Spring naar inhoud

- - - - -

castratie?

• Log in om te reageren
38 reacties op dit onderwerp
Jana_23
Jana_23
  • 3.360 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 22 november 2010 - 18:31

Onlangs heb ik een topic geopend omtrent de castratie van Vedett.
Die is toen echter niet doorgegaan omdat hij slechts 1 ingedaald teelballetje heeft (nu denk ik: hoe heb ik dat zelf niet eerst gezien, want nu ik het weet zie ik het wel)
Binnen 2 weken gaan we een echo laten maken in de hoop dat het tweede balletje dan gevonden wordt waarna de castratie kan doorgaan. Maar wat als ze het tweede balletje niet zien op de echo, dan moeten ze snijden en op die manier proberen zoeken.
Ook al vinden ze het tweede balletje al op de echo,is het toch een zwaardere operatie dan een gewone castratie. We hebben al een katje verloren in narcose en daardoor ben ik er niet echt gerust in. Zijn er mensen die dit ook al hebben laten doen bij hun katje?

Geplaatste afbeelding

_ *Cats Leave Paw Prints On Our Hearts* _

Marjohke
Marjohke
  • 408 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 22 november 2010 - 19:30

ik heb ook een katje waarbij er maar 1 teelbal zichtbaar is  .. de dierenarts heeft niets gezegd van zoiets ?? nu maak ik me toch ook ongerust :s het is nog niet voor nu gelukkig, ik moet nog een afspraak maken ... hopelijk komt het goed met je katje

Jana_23
Jana_23
  • 3.360 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 22 november 2010 - 19:36

Marjohke zei:

ik heb ook een katje waarbij er maar 1 teelbal zichtbaar is .. de dierenarts heeft niets gezegd van zoiets ?? nu maak ik me toch ook ongerust :s het is nog niet voor nu gelukkig, ik moet nog een afspraak maken ... hopelijk komt het goed met je katje

Als je slechts één balletje castreerd heeft dat volgens mijn DA niet zoveel zin. Wss doordat ze dan nog steeds dezelfde hormonen aanmaken?
Dus dan kunnen ze wel nog gaan sproeien en kattinnen zwanger maken... Dus eigenlijk zoals ze niet gecastreerd zijn. (denk ik toch?)

Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 22 november 2010 - 20:18

Bij Loki van Ellenita was ook maar 1 balletje zichtbaar. Ze hebbenhem met succes gecastreerd, ook al was het 2de balletje een beetje zoeken. Elke operatie is uiteraard een risico, dit is bij mensen ook zo. Meestal gaat alles goed, maar er is altijd een klein percentage waarbij problemen optreden jammer genoeg. Toch blijft het beter om te castreren. :geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#5 Geplaatst 23 november 2010 - 12:29

1 teeltbal castreren heeft inderdaad geen zin - de kater zijn hormonen blijven werken waardoor hij kan blijven sproeien, dekken, op zoektocht gaan, machogedrag uiten enz.

Dat doen da's ook niet, als er maar één teeltbal is ingedaald moeten ze in de buikholte de 2e gaan zoeken en dat kan een vrij moeilijke operatie worden (meer vergelijkbaar met een sterilisatie van een poes laat ons zeggen met een buikje waar de da's ook meer op zoek moeten gaan naar de eierstokken).

Hoe oud is je kater nu - misschien even afwachten, die teeltbal daalt misschien nog in.

Guest_sita_*
Guest_sita_*

#6 Geplaatst 23 november 2010 - 12:31

:geluk: :geluk: :geluk:

Jana_23
Jana_23
  • 3.360 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 23 november 2010 - 17:23

Eragon zei:

1 teeltbal castreren heeft inderdaad geen zin - de kater zijn hormonen blijven werken waardoor hij kan blijven sproeien, dekken, op zoektocht gaan, machogedrag uiten enz.

Dat doen da's ook niet, als er maar één teeltbal is ingedaald moeten ze in de buikholte de 2e gaan zoeken en dat kan een vrij moeilijke operatie worden (meer vergelijkbaar met een sterilisatie van een poes laat ons zeggen met een buikje waar de da's ook meer op zoek moeten gaan naar de eierstokken).

Hoe oud is je kater nu - misschien even afwachten, die teeltbal daalt misschien nog in.

Vedett is ondertussen bijna 7 maand

Geplaatste afbeelding

griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#8 Geplaatst 23 november 2010 - 17:38

Hier was Gijsje 1,5 jaar oud toen pas zijn teeltballetjes zichtbaar waren. Zijn broertje Casper die hier bij de buurvrouw woondde had net hetzelfde probleem :catscratchhead Aangeboren of niet, we zullen het nooit weten. Beide katten zijn amper 2 jaar oud geworden... Zij waren beide ziek :(

Het teeltballetje kan dusdanig nog indalen :) , zoniet zal het teeltballetje wél gevonden worden, wat wél belangrijk is omwille van kanker. Het kan ook wél zijn dat hij gewoon maar 1 teeltballetje heeft!!

Succes allessinds!!

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#9 Geplaatst 23 november 2010 - 18:21

Het niet indalen van de teeltballen is erfelijk, misschien daarom dat Gijsje en zijn broertje het hadden

7 maanden? Nipt hé, als hij zou gaan sproeien ben je de klos. Mijn da zegt altijd dat als ze 6 maanden worden in de winter je nog wat kan wachten tot de dagen beginnen korten omdat de katten dan pas sexueel actoef worden maar... met de kunstmatige verlichting in huis heeft dit nog weinig effect. Misschien nog een maandje of twee wachten maar zodra hij éénmaal begint te sproeien zou ik direct overgaan tot castratie en dan ook natuurlijk de zoektocht naar de tweede teeltbal.

Want zoals gezegd kan een teeltbal die in de buikholte zit door de warmte kanker veroorzaken

Jana_23
Jana_23
  • 3.360 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 23 november 2010 - 18:25

Eragon zei:

Het niet indalen van de teeltballen is erfelijk, misschien daarom dat Gijsje en zijn broertje het hadden

7 maanden? Nipt hé, als hij zou gaan sproeien ben je de klos. Mijn da zegt altijd dat als ze 6 maanden worden in de winter je nog wat kan wachten tot de dagen beginnen korten omdat de katten dan pas sexueel actoef worden maar... met de kunstmatige verlichting in huis heeft dit nog weinig effect. Misschien nog een maandje of twee wachten maar zodra hij éénmaal begint te sproeien zou ik direct overgaan tot castratie en dan ook natuurlijk de zoektocht naar de tweede teeltbal.

Want zoals gezegd kan een teeltbal die in de buikholte zit door de warmte kanker veroorzaken

De castratie kan idd niet te lang meer uitgesteld worden.
Het leek mij ook niet gezond om de teelbal in de buik te laten zitten.
Binnen 1,5 week heb ik afspraak voor een echo,
hopelijk kan de DA de teelbal op die manier al vinden!!

Geplaatste afbeelding

Guest_noesje_*
Guest_noesje_*

#11 Geplaatst 23 november 2010 - 22:58

ik heb ook eens een kater gehad die tijdens de castratie maar 1 balletje bleek te hebben!
de DA deed er erg nuchter over en wij hadden eigenlijk ook zoiets van.. oké? nou dan maar 1 bal!
hij was ook al een jaar of 3 dus het was zeker niet tevroeg gedaan...

Guest_Maya_*
Guest_Maya_*

#12 Geplaatst 26 november 2010 - 17:12

noesje zei:

de DA deed er erg nuchter over en wij hadden eigenlijk ook zoiets van.. oké? nou dan maar 1 bal!
Wat een vreemde DA!! Die zou zéker naar de tweede op zoek moeten gegaan zijn! Dit zou echt niet mogen... Groot risico dat die tweede teelbal inderdaad kanker krijgt, zoals hierboven aangegeven, plus dat er een kans is dat je kater nog kan bevruchten...

Marjohke
Marjohke
  • 408 berichten
  • 3 katten

#13 Geplaatst 26 november 2010 - 17:15

mijn kat heeft er ook maar 1tje en mijn DA zegt dat ik moet wachten tot het 2de balletje is ingedaald. volgende week gaat ze nog eens voelen & anders dan zal het zoeken worden naar het 2de balletje, want met een echo zie je enkel de botten en de grote organen zegt ze.

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#14 Geplaatst 26 november 2010 - 17:37

noesje zei:

ik heb ook eens een kater gehad die tijdens de castratie maar 1 balletje bleek te hebben!
hij was ook al een jaar of 3 dus het was zeker niet tevroeg gedaan...

Heeft de da niet gezocht naar de tweede teeltbal? Als die in de buikholte blijft zitten kan dit kanker veroorzaken

Jana_23
Jana_23
  • 3.360 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 26 november 2010 - 21:37

Marjohke zei:

mijn kat heeft er ook maar 1tje en mijn DA zegt dat ik moet wachten tot het 2de balletje is ingedaald. volgende week gaat ze nog eens voelen & anders dan zal het zoeken worden naar het 2de balletje, want met een echo zie je enkel de botten en de grote organen zegt ze.

Volgens mijn DA kan je soms wel op die manier het teelballetje vinden, waarna je gerichter kan snijden. Hij zei wel dat de kans groter is dat het niet zichtbaar is, en dat hij dan toch gewoon moet zoeken. Maar elke kans om de operatie wat minder zwaar te maken grijp ik met beide handen!

Geplaatste afbeelding