Spring naar inhoud

- - - - -

Silver en Golden..?

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
PoezieMauMau
PoezieMauMau
  • 794 berichten

#1 Geplaatst 14 mei 2009 - 19:16

Hallo,

Misschien weet één van jullie wel antwoord op mijn vraag. En laten we dan gewoon het ras van een Perzische langhaar nemen.

Maar wat krijg je als je een Silver met een Golden kruist? Ook hier heb je black en alles in... dat weet ik...
Ik neem aan dat er veel kans is op golden en silver ze hebben allebei evenveel kans toch..??
Ik heb hier zo'n boek die het uitlegd met de kleuren bij katten, maar ik kom er geen wijsheid uit. Ik ben gewoon benieuwd en niet om te fokken!! :oops:
Want als je een Silver met een Silver kruist heb je ook kans op golden kittens. Hoe krijg je die mooie chinchilla kittens dan?

Groetjes PoezieMaumau

Bewerkt door PoezieMauMau, 14 mei 2009 - 19:26.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#2 Geplaatst 14 mei 2009 - 19:48

Ik denk dat Gaëtane deze vraag perfect voor je kan beantwoorden.
Ik fok alleen de klassieke kleuren aangevuld met wit en silver tabby
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#3 Geplaatst 15 mei 2009 - 02:00

Silver  is dominant ten opzichte van golden.  Als je een kitten hebt uit een nest van een (homozygote) golden en (homozygote) silver kan dat kitten wel golden kittens geven. Mits je het kitten met een golden (of heterozygote silver) kruist.
De zilverkleur ontstaat wanneer een kat het inhibitor gen heeft, wat het pigment uit de vacht haalt bij gekleurde katten. (De ondervacht wordt wit.) Het inhibitor gen is dominant.
Uit 2 golden katten kan dus geen silver kitten komen. Het inhibitor gen is immers niet aanwezig.

Golden & silver perzen zijn in feite agouti katten (tabbys dus). Bij silver & golden zie je niet erg veel meer van het tabby patroon daar er al jarenlang gefokt wordt op zo min mogelijk tabby.

Vaak wordt er gezegd of er een kat "golden draagt". Golden is geen gen en kan je dus ook niet dragen. Een silver die "golden draagt" is dus eigenlijk een heterozygote silver.

Het black is de tipping. Bij shadeds zie je meer zwart dan bij shell's. Shell (chinchilla) zie je 1/8 dat gekleurd is. Bij shadeds is dat 1/4 tot 1/3.
De black golden en silvers zijn de meest voorkomende vind ik. Zelf vind ik een blue golden ongelooflijk mooi en ik hoop er in de toekomst eentje te verwelkomen. ;)
Kruis je een black golden (die geen verdunning draagt) met een blue golden krijg je ook black golden kittens. Black is immers dominant ten opzichte van blue. Die black golden kittens dragen wel verdunning. Als zij gekruist worden met een blue golden kan je wel blue golden kittens hebben.

Hoe een shaded of chinchilla ontstaat is nog niet helemaal bewezen. Sommigen beweren dat polygenen het bepalen. Anderen zijn van mening dat dit door de Wide-Band is. Wide-band is een hypothetisch gen, deze zou verantwoordelijk zijn voor het verbreden van de agoutibanden.

Ik hoop dat het wat duidelijk is. Het is al laat.. :a

Bewerkt door elixeryen, 30 mei 2009 - 00:42.
Reden van bewerken: schrijffout

Geplaatste afbeelding

PoezieMauMau
PoezieMauMau
  • 794 berichten

#4 Geplaatst 20 juni 2009 - 12:49

Hallo,

Dank voor de uitleg.
Waar ik ook wel erg benieuwd naar ben is de lengte van het haar.
Want ik zie vaak in advertenties en op foto's dat de ene kitten langerhariger is dan de ander, terwijl de ouders alletwee gewoon langharig zijn :s . Dus dat je bijvoorbeeld 3 kittens hebt waarvan 2 langharig zijn, en de andere kitten halflangharig.... :catscratchhead
Een kennis van mij vertelde me, dat als ze kittens zijn helemaal niets hoeft te zeggen, ofdat de kittens straks langharig of halflangharig worden. Dus daar ben ik eigelijk wel erg benieuwd naar?? :s

Groetjes :)

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#5 Geplaatst 25 juni 2009 - 13:56

Uit 2 langharige ouders komen langharige kittens. Perzen hebben een lange vacht, het lijkt me nogal onwaarschijnlijk dat uit 2 raszuivere perzen een halflangharige vacht zal komen.
Natuurlijk kan de vacht wel iets of wat schelen maar toch nooit in die mate dat je van halflangharig kan spreken.
Bij jonge kittens kan je naar de staartjes kijken. Bij perzen (en andere langharige katten) zijn de staartjes als het ware driekhoekjes.
Erg duidelijke foto's heb ik niet van mijn vorig nestje. Hier zie je wel een foto van Aynoa haar staartje: Klik.
Perzen horen langharig te zijn, niet halflangharig.

Geplaatste afbeelding

PoezieMauMau
PoezieMauMau
  • 794 berichten

#6 Geplaatst 04 juli 2009 - 22:38

Maar dan heb ik nog één vraagje:
ALs een Perzische kat, gouden ogen heeft, dan is zij toch ook raszuiver?
Want ik vraag dat namelijk erg af, omdat mijn Pers een buitenlandse stamboom heeft, en dat hoeft niet altijd iets te zeggen....
Want ik dacht namelijk, dat als je een Perzische Silver met gouden ogen hebt, dat deze wel raszuiver is.... Maar kan een niet raszuivere (perzische) kat ook gouden ogen hebben....?

Groetjes weer!!

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#7 Geplaatst 05 juli 2009 - 01:16

Een silver pers met koper kleurige ogen is een silver tabby, geen silver shaded. Shadeds hebben altijd groene ogen.
Ik zie niet in waarom een niet raszuivere pers geen koperkleurige ogen kan hebben.

Geplaatste afbeelding

PoezieMauMau
PoezieMauMau
  • 794 berichten

#8 Geplaatst 05 juli 2009 - 10:39

Maar dat zou betekenen dat een HTK-Kat ook echte koperkleurige-ogen kan hebben....? Maar over dat Silver Shaded gebeuren met groene ogen, dat heb je al eens een keer in een ander topic verteld ;)
Maarja ik blijf het roch raar vinden, omdat andere over mijn Perzische Silver Tabby zeggen, dat zij misschien wel helemaal geen echte volle 100% raszuivere pers is.... Ook omdat de stamboom in het buitenlands is, en haar staart wel lang en dik behaard is, maar niet zo dik als van een echte 100% pers.... Vandaar al die vragen.
Maar hoe dan ook ze is en blijft mijn Hele mooie prinsessen Poezel :p :LOL: :d

henny
henny
  • 1.601 berichten

#9 Geplaatst 05 juli 2009 - 10:43

PoezieMauMau zei:

Maar dat zou betekenen dat een HTK-Kat ook echte koperkleurige-ogen kan hebben....? Maar over dat Silver Shaded gebeuren met groene ogen, dat heb je al eens een keer in een ander topic verteld ;)
Maarja ik blijf het roch raar vinden, omdat andere over mijn Perzische Silver Tabby zeggen, dat zij misschien wel helemaal geen echte volle 100% raszuivere pers is.... Ook omdat de stamboom in het buitenlands is, en haar staart wel lang en dik behaard is, maar niet zo dik als van een echte 100% pers.... Vandaar al die vragen.
Maar hoe dan ook ze is en blijft mijn Hele mooie prinsessen Poezel :p :LOL: :d

Zilver en oogkleur zijn niet aan elkaar 'gekoppeld'.
In principe kunnen katten met zilver (shaded of tabbies) groene tot oranje oogkleur hebben. Met 'tot' bedoel ik alle kleuren die daar tussen zitten.
Henny

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 05 juli 2009 - 10:47

Het belangrijkste is inderdaad dat je jouw poezeltje graag ziet :LOL:
Heb je geen foto van haar?
Geplaatste afbeelding

PoezieMauMau
PoezieMauMau
  • 794 berichten

#11 Geplaatst 05 juli 2009 - 10:51

Ja wel heb wel foto's, maar ik heb daar een ander topic over gemaakt.
Perzische Langhaar Tekla :)

Guest_desorayo_*
Guest_desorayo_*

#12 Geplaatst 05 juli 2009 - 10:56

linda hier op het forum heeft een black zilver tabby exotic en die heeft oranje ogen.francine heeft ook zilver katten met oranje ogen.

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 05 juli 2009 - 10:58

Even gepiept en goed bevonden. Ik vind haar alleszins HEEEL mooi :LOL:
Geplaatste afbeelding

PoezieMauMau
PoezieMauMau
  • 794 berichten

#14 Geplaatst 05 juli 2009 - 11:01

Ja maar ik bedoel eigelijk dat als het een echte raskat is (en dan kan het een Brits Korthaar etc zijn) dat zij een specifiek kleur ogen moeten hebben. En dan maakt het niet echt uit of het een Perzische, Britse korthaar of andere rassen met bepaalde kleur ogen, maar als zij niet geheel raszuiver zijn kunnen er dus gewoon koperkleurige-ogen of ander soort kleur ogen die bij dat ras horen uitkomen...?

PoezieMauMau
PoezieMauMau
  • 794 berichten

#15 Geplaatst 05 juli 2009 - 11:02

Ja ze is ook heel erg mooi.
Maar ook ontzettend lief :heart: :love3: