Spring naar inhoud

- - - - -

Poep aan poten

• Log in om te reageren
12 reacties op dit onderwerp
Guest_Supersan2000_*
Guest_Supersan2000_*

#1 Geplaatst 11 mei 2009 - 10:48

Hallo allen,

Sinds 2,5 week hebben wij een pracht van een maine coon. Het is een mooi, lief en ondeugend beest. Met een nare eigenschap; als meneer van de (zelfs net schoongemaakte!) kattenbak komt, heeft hij in zijn eigen uitwerpselen gestaan. Zijn hele achterpoten zitten onder de poep. Bovendien blijven de kattenbakkorrels kleven aan zijn poten, waardoor het hele huis ermee vol ligt.

Onze maine coon onder de kraan houden met zijn poten levert heel wat krassen op, en luid gejank. We vrezen als wij hem iedere keer onder de kraan houden, hij uiteindelijk niet meer op de kattenbak durft te gaan.

Hopelijk heeft een van jullie de oplossing!!

Dank!

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 11 mei 2009 - 10:51

hoi, kan het zijn dat hij diarree heeft?
toen toulouse diarree had ging ze een nl ook altijd instaan als ze haar kakje wilde begraven.

ipv onder de kraan te houden kan je bijvoorbeeld zn pootjes afvegen met een babydoekje, das minder erg dan de kraan ;)

het kan ook zijn dat je kattenbak gewoon te klein is, zodat hij niet anders kan dan erin gaan staan
maine coons zijn hele grote katten en die hebben bijgevolg ook heeel veel plaats nodig in de kattenbak ^^

groetjes

Geplaatste afbeelding

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 11 mei 2009 - 11:18

Jonge maine coons zijn vaak smospotten op de kattenbak. (Oudere ook nog hoor, maar het mindert toch met ouder te worden). Allebei onze coons hebben datzelfde probleem gehad toen ze kleiner waren. Het probleem zit hem denk ik vooral ook in hun enorm grote voeten en het feit dat ze ook al van kitten af aan vrij groot van formaat zijn. Ook zonder aan de diarree te zijn, hadden onze coons het probleem.
Het mindert wanneer je een kattenbak voorziet die groot genoeg is (zo'n jumboformaat kattenbak is geen overbodige luxe bij maine coons). Probeer er ook voldoende grint in te leggen, zodat ze het zo goed mogelijk kunnen ondergraven als ze gedaan hebben, en als ze er dan toch nog instaan, dan kun je niet anders dan het afkuisen. Maar heb je al babydoekjes geprobeerd ipv telkens de poten onder water te steken? Dat hielp wel bij ons. Is minder stresserend voor je poezel! ;)
Geplaatste afbeelding

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 11 mei 2009 - 11:31

Hoi, ik had met mijn twee maine coon's de eerste weken ook wat miserie. Er hing praktisch altijd wat poep aan hun kontje in het haar geplakt. Uiteindelijk is dit gestopt na een 2-tal weken, omdat hun poep vaster werd en ook omdat ze wat meer ervaring hebben opgedaan op het goed op de kattenbak gaan.
Misschien moet jouw coontje ook nog wat leren of is zijn poep idd. niet zo stevig door de verandering van voeding ofzo.
Dat de korrels aan zijn pootjes kleven is waarschijnlijk, omdat hij na het wassen van zijn pootjes opnieuw in zijn kattenbak gaat. Als de pootjes nat zijn, blijven die korrels daar gewoon in kleven.
Is niet leuk, maar het probleem zal zich wss. wel vanzelf oplossen met het ouder worden.
Geplaatste afbeelding

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#5 Geplaatst 11 mei 2009 - 11:47

Ik gebruik voor Mirl de Extreme Classis langharige katten en kittens. Deze blijft niet in de vacht hangen en voldoet aan mijn normen

Guest_Supersan2000_*
Guest_Supersan2000_*

#6 Geplaatst 11 mei 2009 - 11:50

Dank voor jullie reacties! De maine coon is nu nog niet zo groot (14,5 week oud...), dus je zou verwachten dat de kattenbak voldoende groot is. We geven onze katten droge brokjes en eenmaal per week nat voer. Dus over het algemeen is de ontlasting gewoon hard (geen diarree). We doen naar onze mening ook voldoende korrels in de bak. We horen onze maine coon wel enkele minuten lang graven, graven, graven. Dus waarschijnlijk gaat hij op dat moment in zijn eigen uitwerpselen staan. Onze andere kitten (die wel kleiner van formaat is) heeft nergens last van.

Maar we zullen zeker een grotere bak kopen. Mochten jullie nog andere tips hebben, dan zijn die zeer welkom!

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 11 mei 2009 - 15:03

Je kan zijn pootjes ook altijd met een gewoon nat washandje proper maken, dan hoef je hem inderdaad niet telkens onder de kraan te houden.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 11 mei 2009 - 16:51

Supersan2000 zei:

Dank voor jullie reacties! De maine coon is nu nog niet zo groot (14,5 week oud...), dus je zou verwachten dat de kattenbak voldoende groot is. We geven onze katten droge brokjes en eenmaal per week nat voer. Dus over het algemeen is de ontlasting gewoon hard (geen diarree). We doen naar onze mening ook voldoende korrels in de bak. We horen onze maine coon wel enkele minuten lang graven, graven, graven. Dus waarschijnlijk gaat hij op dat moment in zijn eigen uitwerpselen staan. Onze andere kitten (die wel kleiner van formaat is) heeft nergens last van.

Maar we zullen zeker een grotere bak kopen. Mochten jullie nog andere tips hebben, dan zijn die zeer welkom!

ah het is ook een graver? zo heb ik er hier ook eentje
in de kattenbak gaan duurt hier altijd minstens 10 minuten
5 minuten graven, 1minuut gevoegje doen, 4 minuten graven...

hoe vaak schep je de kattenbak uit?

Geplaatste afbeelding

Guest_poezemannen_*
Guest_poezemannen_*

#9 Geplaatst 11 mei 2009 - 18:31

Wel, onze Mellon had dat dus ook! Met z'n pootjes erin gedretst..goh goh..ik heb geen nieuwe grotere kattenbak gekocht maar hij nu weet hij wel het te doen. Ja, af en toe hangen er wel eens wat korreltjes aan z'n poep maar die haal ik er snel af..maar z'n pootjes zijn in orde..
Best wel grappig dat blijkbaar meerdere Coontjes dit probleem kennen in hun jonge jaren.. :LOL: :d

Ginger-en-Noortje
Ginger-en-Noortje
  • 3.961 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 11 mei 2009 - 22:28

Ik knip het lange haar van Noortje (ze is geeb raskat maar wel langharig) bij haar poeperd altijd kort. Anders blijft daar inderdaad vanalles in plakken..

Guest_Supersan2000_*
Guest_Supersan2000_*

#11 Geplaatst 12 mei 2009 - 10:23

Onze Boris is inderdaad een graver! Hij blijft altijd lang in de kattenbak en je hoort hem de hele bak omploegen.
We verschonen de kattenbak zo'n 2 maal per week compleet en scheppen daarnaast regelmatig de uitwerpselen eruit. Dus daar zou het in principe niet aan moeten liggen...

Op naar de grote kattenbak! En naar wellicht wat meer/sneller absorberende kattenbakvulling.

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#12 Geplaatst 12 mei 2009 - 10:48

Ginger-en-Noortje zei:

Ik knip het lange haar van Noortje (ze is geeb raskat maar wel langharig) bij haar poeperd altijd kort. Anders blijft daar inderdaad vanalles in plakken..

Dat moeten we bij onze Indy ook doen. Zijn haar is zo lang dat er inderdaad anders vanalles in blijft plakken... :trance:
Geplaatste afbeelding

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
  • 1 katten

#13 Geplaatst 12 mei 2009 - 12:30

Aldhissla zei:

hoi, kan het zijn dat hij diarree heeft?
toen toulouse diarree had ging ze een nl ook altijd instaan als ze haar kakje wilde begraven.

ipv onder de kraan te houden kan je bijvoorbeeld zn pootjes afvegen met een babydoekje, das minder erg dan de kraan ;)

het kan ook zijn dat je kattenbak gewoon te klein is, zodat hij niet anders kan dan erin gaan staan
maine coons zijn hele grote katten en die hebben bijgevolg ook heeel veel plaats nodig in de kattenbak ^^

groetjes

had ik ook net aangedacht dat de kattenbak te klein is.