Spring naar inhoud

- - - - -

Parachutemoord

• Log in om te reageren
166 reacties op dit onderwerp
Fairness
Fairness
  • 6.049 berichten
  • 2 katten

#151 Geplaatst 26 oktober 2010 - 13:26

*bonnie* zei:

Los van het feit of ze schuldig is of niet (dat is iets wat enkel zij en misschien nog één iemand anders zal weten) vind ik het absoluut schande dat iemand tot 30 jaar cel veroordeelt wordt zonder bewijs.

En die 30 jaar cel begrijp ik ook niet goed, als je na 10 jaar dan toch kan vrijkomen, waarom bepalen ze dan "30" jaar cel en niet gewoon "10" jaar effectieve cel.... is toch wat makkelijker hè...

Wat is zonder bewijs... Wat is bewijs? Moet er meer bewijs zijn?
Dat is altijd al zo geweest. En als ze het deed is het een magere straf!

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#152 Geplaatst 26 oktober 2010 - 14:50

mobius zei:

Heb dit topic nu pas gelezen.
Ik heb echt een vreugdekreet geslagen toen het verdict viel. Sorry voor de EC-aanbidders.
Zoals eerder al gezegd, WIJ waren er allemaal niet bij. Wij hebben niet kunnen getuigen op het proces. Wij hebben niet alle beelden, enz... gezien.
Enkel de juryleden hebben dit gezien.
Gisteren nog een docu gezien met 2 ex-juryleden van een assisenzaak. Die zeiden ook dat ze als jurylid echt ALLE info krijgen die voor de gewone mens (ALS WIJ) echt niet geweten zijn.
Denk je nu echt dat een jury iemand bijna unaniem zomaar gaat schuldig verklaren??

Denk toch eens na mensen. Als ze nu schuldig verklaart is, dan IS ze schuldig!

En dat is gewoon mijn mening :oops:

ps: Heb hier horen zeggen dat ze zo gebroken was dat ze niet kon reageren zoals wij dat zouden doen. Maar herinneren jullie dan niet het moment waarop ze de gevangenis in ging bij de start van het proces? Ze kwam heel zelfverzekerd binnen en was ervan overtuigd dat ze na het proces weer gewoon naar huis ging gaan.
Als ik zo zeker was van mijn stuk zou ik toch ietwat ontgoocheld zijn bij zo'n zwaar verdict :catscratchhead
Maar EC niet. Die had het diep vanbinnen gewoon verwacht omdat ze wist dat ze schuldig was.

Dat is nogal onzin, dat besef je toch ook wel?

Als ik samen met 12 anderen ga beweren dat jij het gedaan hebt is dat ook nog geen garantie.
Er belanden nog steeds mensen onschuldig in de cel hoor, kijk maar naar de cijfers in de VS, waar men nu mensen moet vrijlaten na jarenlang in de cel te hebben gezeten en waar dna onderzoek hun eindelijk vrijpleit.
Helaas was hier geen sprake van bruikbaar dna dacht ik?

En iedereen die de straf 'magertjes' vindt: Denk maar eens na wat dat is, 30 jaar opgesloten zitten. Ooit onze gevangenissen vanbinnen gezien?
Afgezien van die van Brugge is het een RAMP.
Velen op dit forum leven nog niet eens 30 jaar.
Dat is IMMENS lang.
Afgezien van het feit of je schuldig bent of niet, niemand die daarbinnen zit gaat dit kort vinden hoor.

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#153 Geplaatst 26 oktober 2010 - 15:20

arifiene zei:

Als ik samen met 12 anderen ga beweren dat jij het gedaan hebt is dat ook nog geen garantie.
Er belanden nog steeds mensen onschuldig in de cel hoor, kijk maar naar de cijfers in de VS, waar men nu mensen moet vrijlaten na jarenlang in de cel te hebben gezeten en waar dna onderzoek hun eindelijk vrijpleit.

En iedereen die de straf 'magertjes' vindt: Denk maar eens na wat dat is, 30 jaar opgesloten zitten. Ooit onze gevangenissen vanbinnen gezien?
Dat is IMMENS lang.
Afgezien van het feit of je schuldig bent of niet, niemand die daarbinnen zit gaat dit kort vinden hoor.

Lang of kort in de GVS, het is een hel lijkt me. Die straf is niet te onderschatten, vrijheidsberoving. 1 maand, 1 jaar, 5 jaar, 20 jaar ... het moet een hel zijn.

mobius
mobius
  • 7.516 berichten
  • 2 katten

#154 Geplaatst 26 oktober 2010 - 15:22

*bonnie* zei:

Los van het feit of ze schuldig is of niet (dat is iets wat enkel zij en misschien nog één iemand anders zal weten) vind ik het absoluut schande dat iemand tot 30 jaar cel veroordeelt wordt zonder bewijs.

En die 30 jaar cel begrijp ik ook niet goed, als je na 10 jaar dan toch kan vrijkomen, waarom bepalen ze dan "30" jaar cel en niet gewoon "10" jaar effectieve cel.... is toch wat makkelijker hè...

Sorry, maar ik vind 30 jaar cel voor moord met voorbedachte rade niets te weinig! En dat is nu eenmaal de uitspraak: MOORD met VOORBEDACHTE rade! Als ik rechter was kwam zo iemand nooit meer vrij!
(ook los van het feit of EC nu schuldig is of niet 8) )

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#155 Geplaatst 26 oktober 2010 - 15:29

mobius zei:

Sorry, maar ik vind 30 jaar cel voor moord met voorbedachte rade niets te weinig! En dat is nu eenmaal de uitspraak: MOORD met VOORBEDACHTE rade! Als ik rechter was kwam zo iemand nooit meer vrij!
(ook los van het feit of EC nu schuldig is of niet 8) )

Moord is altijd met voorbedachten rade :oops: Het is doodslag met voorbedachten rade. ;)

Euhm en geen enkele casus is hetzelfde. Wij weten niet welke verzachtende omstandigheden er zijn, of misschien zelfs strafuitsluitingsgronden, of juist verzwaring zoals herhaling.

Oordeel niet te snel, en zeker niet wanneer je nog geen procent van het dossier kent.

mobius
mobius
  • 7.516 berichten
  • 2 katten

#156 Geplaatst 26 oktober 2010 - 15:30

arifiene zei:

Dat is IMMENS lang.

Als 12 mensen zeggen dat ik het gedaan heb is de kans wel bijzonder groot dat ik het ook effectief gedaan heb O:)
We zitten hier niet in de US dus dat rechtssysteem kan je onmogelijk vergelijken.

En hier weer zelfde commentaar: 30 jaar weinig voor iemand die moord pleegt? Die mensen hebben het daar verdorie niet slecht!
Ik moet betalen voor mijn kost en inwoon, voor mijn eten, voor mijn TV. En dan moet ik nog elke dag hard werken voor mijn centen.
Als ik een moord pleeg zit ik morgen op hotel!
Sorry maar mensen die moorden plegen hoeven volgens mij helemaal geen recht op TV, eten, bed, douche, wandelingskes,..en vrije tijd!!

En als ze het in de gevangenis maar niks vinden hadden ze daar misschien aan kunnen denken voor ze de moord pleegden O:)

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#157 Geplaatst 26 oktober 2010 - 15:32

mobius zei:

Als 12 mensen zeggen dat ik het gedaan heb is de kans wel bijzonder groot dat ik het ook effectief gedaan heb O:)
We zitten hier niet in de US dus dat rechtssysteem kan je onmogelijk vergelijken.

En hier weer zelfde commentaar: 30 jaar weinig voor iemand die moord pleegt? Die mensen hebben het daar verdorie niet slecht!
Ik moet betalen voor mijn kost en inwoon, voor mijn eten, voor mijn TV. En dan moet ik nog elke dag hard werken voor mijn centen.
Sorry maar mensen die moorden plegen hoeven volgens mij helemaal geen recht op TV, eten, bed, douche, wandelingskes,..en vrije tijd!!

En als ze het in de gevangenis maar niks vinden hadden ze daar misschien aan kunnen denken voor ze de moord pleegden O:)

Zullen we gewoon jouw vrijheid als is ontnemen, zien hoe je dan praat...
Het gaat om een VRIJHEIDSSTRAF. Niet "basis-rechten-ontnemende-straf". Als een mens al niet meer zou mogen douchen, eten, wandeling maken :o

Bewerkt door Frances, 26 oktober 2010 - 15:32.
Reden van bewerken: typfout

tijgertje75
tijgertje75
  • 3.231 berichten
  • 1 katten

#158 Geplaatst 26 oktober 2010 - 15:33

geen ruzie beginnen maken hè mensen, :) :)

mobius
mobius
  • 7.516 berichten
  • 2 katten

#159 Geplaatst 26 oktober 2010 - 15:33

En nog 1 laatste algemene opmerking.
Als er zo weinig vertrouwen is in ons rechtssysteem, waarom dan nog iets geloven van wat ze zeggen?? Dan kunnen evengoed alle mensen moorden plegen, dan hoef je toch niet naar de gevangenis. gewoon slim en geslepen genoeg zijn om ervoor te zorgen dat niet jij maar iemand anders beschuldigd wordt, of zorgen dat er absoluut geen bewijzen zijn.

Is er iemand met tips want ik weet zo ook wel een paar mensen die er volgens mij niet meer hoeven te zijn 8)
Gaan we terug naar de oertijd, waar mensen zelf het recht in handen namen en waar je op de brandstapel belandde als je een zakje eten wegnam dat niet van jou was 8)

mobius
mobius
  • 7.516 berichten
  • 2 katten

#160 Geplaatst 26 oktober 2010 - 15:35

Frances zei:

Zullen we gewoon jouw vrijheid als is ontnemen, zien hoe je dan praat...
Het gaat om een VRIJHEIDSSTRAF. Niet "basis-rechten-ontnemende-straf". Als een mens al niet meer zou mogen douchen, eten, wandeling maken :o

Als een mens nog nie meer mag moorden O:)

mobius
mobius
  • 7.516 berichten
  • 2 katten

#161 Geplaatst 26 oktober 2010 - 15:38

Frances zei:

Moord is altijd met voorbedachten rade :oops: Het is doodslag met voorbedachten rade. ;)

Euhm en geen enkele casus is hetzelfde. Wij weten niet welke verzachtende omstandigheden er zijn, of misschien zelfs strafuitsluitingsgronden, of juist verzwaring zoals herhaling.

Oordeel niet te snel, en zeker niet wanneer je nog geen procent van het dossier kent.

Awel ja, dat wil ik hier net duidelijk maken. Iedereen hier is zo zeker dat EC onschuldig is. Daar krijg ik het van he! Hoe kunnen jullie dat nu weten? Toch net zo min als ik weet dat ze het wel gedaan heeft? :catnoknow
Dat zeg ik nu net: als de rechter beslist met alle mogelijke bewijsvoeringen, dan zal het zo wel zijn he? :d

mobius
mobius
  • 7.516 berichten
  • 2 katten

#162 Geplaatst 26 oktober 2010 - 15:38

tijgertje75 zei:

geen ruzie beginnen maken hè mensen, :) :)

Nee nee, gewoon vrije meningsuiting :d
En ik met mijn zwangere hormonen weet er weg mee :ha

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#163 Geplaatst 26 oktober 2010 - 15:44

mobius zei:

En nog 1 laatste algemene opmerking.
Als er zo weinig vertrouwen is in ons rechtssysteem, waarom dan nog iets geloven van wat ze zeggen?? Dan kunnen evengoed alle mensen moorden plegen, dan hoef je toch niet naar de gevangenis. gewoon slim en geslepen genoeg zijn om ervoor te zorgen dat niet jij maar iemand anders beschuldigd wordt, of zorgen dat er absoluut geen bewijzen zijn.

Is er iemand met tips want ik weet zo ook wel een paar mensen die er volgens mij niet meer hoeven te zijn 8)
Gaan we terug naar de oertijd, waar mensen zelf het recht in handen namen en waar je op de brandstapel belandde als je een zakje eten wegnam dat niet van jou was 8)

mobius zei:

Als een mens nog nie meer mag moorden O:)

Hmm, heel eerlijk Mobius: ik begrijp je hier niet meer :lachen:
Het is inderdaad ook een mening of je vindt dat die op de playstation mogen spelen of niet enz. Maar de basis van de straf is vrijheidsontneming. En ik denk, en veel advocaten, rechters ... zullen daar akkoord mee gaan, dat dat al héél erg is. En ik vind het niet meer dan normaal dat ze zich mogen douchen, dat ze kunnen eten ...
En ons systeem is nu eenmaal zo dat de ene betaalt voor de andere ...

mobius zei:

Awel ja, dat wil ik hier net duidelijk maken. Iedereen hier is zo zeker dat EC onschuldig is. Daar krijg ik het van he! Hoe kunnen jullie dat nu weten? Toch net zo min als ik weet dat ze het wel gedaan heeft? :catnoknow
Dat zeg ik nu net: als de rechter beslist met alle mogelijke bewijsvoeringen, dan zal het zo wel zijn he? :d

Ik heb nooit een mening gehad over schuld of onschuld 8) Kijk maar terug in de hele discussie.

Maar het ding is, in Assisen beslist de jury. En nu kan er een hele discussie komen over al dan niet voorstander van Assisen (ik persoonlijk niet, juist omwille van deze gebeurtenissen!). Een jury laten beslissen over de vrijheid van iemand :o Ik vind dat persoonlijk nogal raar! Maar dat is mijn mening hé :) En ik ga hier geen hele uitzetting geven waarom wel of niet, maar ja, ik vind het gewoon nogal vreemd dat 12 mensen kunnen beslissen over feiten die ze niet van begin af aan gevolgd hebben. En plots, baf een super dik dossier voor hen, drie weken assisenproces, en beslis maar is mannekes... :o

mobius zei:

Nee nee, gewoon vrije meningsuiting :d
En ik met mijn zwangere hormonen weet er weg mee :ha

haha :ha
Dit is een mooi staaltje van vriendelijk discussiëren zo lijkt mij! :) Zo moet dat gewoon, hier is geen geruzie aan vind ik zelf. Dit doen anderen toch ook vb met hun broer of zus ofzo. Maar ja, wat is ruzie he? ;)

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#164 Geplaatst 26 oktober 2010 - 17:22

mobius zei:

12 mensen op 6 miljard.
Neen, de kans is niet bijzonder groot eigenlijk.
De dossierkennis was enorm mager, want er waren weinig bekende elementen.

Hotel?
Ooit de gevangenis van Vorst vanbinnen gezien?
Ik wel, als student rechten kun je een rondleiding aanvragen.
En geloof me vrij, dat is géén hotel.

Onwetendheid troef hoor, sorry.
Je zit wel 23/24 uur opgesloten en kan niét meer doen wat je wil.

En wees aub niet zo zwart-wit, niet elke moord is hetzelfde.
En iédere mens heeft recht op basisrechten zoals voedsel en onderdak, vergeet dat niet!

mobius zei:

De jury beslist. Dat is iets héél anders.

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#165 Geplaatst 26 oktober 2010 - 19:00

Ik ben hier toch ook eventjes niet mee eens. Ik lees hier van weinig mensen dat ze overtuigd zijn dat EC onschuldig is. Ik lees wel van velen en zo denk ik er althans over dat er geen bewijzen zijn dat ze het effectief heeft gedaan. Ik ben iemand die altijd probeert te begrijpen waarom iemand anders op een bepaalde manier reageert of handelt. Niet iedereen heeft hetzelfde karakter (gelukkig maar) en het is inderdaad vreemd hoe EC reageert op bepaalde zaken, maar ik kan mij goed inbeelden dat sommige mensen hun 'pijn' op een andere manier verwerken. Misschien heeft ze het inderdaad gedaan en reageert ze daarom zo, maar misschien is zo zodanig verbitterd en ontgoocheld en heeft ze al zodanig veel geroepen tijdens ondervragingen dat ze ONschuldig is dat ze gewoon de kracht niet meer heeft om een deftige emotie te tonen. Ik speculeer niet over het feit of ze schuldig of onschuldig is. Als ze schuldig is, heeft ze haar verdiende straf gekregen en mocht het nog enkele jaren meer zijn. Indien ze onschuldig is, gaat ze nu gewoon een onterechte hel tegemoet. Daar gaat het hem in heel dit verhaal over. Er zijn gewoon geen bewijzen dat ze schuldig is en speculeren en gissen hoort niet in het rechtsysteem. Hoe verschrikkelijk dat ook is. Ook al wijst heel veel uit naar haar schuld omdat wij vinden dat ze niet handelt zoals een mens in haar situatie zou moeten handelen toch is er geen zekerheid dat ze schuldig is en dat is erg dat er op basis van veronderstellingen zo'n beslissing wordt genomen!

Ook vind ik dat de minnaar anders ook zaken zegt die niet normaal zijn. De overleden Els was zijn grote liefde, maar aangezien zij zijn grote liefde was, had hij er toch geen problemen mee om ook met EC te spelen...

Bewerkt door Mieke'tje, 26 oktober 2010 - 19:03.

Geplaatste afbeelding