Spring naar inhoud

- - - - -

Bicolour combinaties

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#1 Geplaatst 11 mei 2009 - 12:34

Kan iemand mij vertellen wat je mag verwachten wanneer je volgende combinaties doet:

- Bicolour x Bicolour
- Bicolour x High Mitted Bicolour
- Bicolour x Mid High White Bicolour
- Bicolour x High White bicolour

En hoe kan je weten wat voor een bicolour een bepaalde kat is, want dat is er toch niet altijd even duidelijk aan te zien?
Ik heb die combinaties al uitgeprobeerd met de online kleurentabellen maar kom verschillende resultaten tegen, dus wil het wel eens zeker weten :)

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 11 mei 2009 - 17:16

Hmm hier wordt precies niet veel gereageerd, vrij moeilijke vraag ook :)

Om op je laatste te antwoorden hoe je kan zien wat voor een soort bicolour je mee te maken hebt, denk ik dat je vooral kan afgaan van de gemaakte combinatie. Een True Bicolour zit er bij mij niet in omdat beide ouders mitted zijn, wat enkel zorgt voor High Mitted Bicolour. Het verschil tussen True Bicolour en High Mitted Bicolour weet je volgens mij zelf? Weet je al wat Mona is eigenlijk, ik zou zeggen een True Bicolour, maar er zijn er met een spitsere V?  High Mitted Bicolours hebben een iets wijdere V, maar om dan weer het verschil te zien tussen een High white en Mid High white pff, is Mid High white niet iets meer gekleurd dan een High mitted en heeft een High White niet de meest uitelkaar lopende V, wat bijna geen V meer is?

Bewerkt door Spanishke, 11 mei 2009 - 17:19.

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#3 Geplaatst 11 mei 2009 - 18:23

Mja ik denk dat het niet altijd zo duidelijk klopt volgens de regeltjes van wijdere V enzo, daarom dat ik wou weten of je het op 1 of andere manier zeker kunt weten. De ouders van Mona zijn mitted x bicolor, maar dan is het alweer zoeken wat voor een bicolor. Het is de papa die bicolor is, maar zijn ouders zijn ook weer mitted x bicolor. De ouders van die bicolor zijn bicolor x bicolor. De ouders van deze 2 bicolors zijn bicolor x bicolor en mitted x bicolor. En zo gaat dat maar door tot helemaal achteraan in de stamboom, dus niet zo simpel om te zeggen wat Mona is met zekerheid.
Ik heb enkele katers voor Mona op het oog en eentje daarvan is bicolor. Ik wil dus graag een idee hebben wat er uit die combinatie kan komen maar dat is precies niet zo makkelijk helaas :)

moonlight
moonlight
  • 10 berichten

#4 Geplaatst 06 juni 2009 - 10:47

MissKitty zei:

Mja ik denk dat het niet altijd zo duidelijk klopt volgens de regeltjes van wijdere V enzo, daarom dat ik wou weten of je het op 1 of andere manier zeker kunt weten. De ouders van Mona zijn mitted x bicolor, maar dan is het alweer zoeken wat voor een bicolor. Het is de papa die bicolor is, maar zijn ouders zijn ook weer mitted x bicolor. De ouders van die bicolor zijn bicolor x bicolor. De ouders van deze 2 bicolors zijn bicolor x bicolor en mitted x bicolor. En zo gaat dat maar door tot helemaal achteraan in de stamboom, dus niet zo simpel om te zeggen wat Mona is met zekerheid.
Ik heb enkele katers voor Mona op het oog en eentje daarvan is bicolor. Ik wil dus graag een idee hebben wat er uit die combinatie kan komen maar dat is precies niet zo makkelijk helaas :)

De enige manier om achter de genetisch varieteit van je poes te komen is om haar door een colorpoint kater te laten dekken.

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#5 Geplaatst 06 juni 2009 - 12:51

Ja dan weet ik het natuurlijk wel zeker, maar ik vroeg me gewoon af of ik het ook zeker kon weten voor ze gedekt zou worden. Misschien bestond daar ook wel een DNA test voor, bestaat voor zoveel dingetjes tegewoordig :)

moonlight
moonlight
  • 10 berichten

#6 Geplaatst 06 juni 2009 - 13:12

MissKitty zei:

Ja dan weet ik het natuurlijk wel zeker, maar ik vroeg me gewoon af of ik het ook zeker kon weten voor ze gedekt zou worden. Misschien bestond daar ook wel een DNA test voor, bestaat voor zoveel dingetjes tegewoordig :)

Inderdaad voor veel dingetjes zijn er DNA testen beschikbaar maar nog niet daarvoor, maar zonder DNA valt de varieteit ook heel goed en betrouwbaar te testen hoor.

De vader is toch een echte bicolor? En de moeder een mitted? Als dat zo is dan zijn er toch maar 2 mogelijkheden wat voor varieteit je poes is? Je moet het zelf weten natuurlijk maar in jouw geval zou ik toch echt een colorpoint kater nemen of het moet zijn dat je fan bent van high whites ...

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#7 Geplaatst 06 juni 2009 - 13:33

moonlight zei:

Inderdaad voor veel dingetjes zijn er DNA testen beschikbaar maar nog niet daarvoor, maar zonder DNA valt de varieteit ook heel goed en betrouwbaar te testen hoor.

De vader is toch een echte bicolor? En de moeder een mitted? Als dat zo is dan zijn er toch maar 2 mogelijkheden wat voor varieteit je poes is? Je moet het zelf weten natuurlijk maar in jouw geval zou ik toch echt een colorpoint kater nemen of het moet zijn dat je fan bent van high whites ...

Inderdaad ze kan enkel mid high white of true bicolor zijn. Gezien haar uiterlijk zou ik dan zeggen true bicolor maar uiterlijk geeft uiteraard helemaal geen zekerheid.
Wat de kater betreft zit ik nog wat te twijfelen. Misschien ga ik inderdaad best voor een colorpoint, al zou een mitted met een beetje geluk toch ook duidelijkheid kunnen geven. Als ik het goed doorheb kan enkel met een bicolor kater er high white eventueel uitkomen, toch?

moonlight
moonlight
  • 10 berichten

#8 Geplaatst 06 juni 2009 - 13:59

MissKitty zei:

Inderdaad ze kan enkel mid high white of true bicolor zijn. Gezien haar uiterlijk zou ik dan zeggen true bicolor maar uiterlijk geeft uiteraard helemaal geen zekerheid.
Wat de kater betreft zit ik nog wat te twijfelen. Misschien ga ik inderdaad best voor een colorpoint, al zou een mitted met een beetje geluk toch ook duidelijkheid kunnen geven. Als ik het goed doorheb kan enkel met een bicolor kater er high white eventueel uitkomen, toch?

Met een mitted kater is het mogelijk duidelijkheid te krijgen alleen dan als je poes true bicolor is, in dat geval zouden er colorpoint kittens tussen *kunnen* zitten ... , zitten die er niet tussen dan weet je alsnog helemaal niets...
Het klopt inderdaad dat enkel een true bicolor x true bicolor kruising  high whites kan geven (maar daar  kunnen tevens ook true bicolor en pointed kittens uit geboren worden.)