "eten" waarmee we Chiva "om de tuin kunnen leiden" :)

Guest_raaslastso_*
Guest_raaslastso_*

#32 Geplaatst 24 oktober 2010 - 15:47

Beste leden,
heb vandaag het nog een keertje geprobeerd met de truc met de ziz-kaas.
Ik rolde een stukje kaas rond het pilletje zodat deze helemaal bedekt was.
En weet je wat? Het lukte perfect!!!!!!!!!!!!!
Nu dacht ik van ja, één keer maar geen twee keer, dus nog een andere kat een poging gewaagd met succes.
Ik geloof wel dat misschien het niet altijd prijs zal zijn maar vind het desondanks een poging waard om te vermelden in dit forum.
Moesten jullie het ook eens proberen weet me zeker te zeggen of het lukte want ik ben er nieuwsgierig naar.
:d :d :d

Guest_sandra25_*
Guest_sandra25_*

#33 Geplaatst 24 oktober 2010 - 20:55

Hier ook pipetjes,maar pilletjes geven of pipetjes langs de mond is hier niet zo een probleem bekje opentrekken en hop.Maar t'is dan ook een lieve schat,natuurlijk :heart:

veerlevs
veerlevs
  • 2.275 berichten
  • 2 katten

#34 Geplaatst 24 oktober 2010 - 21:07

Ik durf mezelf een ervaren "kattenpillengeefster" te noemen, samen met mijn dochter!
Margot neemt de kat bij de voorpoten vast en houdt die stevig tegen de zetel of tafel. Ik open de bek (door aan de beide kanten voorzichtig op het tandvlees te duwen aan de zijkant van het bekje) en duw heel snel de pil vanachter in de keel.
In het begin reageerde onze kat geirriteerd, maar na een weekje helemaal niet meer. Ze weet dat ze niet weg kan en dat het helemaal geen pijn doet. We geven nu 2x per dag een pilletje en dat gaat perfect!
Waarom niet in het eten? Omdat ze het gewoon weigerde! Wij hadden echt alles geprobeerd!
Veel succes en probeer het gewoon een weekje :d

Bewerkt door veerlevs, 24 oktober 2010 - 21:08.

Umbaba
Umbaba
  • 341 berichten
  • 1 katten

#35 Geplaatst 26 oktober 2010 - 21:28

Hier gaat het met kippenfillet. Dan staan ze allemaal om me heen te draaien als ik het in stukjes snij. Eerst een paar ieniemienie stukjes als smaakmaker. Dan een stuk met pil terwijl ik een heel groot stuk zichtbaar klaar hou.
Ze zijn dan zo gulzig, en bang dat de anderen met de kip gaan lopen dat ze de tijd niet nemen om te kijken wat er in zit.
Geplaatste afbeelding

Guest_raaslastso_*
Guest_raaslastso_*

#36 Geplaatst 27 oktober 2010 - 12:29

Inderdaad, het is leuk als je ze een 'snoepje' kan geven i.p.v. ze te moeten vastpakken en het pilletje in de mond te moeten geven. Bij ons ging dat nooit zonder slag of stoot, zelf met behulp van het pillenspuitje (hulpmiddel om het pilletje gemakkelijker in de mond te krijgen). Ondertussen wisten de katten op voorhand wat we van plan waren en foetsie, je kon er achter gaan lopen. :LOL:
Ik moet jullie tevens vermelden dat we een nieuwe soort gebruikt hebben om e ontwormen, nl. Milbemax.
De apotheek wist me te vermelden dat deze pilletjes zodanig zijn 'ontworpen' dat de kat het niet zou ruiken, noch smaken dat het een pilletje betreft.
Hebben jullie hier ervaring mee?

Lut
Lut
  • 11.643 berichten
  • 4 katten

#37 Geplaatst 27 oktober 2010 - 12:36

Vastpakken en bekje open doen :scared: :scared:
Dat laat Inka NOOIT toe, en als je toch probeert, dan ben je eraan voor de moeite en mag je om een tetanusspuit gaan :scared: :censored:

Guest_raaslastso_*
Guest_raaslastso_*

#38 Geplaatst 27 oktober 2010 - 12:47

:LOL: Autch, en het komt me heel bekend voor. Je moest mijn handen soms eens zien na een 'ontworming'. :LOL:

eve
eve
  • 1.368 berichten
  • 2 katten

#39 Geplaatst 27 oktober 2010 - 13:04

Mmm ik geef ze toch wel zo een Milbemax pilletje direct in de bek, maar dat zijn ook wel erg kleine, niet al te vieze, dingetjes en die vinden ze niet erg. :oops:

Voor al het andere kan ik Easy Pill aanraden, dat is een soort kauwgom met een sterkte bouillon geur, waarin je je pilletje stopt.

Eerst een paar keer als snoepje geven, zonder pilletje erin en daarna kan je gewoon voortaan altijd een pilletje erin gewikkeld geven. Het blijft lekker plakken, dus het pilletje glipt er niet uit en meestal is het ook hap slik weg :thumb:
Geplaatste afbeelding

Guest_raaslastso_*
Guest_raaslastso_*

#40 Geplaatst 28 oktober 2010 - 09:43

Interessant! Ga ik zeker eens proberen. Thanks voor de tip. :d

Guest_Sarina__*
Guest_Sarina__*

#41 Geplaatst 28 oktober 2010 - 12:31

raaslastso zei:

:LOL: Autch, en het komt me heel bekend voor. Je moest mijn handen soms eens zien na een 'ontworming'. :LOL:

Bij ons Chiva is het opletten dat ze niet letterlijk "aanvalt" en dan zijn je handen je minste zorgen :roll:

Guest_Maya_*
Guest_Maya_*

#42 Geplaatst 14 november 2010 - 11:20

griffel1977 zei:

Pilletjes zoals Milbemax werkt tegen alle wormen. Een pasta zoals bv Catminth, wat je bij de apotheek kan kopen werkt niet tegen lintworm.
In dubbele of driedubbele dosis werkt het wel tegen lintwormen, maar ik vind het sowieso geen denderend product. Milbemax is inderdaad veel beter.

Aldhissla zei:

Hier heb ik milbemax gebruikt en de kusjesmethode toegepast (die hier overigens enorm goed gewerkt had, wie hier had dat ook weer getipt?)

je pakt ze, doet hun bekje open, stop in een second dat pilletje zo ver mogelijk naar achter in het bekje en geef ze dan een kusje op het neusje. Propere beestjes als ze zijn likken ze snel hun neusje schoon en is het pilletje weg.
Duurt ongeveer een minuut, toulouse vindt de pipetjes erger :)
Dat doe ik hier zonder het kusje (gewoon ingooien dus). Misschien toch eens deze methode proberen :LOL:

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#43 Geplaatst 14 november 2010 - 15:54

Maya zei:

In dubbele of driedubbele dosis werkt het wel tegen lintwormen, maar ik vind het sowieso geen denderend product. Milbemax is inderdaad veel beter.

Waar haal je dat vandaan?

Een driedubbele dosis ontworming geven is sowieso geen goed idee.
Bovendien is de werkzame stof tegen lintworm helemaal anders dan tegen spoelwormen en andere vaak voorkomende wormen.

Kristella
Kristella
  • 352 berichten
  • 2 katten

#44 Geplaatst 14 november 2010 - 20:35

*De dierenarts heeft bij onze twee kerels ook een pipetje Stronghold in de nek gedaan. Ze hadden er absoluut geen last van (in tegenstelling tot de spuit tegen kattenleukemie, etc) en het leek zelfs niet te moeilijk om zelf toe te dienen.*

Guest_Maya_*
Guest_Maya_*

#45 Geplaatst 15 november 2010 - 10:49

arifiene zei:

Waar haal je dat vandaan?

Een driedubbele dosis ontworming geven is sowieso geen goed idee.
Bovendien is de werkzame stof tegen lintworm helemaal anders dan tegen spoelwormen en andere vaak voorkomende wormen.

Een driedubbele dosis ontworming geven kan geen kwaad. Tot tien keer de dosis geeft meestal geen neveneffecten, uitzonderingen daargelaten (vooral moxidectine). Mínder geven dan aangegeven is veel gevaarlijker (dan selecteer je resistentie).
Dat het werkt tegen lintwormen heb ik uit het blauwe boekje
Tetrahydropyrimidines
Dat het pas in driedubbele dosis ertegen werkt staat er inderdaad niet bij, maar dat heb ik geleerd uit mijn cursus. Ik vind Milbemax een completer en eenvoudiger product. Bovendien werkt het sterker tegen lintwormen.

Je hebt wel gelijk dat doorgaans de werkzame stof tegen rondwormen anders is dan die tegen lintwormen. Ik denk dat het ook enkel voor pyrantel is dat dit niet geldt.

Ik zei het maar, omdat er nog steeds dierenartsen zijn die pyrantel voorschrijven voor lintwormen. Dit werkt ook wel, maar is niet het beste product.

Als je een binnenkat hebt die geen rauwe dingen eet volstaat het overigens om te ontvlooien tegen lintwormen. Bij rauw en muizen/vogeltjes zijn er meer soorten lintwormen mogelijk en dan is praziquantel hetgeen dat je moet geven (bijvoorbeeld in Milbemax).

Bewerkt door Maya, 15 november 2010 - 10:54.