Spring naar inhoud

- - - - -

Pillenschieter

• Log in om te reageren
28 reacties op dit onderwerp
Guest_Aspara_*
Guest_Aspara_*

#1 Geplaatst 04 mei 2009 - 23:43

We hadden vandaag de grootste moeite om Isis medicatie toe te dienen. We hebben vanalles geprobeerd... Geplet tussen wat voedsel lukte niet. Uiteindelijk hebben we haar met 2 moeten vasthouden, en het pilletje letterlijk in haar bekje moeten wringen. :cry: Ze zou onze ogen kunnen uitkrabben hebben; ze was woedend. Dat alles heeft ruim een half uur geduurd, met de nodige frustratie - vooral voor haar dan - tot gevolg. En ze moet die medicatie nog 29 dagen krijgen... Ze is ook niet meer van de jongste, dus het doet mij wel pijn dat ik haar zo moet dwingen. Maar uiteindelijk is het voor haar goed.

Nu hoorde ik een tijdje geleden dat er een soort 'pillenschieter' bestaat waarmee je het pilletje makkelijker in de bek van de kat krijgt, eventueel ook met behulp van wat water.

Heeft iemand daar ervaring mee? En vooral: waar geraak ik er aan? Mijn dierenarts heeft ze niet.

Alvast bedankt voor de info.

Guest_poezemannen_*
Guest_poezemannen_*

#2 Geplaatst 05 mei 2009 - 06:15

Goh..ik zou eigenlijk niet goed weten in hoeverre die schieter gaan helpen als jouw poezel al zo hevig is.
Hier probeerde ik ook eerst tussen het eten met als gevolgd dat onzen Chippie, nu maanden en maanden later, nog steeds parnoïde is als hij natvoer krijgt én hij liet het ook gewoon mooi staan..dus vanaf dan heb ik het ook altijd rechtstreeks in zijn of hun bekjes gedaan. Ze hebben het zeker niet graag..wringen enzo en verschillende keren terug uitspuwen maar aangezien het me uiteindelijk altijd wel lukt, denk ik dat het al bij al nog meevalt en dat ze dus bv kalmer zijn dan jouw poezel. Hopelijk heeft er hier iemand ervaring met de pillenschieter bij een woedende poes want ik kan me voorstellen dat dat dan ook niet simpel moet zijn..

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 05 mei 2009 - 09:29

in de hema kun je een pillencrusher kopen waardoor je de pil tot poeder maalt
mss is het zo gemakkelijker onder het eten te mengen?
van een pillenschieter weet ik ook niets :/

Geplaatste afbeelding

Guest_Lisje_*
Guest_Lisje_*

#4 Geplaatst 05 mei 2009 - 09:34

Mss eens informeren bij je apotheker, soms kunnen ze zo'n dingen wel bestellen.

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#5 Geplaatst 05 mei 2009 - 10:51

Informeer ook eens of de medicatie die je moet toedienen niet in een vloeibare vorm bestaat. Da's namelijk veel makkelijker toe te dienen aan katten die zich ontpoppen tot tijgers als ze een pilletje zien boven komen.

Je weet maar nooit he :)

Guest_Fleterna's evita_*
Guest_Fleterna's evita_*

#6 Geplaatst 05 mei 2009 - 13:25

Wij hebben voor onze poezen ook een pillenschieter in huis. Wij hebben hem van onze Dierenkliniek. Het werkt echt heel gemakkelijk hoor als je een moeilijke poes in huis hebt.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 05 mei 2009 - 13:40

Ik heb ook een pillenschieter in gebruik gehad bij onze Tijger toen ze heel ziek was. Ze liet ook niet gemakkelijk meer het pilletje in haar mond steken en beet ook telkens in mijn vingers, wat ik vrij pijnlijk vond :trance: . Ik heb de pillenschieter ook van bij de DA mee gebracht, ik weet niet of je het eventueel ook bij een apotheek kan aanschaffen, maar je kan altijd eens informeren.
De pillenschieter is vrij eenvoudig in gebruik, het voorste deel is zacht rubber zodat je je poezel niet pijn doet bij het in zijn mondje brengen. Je kan het verder achteraan in zijn mondje brengen en en pilletje is dus meteen in zijn keel verdwenen.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_Araya_*
Guest_Araya_*

#8 Geplaatst 05 mei 2009 - 15:34

Buster Tablet Introducer Soft
past in de brievenbus ;)

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#9 Geplaatst 05 mei 2009 - 15:36

Ik plet de pilletjes tussen 2 koffielepels en meng ze dan in paté en dan lukt vrij goed. Ik heb ook een pillenschieter gekregen van mijn da maar gebruik hem zelden of nooit.

Ines
Ines
  • 13.375 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 05 mei 2009 - 17:57

Het pilletje in een stukje smeerkaas rollen kan ook helpen.

Geplaatste afbeelding

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#11 Geplaatst 05 mei 2009 - 17:59

catherine zei:

Ik plet de pilletjes tussen 2 koffielepels en meng ze dan in paté en dan lukt vrij goed.

dan ben je wel sterk hoor
mij lukt dat nooit :ha

Geplaatste afbeelding

Guest_Aspara_*
Guest_Aspara_*

#12 Geplaatst 07 mei 2009 - 20:55

Het zal weer een bezoekje aan de DA worden vrees ik... Op hoop van zege dat er een vloeibaar middel of een (lang werkende) injectie bestaat. Dat laatste zou ideaal zijn. We vertrekken namelijk ook binnen 2 weken op verlof, en als de medicatie nog wat moet verder gezet worden...

Ondertussen had ik bij de apotheek een uit de kluiten gewassen pillenschieter meegekregen, maar ik denk dat die meer geschikt is voor grote honden of zelfs vee :s

Het probleem is ook dat ze zich totaal niet stil houdt. Nog maar met mijn vingertop aan haar bekje komen brengt al een ganse sparteltirade teweeg.

De medicatie die ze moet krijgen is Baytril.

Ik had ook een pasta gekocht van Gimpet (?) die naar verluidt heel sterk smaakt. Een half pilletje verpulverd en in gemengd, ze likte het op, maar begon meteen te slijmen. Met als resultaat dat er misschien hoogstens een vierde binnen gegaan is.

Blijkbaar kan ze die Baytril echt niet verdragen. En als ik het meng in voedsel zal ze er ofwel haar neus voor ophalen, ofwel het ganse boeltje terug uitspuwen. :(

Ginger-en-Noortje
Ginger-en-Noortje
  • 3.961 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 10 mei 2009 - 11:59

Ik heb ook een pillenschioetertje en dat werkt best.. maar ik heb twee druiven van poezels, die hebben niet in de gaten dat ik iets door de kattenmelk roer. Alle medicatie die ze tot nog toe moesten hebben is er op die manier rap in gegaan. De pillenschieter had ik gekocht in de dierenwinkel.

tash
tash
  • 4.071 berichten
  • 7 katten

#14 Geplaatst 10 mei 2009 - 19:35

ik ben er eerlijk gezegd geen voorstander van....ik ken het niet maar heb wel de info erover gelezen. feit is wel dat je nooit weet of het in de keel of luchtpijp terecht komt, klinkt missschien overdreven maar als je het pilletje met water moet "schieten" kan dit wel voorvallen.
gevolg is dan verslikken met een mogelijke pneumonie...lijkt ver gezocht maar (als verpleegster) pas ik er toch voor

Mahalo vzw - Thuiszorg voor overleden huisdieren & herdenkingsjuweeltjes: http://mahalo.simplesite.com

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 10 mei 2009 - 19:39

Het pilletje wordt niet met water in de mond geschoten als je met een pillenschieter werkt hé, ik doe het gewoon droog achteraan in het bekje
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag