Spring naar inhoud

- - - - -
Kittens

Kittens en kattenbak?

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
Guest_xCliffster_*
Guest_xCliffster_*

#1 Geplaatst 28 oktober 2010 - 00:27

Goedenacht allemaal :)

Mijn poes Baileys heeft op 27 september drie kittens gekregen. Nu zijn ze dus al over de vier weken heen en eten ze kittenbrokken en kittenvlees. Nu heb ik alleen een vraagje over het kattenbak-gemak bij kittens. We hebben voor Baileys zowiezo een kattenbak staan, en voor de kittens hebben we der een 2e kattenbak bij gezet. Nu heb ik alleen onder mijn bureau al 6 plasjes gevonden. Niet van Baileys want die gaat nog altijd naar de kattenbak, dus ik verwacht van de kittens. Nu is mijn vraag wanneer de kittens op de kattenbak gaan. Want normaal hoort moeder dit toch te regelen?

groetjes Cliff

twinsisterjoyce
twinsisterjoyce
  • 1.507 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 28 oktober 2010 - 08:52

als je een kattengemak bak hebt dan is de opstaprand te hoog voor de kittens. Er zijn speciale kittenbakken te koop bij dierenwinkels. Ook is het zo dat je ze er zelf een aantral kren op moet zetten, zodat ze door krijgen dat je daar kan graven en zo. Dat doet de moeder niet altijd. Let verder ook goed op het grit dat je gebruikt. Neem zeker geen klontvormend grit want sommige jonge katjes eten het grit en aan klontvormend grit gaan ze soms dood.
Geplaatste afbeelding

Pietje
Pietje
  • 909 berichten

#3 Geplaatst 28 oktober 2010 - 11:38

Bij ons gaan de kittens vanaf 3 weken in een kittenren , daarin staat hun mandje en 2 lage kattebakjes , in het begin moet je ze er wel even inzetten maar na een weekje weten ze best dat ze daar moeten gaan , zodra iedereen proper is mogen ze het huis verkennen .
Niets is minder leuk dan overal en liefst op de meest onbereikbare plaatsen  plasjes en drolletjes te vinden .
Ook voor mams is het makkelijk , zij kan in de ren om te voeren en te wassen  en uit de ren als ze even rust wil  .

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 28 oktober 2010 - 21:22

Ik zou ook zeker de ruimte van de kittens beperken zodat ze zich niet te ver moeten verplaatsen om aan de kattenbak te geraken. En inderdaad, ze er zelf een paar keer opzetten na hun eten. :geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#5 Geplaatst 28 oktober 2010 - 21:42

Ze er zelf een paar keer inzetten, en als je ze ziet plassen ze ook snel erin zetten. Best gebruik je een lage open bak voor op het begin dat is gemakkelijker, sommige kittens hebben bang van zo een gesloten bak. En mss de bak onder je bureau zetten waar ze de plasjes doen. Ze leren dat snel hoor. :geluk:

Guest_nathalinde_*
Guest_nathalinde_*

#6 Geplaatst 28 oktober 2010 - 22:00

Als het de tijd is dat de kleintjes op de kattenbak moeten leren gaan, dan zet ik ze altijd in een wat kleinere ruimte.
Daarvoor gebruik ik een grote kooi waarin een klein dekentje, eten en drinken staat en een kattenkabkje speciaal voor kittens.
In het begin laat ik altijd een plasje of 2 en een strontje of 2 in het bakje liggen zodat de kleintjes de juiste plaats voor hun behoefte leren kennen.

Guest_xCliffster_*
Guest_xCliffster_*

#7 Geplaatst 29 oktober 2010 - 16:06

Dankjewel voor jullie reacties! Ik had gisteren geen tijd meer om te antwoorden, maar ik schrok best wel van dat ze dood kunnen gaan als ze het grit eten. Gisteren ben ik dus samen met mijn moeder naar de dierenwinkel gegaan en hebben we ander kattengrit gehaald. Eentje die niet klontvormig is.
Verder bedoelde ik niet een kattengemak-bak maar gewoon het gemak van een kattenbak :oops:
We hadden 2 kattenbakken staan. Een voor Baileys en een voor de kittens (die is wel open en laag) maar we hebben die van Baileys weggehaald, en zij doet het nu gewoon op de open kittenbak. De ruimte waar de kittens zijn is niet zo groot. Het is mijn slaapkamer, en daar staat dan nog een 2-persoonsbed in en alles, dus de grootte valt mee. Voor de deur hebben we een plank gezet van +- 80 cm hoog. Baileys kan der overheen en ze kleintjes niet. Nu was ik gisteren en vandaag de hele tijd heen en weer gelopen om de kittens op de bak te zetten, maar gisteren en vannacht niks geholpen. Vandaag weer geprobeerd, en nadat ik de rode erop heb gezet en hij had gepoept heb ik een beetje met hem gestoeid (ik wist geen andere beloning voor een kitten van 4 weken..) en net ging hij uit zichzelf naar de kattenbak voor een plasje! Dus er zit een beetje vooruitgang in :) Ook de zwarte heeft al een plasje gedaan in de bak alleen de zwart witte is eigenwijs. Ik heb hem al heel vaak in de kattenbak gezet maar hij loopt er net zo snel weer uit en doet zijn behoefte ergens anders. Ook hebben we een plasje gevonden bij het eten en in het melkbakje, terwijl ik dacht dat katten niet bij hun eten hun behoefte doen?

Sorry voor het hele verhaal, maar ik denk ik breng jullie even verder op de hoogte :)

Vedette
Vedette
  • 785 berichten

#8 Geplaatst 29 oktober 2010 - 18:14

Fijn dat er vooruitgang in zit! :) Ze moeten het natuurlijk ook nog leren, ongelukjes horen daar nu eenmaal bij.
Je kan eventueel ook een paar kittenkattebankjes neerzetten. Hoewel de ruimte beperkt is kan het toch zijn dat de afstand op sommige momenten nog te groot is voor de ukkies. Immers, ze spelen, moeten plots plassen en kunnen het nog niet zo lang ophouden. Naarmate ze wat groter worden en goed zindelijk zijn, kun je het aantal kattenbakken beperken :)
www.cattery-momak.comPerzen & Exotics

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 30 oktober 2010 - 13:43

Goed dat er al vooruitgang is, je zal nog een beetje geduld moeten hebben :thumb: :thumb:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#10 Geplaatst 30 oktober 2010 - 14:04

Begrijp ik nu goed dat er nog maar 1 kattenbak staat?

Hier gaan kittens met moeders in een ruime bench ( kleine ruimte) hier leert moeders de kinders zindelijk maken door met ze te praten.
In die bench staan 2 kattenbakken, eten, drinken en een mandje. Met 4,5 week zijn de kleintjes volledig zindelijk.
Een kleine slaapkamer is al gauw 2,5 x 3. Dit is voor kittens een enorme ruimte, als ze achterin de slaapkamer staan en ze moeten helemaal naar voren omdat daar hun kattenbak staat, dat redden ze niet, ze zijn druk aan het spelen en willen dan dichtbij een kattenbak. Die staat er niet, dus dan gaan ze daar hun behoefte doen.
Dus 1 kattenbak op zo'n grote ruimte met zoveel katten is te weinig.
Ik zet wanneer ze meer gaan rondlopen hier, overal ook kleine showbakjes neer. Heb nooit ergens een drolletje meer gevonden of een plasje.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

tiny
tiny
  • 12.966 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 30 oktober 2010 - 14:05

Dat komt wel in orde, beetje geduld hebben

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: Kittens