Spring naar inhoud

- - - - -

Rasvereniging Felis Belgica

• Log in om te reageren
38 reacties op dit onderwerp
Guest_frv_*
Guest_frv_*

#1 Geplaatst 06 mei 2009 - 20:42

Tijdens het rondsurfen op het web kwam ik deze kattenvereniging tegen www.Felisbelgica.be

Het zou de enige Fife vereniging in Belgie zijn. Zijn er mensen die er lid zijn ? Ik twijfel nog ...

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#2 Geplaatst 07 mei 2009 - 14:56

Eigenlijk snap ik het verschil niet goed met een gewone Belgische raskattenclub. Die geven toch ook internationale shows ? En bij andere clubs eens gaan showen is ook wel leuk, ook in het buitenland.
Bij de fife tellen andere regels en titels, dus is het volledig opnieuw beginnen voor ons en dat zie ik niet zitten. Of eventueel wel met een kat die volledig is uitgeshowd. Dan kan het nog eens helemaal opnieuw.

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 07 mei 2009 - 15:00

Ik ken wel mensen die lid zijn bij Felis Belgica, maar zelf zijn wij het niet. Het probleem is dat er maar 2 Belgische fife shows per jaar zijn, en dat je dan voor de overige shows sowieso op het buitenland bent aangewezen, want punten die je behaalt bij de onafhankelijke verenigingen, tellen niet mee bij Fife. En aangezien we eerder binnenlandse dan buitenlandse shows willen doen, komt het voor ons beter uit om niet voor fife te kiezen.

Geplaatste afbeelding

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#4 Geplaatst 07 mei 2009 - 15:44

Ik vind dat ook best vervelend dat zowel Fife als TICA als onafhankelijke allemaal apart is. Vooral dan omdat er van die eerste 2 niet zoveel shows zijn, wat het best moeilijk maakt om daarvoor te kiezen. Anders zou ik denk ik voor TICA kiezen.

Guest_frv_*
Guest_frv_*

#5 Geplaatst 07 mei 2009 - 16:17

voor mij telt vooral dat het internationaal erkend is. Shows zijn van minder belang ...

Een stamboom uitgegeven door de Fife in Belgie wordt perfect erkend in andere landen zonder poespas met importeren via stamboeksecretariaat zoals je nu hebt met de onafhankelijken. Verder hebben ze in elk land een eigen rasvereniging met exact dezelfde regels. Wat ook makkelijk is als je poezen uit het buitenland haalt ... of in geval van conflicten. Normaal krijg je dan ook meer standaard documenten/contracten en ondersteuning daarbij. Ook kunnen ze zwaarder doorwegen op wetgeving dan nu het geval is met de fragmentatie.

ik ga lid worden denk ik ...

mvg,

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#6 Geplaatst 07 mei 2009 - 17:14

Mag je eigenlijk lid zijn van zowel een fife vereniging als een ofafhankelijke?
2 onafhankelijke bvb mag toch niet he?

Guest_frv_*
Guest_frv_*

#7 Geplaatst 07 mei 2009 - 17:52

waarom zou dat niet mogen ?.

Guest_poezemannen_*
Guest_poezemannen_*

#8 Geplaatst 07 mei 2009 - 18:28

frv zei:

voor mij telt vooral dat het internationaal erkend is. Shows zijn van minder belang ...

Een stamboom uitgegeven door de Fife in Belgie wordt perfect erkend in andere landen zonder poespas met importeren via stamboeksecretariaat zoals je nu hebt met de onafhankelijken. Verder hebben ze in elk land een eigen rasvereniging met exact dezelfde regels. Wat ook makkelijk is als je poezen uit het buitenland haalt ... of in geval van conflicten. Normaal krijg je dan ook meer standaard documenten/contracten en ondersteuning daarbij. Ook kunnen ze zwaarder doorwegen op wetgeving dan nu het geval is met de fragmentatie.

ik ga lid worden denk ik ...

mvg,

Ik ken er zelf niks van maar dit lijken met toch, voor fokkers althans, goede voordelen..alleen jammer dat er dan weer weinig shows zijn maar ja, iedereen moet het voor zichzelf bekijken wat hem het meeste oplevert of plezier brengt hé..

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#9 Geplaatst 07 mei 2009 - 18:51

frv zei:

waarom zou dat niet mogen ?.

Ik vroeg mij dat af of dat ook geldt voor onafhankelijke en fife misschien omdat het voor 2 onafhankelijke toch niet mag, omdat je dan bvb 2x stambomen kan aanvragen voor je nestje kittens enzo.

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#10 Geplaatst 07 mei 2009 - 19:00

Je mag lid zijn van én een onafhankelijke én van fife. Ik ken mensen die het al en tijd lang zo doen. ;)

Geplaatste afbeelding

Guest_frv_*
Guest_frv_*

#11 Geplaatst 07 mei 2009 - 19:11

MissKitty zei:

Ik vroeg mij dat af of dat ook geldt voor onafhankelijke en fife misschien omdat het voor 2 onafhankelijke toch niet mag, omdat je dan bvb 2x stambomen kan aanvragen voor je nestje kittens enzo.

dat zou net het voordeel zijn moest iedereen zich bij een Fife club aansluiten... nu kan je bij verschillende onafhankelijken stambomen vragen, geen kat die ze checkt of kijkt of je elders al aangevraagd hebt. Lukt het niet bij A dan probeer je bij B.  Bij de fife lukt dat niet. Je lid maken in nederland bv als je in belgie geen stamboom kan krijgen (wegens niet conform) zal niet lukken want die hanteren dezelfde regels ...

Hierdoor zal ik persoonlijke meer vertrouwen geven aan een stamboom uitgegeven door een fife vereniging dan door een onafhankelijke. Je weet dat de Fife mensen dezelfde set regels volgens voor iedereen dus gefoefel is al heel wat onwaarschijnlijker.

Zelfde met showpunten. Fife erkent die niet omdat je niet weet welke de criteria zijn. Zeg nu zelf : wat ben je met grand international champion als je die bij wijze van spreken bij een pak waspoeder krijgt ? De waarde van de titel is belangrijker dan de titel zelf... Vergelijk het met diploma's ... een diploma van de ene school wordt hoger beoordeeld in het bedrijfsleven dan een andere terwijl in feite ze dezelfde opleiding/leerstof geven ...

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#12 Geplaatst 07 mei 2009 - 19:20

Karolientje zei:

Je mag lid zijn van én een onafhankelijke én van fife. Ik ken mensen die het al en tijd lang zo doen. ;)

Ja dacht wel dat dat waarschijnlijk wel zou mogen omdat bij mijn vereniging we kunnen kiezen voor een combinatie met TICA lid.
Maar dan kunnen mensen toch heel makkelijk dubbel stambomen aanvragen?

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#13 Geplaatst 07 mei 2009 - 19:23

frv zei:

dat zou net het voordeel zijn moest iedereen zich bij een Fife club aansluiten... nu kan je bij verschillende onafhankelijken stambomen vragen, geen kat die ze checkt of kijkt of je elders al aangevraagd hebt. Lukt het niet bij A dan probeer je bij B. Bij de fife lukt dat niet. Je lid maken in nederland bv als je in belgie geen stamboom kan krijgen (wegens niet conform) zal niet lukken want die hanteren dezelfde regels ...

Hierdoor zal ik persoonlijke meer vertrouwen geven aan een stamboom uitgegeven door een fife vereniging dan door een onafhankelijke. Je weet dat de Fife mensen dezelfde set regels volgens voor iedereen dus gefoefel is al heel wat onwaarschijnlijker.

Zelfde met showpunten. Fife erkent die niet omdat je niet weet welke de criteria zijn. Zeg nu zelf : wat ben je met grand international champion als je die bij wijze van spreken bij een pak waspoeder krijgt ? De waarde van de titel is belangrijker dan de titel zelf... Vergelijk het met diploma's ... een diploma van de ene school wordt hoger beoordeeld in het bedrijfsleven dan een andere terwijl in feite ze dezelfde opleiding/leerstof geven ...

Heeft inderdaad zo zijn voordelen, daar heb je gelijk in. Persoonlijk zou ik liefst van al 1 grote vereniging zien voor echt ALLE stambomen (van katten dan toch), en liefst van al ook internationaal.

Guest_frv_*
Guest_frv_*

#14 Geplaatst 07 mei 2009 - 20:04

hoe meer mensen lid worden van een fife club hoe sneller we dat kunnen bereiken. Versplintering is nooit goed ... hier in vlaanderen zijn we daar goed in. Quasi elk dorp, stad, provincie heeft bij wijze van spreken zijn eigen rasclub ... de ene al beter dan de andere. Ik moet dan altijd denken aan het spreekwoord "Too many chiefs and not enough indians" ...

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#15 Geplaatst 07 mei 2009 - 20:06

frv zei:

dat zou net het voordeel zijn moest iedereen zich bij een Fife club aansluiten... nu kan je bij verschillende onafhankelijken stambomen vragen, geen kat die ze checkt of kijkt of je elders al aangevraagd hebt. Lukt het niet bij A dan probeer je bij B.  Bij de fife lukt dat niet. Je lid maken in nederland bv als je in belgie geen stamboom kan krijgen (wegens niet conform) zal niet lukken want die hanteren dezelfde regels ...
Dit is niet mogelijk, je mag namelijk slechts bij 1 organisatie fokkerslid zijn, dat er mensen zijn die op eigen naam een cattery naam heeft aangevraagd vervolgens op naam van partner en ook op naam van zoon bv, ik denk dat je daar dan echt niet moet wezen, dan kan je verwachten dat er gesjoemeld wordt met de poezen en dat de poezen niet de 3 nesten in 2 jaar krijgt maar mogelijk veel meer, zo'n holbewoner wordt ze dan beschouwd. Om daar een kitten bij te kopen, nee dank je.
Wat is er trouwens mis mee om je in een ander land fokkerslid te worden??
Ik ben een grunninger en ben fokkerslid in Duitsland, mijn stambomen komen ook uit Duitsland, Ben in Nederland van geen enkele vereniging meer lid.

Tja ik heb een andere mening

Zelfde met showpunten. Fife erkent die niet omdat je niet weet welke de criteria zijn. Zeg nu zelf : wat ben je met grand international champion als je die bij wijze van spreken bij een pak waspoeder krijgt ?
Hoe zo zijn die punten van de Fife meer waard??
Is dat omdat er meer concurentie is?
Laat me niet lachen, fok zelf het ras pers en de korthaar variant ervan. Hierin heb je bij de fife nooit concurentie.
Sterker nog een castraat van mij werd daar BIS, ogen kan je soep van trekken, oren staan hoog op de kop. Hij werd alleen maar BIS omdat hij een perfecte harlekijn is, voor mij zegt dit geen ene moer.
Een kater van mij is red silver, bij de fife werd hij bestempeld als zijnde cream silver, bij de OAH zeiden al een aantal keurmeesters deze kater is geen cream silver, maar een red silver, titel is een paar keer ingehouden.
Uiteindelijk is hij wel GEC geworden. Bij 1 van zijn worpen kwam idd uit dat hij red silver is.
Toen ik vervolgens een mail stuurde naar de stamboek admin dat de stamboom niet correct is, want uit de worp met een blue tortie harlekijn kwam een brown tabby/wit, zwart/wit en cream wit en blue tortie silver tabby wit, werd er nog gezegd dat Sander Cream kan wezen. :trance:
Ja ze zijn zo geweldig bij de fife, steek nog meer veren in die reet daar.
De waarde van de titel is belangrijker dan de titel zelf... Vergelijk het met diploma's ... een diploma van de ene school wordt hoger beoordeeld in het bedrijfsleven dan een andere terwijl in feite ze dezelfde opleiding/leerstof geven ...

Een titel is een titel.
Je denkt dat je ze bij de andere verenigingen misschien kado krijgt. maar als een kat niet aan de rasomschrijving voldoet, dan krijgt hij echt zijn titels niet.
Wanneer een kat dan ook nog eens behoorlijk wat podiumprijzen behaald, dan is het echt geen slechte kat, ook al zit hij dan bij de OAH.
Ik zal nooit of te nimmer over gaan naar de Fife, de shows zitten mij veels te ver weg.
Dat is ook de reden om over te stappen naar Duitsland, dubbele shows en ook nog voor mij behoorlijk te doen.
in 2 uur rijden kan ik op een show zijn.
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!