Spring naar inhoud

- - - - -
Kittens

Kittenvoeding

• Log in om te reageren
23 reacties op dit onderwerp
Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 16 mei 2009 - 10:46

Voor zover ik weet, bestaat hier nog geen specifiek topic over dus het leek me wel interessant het hier eventjes over te hebben.

Wat kan er het beste gegeven worden voor jonge kittens van 0-3 maanden?

Ik heb dit als raad meegekregen:

Hill's AD voeding enkel verkrijgbaar bij de DA zou een zeer goed papje zijn voor kittens, maar Havvanur haar kittens zouden last gekregen hebben van diaree hierdoor, zijn er nog mensen die deze bevindingen hebben over die Hill's AD of zou het werkelijk zo goed zijn?

Vanaf een week of 3 of vanaf wanneer je merkt dat ze iets anders willen dan moedermelk, mag je beginnen met natvoer van zowel Hill's, Almo Nature, RC, Applaw's en Porta 21.

Wat die Porta 21 betreft, heb ik ook nog een vraagje, vaak staat hierbij dat het meer voor dieetvoeding is. Kan deze bovenstaande  kittenvoeding op korte termijn zorgen voor een overaanbod van caloriën?

Welke voeding moet zeker vermeden worden, welke maatregelen moeten er getroffen worden en welke juist niet.

Een kitten zou ook nooit mogen gedwongen worden tot andere voeding als hij/zij hier nog niet klaar voor is, wat ik al wist, maar toch handig om hier neer te plaatsen misschien.

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Guest_danielle29_*
Guest_danielle29_*

#2 Geplaatst 16 mei 2009 - 11:47

zeer intressant ! :)

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.835 berichten
  • 13 katten

#3 Geplaatst 16 mei 2009 - 15:46

Wij hebben altijd kittenbrokjes staan voor moeders. Als de kittens ca 3 weken zijn beginnen we met lamshart. Moederpoes krijgt daarvoor ook al vlees, maar de lamshart bewaren we voor als de kleintjes zover zijn.

Meestal zet ik de kleintjes er even met de pootjes of de neus in, dan likken ze zichzelf schoon en hebben ze het meestal wel snel door. Al is de een soms sneller dan de ander ;)

Kittenmelk op een schoteltje zet ik ook altijd vanaf ca 3 weken neer. Soms, als ik zie dat ze meer melk drinken dan lamshart eten, meng ik wat hart door de melk, en zo komen ze vanzelf op de hart. Dan hebben ze meestal ook wel snel door dat de kittenbrokjes eetbaar zijn en zo komen we een heel eind.

Voor de kleintjes probeer ik zoveel mogelijk vers vlees te geven. Het is voor erbij en voor het overgaan naar vast voedsel, dus een compleet voer hoeft het (nog) niet te zijn.

We houden het dus vrij simpel. Uiteraard krijgen ze zat en gaan ze op een gegeven moment ook meedrinken met het water.

Ik ben altijd weer opgelucht als ze goed eten en drinken, niet meer van mama afhankelijk zijn en alles goed gaat met de ontlasting. Scheelt een stuk!

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 16 mei 2009 - 15:59

Mijn kittens hebben bij de fokkers alleen rauwe voeding gehad, de een vooral KVV en de ander zelf-samengesteld, geen brokjes.

"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#5 Geplaatst 17 mei 2009 - 01:40

AD is eigenlijk voor zieke of verzwakte kittens. Veel fokkers spenen kittens met AD omdat het iets is wat (de meeste) katten erg lekker vinden.
Ik heb het niet gedaan. Te lang AD geven kan inderdaad een laxerend effect geven.

De eerste vaste voeding dat de kittens hier kregen is lamshart. Eerst mixte ik het en draaide ik er wat geitenmel door, waardoor het echt een papje werd.
Mams eet hier kittenbrokjes als ze zwanger is en haar kittens speent. De brokjes staan bij haar in de ren en meestal zie je wel snel of kittens interesse hebben in vaste voeding. ;)

Qua brokvoeding heb ik Babycat van RC gegeven. Rauwe voeding: lamshart, tartaar, kip, etc. Ook die kittenzakjes van Hill's kregen ze hier.
De reden dat ik de kittens zowel brok, rauw als natvoer heb gegeven is omdat ik het handig vind voor de toekomstige baasjes. Niet ieder baasje ziet het zitten om een kat enkel rauw te geven. ;)
KVV hebben ze hier trouwens ook gekregen, maar dat was meestal een restje van Bolo. :ha

Geplaatste afbeelding

Guest_Paulientje_*
Guest_Paulientje_*

#6 Geplaatst 17 mei 2009 - 10:03

Ik geef ook babyvoeding van RC dat lusten al mijn kittens graag en daarnaast Proplan (mousse) kip voor kittens daar zijn ze verzot op. De zakjes van Hills ook maar daar zijn ze niet zo verzot op,en verder afwisselen met tonijn natuur dat lusten ze ook allemaal heel erg graag.

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 17 mei 2009 - 11:03

Dat lamshart, waar kan ik dat het beste verkrijgen?

Mamapoes krijgt hier nu brokjes van Babycat RC en Queen's (ook op aanraden), ze lust wel meer de Babycat...
Tonijn natuur mogen ze ook al beginnen eten van de leeftijd 3-4 weken? Hoe zit het met rijstwater en gekookte kip?

Geplaatste afbeelding

Magic Coonie
Magic Coonie
  • 6.039 berichten
  • 6 katten

#8 Geplaatst 17 mei 2009 - 12:33

Gekookte kip is ook goed, rijstwater stopt diarree. Dus toch wel oppassen dat ze niet verstopt raken.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#9 Geplaatst 17 mei 2009 - 12:42

Spanishke zei:

Dat lamshart, waar kan ik dat het beste verkrijgen?

Mamapoes krijgt hier nu brokjes van Babycat RC en Queen's (ook op aanraden), ze lust wel meer de Babycat...
Tonijn natuur mogen ze ook al beginnen eten van de leeftijd 3-4 weken? Hoe zit het met rijstwater en gekookte kip?

Kip zou ik persoonlijk bij de kleintjes nog niet aan beginnen, kip bevat te weinig voedingswaarde.
Plakken lamshart van de Rodi zijn ideaal. ik weet niet of het in Belgie verkrijgbaar is. Hier in NL kopen we het of bij de dsz, of anders gewoon in de supermarkt.
Er staat een golden retriever op de verpakking
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 17 mei 2009 - 12:45

jubikelcats zei:

Kip zou ik persoonlijk bij de kleintjes nog niet aan beginnen, kip bevat te weinig voedingswaarde.
Plakken lamshart van de Rodi zijn ideaal. ik weet niet of het in Belgie verkrijgbaar is. Hier in NL kopen we het of bij de dsz, of anders gewoon in de supermarkt.
Er staat een golden retriever op de verpakking

Ok geen kip dus, ook niet als ze een week of 8-9 oud zijn? Yumi kreeg dit bij haar fokster wel dacht ik...

Rodi ken ik niet onmiddellijk kan wel zijn dat ze dat hier hebben, Elixeryen? Waar haal jij je lamsharten? :)
Een Golden Retriever? Dus het is eigenlijk voor honden? :ha

Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.835 berichten
  • 13 katten

#11 Geplaatst 17 mei 2009 - 12:52

Hier krijgen ze wel gekookte kip hoor. Het is voor erbij, ze drinken nog bij mama en leren zo dat ze lekkere dingen eten. Het is natuurlijk niet zo dat ze alleen maar gekookte kip krijgen ;)

rijstwater krijgen ze niet, wel wat extra kookvocht van de kip.

Lamshart haal ik bij de turkse slager. Altijd vers en zeker weten zonder toevoegingen :LOL:
de eerste keer, dus als ze nog heeeel klein zijn, vermaal ik het tot een soort papje. Met de keukenmachine.
Later maken we het minder fijn.

Iedereen pakt het weer anders aan heb ik wel gemerkt. Maar de meesten zijn het er wel over eens dat je vanaf 3 a 4 weken kan gaan beginnen met aanbieden van vlees en/of brokken. En dat ieder kitten voor zichzelf besluit wanneer ze gaan eten. al vroeg, met 3 weken, of wat later, met 6 of 7 weken pas.
zolang ze goed aankomen en gezond zijn is dat allemaal prima!
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#12 Geplaatst 17 mei 2009 - 12:56

Spanishke zei:

Ok geen kip dus, ook niet als ze een week of 8-9 oud zijn? Yumi kreeg dit bij haar fokster wel dacht ik...

Rodi ken ik niet onmiddellijk kan wel zijn dat ze dat hier hebben, Elixeryen? Waar haal jij je lamsharten? :)
Ja op die leeftijd is het geen enkel probleem, dan eten ze hier ook volledig met de pot mee ( althans niet onze pot, maar de kattepot) Vaak zitten de grote dan ook nog lullig te kijken, van help ze eten onze bordjes leeg.

Lamshart is voor hond en kat.

Wat je ook kan geven is rundertartaar, hier vinden ze dat enorm lekker.En ja de grote dan natuurlijk ook niet vergeten. :d
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Magic Coonie
Magic Coonie
  • 6.039 berichten
  • 6 katten

#13 Geplaatst 17 mei 2009 - 13:36

jubikelcats zei:

Ja op die leeftijd is het geen enkel probleem, dan eten ze hier ook volledig met de pot mee ( althans niet onze pot, maar de kattepot) Vaak zitten de grote dan ook nog lullig te kijken, van help ze eten onze bordjes leeg.

Lamshart is voor hond en kat.

Wat je ook kan geven is rundertartaar, hier vinden ze dat enorm lekker.En ja de grote dan natuurlijk ook niet vergeten. :d

rundertartaar = americaine natuur in België (dus gewoon gemalen biefstuk zonder kruiden)

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#14 Geplaatst 17 mei 2009 - 13:59

Spanishke zei:

Ik heb kip tamelijk vroeg gegeven. Tenslotte kregen ze niet enkel kip, dus vond ik het wel ok. :)
Lamshart kocht ik bij een Islamitische slager. Enkele kilo's kopen en in porties invriezen. Nu koop ik al mijn rauwe voeding bij Dogshape.

Lamshart van Rodi heb ik nog nooit in België zien liggen trouwens. Jammer..

Geplaatste afbeelding

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 17 mei 2009 - 15:41

elixeryen zei:

Ik heb kip tamelijk vroeg gegeven. Tenslotte kregen ze niet enkel kip, dus vond ik het wel ok. :)
Lamshart kocht ik bij een Islamitische slager. Enkele kilo's kopen en in porties invriezen. Nu koop ik al mijn rauwe voeding bij Dogshape.

Lamshart van Rodi heb ik nog nooit in België zien liggen trouwens. Jammer..

Oei Dogshape is NL en een Islamitische slager hebben wij hier niet onmiddellijk in de buurt.. Hmm een alternatief voor lamshart?

Geplaatste afbeelding