Spring naar inhoud

- - - - -

Britse korthaar

• Log in om te reageren
103 reacties op dit onderwerp
Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#61 Geplaatst 30 november 2010 - 11:40

henny zei:

Maar...toch is het verkooptechniek.
Als de mensen er eenmaal zijn, die vertederende kittens zien dan gaan ze overstag.
Verteld ze ook dat de gevouwen oortjes veroorzaakt worden door een kraakbeenafwijking :catscratchhead

Dat gaan fokkers van een Scottish Fold niet graag toegeven vrees ik, of toch niet veel

Jessie_A&A
Jessie_A&A
  • 2.940 berichten
  • 4 katten

#62 Geplaatst 30 november 2010 - 11:54

Sienn zei:

Bedankt voor de reacties!

Ik wil wel naar Antwerpen rijden, maar gewoon omwille van het kitten de stress te besparen van een lange rit naar huis zie ik dat niet echt zitten.

& zoek gewoon een 'goede' cattery zodat ik niet thuiskom en de dagen erna ineens mijn kitten zwaar ziek word door de 1 of andere ziekte.

Kan iemand mij vertellen op wat ze juist allemaal getest moeten zijn?

Idd, wij zagen daar eerst ook tegenop, alissia en azaro komen van op een uur rijden bij ons, dus je moet wel wat gehuil doorstaan in de wagen, maar dat is allemaal vergeten eens ze op bestemming zijn :d

Onze 3e komt van Amsterdam, en ben geen fokker, gewoon als huisdier.

Afstand maakt me echt niet meer uit!

Guest_*Mimosa*_*
Guest_*Mimosa*_*

#63 Geplaatst 30 november 2010 - 12:30

Kamiel zei:

tja, dat is dan zeer spijtig. maar als je echt een rasechte brit wil zeg je gewoon nee en ga je verder met je zoektoch naar mijn eigen zeggen.

Zou mij dat overkomen dan ben ik voor niets gekomen. Dat is toch onbeschofte misleiding, bij een cattery op bezoek gaan kost ook tijd en reiskosten.

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#64 Geplaatst 30 november 2010 - 13:53

Niet als je eerste stambomen bekijkt zoals ik heb gedaan ;)

Kamiel
Kamiel
  • 815 berichten
  • 2 katten

#65 Geplaatst 30 november 2010 - 14:00

Wat ik me afvraag,

het is een genetische afwijking dat die oortjes geplooid staan, juist?
Een fold met een fold mag niet gefokt worden als ik het goed voorheb. Britten met een fold wel. Sommigen beweren dat die geplooide oortjes niet gezond zijn.

Als dat niet gezond is voor de kat (waarom eigenlijk?), waarom mag daar dan wel mee gefokt worden? Het is toch een officieel erkend ras, juist?

Bewerkt door Kamiel, 30 november 2010 - 14:01.

henny
henny
  • 1.601 berichten

#66 Geplaatst 30 november 2010 - 14:12

Kamiel zei:

Wat ik me afvraag,

het is een genetische afwijking dat die oortjes geplooid staan, juist?
Een fold met een fold mag niet gefokt worden als ik het goed voorheb. Britten met een fold wel. Sommigen beweren dat die geplooide oortjes niet gezond zijn.

Als dat niet gezond is voor de kat (waarom eigenlijk?), waarom mag daar dan wel mee gefokt worden? Het is toch een officieel erkend ras, juist?

Bij sommige kattenclubs en organisaties mag er ook niet mee gefokt worden.

Henny

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#67 Geplaatst 30 november 2010 - 14:17

A. 2. OSTEOCHONDRODYSPLASIE (VOUWOOR)

Omschrijving :
De oren zijn enigszins kort en naar voren gevouwen, zo plat mogelijk op de ronde kop.
Een spontane natuurlijke mutatie (Bartram 2000) door een dominant gen veroorzaakt het
voorwaarts neerhangen van de oren. Over het bestaan werd lang geleden in de literatuur over een
Chinese Hangoorkat bericht (Blythe 1903, Bungartz 1896, Cornevin 1897, Hahn 1896, Thies
1997). In het wild komen geen katachtigen met hangoren voor.
In het jaar 1961 werd in Scotland in een nest van een boerderijkat een wit kitten met gevouwen
oortjes geboren (Vella, Shelton, McGonnagle, Stanglein, 1999). Het ras werd in Schotland
ontwikkeld door kruising van de stammoeder, met dit Fold-kenmerk, met de plaatselijke
boerderijkatten en met Britse Kortharen. Over de voorouders van deze katten was weinig bekend
en daarop werd toch ingeteeld en met blauw-ogige witte katten verder gefokt.
In 1971 zond de fokster enkele Scottish Folds naar een Amerikaanse geneticus (Neil Todd) in
Massachusetts, die op zijn beurt deze katten kruiste met Britse Kortharen, Exotic Kortharen en
Amerikaanse Kortharen om zodoende ernstige gewrichtsproblemen te voorkomen. De C.F.A en
daarna de T.I.C.A. erkenden dit ras en het werd hogelijk gewaardeerd in Amerika. Een terugkeer
van Scottish Folds vanuit Amerika naar Europa begon in 1980; hieruit werden de eerste Scottish
Folds in 1982 in Frankrijk geboren. Aangezien, noch de G.C.C.F noch de F.I.Fe, dit ras om
gezondheidsproblematiek niet erkend heeft, is de Scottish Fold tamelijk zeldzaam in Europa.
Het bepalende kenmerk van het ras is de naar voren en onder gevouwen oren. De kortharige
Scottish Fold en de langharige Highland-Fold ( door inkruising in Amerika met de langharige Pers)
en een uitkruising met rex-katten (met gekrulde vacht) in Duitsland:” de Poedelkat”(nog niet als
nieuw ras erkend vanwege te geringe populatie), hebben als raskenmerk “gevouwen oren”. De
gevouwen oortjes zijn nog niet aanwezig bij de geboorte, maar bij de kittens gaan de oren op de
leeftijd van 3 à 4 weken vouwen. Soms maar gedeeltelijk, en soms verdwijnt de vouw en dan lijkt
hier sprake van een kat met rechtopstaande oren (Scottish Straight). Voor de fok moet een
dergelijke kat voor een volle Scottish Fold worden aangemerkt.

Gezondheidsaantasting :
In Engeland is de Scottish Fold nooit door de G.C.C.F. erkend als ras, omdat er planmatig
ingeteeld werd met blauwogige witte katten. Dit werkte in enkele gevallen doofheid in de hand en
leidde ertoe dat ernstig werd gewaarschuwd voor erfelijke skeletafwijkingen aan de achterpoten en
staart. De optredende doofheid en de bijzondere ontvankelijkheid voor oormijt heeft de Britse Cat
Fancy doen besluiten het stamboek in 1971 voor de Scottish Fold in Engeland te sluiten.
Als er met deze heterozygote (Fdfd) katten wordt gefokt (Fold-maal-Fold combinatie), zal 25 % van
de homozygote (FdFd) kittens zodanige gewrichts- en skeletafwijkingen vertonen, dat ze niet
normaal kunnen functioneren.
Ongelukkig voor de populariteit van het ras veroozaakt het gen Fd niet alleen een afwijking aan de
ontwikkeling van het kraakbeen, dat de toppen van de oorschelpen naar voren doet buigen, maar
de kraakbeenafwijking galmt ook door naar het skeletsysteem, dat bij het merendeel van de
heterozygoten geen andere symptomen teweeg brengt. Echter het kraakbeen in de beenderen van
de poten van de homozygoten kan zodanig kreupel uit de krachten groeien (bekend als
osteodystrophy), dat het zwaar valt om het lichaamsgewicht te kunnen dragen. De staartwervels
worden tastbaar verdikt en stijf en de beenderen van de poten worden, vooral rond de voetjes,
verdikt en jichtig.(Vella, Lorraine, McGonnagle, Stanglein.,1999).

Welzijnsaantasting :
Bij de homozygote Fold komen er waarneembare afwijkingen voor aan de gewrichten, variërend
van inflexibiliteit van de staart, gewrichtsafwijkingen in de vorm van verdikkingen tot misvorming
aan de gewrichten (Bellon, 199 8) .
Bij de homozygote Fold beginnen de klachten tussen de 4 maanden en de drie jaar. (Bellon,
199 8) . Bij de homozygote gefokte Scottish Fold treden gewrichtsafwijkingen na zes maande aan
het licht (Bossé). Bij ernstige hinder moet euthanasie overwogen worden.
Plan van aanpak schadelijke erfelijke kenmerken bij raskatten - Stichting OP Nederlandse Cat Fancy, versie 1.0 - januari 2002
23
Het vooroordeel dat Scottish Fold katten in hun gehoorvermogen beïnvloed worden, mist elk
bewijs. Bij normale hygiëne worden de oren gevrijwaard van mijten, hoewel de gevouwen oortjes
moeilijker te behandelen zijn dan de doorsnee oren van andere katten.

Integriteitaantasting :
Bij een plotseling aanhoudende temperatuurstijging, bij krolse poezen en bij lactatie gaan bij
sommige individuen de oren rechtop staan, maar als daarna de omstandigheden weer “normaal”
zijn, zullen de oren weer terugvouwen.

Genetische component :
Er werd ontdekt dat het gevouwen oor wordt veroorzaakt door één enkel autosomaal dominant gen
(Fd) met onvolledige penetrantie(Vella, Shelto, McGonagle Stanglein,1999). Het Fd-gen
veroorzaakt vermoedelijk progressieve bot- en kraakbeenwoekeringen in de extremiteiten (poten,
oren, staart), maar het gen is niet letaal als het homozygoot is.
Tot nu toe wordt verondersteld dat skeletafwijkingen bij Scottisch Folds veroorzaakt worden door
het Fd-gen, dat ook het vouwen van de oren doet ontstaan. Deze hypothese is nog nooit hierop
onderzocht (Maggitti 1993).
Naar de mening van Shaw (1999) hebben katten zelden aangeboren skeletproblemen. Ook wierp
het onderzoek van Jackson 1975, gepubliceerd onder de titel :” Congenital Bone Lesions in Cats
with Fold-Ears”, geen licht op de zaak.
Jackson’s fokprogramma omvatte 3 fokgroepen:
a) Kruising van Scottish Fold x Scottish Fold
b) Kruising van Scottish Fold x Scottish Fold (met skelet-afwijkingen)
c) Kruising van Scottish Fold (met skeletafwijkingen) x Katten met normale oren.
De combinaties a) en b) gaven als resultaat een deel van de kittens met skeletafwijkingen.
De combinatie 3) gaf als resultaat kittens zonder skeletafwijkingen. Er moet hierbij nog
uitdrukkelijk aangehaald worden, dat alle door Jackson ondernomen kruisingen in de huidige
fokpraktijk verboden zijn en hier komt nog bij dat de afzonderlijke fokgroepen voor wat betreft het
aantal dieren in onderzoek, niet representatief is en inteelt zeker niet is uit te sluiten (Maggitti
1984). Jackson bestempelde het Fold-gen als enkelvoudig dominant met volledige penetrantie.
Jackson beveelt een controle fokplan voor Scottish Fold aan met de:
d) Kruising van Scottish Fold x Katten met normale oren en geenszins een fokverbod, wat uit
zijn onderzoeksresultaten verkeerd uitgelegd kan worden (Maggitti, 1984).
In tegenstelling tot de conclusie van Jackson dat het Fold-gen compleet dominant is, blijkt er in
geringe mate incomplete dominantie te bestaan. Dit houdt in dat een kat, die fenotypisch
rechtopstaande oren heeft (Straight), toch het Scottish Fold-gen kan hebben.
De bewering dat Rechtoor-katten, die uit een kruising Vouwoor x Rechtoor komen, het Vouwoor-
gen door kunnen geven (Fahlish 1994) is echter nog niet bewezen. Deze vragen zal Fyfe in een
studie natrekken (Maggitti 1989).
Indien men zo’n kat kruist met een Scottisch Fold kan men gewrichtsproblemen verwachten. In
Amerika en ook in Nederland wordt regelmatig Scottish Fold x Kat met normale oren (Brits
Korthaar) gekruist (den Ouden, 1999), waarbij geen problemen voorkomen.
In een retrospectief onderzoek van Malik (1999) zijn 6 Australische Scottisch Folds (waarvan 5
heterozygoot Fdfd ) nagekeken, op een leeftijd van 5 maanden tot 6 jaar. In het onderzoek zijn bij
alle katten afwijkingen aan het skelet gevonden. Uit de stambomen bleek het in in meerderheid
van de gevallen te gaan om een kruising Scottish fold x scottish Straight. De fokbasis in Australië
is zeer klein en inteelt of niet-toelaatbare verparingen zijn daarbij aanwezig. De conclusie van
Malik op grond van klinische voorvallen, als dat heterozygote Scottish Folds
Osteochondrodysplasie zouden hebben, riep op de 2e Internationale Genetica-conferentie (2000)
grote tegenwerpingen op (Miller, 2000).
Malik’s uitspraken werden geinterpreteerd als slechts betrekking hebbend op de Australische
verhoudingen met een niet-representatief aantal dieren en met onvoldoende fokbasis. Op grond
van bovenstaande studie van Malik kan wel gezegd worden dat het mogelijk is dat de Scottish Fold
ook in heterozygote vorm afwijkingen aan het skelet kan ontwikkelen. In welke mate en hoe is niet
duidelijk.

Plan van aanpak schadelijke erfelijke kenmerken bij raskatten - Stichting OP Nederlandse Cat Fancy, versie 1.0 - januari 2002
24
Geadviseerde maatregelen :
1. De verenigingen binnen het O.P. zijn unaniem tegen het fokken van katten, waarbij de kans op
congenitale anatomische abnormaliteiten onverantwoord groot is.
2. De verenigingen binnen het O.P. spreken zich tevens uit voor een tentoonstellings-verbod.
3. Op grond van het onderzoek van Malik e.a. (1999) is gebleken, dat de Scottish Fold-katten ook
in heterozygote vorm, afwijkingen aan het skelet kunnen ontwikkelen. De kattenverenigingen
dienen de fok van heterozygote Scottish Folds en Highland Folds zeker niet te stimuleren.
4. De verenigingen zullen in hun Gezondheids- en Welzijnsreglement opnemen, dat ze het fokken
van katten die skeletafwijkingen vertonen, dat wordt veroorzaakt door het Fd-gen, niet zullen
stimuleren, omdat het totaaleffect van het Fd-gen niet onschadelijk is.
5. Suggesties voor LNV:
Indien het Ministerie van LNV Osteochondrodysplasie bij katten niet gaat verbieden, dan:
a. Dient de Scottish & Highland Fold-fok onder rigoureuze voorwaarden opgenomen te
worden in een experimenteel stamboek en behouden de Katten-verenigingen, aangesloten
bij het O.P., de mogelijkheid om te allen tijde het overzicht en controle te houden over de
fok.
b. Dient bij het fokken strikt toezicht op gehouden te worden dat er nooit met vouwoorkatten x
vouwoorkatten gefokt wordt.
c. Een ras is geen ras indien de katten niet onderling kunnen worden gekruist. Voor Fold x
niet-Fold combinaties worden daarom alleen registratiebewijzen en afstammingsbewijzen
afgegeven.
d. Fokverbod voor Fold-katten, die osteochondroplasie vertonen elders dan in de oren.
e. Fokverbod/fokbeperking op registratiebewijzen en/of afstammingsbewijzen bij Fold X Fold
combinaties.
Belangrijk is dat de Straight dan ook als Straight geregistreerd wordt en niet als Brits
Korthaar, omdat het Britse Korthaar-ras nu eenmaal geen vergaarbak mag zijn van
“mislukte Folds”.

Argumentatie :
De oorzaak van dikke botten en dikke staartsegmenten blijft een raadsel. Op een Amerikaanse
tentoonstelling betekent een verdikking of een andere afwijking aan de staart diskwalificatie.
In het begin van de jaren zeventig besloot de GCCF in Engeland te stoppen met de registratie van
Scottish Folds, wat de verbanning van dit ras van alle shows inhield.
In Amerika is in het jaar 2000 een onderzoek gestart naar het voorkomen van een metatarsale
afwijking bij de heterozygote Scottish Fold (Fdfd) op de leeftijd na drie jaar. Dit onderzoek is
gestaakt vanwege gebrek aan deelname vanuit Europa en Amerika.
Omdat het in Europa om zo’n kleine groep Fold-fokkerts gaat, zal het opsporen van DNA-
sequentie en het ontwikkelen van een genmarkertest in Amerika moeten gebeuren. Het Fold-ras is
daar het 7de grote ras (Buijsen, 2002) .

Huidige incidentie :
In Nederland wordt voornamelijk heterozygote Folds gefokt.
Totaal 18 nesten Scottish Fold over 5 jaar (1992-1996). De normale leeftijd van de Scottish Fold
ligt rond de 10 jaar, maar uitzonderingen van 20 jaar zijn bekend.

Gewenste incidentie :
De combinatie van Scottish Folds met onverwante katten met staande oren verhindert inteelt en
geeft in de regel gezonde nakomelingen (Robinson 1999). Dit is in het tot nu toe omvangrijkste
statistische onderzoek naar de gezondheidstoestand van de Scottish Fold (Wagner 2001)
neergelegd.
Een DNA-test is dus gewenst om de koppeling Osteochondrodysplasie en het Fold-gen
onmiskenbaar vast te kunnen stellen. Een fokverbod zal moeten gelden voor katten, die
osteochondroplasie vertonen elders dan in de oren.

Literatuur :
Bartram, C.R. e.a.(2000): Humangenetische Diagnostik. Berlin.
25
Blythe, M. (1903): The Book of the Cat

Bungartz, J. (1896) : Illustriertes Katzenbuch. Berlin

Bellon VRM.These pour doctorat veterinaire: les races felines caracterisées par une paricularité du squelette
ou des cartilages: Manx, Scottish Fold, American Curl, Bobtail Japonais, Munckin cat. 1998.

Buijsen van J.F. ; “Mooi èn Gezond…”;Standpunten van de Nederlandse Cat Fancy ten aanzien van
ongewenste erfelijke kenmerken bij katten “ Vouworen, Scottish Fold” Hoofdstuk 12, 1999.
Clark RD, DVM.(1992): Medical Genetic & Behavioral Aspects of Pure Bred Cats. Forum Publications Inc.

Gerok, W.(Hrsg.)(2000): Die innere Medizin. Stuttgart

Hahn, E. (1896): Die Haustiere und ihre Beziehungen zur Wirtschaft des Menschen. Leipzig

Jackson OF. Congenital bone lesions in cats with fold-ears. Bulletin of the Feline Advisory Bureau 1975.

Klotz M.Dr: Scottish Fold – Ergebnis einer Qualzucht ? International Scottish Fold Association Europe.2001.

Knol BW.: “Mooi èn Gezond..”, Standpunten v.d. Nederlandse Cat Fancy ten aanzien van ongewenste
erfelijke kenmerken bij katten:”Mooi of Gezond : Het Fokkersdilemma!” 1999, Hoofdstuk 3.

Maggitti, P. (1984): The Scottish Fold a Panoramic View, Cats magazine June. 6 - 9, 3

Maggitti, P. (1989): Interview Dr. John Fyfe of the University of Pennsylvania. ISFA Newsletter, Fall 94

Maggitti, P. (1993): Scottish Fold Cats. Hauppauge

Malik R,Allan GS,Howlett CR, Thompson DE, James G, Mc Whirter C and Kendall K.
Osteochondrodysplasie in Scottish Fold cats Australian Vet J 1999; 77 (2): 85-92

Martinke, J. (1976): Scottish Fold Litter Study. Cat World International, September-October, 24.

Matthews KG, Koblik PD, Knoeckel MJ, Pool RR and Fyffe JC. Resolution of lamenes associated with
Scottish fold osteodystrophy following bilateral osteotomies and pantarsal arthroses: a case report. J Anim
Hosp Assoc 1995; 31 (4): 280-288

Millar J. In defense of the Scottish Fold 1998 November respons to remit 7.5. New Zealand.

Miller, J.(2000): Bericht von der International Genetics Conference Davis 2000 für Scottish Fold Züchter.
ISFA Rundbrief 8/2000.

Ouden den Ph en H.; “Mooi èn Gezond…”:, Standpunten v.d. Nederlandse Cat Fancy t.a.v. ongewenste
erfelijke kenmerken bij katten,Vouworen, Scottish Fold, Hoofdstuk 13

Pyfe Prof J. University of Pensylvania. Interview Club European du Scottish Fold

Shaw, F.P. (1999): Coping with Arthriris. Cats, Okt., 22 – 24

Shaw, F.P. (2001): The Feline Genome. Cats, April, 36 - 39

Thies, D. (1997): Rassekatzen züchten. Stuttgart, 164 - 166

Vella CM, Shelton LM, McGonagle JJ, Stanglein TW Robinson’s Genetics for Cat Breeders & Veterinarians,
4th
edition, 1999: 11, 180.

Wagner, O. (2001): Scottish Fold/ Highland Fold. Repräsentative Stichprobe über den Gesundheitszustand.
Katzen Echo Nr. 4 August, 7 - 11

VEEL leesplezier met dank aan het OP

Bewerkt door Nahs, 30 november 2010 - 14:18.

Guest_*Mimosa*_*
Guest_*Mimosa*_*

#68 Geplaatst 30 november 2010 - 14:27

Eragon zei:

Niet als je eerste stambomen bekijkt zoals ik heb gedaan ;)

Ik zou er wel naar naar vragen want ik zou absoluut geen straight  willen, maar het ging hier over kittenkopers in het algemeen. Daarom  vind ik het des te kwalijker als kittens als Brit op de site worden  vermeld, zo lopen leken in de val.

Kamiel doet uitschijnen dat het normaal is dat zo'n mens je voorspiegelt dat je een Brit gaat kopen want als je eenmaal daar bent zegt ze wel dat het een Straight is. Dat vind ik te laat en onbeschoft.

Kamiel
Kamiel
  • 815 berichten
  • 2 katten

#69 Geplaatst 30 november 2010 - 14:30

*Mimosa* zei:

Kamiel doet uitschijnen dat het normaal is dat zo'n mens je voorspiegelt dat je een Brit gaat kopen want als je eenmaal daar bent zegt ze wel dat het een Straight is. Dat vind ik te laat en onbeschoft.

Howmaar!

Ik zeg helemaal niet dat ik dat normaal vind. Ik heb zelfs gezegd dat de bewuste cattery het zou moeten veranderen op de site.

Gaan we elkaar nu ook al verwijten naar het hoofd slingeren in andere topics ...

Bewerkt door Kamiel, 30 november 2010 - 14:31.

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#70 Geplaatst 30 november 2010 - 14:32

Vele mensen zijn verliefd op het uiterlijk en het karakter van een Brit en als ze er niet mee gaan fokken of showen liggen ze er veelal ook niet wakker van dat het een straight is. Velen weten ook niet hoe een straight eruit ziet dus ja...

Nu ik er iets meer van ken zou ik, mocht ik alsnog verliefd worden op een Brit, er wel op staan dat het een Brit omwillen van de gezondheidsrisico's

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#71 Geplaatst 30 november 2010 - 14:32

:off:

Mensen, kunnen we aub terug on topic reageren? TS wou in het algemeen informatie inwinnen over Brits Korthaarcattery's, het was niet de bedoeling een welles/nietesspelletje te beginnen over Brits Korthaar vs Scottish Straight. Iedereen heeft zijn mening hierover wederom overduidelijk gemaakt ondertussen.
Geplaatste afbeelding

henny
henny
  • 1.601 berichten

#72 Geplaatst 30 november 2010 - 14:32

Kamiel zei:

Howmaar!

Ik zeg helemaal niet dat ik dat normaal vind. Ik heb zelfs gezegd dat de bewuste cattery het zou moeten veranderen op de site.

[offtopic]Gaan we elkaar nu ook al verwijten naar het hoofd slingeren in andere topics ...[/offtopic]

En je hebt haar ook nog 'beloond' door een kitten bij haar te kopen :cry:

Henny

Kamiel
Kamiel
  • 815 berichten
  • 2 katten

#73 Geplaatst 30 november 2010 - 14:34

henny zei:

En je hebt haar ook nog 'beloond' door een kitten bij haar te kopen :cry:

En bewust, want ik wist wat ik kocht ... :trance:

Kamiel
Kamiel
  • 815 berichten
  • 2 katten

#74 Geplaatst 30 november 2010 - 14:34

voorspiegelen? Ik geef toe dat ze daar in de fout gaat, daar ze het niet vermeld op haar site, maar bij ontvangst is ze eerlijk. Daar kan je nog altijd beslissen. Er zijn geen verplichtingen;

als ik die uitleg lees van de foldjes zijn er alleen maar afwijkingen als men fokt met foldjes, maar als men fokt met fold + brit dus niet. Of ben ik fout?

*Mimosa* zei:

Ik zou er wel naar naar vragen want ik zou absoluut geen straight  willen, maar het ging hier over kittenkopers in het algemeen. Daarom  vind ik het des te kwalijker als kittens als Brit op de site worden  vermeld, zo lopen leken in de val.

Guest_Kellytje_*
Guest_Kellytje_*

#75 Geplaatst 30 november 2010 - 14:35

goh, er zijn inderdaad wel een paar zéér goede cattery's in de provincie antwerpen, waar ik ben geweest om te kijken naar een nestje...
cattery Oliver & Co in onze-lieve-vrouw-waver
cattery delarocq in duffel
cattery house of pearls in paal-beringen

bij deze mensen was het echt al héél goed en zeker aan te raden (naar mijn mening dan)
want wat voor mij een goede cattery is, is misschien voor u geen goede...

maar een raad dat ik je geef, is ga naar zoveel mogelijke cattery's, gewoon voor de ervaring die je opdoet eraan.
ik heb zo echt hééél veel geleerd... ;)