Spring naar inhoud

- - - - -

Waar kitten houden wanneer we niet thuis zijn overdag?

• Log in om te reageren
27 reacties op dit onderwerp
Guest_djonathaninjo_*
Guest_djonathaninjo_*

#1 Geplaatst 28 december 2010 - 18:18

Beste kattenliefhebbers,

Mijn vriendin en ik wonen momenteel zo'n 4 maand samen in ons splinternieuw huisje. Wij zijn slecht met ons 2-tjes en hebben daarom gekozen voor een huisdiertje. We zijn eigenlijk beide hondenliefhebbers.Aangezien wij overdag gaan werken zijn en maar een klein tuintje hebben in een drukke wijk, hebben we ervoor gekozen een kat in huis te halen ipv een hond omdat een kat makkelijker alleen kan zijn.

Natuurlijk hebben wij nog veel te leren over katten en daarom dat ik mij ook op deze site heb aangemeld. De krabpaal en dergelijke gaan we bestellen via zooplus.nl (hebben we goeie commentaar over gehoord).

Het enige wat we nog een beetje over in discussie liggen is het volgende:

Waar laten we de kat op het moment dat we niet thuis zijn? Mijn vriendin wil onze kat gewoon vrij in huis laten rondlopen (living en keuken).

Ik zie dit niet echt zitten omdat ze dan in de gordijnen kan gaan hangen, onze planten kan omstoten, vazen , onze visbokaal, onze leren zetel kapot maken,...als een kat zich verveelt....En ik heb geen zin om een krabpaal in onze living te zetten...

Mijn voorstel :

Op het moment dat ik thuis ben mag de kat bij ons zitten, ik kan dan de kat in de gaten houden en ingrijpen indien nodig.
Overdag zou ik ze op de bovenverdieping in een slaapkamer steken. Die ruimte is dan vooral van hem met krabpaal ramen om naar buiten te kijken van oost naar west.,katwc, eten, water, speeltjes,...
Dat is een ruimte van ongeveer 32m2.

Wat zouden jullie doen?

stel gerust vragen.

Ons katertje "baileys" genaamd nemen we in ontvangst eind januari,
dan is ie 13 weken.We kunnen bijna niet wachten...

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#2 Geplaatst 28 december 2010 - 18:25

Toffe naam en gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinst.

Ik koop ook zeer veel bij Zooplus, bij het Witte Huis en Eohippus. Alijd tevreden van.

Wat je vragen betreft:

Fijn dat jullie er een katje bijnemen en wachten tot het 13 weken is om het bij de mama weg te halen. Echter en dat weten vele beginners niet, als jullie beiden de hele dag werken, nemen jullie er beter 2 katjes bij. Eén kitten dat de hele dag alleen verveelt zich steendood ... en wat doet een kitten dat zich verveelt, het haalt kattekwaad uit. Vooral als ze klein zijn. Je neemt er dus beter twee. Ze kunnen elkaar bezig houden en zullen dus veel minder je meubilair herschikken om zich bezig te houden.

Wat de plaats betreft. Persoonlijk ben ik er absoluut geen voorstander van om een kitten of kat een hele dag in één plaats te houden. Dat creërt stress bij een kitten / kat en stress resulteert in gedragsproblemen. Je kan hem de eerste dagen in een kleine kamer houden op voorwaarde dat hij regelmatig bezoek krijgt en dit om hem kalm aan zijn nieuwe woonruimte te leren kennen. Te grote plaatsen juist na een verhuis kunnen leiden tot onveiligheid bij het kitten waardoor het schuw gaat reageren. Maar eens hij de plek gewoon is, ben ik zeker voorstander om zijn woongebied uit te breiden. Je zal merken dat je kitten veel minder uitsteekt als het niet gestresseerd is en zich niet verveelt.

Succes ermee

Guest_Sarah en Erik_*
Guest_Sarah en Erik_*

#3 Geplaatst 28 december 2010 - 18:27

Ik ben helemaal geen voorstander van katten in een aparte kamer steken overdag. Waarom laat je het beestje niet gewoon in de living overdag? Als je hem bepaalde dingen afleert als kitten, zal hij heus je kot niet afbreken hoor ;)
En waarom wil je geen krabpaal in de living?

Wij hebben hier twee katten, en de enige moment dat zij in een aparte kamer moeten, is wanneer ik aan het dweilen ben (hier houden ze nogal van water en het aanvallen van dweilen :) ), en dat is heus maar een 10minuutjes. Maar voor de rest leven ze gewoon in de living, en geloof mij, hier zijn nog geen katastrofale dingen gebeurd ;)

Het is nu eenmaal zo dat wanneer je een huisdier wil, je jezelf hieraan moet aanpassen, en zeker bij katten! Een kat heeft geen baasje, maar een kat heeft personeel ;)

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.590 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 28 december 2010 - 18:29

allereerst proficiat met jullie kitten. En dan het andere: ik denk dat jij in het begin veel gaat vloeken, want al van in het begin zal baileys dingen uitproberen, waaronder soms eens je zetel opklimmen en daardoor zijn nageltjes erin zetten. Hem leren om niet op kasten te lopen zal ook eventjes duren. Geen krabpaal in de living is ook een beetje riskant want als hij dan bij jullie is kan hij nergens zijn nageltjes inzetten en zal bijgevolg mss behangpapier of de zetel verkiezen. ik denk dat jopperke hier op het forum een "mooie" manier heeft gevonden om krabmateriaal te verwerken in kadertjes die je aan de muur kan hangen en zo kan je katje daar zijn nageltjes inzetten zonder dat het vloekt met je interieur.

Sinds oktober heb ik ook een kittentje in huis en deze heeft ook een eigen willetje. Hoeveel keer ik ook "nee, mag niet" zeg, het maakt niet veel uit want ze doet het toch. En als ze dan toch stop, dan doet ze het als we het niet zien. :x Als bailey toch het huis afbreekt kan je mss opteren om er nog een kittentje bij te halen(ja van hondenmensen naar ineens twee katten is een grote stap :p ) zo kunnen ze met elkaar spelen en niet met het interieur.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 28 december 2010 - 18:42

Als wij beide uitwerken zijn, dan gaan de poezen hier ook op hun kattenkamer, logeerkamer speciaal ingericht naar hun behoeften. Hier betrefd het normaal nooit een tijdspanne langer dan 6 uurtjes dat ze alleen thuis zijn. Ik weet natuurlijk niet hoelang jullie beide van huis zijn, maar ik vindthet ook nogal zielig als het kleintje in zijn eentje op een kamer wordt gezet als jullie langer dan 8 uren van huis zijn. Hier zijn ze met 4 en kunnen op hun kamer dus perfect met elkaar spelen. Ik zou er dus ook een 2de kitten bijhalen zodat hij toch gezelschap heeft.
Ook tijdens de nacht zitten ze hier op hun kamer ;)
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_djonathaninjo_*
Guest_djonathaninjo_*

#6 Geplaatst 28 december 2010 - 18:43

Alvast bedankt voor de raadgevingen.

Een krabpaal ga ik wel in de living-keuken zetten maar deze zal wel niet zo groot zijn en meer achteraan in de keuken uit het zicht. Ik ga uiteraard ook alles voorzien voor in de keuken zoals eetbakje drinkbakje wcbak,.... Zogezegd alles dubbel voorzien. Beneden en boven. We zullen de eerste dagen thuis zijn om baileys zoveel mogelijk in de living-keuken te laten wennen en hem snachts op "zijn" kamer te laten slapen. We gaan beginnen met 1 katertje , daarna als het nodig is kunnen we altijd nog overwegen om een 2e te kopen.

Het is een brits korthaar tabby katertje "baileys":

http://www.iamthe-ne...ittentekoop.php

Bewerkt door djonathaninjo, 28 december 2010 - 18:48.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#7 Geplaatst 28 december 2010 - 18:45

Sarah en Erik zei:

Ik ben helemaal geen voorstander van katten in een aparte kamer steken overdag. Waarom laat je het beestje niet gewoon in de living overdag? Als je hem bepaalde dingen afleert als kitten, zal hij heus je kot niet afbreken hoor ;)
En waarom wil je geen krabpaal in de living?

Wij hebben hier twee katten, en de enige moment dat zij in een aparte kamer moeten, is wanneer ik aan het dweilen ben (hier houden ze nogal van water en het aanvallen van dweilen :) ), en dat is heus maar een 10minuutjes. Maar voor de rest leven ze gewoon in de living, en geloof mij, hier zijn nog geen katastrofale dingen gebeurd ;)

Het is nu eenmaal zo dat wanneer je een huisdier wil, je jezelf hieraan moet aanpassen, en zeker bij katten! Een kat heeft geen baasje, maar een kat heeft personeel ;)

Hier sluit ik me volledig bij aan. Maar als dat klein ding een hele dag alleen moet zitten, zou ik toch ook gaan voor 2 kittens: die breken elkaar af en niet het huis ;)

Geplaatste afbeelding

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 28 december 2010 - 18:52

PeggyJ zei:

Als wij beide uitwerken zijn, dan gaan de poezen hier ook op hun kattenkamer, logeerkamer speciaal ingericht naar hun behoeften. Hier betrefd het normaal nooit een tijdspanne langer dan 6 uurtjes dat ze alleen thuis zijn. Ik weet natuurlijk niet hoelang jullie beide van huis zijn, maar ik vindthet ook nogal zielig als het kleintje in zijn eentje op een kamer wordt gezet als jullie langer dan 8 uren van huis zijn. Hier zijn ze met 4 en kunnen op hun kamer dus perfect met elkaar spelen. Ik zou er dus ook een 2de kitten bijhalen zodat hij toch gezelschap heeft.
Ook tijdens de nacht zitten ze hier op hun kamer ;)

In onze nieuwe woning - waar er plaats genoeg zal zijn - zullen de katten wanneer we niet thuis zijn en ´s nachts in hun kattenkamer kunnen vertoeven die helemaal speciaal voor hen wordt ingericht met speelgoed, mandjes, krabpalen en ligplankjes aan de muur. Verder kunnen ze op die momenten ook in de nachthal, traphal en de gang beneden. De keuken en living worden op die momenten wel voor hen afgesloten. Als we thuis zijn, zullen ze ook in de living kunnen en in de keuken want via een luikje in de keukendeur kunnen ze dan ook de kattenren in.

Op dit moment wonen we nog in een appartement en kunnen ze eigenlijk overal in de flat komen. Na de verhuis zal de ruimte waar ze tijdens onze afwezigheden en ´s nachts toe `beperkt´ worden zelfs nog iets groter zijn dan de oppervlakte die ze nu in totaal hebben.

Ook nog even bij vermelden dat we wel meerdere katten hebben, zodat ze ook nooit alleen achterblijven als we er niet zijn. En daar hebben ze toch merkbaar plezier van, dat er altijd gezelschap is en ze nooit alleen zijn.

Bewerkt door Karolientje, 28 december 2010 - 18:53.
Reden van bewerken: overtollige interlinie weggedaan

Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 28 december 2010 - 19:25

Wij hebben 4 katten en geen plaats voor een kattenkamer (of de zolder moet ooit nog eens in orde geraken, met een nieuwe trap). De katten mogen hier gewoon overal komen overdag. Boven en beneden.
Nu is het wel zo dat de wasplaats en de dressing niet toegankelijk is voor hen.
In het begin moet je veel tijd in je kitten steken om iets af te leren en ja... daar zal wel eens iets bij sneuvelen.
Al moet ik toegeven dat hier nog maar 1x iets gesneuveld is hoor. En ja, mijn stoffen stoelen worden ook wel eens als krabpaal gebruikt  *zucht*.
Maar voor de rest doen onze schatjes niets in huis stuk ofzo!

:geluk:

Mss een stomme vraag, maar waarom wil je geen krabpaal in je living?

Malou
Malou
  • 1.047 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 28 december 2010 - 20:48

Onze vorige poes bleef gewoon vrij beneden als wij weg waren en bij de nieuwe kittens die we verwachten zal dat waarschijnlijk niet anders zijn. Ik sluit mijn dieren niet graag op in een beperkte ruimte ;-)
Een krabpaal plaats ik waar nodig, je merkt gauw genoeg wat de favoriete plekjes zijn (waar ze vaak passeren). Dan is het een kwestie van daar zelf een paar keer ostentatief aan te krabben als ze in de omgeving zijn - alle katten die ooit hadden, namen dat vlot over.
Nageltjes in die leren zetel zal je niet kunnen vermijden, vrees ik, want die komen er ook in als je kitten na een wilde spurt bij jullie in de zetel wil.

Bewerkt door Malou, 28 december 2010 - 20:58.

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 28 december 2010 - 21:28

Ik ben zelf voorstander van om de kat ook in de woonkamer te laten als je er niet bent. Ik heb nog nooit problemen onder vonden...ze hebben nooit in de gordijnen gehangen of aan de bank gekrabt (ja mn nieuwe katje wil nog wel eens onder in de gordijnen hangen, maar das meestal savonds als de gordijnen dicht zijn). Er is ook nog nooit wat kapot gegaan terwijl ik weg was. Maar als het katje genoeg ruimte heeft buiten de woonkamer om (en je zei dat het ong 32m2 is, nou das net zo groot als mijn huis), dan zie ik niet echt een probleem. Mijn buurvrouw laat haar katten ook niet in de woonkamer als ze niet thuis is....vind het wel zielig, want ze hebben alleen de gang en de keuken...en das niet erg groot, maja ze zijn het van kitten af aan al gewend. Bij mn broer mogen ze ook niet in de woonkamer, maar daar hebben ze een zolder waar ze kunnen ravotten.

Kamiel
Kamiel
  • 815 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 28 december 2010 - 22:03

Je katje overdag alleen laten in de living is perfect mogelijk. Kamiel heeft dit ook tijdje gedaan. Je past je woning gewoon een beetje aan. Planten plaats je weg, visbokaal, zet krabpaal zodat hij niet aan je meubels begint te krabben. Als je echt een beetje wil moet je wat  opofferen natuurlijk. Je beestje 'weg steken' in een slaapkamer is niet de juiste manier van aanpakken. Je kan ook een tweede katje in huis nemen, katten voelen zich altijd beter met twee dan alleen.

tijgertje75
tijgertje75
  • 3.231 berichten
  • 1 katten

#13 Geplaatst 03 januari 2011 - 19:19

ons tijgertje is al wel drie jaar nu, maar die ligt gewoone rgens te slapen, die breekt niks af als ze alleen binnen is, is ook wel nooit langer dan 4 uurtjes of zo :)

Jessie_A&A
Jessie_A&A
  • 2.940 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 04 januari 2011 - 12:19

Ik ben ook absoluut geen voorstander om een kitten in een aparte kamer te stoppe zo'n 8 uur per dag...  Wij laten onze 3 poezen (alle 3 nog jong en speels) vrij in huis rondlopen en zijn weg van 7u30 tot 17u15.  NOg niks spectaculairs gebeurt hier.  Als het kittetje naar jullie komt, zorg dan dat dat mss in een weekend is of als je verlof hebt, zo kun je hem/haar al het nodige afleren, bve mt een plantenspuit.  Ze leren dat snel hoor.

Voor de rest zou ik ook onmiddellijk opteren voor een 2e, ipv te wachten.  Ze hebben zoveel aan elkaar en zullen mooi spelen :LOL:

Louise
Louise
  • 1.483 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 04 januari 2011 - 12:35

djonathaninjo zei:

Alvast bedankt voor de raadgevingen.

Een krabpaal ga ik wel in de living-keuken zetten maar deze zal wel niet zo groot zijn en meer achteraan in de keuken uit het zicht. Ik ga uiteraard ook alles voorzien voor in de keuken zoals eetbakje drinkbakje wcbak,.... Zogezegd alles dubbel voorzien. Beneden en boven. We zullen de eerste dagen thuis zijn om baileys zoveel mogelijk in de living-keuken te laten wennen en hem snachts op "zijn" kamer te laten slapen. We gaan beginnen met 1 katertje , daarna als het nodig is kunnen we altijd nog overwegen om een 2e te kopen.

Het is een brits korthaar tabby katertje "baileys":

Te Koop

Mooi beestje!

Geplaatste afbeelding