Spring naar inhoud

- - - - -

Hoe kan ik mijn katten het kattenluikje leren gebruiken?

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
Guest_prinses3512_*
Guest_prinses3512_*

#1 Geplaatst 13 oktober 2010 - 22:24

Mijn katten kunnen sinds afgelopen zomer vrij in de tuin want ik heb kattennetten laten plaatsen.
De tuindeur stond altijd open en ze konden in en uit gaan, maar nu het kouder is wil ik de deur dicht en probeer ze door het kattenluikje te laten gaan.
Maar ik krijg het ze niet geleerd, ze willen gewoon niet!
Heeft iemand tips?

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#2 Geplaatst 13 oktober 2010 - 22:30

Bij de ene kat gaat het sneller dan de andere, gewoon regelmatig is door duwen en lokken met eten of speelgoed.
Sala heeft er zeker 4 maand over gedaan en Chanel één dag :ha , dus je ziet veel verschil he, veel succes! :geluk:

Guest_trio_*
Guest_trio_*

#3 Geplaatst 13 oktober 2010 - 22:35

Ja binnen wat eten of snoepjes en er doorduwen en ja de ene poes heeft het rapper door dan de andere !

Guest_papaver_*
Guest_papaver_*

#4 Geplaatst 13 oktober 2010 - 22:56

Wij zijn er enkele keren bij gaan zitten..ik aan de éne kant en mijn man aan de andere kant..met een snoepje of een speelgoedje en haar goed belonen als ze er voorzichtig doorkomt. Eerst hielden we het luikje ook tegen zodat ze nog niet veel weerstand voelde.
Aanvankelijk vond ik zelf dat het luikje véél te veel lawaai maakte dat ik er zelf steeds van schrok. Er was ook veel weerstand omwille van de magneten.
Sinds we de magneten en het extra klepje (tijdelijk) verwijderd hebben, maakt ons Roos er helemaal geen probleem meer van.
Binnen enkele weken gaan we de magneten terugplaatsen, maar dan met een mouche of stukje tape ertegen om het sterke 'klakken' tegen te gaan én om geen energie te verliezen als de verwarming aanstaat. Het extra klepje heeft weinig zin en maakt alleen nog meer lawaai, dus weet nog niet of we dat terug plaatsen.
Wij hebben een luikje in de deur van de woonkamer naar de gang. Als ik vanuit de gang de voordeur opendoe of vanuit de woonkamer de terrasdeur wist ik dat ik ons Roos haar nieuwsgierigheid zo erg ging prikkelen dat ze wel moést komen kijken  
:lachen: . En ja hoor, op die momenten deed ze het voor het eerst zonder aarzeling. Sindsdien gaat het vanzelf ;) !

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#5 Geplaatst 13 oktober 2010 - 23:22

Deurke er mss af doen, of mss proberen te lokken met een snoepje of kippewit. Vooral geduld hebben ze zal er ooit wel eens door gaan. ;)

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 16 oktober 2010 - 19:57

De ene leert het inderdaad sneller dan de andere. Angel zit soms nog een kwartier naar het luikje te kijken alvorens ze erdoor durft :oops: . Ik denk altijd als ik haar zo zie zitten dat ze hoopt dat het vanzelf openklapt zodat ze er niet tegen moet duwen O:) . Ik heb het ook geleerd met snoepjes, en in het begin het luikje tevoren open duwen, en zo steeds iets minder ver zodat ze voelen dat ze er tegen moeten duwen. :geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

meijden1983
meijden1983
  • 199 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 21 oktober 2010 - 20:08

Bij mij gingen ze er meteen doorheen maar lokken met een kattensnoepje werkt vast wel

Guest_papaver_*
Guest_papaver_*

#8 Geplaatst 21 oktober 2010 - 23:05

Onze Frodo is hier sinds vrijdagavond en op zaterdag kwam hij al voorzichtig piepen door het luikje. 's Maandags 'vloog' hij er al door :trance: , schattig hoor, want het staat op buikhoogte van een volwassen kat zodat Frodo echt op de topjes van zijn tenen moet staan om erdoor te kunnen 8) . Komende week gaan we het tochtluikje er terug in zetten want met de verwarming aan gaat er nu veel warme lucht verloren.  

sjintoo
sjintoo
  • 487 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 25 oktober 2010 - 12:59

ik heb Poppel er welgeteld 2 x doorgeduwd en toen kende hij het.  Slim kereltje dus :d

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#10 Geplaatst 25 oktober 2010 - 13:04

hier ook, gewoon paar keer erdoor steken en dan had ons toesje dat door.
Het gaat mss ook sneller als je een kattenbak met klep hebt?

Geplaatste afbeelding

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#11 Geplaatst 27 oktober 2010 - 10:25

Yep, hier zijn ze gelukkig de kattenbak met klep al gewoon. Sinds maandagavond hebben ze hier ook een luikje om naar buiten in de ren te gaan. Ik heb ze er allemaal even doorgeholpen en sindsdien weten ze heel goed hoe ze het kunnen gebruiken.

Geplaatste afbeelding

Bene
Bene
  • 3.069 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 27 oktober 2010 - 12:47

Wij hebben er eerst iets tussen gestoken, zodat het een klein beetje bleef openstaan. (een houten stokje dat we er vast hadden gekleefd tussen het bovenste van het deurtje).  Na een paar dagen durfden ze erdoor en wisten ze hoe het werkte.
Het stond niet heel veel open met het stokje tussen.