Spring naar inhoud

- - - - -

Bedenkingen bij zoekertjes

Aangeboden

• Log in om te reageren
1040 reacties op dit onderwerp
xantippe
xantippe
  • 3.580 berichten
  • 2 katten

#196 Geplaatst 06 april 2010 - 14:21

feroesti zei:

Als beginnend cattery heb je het zelfs nog gemakkelijker. Je begint omdat er geïteresseerden zijn. Familie, vrienden, buren, kennissen, er zijn altijd wel geïnteresseerden. Bovendien maakt het je dan ook niets uit als er eentje blijft.

Het is vooral fout om te beginnen en elke maand zelf nieuwe katten aan te kopen. Dat maakt een blijvertje onmogelijk en er is een megagroot gevaar om ziektes binnen te krijgen. Helaas maken heel veel onwetende beginnend fokkers die grote fout en kopen in één of twee jaar 5-6 katten aan uit verschillende cattery. Dat betekend na anderhalf jaar ook zoveel nestjes, zonder enige naambekenheid. Bovendien hebben ze dan verhoogde kans op niesziekte, fip,....bij de kittens. Dan loopt het grondig fout en geraken ze geen kittens kwijt. Dan maar dumpprijzen hanteren of onder de prijs gaan verkopen.
.

dat noem ik geen fokker dan, maar broodfokken. je kan toch ook beginnen fokken zonder dat je al echt geïnteresseerden hebt? :catscratchhead

Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#197 Geplaatst 06 april 2010 - 17:25

'k Weet niet, hier was dat toch zo niet. Eerst gingen alle kittens naar familie en vrienden. Mijn zus, moeder , schoonmoeder, schoonfamilie,...Dat vond ik reuzeleuk, zo zie ik ze ook vaak terug. :heart:

Misschien zijn er inderdaad fokkers die niet zo'n dierenliefhebbende familieleden hebben.

Vennen
Vennen
  • 2.411 berichten
  • 8 katten

#198 Geplaatst 06 april 2010 - 19:04

Nou ik ben zelf geen fokker, maar ik ben ook actief op een kattenforum enkel voor Thai Siamezen waar ook leden zitten van die werkgroep waar ik het eerder over had. En ook hun website hou ik in de gaten, aangezien ze altijd mooie foto's posten. En veel van die beginnende fokkers daar, doen het absoluut niet omdat ze veel toekomstige kopers kennen, maar voornamelijk omdat ze zo zot zijn van het ras, dat ze dit in stand willen houden door ook te beginnen fokken en zo het ras te verspreiden.

Misschien is dit anders bij minder gekende rassen, zoals de traditionele (Thai) Siamees, aangezien die toch wat populariteit verloren zijn door de moderne Siamees.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#199 Geplaatst 06 april 2010 - 19:34

Bij alle rassen is er de rasstandaard. En bij de moderne siamezen werd het echt heel smal, lang en scherp. Net omgekeerd bij de britten, waar ze toch boller geworden zijn door de jaren.

Traditioneel vind ik soms wel mooier dan modern en dit bij alle rassen.
Zeker ook de traditionele siamezen vind ik wel mooier.

Persoonlijk vind ik dat je kan verbeteren, maar nu ook niet hoeft te overdrijven. Net zoals bij de perzen, waar de showkwaliteit enkele jaren geleden bij sommigen toch gevaarlijk plat geworden was met alle gevolgen van dien.
Dit is nu toch verbeterd de laatste jaren en een beetje neus wordt toch al niet meer afgekeurd gelukkig. Lange dikke vachten scoren op show goed, maar liefhebbers moeten die ook nog wel zelf kunnen onderhouden.

Kijk maar naar de britannica's hoe populair die geworden zijn en die hebben toch veel weg van de traditionele perzen. Die heel plat en heel vol in vacht gaan fokken vind ik niet zo'n goed idee. Krijg je straks dezelfde miserie als bij de perzen geweest is.

Modetrends blijven nu eenmaal niet duren.

Zoiets zie je ook bij de hondjes.
Kijk maar naar de chihuahua's zo mini dat het gevaarlijk wordt.
Andere rassen bij honden : de lange hangoren, te korte poten, te lange lippen, buik op de grond slepend,.... Showkwaliteit ja, maar soms ook niet zo gezond meer.

Gelukkig zie je dat toch iets minder bij de katten, bij de honden daarintegen is het wel erg geworden.

Het is dus zoeken naar de middenweg, gezondheid en schoonheid tesamen.

xantippe
xantippe
  • 3.580 berichten
  • 2 katten

#200 Geplaatst 06 april 2010 - 19:56

Vennen zei:

En veel van die beginnende fokkers daar, doen het absoluut niet omdat ze veel toekomstige kopers kennen, maar voornamelijk omdat ze zo zot zijn van het ras, dat ze dit in stand willen houden door ook te beginnen fokken en zo het ras te verspreiden.

wel ja, zo zie ik het ook. moest ik het in mijn eerste nestje aan vrienden en familie willen verkopen, kzou niet ver geraken vrees ik :goofy: helemaal niet veel contact met familie. dat is toch ook DE reden om te fokken, ras in stand houden en verspreiden.

Bewerkt door xantippe, 06 april 2010 - 19:56.

Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#201 Geplaatst 06 april 2010 - 21:42

Het ras in stand houden en verspreiden noem ik het voor mij zeker niet.
Eerder de kwaliteit zien vooruitgaan en verbeteringen aanbrengen. Verspreiden alleen daar ben ik niet voor. En een ras in stand houden is het zeker niet, bij de britten zijn die er in overvloed. Als ik vandaag stop, zal niemand daar wakker van liggen...
Ons doel is ze toch telkens zien verbeteren en als me dat niet meer lukt houd het op voor mij. Zo ook voor een poes of kater, als het tegenvalt doe ik het zeker niet opnieuw.

Vennen
Vennen
  • 2.411 berichten
  • 8 katten

#202 Geplaatst 06 april 2010 - 21:48

De Britten zijn ook immens populair en in nu, dat zie je minder bij de Siamezen. Al zeker omdat je daar 2 categorieën hebt. Veel mensen kennen enkel de moderne Siamees en haken daarom af op het ras. De werkgroep in Nederland importeert daarom ook vaak Thai Siamezen uit Amerika om zo verse lijnen in de populatie te kunnen steken. Daar is het ras wel nog redelijk "in".

Maar inderdaad, zoals elke modetrend, zal ook dit wel weer gauw veranderen voor de Britten.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#203 Geplaatst 06 april 2010 - 21:58

xantippe zei:

wel ja, zo zie ik het ook. moest ik het in mijn eerste nestje aan vrienden en familie willen verkopen, kzou niet ver geraken vrees ik :goofy: helemaal niet veel contact met familie. dat is toch ook DE reden om te fokken, ras in stand houden en verspreiden.

Bij familie en vrienden had ik het zelfs niet over verkopen. Mijn eerste kittens gingen er gratis heen. In het begin wist ik ook niet hoe het verder met die lijnen zou gaan. Testen waren er toen nog weinig, enkel felv en fiv en een bloedgroepbepaling, dat was alles. Bij familie en vrienden kon ik ze opvolgen en ze zijn er nog steeds, dus ook die lijnen. Dat is inmiddels een kleine 9 jaar geleden.
Aan fokkers zou ik zoiezo ook niet graag verkopen voor ik een lijn ook ken.
Lijnen waar we al een tijd mee werken naar fokkers laten vertrekken vind ik dan veiliger.

Maar ik begrijp best dat niet iedereen zo'n handig hulpmiddel als beschikbare familieleden/vrienden heeft. Voor ons vond ik dat destijds wel heel handig en ze zijn er nog steeds heel erg blij om.

xantippe
xantippe
  • 3.580 berichten
  • 2 katten

#204 Geplaatst 06 april 2010 - 23:55

in stand houden betekent voor mij ook fokken op de juiste kenmerken

Geplaatste afbeelding

esmee
esmee
  • 28 berichten
  • 1 katten

#205 Geplaatst 10 juni 2010 - 21:25

Marktplaats.nl > Britse korthaar kittens - Dieren en Toebehoren - Katten en Kittens | Raskatten | Korthaar

Hoe vriendelijk van deze fokker.
Ik ben blij dat ik gewaarschuwd ben voor zwartfokkers met kittens in hun living.

Bewerkt door esmee, 10 juni 2010 - 21:36.

Elfonia
Elfonia
  • 10.253 berichten

#206 Geplaatst 10 juni 2010 - 21:31

:ha wat een eikel

Amelie
Amelie
  • Geband lid
  • 18.859 berichten

#207 Geplaatst 10 juni 2010 - 21:33

:s :s

Lisje
Lisje
  • 7.796 berichten
  • 2 katten

#208 Geplaatst 10 juni 2010 - 21:40

:trance: :trance:

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#209 Geplaatst 10 juni 2010 - 21:43

Typisch... en dat uit de mond van een dierenwinkel... Google maar eens op de gebruikersnaam met dan raskittens ofzo erbij...

Ipv dit soort belachelijke advertenties te zetten zou de adverteerder beter eens dat blauw dekentje waar de kittens op liggen op de foto's wassen. Viessss :misselijk:

Nellebelle
Nellebelle
  • 350 berichten
  • 3 katten

#210 Geplaatst 10 juni 2010 - 21:46

Smitten Kitten zei:

Typisch... en dat uit de mond van een dierenwinkel... Google maar eens op de gebruikersnaam met dan raskittens ofzo erbij...

Ipv dit soort belachelijke advertenties te zetten zou de adverteerder beter eens dat blauw dekentje waar de kittens op liggen op de foto's wassen. Viessss :misselijk:

Lol, Nel haar knuffel/meesleurdekentje ziet er ook niet zo lief uit hoor. Ze heeft er zelfs al stukken uit gebeten :p

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: Aangeboden